Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Hei folkens!

 

Tenkte bare holde folk litt oppdaterte på hva min plan er.

 

Tenkte hente opp denne planen igjen rett over nyttår, samle inn kjøpere, er vi en gjeng som ønsker å kjøpe efoy, så skal jeg gå inn i hårde forhandlinger ;-)

 

Så om folk kan tenke seg litt om hva dem ønsker, så kan vi samle opp en gjeng over nyttår og se hva vi får til!

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne tenke meg Efoy Comfort 140 som gir ca. 6 amp, dersom prisen er grei.

Etter å ha regnet på det skulle denne gi nok bidrag til å "fylle" på det jeg trenger, har også 60W solceller. Disse gir ikke 60W men hjelper til noe.

Mulig den vil gå litt lenger enn 210 versjonen, men skulle det bli krise kan jeg starte diesel motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er også med på dette. Har bestemt meg for Comfort 140. Tenker at den virker så lenge den virker. "Alt" med båt er dyrt. Trur ikke disse ryker på 5000timer. Går sikkert både 8-12000T.

 

Er det noen som har tatt på seg jobben.? Er tusenlapper å spare her.

 

Snorre. ( vert medlem en stund. Men dette er første innlegg.).

Link to post
Share on other sites

Efoy har to "fordeler", det ene er innkjøpsprisen og det andre er strømprisen. Efoy bruker 0,9 liter metanol for å produsere 1kWh, og en liter metanol koster rundt 50 lappen.. Dermed skulle 1kWh koste 45 kroner. Så komme innkjøpsprisen i tillegg.. Den er jo ikke direkte billig i innkjøp..

 

En kan jo anta at man tenker bruke 35000 i innkjøp for en Efoy 140 (maritim skal ha 36899,-), tar så 35000 kroner og deler på 50 kr/l så kan man kjøpe 700 liter metanol, dette gir 778 kWh (0,9 liter/kWh) produsert.. til en kost av 70000 blanke norske kroner. Dette gir en kWh pris på 90 kroner. Som etter mitt syn er ganske dyrt. Har her antatt en "nedbetalingstid" på 778kWh i dette ekesmplet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha ett 200W Solcelle panel og mppt regulator, det vil dekke noe av det daglige forbruket slik at at kan klare seg 2-3 dager.. Batteribaken blir 2x140Ah AGM fra Sparelys. Solcellepanelet vil gi 16,6A på en god dag, dog er det ikke mange slike gode dager.. men gir panelet 6A så gir det like mye som Eføy, forskjellen er bare prisen.. En kan tross alt kjøpe 7 solcelle pakker(ett panel og en mppt regulator) for prisen av en Efoy,

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan fungerer en Efoy med krengning? Med autopilot, kjøleskap, varme og alt annet trenger en å lade 1 time per døgn. Hadde vært mye bedre med en liten boks som fikset dette enn å starte motoren når en seiler. Vurderer en oppgradering av batteri og ladesystem, med en efoy trenger en ikke det. Driftskostnadene vil jeg si er uvesentlig, innkjøpspris har mer å si. Utenfor Norge blir det mye havner med landstrøm, når en beveger seg kort er det en del motor, så det er stort sett på lange havstrekk det er stort behov. Står helt klart på vinterens kanskje liste.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at en efoy tilfører nok strøm til en normal båtbruker uansett hvem modell man velger å gå for, så sant man ikke har tenkt å bruke den utelukkende for vaffelpresse daglig, elektrisk grill og micro, noe jeg mener ikke er naturlig om man ikke har generator eller tilgang på landsstrøm uansett. Hensikten er vel å kunne forlenge en dag eller to ekstra i uthavn, og med mitt forbruk på to kjøleskap/frys, led pærer i alle lamper, litt navigasjonsutstyr, webasto og lading av mobil/nettbrett + litt 12v led tv-titting på 600ah batteribank blir det med en efoy heller vanntank og septik som kommer til å begrense mitt strømbehov/landbesøk ville jeg tro. Men kan vel ikke akkurat si at jeg har hatt behovet med efoy enda heller.

 

Prisen er foreløpig stiv, hva metanolen koster regner jeg med er av liten betydning i forhold til bruk/behov. Fordelen er jo at man kan ta den med seg til neste båt som gjør kjøpsprisen noe mer forsvarlig, men så sikter man vel kanskje på båt med generator i neste runde (?)

 

Av ren nysgjerrighet, hvor lenge ligger egentlig folk i en og samme uthavn??

Link to post
Share on other sites

Hver gang jeg hører om eføy får jeg skikkelig lyst på en. Så går jeg inn på seatronic, sjekker prisen og tenker at det blir ikke i år.

 

Men jeg har jo veldig lyst på en så jeg leser videre og kommer til:

Driftstemperatur -20 til +40 °C

Starttemperatur +5 til +40 °C
Lagertemperatur +1 til +45 °C

 

Jeg bruker båten hele året, og vinteren er den tiden jeg har mest bruk for mye strøm. I helga våknet jeg opp til -5 i salongen. Jeg er skikkelig feig på å ha på noe som helst som brenner når jeg sover så jeg slår av dieselvarmeren. Har akkurat fått meg frostvakt og neste gang skal jeg bruke den, jeg burde ha strøm nok til å drive den mens jeg sover for så å kjøre motor noen timer på morgenen.

 

Tanken på noe som generer strøm uten fare for brann ved feil og kvelning ved eksoslekkasje er forlokkende.

Link to post
Share on other sites

Skal vi kjøre en påmelding for prisforespørsel nå ? Jeg samler interesserte og forhandler pris. Altså ikke bindende å melde seg på. Dog noe ugreit om halvparten trekker seg etter forhandlingene er avslutta. Så de som er klare, skriv en kommentar med hvem størrelse de ønsker :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror vel ikke dette er værre enn annet som forbrenner (bensin), ulempen med Metanol slik jeg ser det er det lave energiinnholdet og en trenger større mengder metanol per kWh.. Det er bare halvparten så energirikt som bensin og diesel. Det er derfor det går med 0,9 liter per kWh i en brenselcelle, mens rundt 0,4-0,5 liter med med bensin. Dette til tross for at tettheten er noe mellom diesel og bensin. Trøsten er at metanol til Efoy koster i dag ca. 55 kroner per liter på Maritim og bensin koster 13-14 kroner på en bensinstasjon.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som bruker av 210 sier jeg kjøper man for liten er det meget dyrt å bytte.

Kjøper man den store og den er i dag for liten ordner det seg.

Har man nok strøm er livet som en sol, tenk å slippe tenke strøm som i fjor da jeg lå 13 dager i utehavn.

Ingen motor på tomgang for lading, og startet for å gå videre var natt kapp på 97%

 

Så jeg anbefaler den på 210

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Viktig å ta med metanol, og brannfaren?

Ja, brannfare må man sikre seg mot i båt.

 

Efoy er et lukket system der en ikke kan søle med metanol uten å fysisk ødelegge systemet. Brenselsceller jobber ikke med forbrenning med en flamme (på tross av navnet), men ved at en katalysator kjemisk kombinerer hydrogen og oksygen for å frigjøre elektroner (strøm). Systemet kan dermed ikke selvantenne el.l. ved feil. Efoy er selvsagt også godkjent for bruk i båt slik at sikkerheten ikke forringes. Det er nok mer risiko ved å måtte starte motorene for strøm, enn å ha en Efoy ombord.

 

Jeg er lykkelig eier av en 210 og er dermed påvirket av det. Alle bør selvsagt gjøre sin egen sikkerhetsvurdering for sin båt.

Redigert av sjagen (see edit history)

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...