VirtualMe Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Hvor langt unna dieselvarmeren bør/må aparatet plaseres? Tenker å montere over batteribank som blir ca 1m fra varmeren. Hva mener dere? Tror ikke det vil være noe problem så lenge det er tilstrekkelig lufting for begge apparater. Synes ikke min Eber D5 "stråler" særlig varme hvertfall. Har ikke særlig mer avstand mellom disse jeg heller. Har ført "eksosen" fra Efoy'en ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mosk Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Ok, da gjør jeg det på den måten. Eksosen ut? Jeg monterer i lasterom og hadde tenkt å slippe det ut der. Det er vel ikke noe problem da det er begrenset med avgasser? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Ok, da gjør jeg det på den måten. Eksosen ut? Jeg monterer i lasterom og hadde tenkt å slippe det ut der. Det er vel ikke noe problem da det er begrenset med avgasser? Det er vel noe CO2, samt varme i "eksosen", men ikke særlig mye tror jeg. Monterte min "alkoholiker" midt i ferien i fjor, som vi godt husker var god og varm, og ønsket da å lede varmen ut av båten for på den måten få ny luft inn der hvor Efoy'en står. Tenkte det var bra med god kjøling for denne. Vet ikke om det strengt talt er nødvendig, men det føltes riktig.. Var ikke mye jobb å lage utlufting. Kjøpte et slikt ventilskjold som jeg monterte over utblåsingen for å forhindre at det skal komme vann inn den veien, og en drøy meter med rør beregnet for dieselvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
mikki Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Hei Noen med erfaring fra efoy 80 ? Sitér dette innlegget Link to post
vikeren Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Ja, montert samtidig med 1500 "ren sinus" inverter. Bare brukt to helgeturer enda, men ser meget bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Da har min Efoy 140 svidd av nesten 10 liter på 170 timer, går vel tom ila formiddagen. Fungerer som en drøm! Driver to iskalde kjøleskap sammen med ledlys, eber vannvarmer, eber luftvarmer og el toalett. Driver også en inverter for tv og kaffemaskin til tider og har plenty strøm! Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Hei folkens! Håper alle som har kjøpt er fornøyd med sin lille ladekamerat jeg er hvertfall utrolig fornøyd med kjøpet! Føles ut som tiden før og etter efoy. Jeg har satt oppstart på 12.3, men velger å kjøre den endel manuelt når jeg syns det måtte passe. Kommer an på hvor lenge jeg skal ligge ute og når jeg evt får en 220v i nesa neste gang. Men må si at det har blitt en ro i båten og veldig hyggelig å ikke måtte starter litt nå og da for å lade eller måtte ut å kjøre evt i gjestehavn. Bruker litt suppe det gjør den, men det er det helt klart verdt. Så igjen håper alle er fornøyd og ønsker alle en god sommer med eller uten efoy ombord Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Er i grunnen kjempeglad jeg gikk til innkjøp av Efoye´n, da vi for 2 1/2 uke siden reiste avgårde på ferietur med defekte AGM batterier (Ca 1 år gamle). Vi har ligget opp til 3 døgn i uthavner, og Efoyen har gått jamt og trutt. Har vel brukt ca. 3 1/2 liter metanol på 2 uker. Dette er relativt mye på 2 uker, men som nevnt pga. disse ubrukelige AGM batteriene. Uten Efoyen hadde ikke uthavnlivet vært mulig uten å bytte batterier først. Så da får det heller også være så som så med prisen :-))) Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
AnkerVI Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Vurderer Efoy 140 i vår Bavaria 42Cr fra 2005. Tenker å montere den i rommet bak akterlugarene. Har noen spørsmål rundt dette. Forstår det slik at tank og Efoy må monteres omtrent i lik høyde, og at tanken for "avfallsvann" må stå lavere. MÅ man ha denne tanken for vannet som kommer fra Efoy, eller vil det nærmest fordampe i bunn av båten? Jeg hadde tanker om at Efoy ville kunne tilføre tilstrekkelig lading slik at jeg kunne bruke varmtvannstank ( 25 ltr. 500W) sammen med en 1300w inverter til å varme vann. I innlegg #121 beskrives beregningen at det forbrukes 1,163w for å varme 1 ltr vann 1 C grad. Det vil kunne se slik ut for min del : vann som skal varmes fra ca 20 til 50 grader = øke temp 30C. 1,163w X 25ltr x 30C = ca 870W. 870W/ 12,5V = ca 70Ah. Er det da slik at jeg vil bruke ca 70Ah av batteribanken for å få varmtvann? Det vil i såfall Efoy bruke omtrent 12 timer på å lade opp igjen eller? Når vi er ute med båten vil jo ikke behovet være at batteriene til enhver tid skal være fulladet, men vårt behov vil være å ikke tømme banken helt. Vi har i dag 4 x 105 AGM til forbruk. Vi bruker ca 90-120 Ah pr døgn, når vi "fråtser" veldig. ( målt med vår batt.monitor Mastervolt). Dersom Efoy tilfører 140Ah pr døgn, vil vi ikke ha behov for at den går noe særlig mer enn kanskje ca 50-70 timer på hele ferien (4 uker), da motoren lader ved kjøring og av og til ligger vi til landstrøm. Jeg ser for meg at Efoyen vil gå ca 150-200 timer pr år, og de som da sier at levetid "kan" være noe over 5000 timer, ja så har jeg den i herrens mange år ? Synspunkter rundt mine tanker tas i mot med takk ! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.November.2015 Link til dette innlegget Svart 2.November.2015 AnkerVI - Efoy 140 tilfører kun ca 6Ah og egner seg kun til lading over tid ja. Så å tappe batteriene ved å dele W på V stemmer omtrentlig. Hvis varmtvann i uthavn er viktig ville jeg heller skjøtet på med en diesel-vannvarmer så du ikke ødelegger batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Hei. Jeg satte inn diesel vannvarmer, ja det kostet noen kr, men så har jeg alltid strøm og varmt vann. selv har jeg Efoy 210 mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
KAT Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Hva har skjedd av nyvinning på Efoy siden den første ble lansert? Toyota bedriver intens forskning og utvikling og har redusert vekt, pris og effektivitet betraktelig siden 2007: http://www.tu.no/industri/2015/10/31/sa-store-framskritt-har-toyota-gjort-med-sin-hydrogenteknologi Sitér dette innlegget Link to post
AnkerVI Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 AnkerVI - Efoy 140 tilfører kun ca 6Ah og egner seg kun til lading over tid ja. Så å tappe batteriene ved å dele W på V stemmer omtrentlig. Hvis varmtvann i uthavn er viktig ville jeg heller skjøtet på med en diesel-vannvarmer så du ikke ødelegger batteriene. Fint om jeg får en forklaring på hvorfor batterier blir ødelagt av å tappes med 40Ah/t ved bruk av en inverter som lager 230V og forsyner 500W til varmekolben? Jeg har jo frem til nå brukt batteribank og inverter til å støvsuge med 800W støvsuger, samt Nespresso kaffemaskin flere ganger om dagen. Vårt behov for Efoy vil være å fylle opp batteriene jevnt og trutt med inntil 140Ah pr døgn. Hva er "haken"? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 At de blir ødelagt var vel å ta noe hardt i. Batteriene degraderes ved bruk og spesielt under 50% av gjenværenede kapasitet - men at de slites fortere ved mer hardkjør er det vel ingen tvil om. Jeg bruker også inverter til støvsuging, kaffemaskin, rettetang, lading av diverse osv. Til mitt bruk kunne jeg ikke klart å ligge 3 dager på en øy hvis jeg skulle varme vann med 230V i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 (redigert) Hva har skjedd av nyvinning på Efoy siden den første ble lansert?Kan en egentlig lese av alle (manglende) svar at Efoy selger utgått og gammel teknologi til ny pris?At de får så godt betalt for det gamle at de ikke ser det lønnsomt å videreutvikle produktet sitt? Hvis en skal følge utviklerne av hydrogenbrenselcellene så skulle Efoy også ha vært kommet like langt hvis de hadde bedrevet innovasjon. Har vurdert Efoy lenge men det har nå blitt satt på vent. Redigert 4.November.2015 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Finnes der alternative produsenter av brenselcelle ala Efoy. Jeg har søkt på nettet men ikke funnet noen til nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Har ikke funnet mange alternativer. Eneste reelle er vel Hydromax 150 http://www.hydrovane.com/other-products/hydromax-150-fuel-cell/ Max Power hadde en variant (AHD-100 marine fuel cell) som ser ut til å være utgått. Ellers har jeg bare sett mer kompliserte varianter som går på hydrogen. Sitér dette innlegget Link to post
AnkerVI Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 At de blir ødelagt var vel å ta noe hardt i. Batteriene degraderes ved bruk og spesielt under 50% av gjenværenede kapasitet - men at de slites fortere ved mer hardkjør er det vel ingen tvil om. Jeg bruker også inverter til støvsuging, kaffemaskin, rettetang, lading av diverse osv. Til mitt bruk kunne jeg ikke klart å ligge 3 dager på en øy hvis jeg skulle varme vann med 230V i tillegg. Takk for raskt svar. Jeg beregnet at det vil forbruke ca 60-70ah å varme opp varmtvannet slik at vi har til en dusj ( 2 stk rask dusj). Behovet for dette vil dukke opp kanskje 1 gang i løpet av helgen, eller ett par ganger i uken i 4 ferieuker. Batteribanken er 420Ah og det tar ca 12 timer å lade opp igjen det jeg forbruker. Kjenner jeg er veldig nære å kjøpe meg en Efoy! Det ligger en 3 år gammel E210 på Finn nå til 35.000.- og det vil lsde enda raskere! Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Har samme batteribank som du, 426 ah. Har en 1500w inverter som går stortsett på Nespresso maskin og av og til VV. Har E140 og er fornøyd med den, går i puss på strøm om sommaren og sort sett også nå på høsten. Skrur den på med en gang vi legger oss stille for en helg. Og sparer ikkje på strømmen. Skrur av ei stund før vi skal gå, er ikkje nødvendig å gå med fulle batteri. Funker som bare det til vårt bruk. GN Sitér dette innlegget Link to post
AnkerVI Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Takk GN, det var akkurat det svaret jeg ønsket meg ! Nå blir det "løp og kjøp" ! Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Veldig kjekt med en batterimonitor i tillegg Har bedre kontroll på strømmen. Volt synest eg er vaskelig og forholde seg til ved belasting, med monitor har en bedre kontroll på ah. For min del iallefall Innverteren er koblet direkte på batteriene, ikkje vi shunt da den er på 100ah. Surrer litt når vv berder står på, men når den får tenkt seg om retter den seg. Greger Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Hei Har en Efoy 210 med alt utstyr og kabler i orginal esken. Brukt 3 sesonger. Kjøpt ny på Seatronic for Kr 49.900,- Selges for et sted mellom 33 til 35.000,- Alltid stått i tørt rom inne. Tatt ut og hjem om vinteren. Altså selvfølgelig behandlet med omhu av et petimeter Send melding ved interesse. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Hva gjør at den skal selges, Kire? Har selv vurdert å selge generatoren og kjøpe Efoy, og er nysgjerrig på hvorfor din skal selges? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Du kan ikke selge nå Kire.....Du vil få deg båt igjen, veldig kjekt med en slik i seilbåt også :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
catano Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Hei. Om Kire er den samme som selger Efoy 210 på finn er grunnen ``kjøpt ny båt med agregat`` mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.