Jump to content

Overoppheting av dynamo etter montering av PDAR


Popeye83

Recommended Posts

Jeg tolker dette som et lite gjennomtenkt og hoverende utspill fra deg Jørg, tatt i betraktning at det er flere i denne diskusjonen som førsøker å forklare dine kunder hvorfor ting ikke virker som forventet.

 

Fra et elektrofaglig synspunkt så slår forklaringene dine sprekker på en del punkter som er verdt å ta opp, kanskje mest på tanke på at hvis du klarer å ta til deg ny lærdom så vil kundene dine også kunne få nytte av det i fremtiden.

 

Men det virker ikke som om du er så opptatt av den delen av diskusjonen som dreier seg om varmgang i dynamoer og alternativer som kanskje ikke gir deg like store inntekter.

 

Vi har nå hatt litt sosiale samtaler rundt dette temaet på jobben i dag også, for er det noe som opptar båtfolk så er det jo gode løsninger for båter i forskjellige kategorier.

Jeg må snart ut og derfor fåtte meg kort, derfor uten lang pynt men missforståelig isteden.

 

Bare for å sette også det klar.

Kundene mine har det veldig bra, det er sjelden at noen klager.

Ville jeg være interessert i å fortjene store penger da ville jeg vel trolig ikke bruke så mye kraft for å forsvare det som er billigst.

Jeg lager den heller ikke selv men må kjøpe og derfor ligger det så lite gevinst i det at man kunne kutte det ut.

Men det er hver gang blankt moro å se hvor effektiv denne enheten virker og hvor lite den koster i forhold til det den gjør.

Og den holder og virker, hva ønsker man mer.

 

Teknisk.

Du har nesten rett.

Jeg er faktisk virkelig ikke veldig opptatt med varmgang, nettopp fordi jeg ser ingen grunn for det.

Ang. effektivitet peker jeg derfor ikke en gang på sammenlikninger med andre løsninger, fordi om en dynamo går med 25°C

eller med 90°C er for meg absolutt det samme sålenge jeg ser at den leverer f.eks. 700W isteden for 170W eller også gjennomsnittet => inn til batteriene.

I tillegg krever jeg at spenningene stemmer med blikk på både ladesluttspenning, tid, og batteritemperatur.

Det gjør den også.

 

Jeg går da ut ifra at ingen av ekspertene som har generatorer som levebrød vil hevde seriøs at denne temperaturen skader?

Ellers, skal jeg tenke på om motoren bruker 0,2 eller 1,1 liter mer drivstoff med blikk på tap av energi?

Neppe, det spares like mye eller forbrukes dobbelt så mye ved å glemme å slå av forbrukere.

 

Så er vi ferdig med det, fordi jeg vill ikke annet enn å toppe batterier, både rask og billig, ferdig med det fordi man kan ikke mer enn å lade batteriene riktig og god.

 

Hvis vi derimot går inn i andre systemer som virkelig krever andre tiltak, eller spesielle justeringer, da er jeg sistemann som snakker i mot dette.

Men blir batteriene som kan lades 100% med PDAR enda bedre med en annen system?

 

Jeg har (flest) en klar hode og en lang nese, og akkurat disse begge to forteller meg veldig ofte allerede hvor jeg ikke trenger å bruke mer enn nødvendig,

selv om man kunne være perfeksjonist-fetisjist og selge andre systemer.

Vær helt sikker, jeg leser nøye hva argumentene deres er og lærer t.o.m. noen knep innimellom.

Men flest ser jeg bare ikke noen poeng som jeg ikke vet fra før, og derfor funker ting vanligvis også hos mine kunder.

 

Og disse veldig få tilfelle som ikke funker som det skal gjør jeg fungerende etter hvert,

mens dette vanligvis ikke er installasjoner som jeg har gjort.

Ville det ikke være så da hadde du sikkert lest en del mer om meg under rubrikk "leverandører som jeg ikke har god erfaring med".

Men så lenge det bare er kollegaer som klager er det vel ikke så tragisk. :smiley:

 

------------------------------------------------

 

Takk for oppmerksomheten og unnskyld hvis jeg hørtes rart ut.

 

Nå kan dere sikkert bare svare på spørsmålene jeg stilte i #147, eller innrømme at det ikke er feil, da er vi ferdig her.

Det er nemlig heller ikke meget snill hvis man svarer med motspørsmål,

....og da særlig med spørsmål om en "CE-deklarasjon" .. hehe.. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser nytten i en ekstern regulator (heretter kalt PDAR) for å heve ladespenningen til et nivå som gjør at batteriene tar lettere lading (mer strøm) og som i tillegg forsøker å unngå høy float spenning på batteriet.

 

Men den ekstra ladestrømmen man får er ikke en gave fra PDAR som blir tryllet ut av luften og omdannet til elektroner som presses inn i ladekretsen. Den er et resultat av at spenning øker slik at blybatteriet aksepterer mer strøm. Det er fortsatt dynamoen som produserer denne, og som vi har hørt masse om så genereres det fantastisk mye effekt i varme i forhold til hva som blir elektrisk strøm. Som en kompensasjon for dette (velkjente) problemet har PDAR en temperatursensor.

 

Utfordringen OP hadde var at sensoren målte høy temperatur og PDAR ble koblet ned og man brukte den konvensjonelle regulatoren igjen. Det ble anslått omtrent lik av/på tid, altså en 50% tid med høyere ytelse. Det er selvsagt ikke PDAR sin feil, det er jo dynamoen som blir for varm. Poenget er allikevel at PDAR vil kunne forårsake slike ting, og det fører til dårligere enn antatt (forespeilt?) ytelse.

 

Fortsatt, PDAR er bra hvis det er det du trenger. Hvis du dekker behovet ditt med en PDAR, så go for it. Har du derimot større behov så vil en større dynamo være bedre, og øke ytelsen til PDAR enda mer. I den andre enden, en dynamo for høye temperaturer vil ha negativ effekt med PDAR fordi PDAR kobler seg ut på 90 grader og ikke den temperaturen produsenten har satt. Du kan da 'miste' fordelene av en dynamo for høye temperaturer med å bruke en PDAR.

 

Stemmer det sånn helt uten en eneste formel?

 

CE samsvarserklæringen du har er ikke gyldig etter 20. juli 2009. Vil anbefale deg å snakke med Sterling for å få et nytt med EMC 2004/108/EC direktivet for din egen trygghet i forhold til myndighetene. :)

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke skue hunden på hårene Jørg, og det ordtaket tror jeg du skal ta til deg.

For min del så har jeg 15 år i seilbåt men fra en tid hvor det ikke var bredbånd og en selvfølge med kald pils hver dag. I løpet av de siste ti årene har jeg vel 150 døgn i seilbåt men da som mannskap på forskjellige havseilaser. (Fra Europa til Sør Amerika og Sør Afrika og noen turer i middelhavet)

.............................................................

..........................................................

..hel del klokere.

 

Det kan virke som om vi har en annerledes strategi enn deg, for vi er så inneforstått med at om vi leverer noe som ikke holder mål så blir denne installasjonen ikke bedre om vi forteller om alle de installasjonene vi var heldige med.

O.k.

 

Takk for tipset.

Du setter en litt rar lukt i lufta, vet du.

Jeg ordner opp med kundene hvis jeg har gjort noe feil, hvem forteller noe annet om meg?

Men det kan ikke du vite noe om fordi jeg har så få reklamasjoner at jeg husker de fleste kundene med første navnet.og adresse,

og det tilbake til begynnelsen for over 26 år siden på tross av at jeg har dårlig personhukommelse.

At andre derimot trenger en egen regelverk og kanskje rutiner for det lover ikke godt, synes i hvert fall jeg.

 

Ang. PDAR og deler, unnskyld, men dette er komplett rubbish.

For det første ville du være den første jeg vet om som trenger,

for det andre finnes det helt andre ting som er mer utsatt enn akkurat denne sensoren eller denne regulatoren.

Bare teoretisk, i verste fall kunne man t.o.m. bruke den som går til batteriene.

I så fall går PDAR ut fra 20°C på batteriene og thats it.

Eller bare slår av PDAR for så å la dynamoen lade med w-regulatoren, jeg vet om mange flere muligheter, men det meste gjør jo PDAR alene. Hvis du husker.

 

Ellers, si i fra hvis du trenger sensorer, jeg kan nesten "senke" dere med dem fordi jeg har en del på lager som jeg ikke trengte siden 13 år.

 

Hvordan er det med dine anbefalinger, hva hvis en annen regulator mister temperatursensen?

Som sagt, litt spekulativ, like spekulativ som å spørre hva som skjer når motoren får skade på oljetrykksensoren (kablen løsnes / brudd) og motoren mister olje samtidig.

Er du forberedt på det?

 

Jeg tilbyr også vindgeneratorer, da blir det strøm likevel.

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg svarer på det du etterspør kommentarer på Jørg, og dine kommentarer har jeg satt i fet skrift for å få det litt oversiktlig og i rekkefølge.

 

....men også en titt på det praktiske, som fortsatt er av større interesse for min del.

Det var neppe dine interesser Popaye83 hadde i tankene når han ønsket å få luftet problemet han har, og det er neppe dine interesser som opptar de som har det samme problemet.

 

De fleste "normaldynamo-eiere" har opprinnelig ikke noe problem med temperaturer.

Det er ikke det som er temaet, og som jeg skrev i mitt foregående innlegg så blir ikke en mislykket installasjon bedre om du forteller om alle de installasjonene du var heldig med.

 

Problemet er hovedsakelig at dynamoer ikke leverer mer enn 15% av det som er påstemplet, dvs. vanlig mellom 8 og 20A og 12A flest etter bare "3" minutter. Dette er ikke "tingen" for alle, men hos de absolutt fleste.

Min begrensede erfaring er en annen. Men om det virkelig er slik så fortjener Båtplassens lesere mer enn en mulig årsakssammenheng slik at de kan unngå å gå fra et onde til et annet.

Hva om du hadde konsentrert deg mer om problemet og mindre om reklamen.

 

Ser man da på gjennomsnittlige dynamoer med opp til 80A da finnes det en ørliten forskjell mellom levering av 12A og over 80A ladestrøm.

Forskjellen mellom 12 ampere og 80 ampere ladestrøm er unektelig stor, men forskjellen på en løsning som gir en kontinuerlig ladestrøm på 80 ampere og en gjennomsnittlig ladestrøm på 50 ampere er også stor. Det er vel denne forskjellen Popeye83 og flere andre ønsker en forklaring på.

 

F.eks. et ikke sjeldent bilde med Hitachi LR180, og flere andre.

Jeg tror ikke verken Popeye83 eller noen andre i denne diskusjonen klager på Hitachi LR180, og det hjelper dem neppe om dette er en god dynamo så lenge du har levert noe annet og som ikke virker.

 

Dette skyldes problemet med reguleringen og da kommer eksterne regulatorer inn i bildet.

Ekstern regulering har i dette tilfelle ikke løst oppgaven på en tilfredsstillende måte for Popeye83, og det burde han kanskje blitt informert om på forhånd tatt i betraktning at leverandøren skryter av femten års erfaring.

 

 

 

 

Takk for oppmerksomheten og unnskyld hvis jeg hørtes rart ut.

 

Nå kan dere sikkert bare svare på spørsmålene jeg stilte i #147, eller innrømme at det ikke er feil, da er vi ferdig her.

Det er nemlig heller ikke meget snill hvis man svarer med motspørsmål,

Link to post
Share on other sites

Ser i manualen at produktet skal være CE merket. Har du en EC Decleration of Conformity (samsvarserklæring) å vise så man kan se hvilke direktiver dette apparatet er i samsvar med, og hvilke harmoniserte standarder som er brukt for å oppnå samsvar?

Trådstarter ønsket å belyse temaet med at PDAR slår av ladingen pga. varmeutvikling i dynamoen (hvis jeg har oppfattet ham riktig). Hvorfor henger du deg opp i om laderegulatoren er CE-merket? Er du redd den skal hoppe opp og bite deg i beinet, eller er du bare ute etter å arrestere Jørg på noe?

 

 

Tvert imot mente jeg det som jeg skrev, at det er bra med masse forklaring.

Noen ganger ser jeg bare ikke nytteverdien for alle tilfelle.

Jeg syns ikke du skal sable ned noen som prøver å komme med saklige og faglige innspill. Hvis du er uenig i noe av det faglige kan du jo heller argumentere mot det.

Nytteverdien av en forklaring som går i dybden varierer fra leser til leser. Folk må jo velge selv hvor mye informasjon de ønsker å lese. De fleste har nok gitt opp å følge denne tråden for lenge siden. For min del blir det uinteressant å lese slike tråder dersom det ikke kommer opp nye innspill som går mer i dybden- da blir det liksom det samme som de andre trådene som har dreid seg om det samme temaet. Derfor ønsker jeg Sebastian velkommen med sine innspill. Jeg har sett at noen er uenig i enkelte av hans argumenter/tall/verdier, men da må det vel være bedre å argumentere saklig og konkret mot dette istedenfor å kaste ut at dette ikke henger på greip. Hvis noen ikke ønsker å sette seg grundigere inn i de bakenforliggende sammenhenger er det jo bare å la være å lese disse innleggene istedenfor å kaste ut at "dette er mer teknisk informasjon enn båteiere flest skal behøve å sette seg inn i".

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvordan kan dette produktet overlevd såpass mange år hvis det ikke er bra? syns ærlig talt hr becker har svart og gitt greie forklaringer ovenfor mine små kunskaper. virker som en ren sverte tråd syns jeg. han har da tross alt en del fornøyde kunder og det er ikke noen selfølge i dag.

Link to post
Share on other sites

eiaro.
Først takk for henvisningen, riktig samsvarsærklaringen ligger nå tilgjengelig på samme linken.

Ellers.

Feil.
PDAR er ikke av/på i hele tiden men i den tiden da dynamoen blir "for" varm ved maks strøm.
Så snart strømmen tar av går saksen fort omvendt, dvs. når en w-regulator begynner å stenge blir det syklusene med høyest mulig lading som er lengst,
pluss at dynamoen yter mer i hver situasjon enn den ville gjøre med bare w-regulator.
Da går forskjellen og dette er praksis.

Nå stikker jeg ut uten å svare til SebastianB, har ikke lengre tid før helgen
Bare med henvisning at du SB først skulle enten sjekke og akseptere hva de fleste andre ha å fortelle om ladestrøm, spenning og tid med PDAR,
og helst også hva den gjør med f.eks. LR180C,
før du forteller videre om ting han sannsynligvis verken har sett eller testet selv.
Det samme gjelder også for en lang rekke andre dynamoer i alle ulike størrelser fra 35 til 220Ampere jeg har både sett og installert PDAR på.

Jeg foreslår da å samle litt praktisk erfaring med den her regulator, kanskje også ved å sette den på dynamoer dere har, så kan vi diskutere dette videre.
Ellers er dette her litt for håpløs og på samme teoretiske nivå som vi har hatt det gjentatte ganger før.
Tiden min koster for mye for bare å bruke det for gjentakelser sagt til folk som egentlig skulle kunne mer enn bare å tvile på alt unntatt seg selv og med niks i hendene.

 

Som sagt, ingen her krever at lading går absolutt jevnt, det skal bare gå rask, pålitelig og bra..
Og det gjør det vanligvis.

Men: Jeg gratulerer så mye med dagen i morgen og ønsker en fin 17. mai helst uten regn til alle !! :flag:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er totalt uaktuelt for meg Jørg, og jeg gjentar: det er totalt uaktuelt for meg å ha et system hvor et ikke fail safe vern benyttes som en regulering under normale driftsforhold, og hvor konsekvensen av en feil i form av et ledningsbrudd, feil i selve sensoren eller en dårlig kontakt vil føre til et umiddelbart havari på dynamoen i de periodene hvor dynamoen jobber under maks belastning.

Når jeg seiler over Atlanterhavet så vil jeg maks lade med motor hver fjerde dag, og da skal dynamoen virke når jeg kommer frem okke som. Å seile i kalde farvann forekommer også, og da kan det være greit å få varmet opp berederen og få vasket seg litt etter ladningen. Om man ønsker en løsning uten generator så må man rett og slett lage et system som klarer å produsere den komforten man ønsker, og da er kjøring med motor en gang i blant en nødvendighet for meg.

Om du noen gang har vært i en seilbåt så burde du skjønne at det oftest er nedtappede batterier når motoren går med unntak av når man forlater havn, så at dynamoen ofte arbeider med full belastning er noe man rett og slett må ta høyde for.

Sammenligningen din med oljetrykk på motoren kan kanskje være relatert i teorien, men et ledningsbrudd i ledningen til oljetrykksensoren fører ikke til et motorhavari. Man må faktisk kjøre motoren tom for olje før den går føyken, og det er relativt enket for de fleste å holde et oppsyn med oljelekkasjer i et motorrom og oljestanden på motoren med det som regnes som daglig ettersyn.

I min hverdag så arbeider vi stort sett kun med fail safe teknologi for det er kun det som er tillatt i min bransje. Hvorfor skal jeg ha en 14-28 havseilas og risikere havari med noe som er dårligere når livet i tillegg kan være avhengig av det?

Jeg jobber ikke eller i alle fall svært lite med likestrøm, men jeg trenger ikke å være dum for det.

Når du presenterer dine tall og visjoner for andre så glemmer du en viktig ting, som er at dette er fysikk, teknikk og matematikk.

Når du sier at en standard dynamo ikke leverer mer enn 15 % så er ikke dette min erfaring verken fra bil eller båt. Men om det skulle være tilfelle for noen så må det være tillatt å spørre hva som er årsaken. Den eneste løsningen trenger ikke å være at man må utbedre en feil ved å supplere med en annen feil hvis det finnes en løsning uten feil.

For det er nettopp det jeg mener kombinasjonen med en 8MA Prestolite 90 ampere dynamo med påmontert Sterling regulator kan være. Denne dynamoen er ikke beregnet på kontinuerlig maks belastning i følge Prestolite selv.

Det neste jeg stiller spørsmålstegn ved er din forklaring som går på ytelse over tid, nærmere bestemt watt timer.

Du hevder at om Popeye83 justerer den originale regulatoren fra 13,5 til 14 volt så vil gjennomsnittlig ladestrøm øke. Er dette noe du tror eller vet?

Jeg tror ikke at dette hjelper, for når batteriene er utladet så vil feltstrømmen være maksimal uansett om regulatoren er justert til 13,5 volt eller 14,4 volt. Dynamoen slakker jo ikke av før setpunktet er nådd.

Det finnes et unntak i følge prestolite, men dette gjelder bare for noen nyere regulatorer som virker slik: Om dynamoen ikke klarer å oppnå en systemspenning på 13,5 volt og regulatoren samtidig registrerer en temperatur høyere enn 85 grader C,, så reduseres feltet fordi det da er en fare for at en for stor last kortslutter statoren.

Dette er noe prestolite har innført for en del modeller for å hindre havari på grunn av krav til kortslutningsvern, men det vil også hindre skader som følge av feil anvendelse.

Når du forteller alle oss hvordan man tjener på å montere en ekstern regulator på denne dynamoen så tror jeg du glemmer noe vesentlig. At dynamoen ikke leverer mer enn 20 ampere etter at Sterling regulatoren har slått seg av så skyldes dette sannsynligvis en kraftig overtemperatur.

Summen av energi produsert i form av watt timer, eller på ditt språk gjennomsnittlig ladestrøm er trolig den samme okke som, for du har levert et system hvor reguleringen like gjerne er temperaturregulert som spenning og strømregulert.

For å si det enkelt så tror jeg ikke at du skjønner de termiske sammenhengene her, for hvis man skal regulere og få effekt av reguleringen så må temperaturen være under kontroll først. Du leverer kort og greit et system som består av en dynamo og en regulator, men så blir det temperaturen som i realiteten regulerer til slutt når det kommer til watt timer inn på batteriene.

 

Hadde vi levert slike systemer så måtte legene operert fem minutt, tatt pause fem minutt osv. og hvor effektivt og sikkert tror du det hadde blitt.

Link to post
Share on other sites

SebastianB, nå er vel den bransjen kjent for å ikke ha problemer med pris i motsetning til båteiere som helst vil ha ting gratis. Så det kan kanskje ha en sammenheng kanskje?<br /><br />Jørg, hvorfor produserer produsentene så dårlige regulatorer som gjør at dynamoen de selger ikke leverer det den skal (i følge deg)? Jeg hadde vært flau om jeg var en dynamoprodusent som ikke klarte lage en dynamo som leverte det den skulle, helt tiden alltid. Det er liksom ikke smågutter med verksted i kjelleren vi snakker om, og de leverer til ganske heftige kunder, så å få sine egne produkter til å yte maksimalt burde jo være en prioritet.<br /><br />Siden det forundret mange at jeg spurte etter DoC så var det mest fordi jeg ville tilfredstille min egen nøyskjerrighet på hvilke direktiver og standarder som ble brukt. Det var ikke for å sverte noen, og den siste DoC ser flott ut.

Link to post
Share on other sites

For det er nettopp det jeg mener kombinasjonen med en 8MA Prestolite 90 ampere dynamo med påmontert Sterling regulator kan være. Denne dynamoen er ikke beregnet på kontinuerlig maks belastning i følge Prestolite selv.

 

Er egentlig noen dynamo montert i et motorrom konstruert for å tåle dette? I følge eiaro her på forumet kan maks strøm kun trekkes kontinuerlig ved en omgivelsestemperatur på 25 grader Celsius og ved et turtall på 6000 rpm.(Stemmer ikke dette eiaro?) En omgivelsestemperatur på 25 grader Celsius finner man knappast i et motorrom.

 

SebastianB, nå er vel den bransjen kjent for å ikke ha problemer med pris i motsetning til båteiere som helst vil ha ting gratis.

 

Foreslo allerede på side en av denne tråden at å gå opp på dynamostørrelse kunne løse overopphetingsproblemet. Svaret var at dette ble for dyrt. (Bytting av reimer, reimhjul etc.)

 

En "innaskjærs" båtbruker stiller antakelig heller ikke samme krav til utstyrets pålitelighet som en Atlanterhavskrysser. Naturlig nok. Er man helt avhengig av ladestrøm fra en dynamo og skal krysse "de syv hav" ville jeg antakelig valgt å ta med en ekstra dynamo. Uansett hvilken regulator som var montert på dynamoen.

Link to post
Share on other sites

I følge eiaro her på forumet kan maks strøm kun trekkes kontinuerlig ved en omgivelsestemperatur på 25 grader Celsius og ved et turtall på 6000 rpm.(Stemmer ikke dette eiaro?) En omgivelsestemperatur på 25 grader Celsius finner man knappast i et motorrom.

 

 

Det er ett av testkriteriene på en automotiv dynamo i ISO/EN. Ingen er hindret i å gjøre det bedre da. Og det er ikke lovkrav å følge ISO, det blir bare enklere å gjøre det ihvertfall i EU... Var det 25 grader? Hadde 23 +/÷5 i hode, men stoler på deg som quoter meg...

 

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å bli litt lei av dine "forklaringer", SebastianB.
Bortsett at det finnes en ikke bare liten sjanse for at jeg har sett flere seilbåter innvendig enn du som etter din egen forklaring ikke en gang har båt
må jeg trolig ikke lengre svare på så rare sammenlikninger og bruke tid for å forklare det som skjer.

Hvis et system som funker og som trolig ha blitt solgt oftere på denne verden enn du har sett dynamoer
da er det helt greit hvis du mener at det ikke holder for deg.
Men å dikte opp problemer på måten som du gjør er ikke særlig mer enn dum.

 

Det samme gjelder dine påstander om "bedre" og "fail safe" og "livet avhenger".
Hvis jeg tenker tilbake på ting og tang man leser på avis da dør sikkert flere mennesker hvert år av følgene etter strømbrudd på sykehus

enn av feil på dynamoer på båt.

Det finnes ikke noe som kalles "fail safe" fordi for hvert standardsituasjon finnes det minst en unntak.
Også beste systemer kan miste kontroll, som f.eks. på temperatur, sensorer, ledninger og annet,
og dette skjer også med både enda mer avanserte systemer og generatorer som styres bare av original-regulatorer.
Eller innbiller du deg virkelig at du er berget for alt bare fordi du har en stor dynamo og evtl. en annen regulator?

Og bare som tipps, hvis du er redd allerede for det, da burde du holde deg på sofaen.
Jeg er selv seiler, med egne båter siden 1981, og vet om en rekke muligheter som kan være langt farligere enn bare en dynamo.
Mennesker som er udugelig for oppgavene sine, f.eks., men også alle mekaniske deler selvfølgelig.

Ang. strøm og regulering har jeg heller ikke lengre lyst på å diskutere dette videre med deg.
Akkurat denne måten "ensidig diskusjon" som du viser har vi hatt ofte nok allerede og fører erfaringsmessig til ikke noe annet enn forbrent tid.
Og dette gjelder faktisk det meste du skriver så snart man kan se at du plusser på et system mens du nekter at fordelen kan gjelde en annen system.
Både det og hvordan du skriver likner forresten linguistisk og mht. innholdet med nesten hver andre setning veldig en annen her på

forumet så snart det dreier seg om Sterling.

Men jeg anbefaler at du oppgraderer dine oppfatninger med lit praktisk arbeid isteden for bare teoretiske ideer.
For det som vi snakker om her finnes det så enkle hjelpemiddel som Ah-teller og klokke.
Og deretter, hvis du virkelig mener, må du gjerne fortelle videre til din omverden

at det er det samme ladekurve med normale w-regulatorer som med PDAR eller andre digitale regulatorer.

Ønsker uansett en fin tid!

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en mail fra prestolite hvor de etterspør dokumentasjon på min stilling i firmaet jeg jobber for, så det kan virke som om de ikke deler informasjon med hvem som helst. Jeg har svart på mailen og lagt ved mitt visittkort så jeg regner med at det går greit.

Så har jeg benyttet anledningen til å bruke Prestolite sitt forum for å finne ut hvilken resurs de kan være for Båtplassen.

Her er linken slik at dere kan følge med selv.

 

http://news.prestolite.com/content/overheating-small-frame-alternators-mh-series-90-105-amp

 

Beklager, det snek seg inn noen engelske skrivefeil ser jeg nå.

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du stiller ikke bare et spørsmål om noe funksjon, SebastianB.
Det du gjør er å peke på kraftigere dynamoer og andre eller større systemer.

Du hevder også at PDAR jobber i bare 5 minutter for så å ta pause i 5 minutter, og det fordelt over hele bulkfasen.
I tillegg skriver du at det gjelder for alle smallframes. ("regardless of type or brand").

 

Med det manipulerer man svarene slik at man får svar som ønsket.

 

Det du altså fortsatt gjør er å spreie et rykte om noe du antar fordi du hørt noe om "et problem",

mens flere titusen andre og jeg mener av praktisk erfaring at det ikke er noe problem i det hele tatt

ganske så enkelt siden ikke noe sliter med temperaturer mellom 65 og 90°C.

 

Nå har du vel trolig bare glemt å beskrive dette som faktum på Prestolite sidene,
men ikke en gang noe nok så "direkte advarsel" av en forsiktig produsent kan forandre noe på det.

 

Så spør jeg en gang til hvor disse dine erfaringer kommer fra,
ikke minst siden du selv konstaterer at du ikke har noe erfaring med det.

 

Eller omvendt.

Du skrev om lærdom som jeg skal ta med til neste kundene for at ikke de også får problemer.

Svaret er gitt.

Men jeg anbefaler en gang til at du bruker Ah-teller og klokke i framtiden for så å springe litt rund

på båter med PDAR og standard-dynamoer.
Forskjellene ser du som sagt med så enkle tiltak som å slå av/på regulatoren.

Kanskje det blir deg som lærer noe til, ut av det praktiske.

Kan ikke være så feil det?

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sebatian skriver "Det er totalt uaktuelt for meg Jørg, og jeg gjentar: det er totalt uaktuelt for meg å ha et system hvor et ikke fail safe vern benyttes som en regulering under normale driftsforhold, og hvor konsekvensen av en feil i form av et ledningsbrudd, feil i selve sensoren eller en dårlig kontakt vil føre til et umiddelbart havari på dynamoen i de periodene hvor dynamoen jobber under maks belastning"

 

Tror du må betale veldig mye for et failsafe system som håndterer et brudd i ladekabelen under maks ladestrøm. Det som skjer ved et kabelbrudd er strømmen som allerede går der fortsetter å gå noen millisekund etter bruddet. Dette vil normalt føre til at det induseres flere hundre volt over feltviklingen på dynamoen, som igjen vil knekke noen av diodene. Som sagt skal du ha et failsafevern på dette koster det mye mer en selve dynamoen og regulatoren.

 

Utover det kjenner jeg hverken PDAR eller Prestolites produkter

 

Uansett om Jørg sine produkter er bra eller dårlige skal han ha all ære for at han tør å forsvare sine produkter på en side som denne. Det er det ikke så mange andre leverandører som gjør. Nettopp slike leverandører er det jeg vil se.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med dine anbefalinger, hva hvis en annen regulator mister temperatursensen?

Som sagt, litt spekulativ, like spekulativ som å spørre hva som skjer når motoren får skade på oljetrykksensoren (kablen løsnes / brudd) og motoren mister olje samtidig.

Er du forberedt på det?

Jeg tviler ikke et sekund på at PDAR er et bra produkt som er verd pengene. Jeg har også inntrykk av at du yter en høy grad av service og har høy faglig kompetanse

 

Jeg synes allikevel Sebastian har et poeng med det å bruke bruke temp. sensoren til regulering. Dersom dynamoen blir over 90 grader og regulatoren slår seg ut og inn regelmessig i bulkfasen må man betrakte temperatursensoren som en del av reguleringssystemet. En feil på temp. sensoren vil da medføre at PDAR ikke slår slår av ladingen (eller legger den over til W regulatoren), med den risiko at den kan bli overopphetet og "brenne". Altså, denne ene feilen er nok til at systemet havarerer. Det ønskelige hadde vel vært at dynamoen tålte å jobbe kontinuerlig med den ladestrømmen den gir og at temperatursensoren bare er en ekstra sikkerhet.

 

Det blir litt søkt å sammenligne oljetrykksensoren på motoren med dette. Skal det bli kritisk må det oppstå to feil, både en oljelekkasje, feil på oljepumpa eller lignende, + feil på sensoren slik at den ikke varsler om dette. En feil på oljetrykksensoren i seg selv vil ikke ha noe å si for driften av motoren, den er bare der for å varsle om en feil i systemet. På min båt er ihvertfall ikke den en del av et reguleringssystem. Det samme med temperatursensoren på motoren. Det skulle tatt seg ut om motoren slo seg ned til kvart fart hvert 5. minutt fordi kjølesystemet ikke klarte å kjøle motoren tilstrekkelig. Tviler på at mange hadde akseptert det. Da hadde det heller ikke vært noe argument at man kommer seg fort nok fram allikevel, eller at de fleste andre med tilsvarende motor ikke har dette problemet.

 

Rent bortsett fra det forstår jeg selvsagt at det er et spørsmål om pris.

 

 

Tror du må betale veldig mye for et failsafe system som håndterer et brudd i ladekabelen under maks ladestrøm.

Mulig jeg missforstod, men var det ikke snakk om brudd på temp. sensoren?

Link to post
Share on other sites

Ja Komodo, det er helt sikkert noe poeng.
Bare at det finnes mange slike poeng i alle produkter og at man da også kunne spørre om man burde stole på regulatorer i det hele tatt,
bortsett at produsenten ikke ser noe poeng i å forandre dette siden over 13 år.

Ser man ikke da også et poenget?
For meg synes det at Sterling vet hva de selger, ellers ville man jo aaaantakeligvis ha hørt eller sett noe annet, tro? :pray:


Men tenker vi så da trenger vi også spenningsvern fordi hvis det skjer noe med dynamoer da er det f.eks. gjerne at

originalregulatorer enten svikter eller leverer for høy spenning.

Min første PSR-kunde f.eks. måtte tåle denne erfaringen og at alt elektriske bortsett av radar gikk i stykker før han fikk oppdaget feilen.
Så, hva sier man da, maks uflaks?

Jeg hevder derfor ut av mine egne erfaringer at dette skjer mange ganger oftere enn at temperatursensorene til PDAR knekker,
nettopp fordi jeg ville høre også det fra kundene.

 

Oljefeilen er helt sikkert litt søkt, men denne sjansen finnes og den er sikkert like stor som å kollidere med en hval.
Leser man ikke også om det med jevn avstand?

O.k., neste gang, Dere skjønner jo hva jeg egentlig ville.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For meg synes det at Sterling vet hva de selger, ellers ville man jo aaaantakeligvis ha hørt eller sett noe annet, tro? :pray:

 

I motsetning til produsenter av dynamoer som i følge Sterling/Jørg lurer alle trill rundt. :yesnod:

 

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfattet SebastianB sitt innlegg gjaldt dette ethvert ledningsbrudd. Tar jeg feil beklager jeg selvfølgelig det.

 

 

Det var brudd i temperaturkretsen jeg hadde i tankene JRK. Konsekvensen blir jo at beskyttelsen mot overtemperatur ikke virker lenger og at dynamoen brenner opp. Er det mulig å få en dynamo som ikke brenner opp selv om regulatoren gir full feltstrøm så er det dette jeg vil ha.

 

Når det gjelder hvorvidt jeg har lagt ordene i munnen på Prestolite som Jørg er inne på så er jeg ikke enig i hans tolkning av min tekst på Engelsk. Men uansett så er jo dette uproblematisk. Om Jørg mener at prestolite ikke svarer korrekt så kan jo også han konfrontere Prestolite med det direkte i linken.

 

Hvem som har rett eller galt er underordnet for meg, for jeg vil bare vite på forhånd hva som virker og ikke. Om alt går etter planen så kjøper vi båt i USA, og da har ikke jeg tid til å utforske alternativer i løpet av den ene måneden vi har tenkt å bruke på klargjøring før avreise.

 

Hvis Popeye og de andre som sliter med dette temperaturproblemet kan få svar på hva som er årsaken så er vi jo i mål.

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg synes det at Sterling vet hva de selger, ellers ville man jo aaaantakeligvis ha hørt eller sett noe annet, tro?

Joda, Sterling vet nok hva de selger. Som jeg skrev i forrige innlegg så tviler jeg heller ikke på at dette er et gjennomprøvd og godt produkt som gir mye for pengene.

 

Prestolite vet nok også hva de selger. Det virker jo som om den ene terminalen som du påpekte tidlig i tråden er den eneste svakheten som har kommet fram så langt.

 

Dersom det er slik at Popeye83 har kjøpt både dynamoen og regulatoren hos deg, synes jeg det hadde vært naturlig at han ble opplyst om at denne dynamoen ikke var designet for å levere 90 ampere kontinuerlig ved en normal motorromstemperatur (max 40 grader?) med den risikoen at PDAR kan slå den av og på i bulkfasen.

 

At systemet til Bavaria32sport fungerer uten hvilepauser er vel kanskje ikke så rart. Han har to dynamoer på tilsammen 140A som hver seg har like stor kjøleflate som Popeyes ene dynamo. Og hvis det stemmer som Sebastian har vært inne på lenger opp i tråden er dette dynamoer som i motsetning til 90A varianten er designet for å levere merkestrømmen kontinuerlig. Battmeteret på bildet lengre opp viser en ladestrøm på 88A. Hvis det er for begge dynamoene lader de med 44A hver.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...