Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Veldig mye bra info i denne tråden. Vurderer efoy mot 100 w solcelle og fortsatt leder solcelle med et hestehode. Med gode batterier så er jo solcelle bare å montere og glemme styret med metanol, brannfare og sus. Selvsagt har efoy klare fordeler når det er lite sol, men da benyttes båten mindre. Solcelle koster svært lite både å drifte og som investering.

Har ikke tv ombord men båten er rigget med relativt høyt forbruk med bl.a. 18 spots, 4 lysrør, pumper og kverner i hytt og pine.

Følger dere videre her.....

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg tror ikke det er rettferdig å sammenligne Efoy og agregat opp mot forbruk av 220v.

Det er da ingen som forsøker å sette solselle opp mot evt komfyr på 220v.

Agregat klart best dersom en bruker mye 220v

 

Efoy dersom en trenger masse 12v

 

Solselle dersom man helst sitter å nyter stillheten og talgelys.

 

Min mening er klar Efoy er suveren opp mot solselle.

 

Mvh

catano

Vi har 3 x 190 watt solceller, og inverter som står på hele tiden, å kjørte kaffetrakteren tar 9 min på en full kanne, 1 liter kaffe, det tar 12 amp og lage kaffe, Vi var aldrig under 87% på batteribanken under vår ferie tur, og vi hadde slett ikke sol hele tiden, både rengfulle og tåke, vest i havet.

Solcellene holder alt av strømforbruk, uten problem selv om vi har mange dager uten sol. Banken er på 780 amp.

Solcellene gir strøm selv om det er overskyet. men lagt ifra samme guff som når sola skinner.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt fordelen med efoy for noen grupper. Motorbåter som ligger mer enn 3 døgn i uthavn uten å forflytte seg, raskere seilbåter som ønsker lavere vekt enn ved stor batteribank, og samtidig vil bruke comfort utstyr uten å gå tom for strøm på tur. Den vanlige seiler som ikke ønsker å ligge i gjestehavner hver 3-4 natt for å lade batteriene. Er man ikke i en av disse gruppene, og er tilkoblet landstrøm ca. hvert 3. døgn, vil jeg heller anbefale å sette opp ett regnskap der man utnytter den energien man genererer ombord, og får tilgang til i havn. Ser det gjerne oppgis kw/h for å se forbruket på en efoy, der 0,9 liter gir ca. 1 kw/h. Min standard volvo penta dynamo på 115A gir 90Ah, eller ca 1 kw/h den første timen etter at jeg har ligget i uthavn. Forbruket i uthavn er ca 1,5Kw/h, eller 130Ah. Med den banken jeg har kan jeg ta ut 4,5kw/h dersom jeg bruker 2 døgn eller mer på å hente det ut. Da er 50% tappet ut c100, eventuelt 60% hentet ut c20. Vi bruker etter min mening ganske mye strøm. Ligger vi 3 døgn slik, må batteriene lades opp med en gang, enten ved landstrøm eller mer enn 3 timers motorgange før neste uthavn. En efoy kunne sendt oss rett til neste uthavn, men vi trenger gjerne både vann og mat etter 3 døgn. Ved landstrøm lades 80A, hvilket etter noen få timer gjør oss klar for uthavn igjen. Normalt sett ligger vi maksimalt 2 netter på ett sted, kjører så 20 minutter eller mer med med motor, seiler etpar timer, og kjører motor 20 min før ankring. Da passer det fint med hver 3. natt i gjestehavn for å bunkre. El. Anlegget i min båt er oppgradert for mindre enn en efoy koster. Men jeg kan ikke ligge like lenge i uthavn, og ser absolutt efoy som en revolusjon for mange.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev litt om energikostnader tidligere, og antydet at prisen pr kWh kanskje ligger et sted mellom 100 og 200 kr ved bruk av Efoy - og da har jeg ikke tatt hensyn til kapitalkostnader. Årsaken til at det ligger såpass dyrt er delvis at man henstilles til å bruke dyrt spesialmetanol som drivstoff, og delvis at apparatet regnes som avskrevet etter 5000 driftstimer - det er usikkert hvor stor slitasjen er, og det er usikkert om det er mulig å få liv i apparatet igjen ved å bytte slitedeler. Jeg etterlyser igjen erfaring fra folk som har eid Efoy i mer enn tre år eller 5000 driftstimer, eller folk som har erfaring med vedlikehold av Efoy.

 

Solcellepaneler er jo et alternativ dersom båten ikke blir aktivt brukt i mørketida i Nord-Norge, jeg har en forestilling om at det kommer såpass mye mer gunstig ut at det er galskap å kjøpe Efoy, men la meg forsøke å regne litt på det ...

 

Jeg har i mitt tidligere regnestykke tatt utgangspunkt i 210-modellen som har 105W uteffekt. Dersom man installerer 300W solcellekapasitet og MPPT-regulator, vil man antageligvis kunne oppnå mer enn 105W i gjennomsnittlig effekt fra panelene sommerstid (?). (og dersom gjennomsnittlig effekt ligger lavere, så spiller det kanskje ikke så stor rolle - man bruker ikke så mye strøm mens man sover). I tillegg må man ha en større batteribank - vi trenger ekstra kapasitet til å holde på 105W i 12 timer, det tilsvarer 105 Ah på 12V. Ettersom man ikke bør lade blybatterier ned til under 50% av påstemplet kapasitet blir det 210 Ah. Investeringen blir et par-tre båtlapper for regulator, kanskje seks båtlapper for panelene, samt et par båtlapper for batterier - tilsammen 11 båtlapper. Her finnes det mye å velge mellom, så endelig prislapp kan ligge betydelig lavere eller betydelig høyere.

 

Man kan regne på levetid i driftstimer for batteriene (jo flere utladningssykluser, jo raskere må batteriene kasseres), men for solcellepaneler og regulator er det vel rimelig å forvente en levetid på minst fem år, uavhengig av forbruk. Endelig pris pr kWh avhenger altså svært mye på hvor mye strøm man faktisk bruker - men la oss for et øyeblikk anta at solcellesystemets levetid er lik levetiden på Efoy'en - da kan vi sammenligne investeringen direkte - 11 kNOK vs 45 kNOK - solcellepaneler kommer klart mest gunstig ut, og det før man har kjøpt så mye som en eneste dunk spesialmetanol ...

 

Solcellepanelene har selvfølgelig en stor ulempe ifht Efoy; man må finne plass til panelene. (samt regulator og batterier - men dette tar uansett mindre plass enn Efoy + metanol).

 

Vi er jo alle forskjellige, og det er klart at smak og behag spiller mye inn her - men personlig synes jeg det er galskap å investere i Efoy, all den tid man heller kan investere i solcellepaneler :-)

Link to post
Share on other sites

300w med solcelle paneler er vel ikke direkte vakkert på alle typer båter, dessuten har såpass store paneler en tendens til å være i veien med mindre man har en vesentlig større båt enn snittet. At efoy garanterer 5000 driftstimer er nok noe som har med at teknologien er lite kjent blant kundene, og dermed må man gi en garanti som er relativt lang. Det forteller meg også at man bør bruke efoy som et supplement til et ellers velfungerende el. anlegg, der efoy tar seg av de timene man trenger den ekstra energien. Med halvgod batteribank, ingen lading på 230v, og en inneffektiv dynamo, vil timene på efoy brennes fort. Har man derimot alt annet på stell, blir det lite handling av både metanol og reservedeler. Jeg tror efoy kan være helt topp for svært mange, men man bør begynne med å se på de rimeligste komponentene i anlegget først, for ellers blir det dyrt om efoy slites ut for fort. regner med de fleste som kjøper efoy tar den med til neste båt ved bytte....

Link to post
Share on other sites

Solcellepaneler er jo et alternativ dersom båten ikke blir aktivt brukt i mørketida i Nord-Norge, jeg har en forestilling om at det kommer såpass mye mer gunstig ut at det er galskap å kjøpe Efoy, men la meg forsøke å regne litt på det ...

 

Jeg har i mitt tidligere regnestykke tatt utgangspunkt i 210-modellen som har 105W uteffekt. Dersom man installerer 300W solcellekapasitet og MPPT-regulator, vil man antageligvis kunne oppnå mer enn 105W i gjennomsnittlig effekt fra panelene sommerstid (?). (og dersom gjennomsnittlig effekt ligger lavere, så spiller det kanskje ikke så stor rolle - man bruker ikke så mye strøm mens man sover). I tillegg må man ha en større batteribank - vi trenger ekstra kapasitet til å holde på 105W i 12 timer, det tilsvarer 105 Ah på 12V. Ettersom man ikke bør lade blybatterier ned til under 50% av påstemplet kapasitet blir det 210 Ah. Investeringen blir et par-tre båtlapper for regulator, kanskje seks båtlapper for panelene, samt et par båtlapper for batterier - tilsammen 11 båtlapper. Her finnes det mye å velge mellom, så endelig prislapp kan ligge betydelig lavere eller betydelig høyere.

 

Man kan regne på levetid i driftstimer for batteriene (jo flere utladningssykluser, jo raskere må batteriene kasseres), men for solcellepaneler og regulator er det vel rimelig å forvente en levetid på minst fem år, uavhengig av forbruk. Endelig pris pr kWh avhenger altså svært mye på hvor mye strøm man faktisk bruker - men la oss for et øyeblikk anta at solcellesystemets levetid er lik levetiden på Efoy'en - da kan vi sammenligne investeringen direkte - 11 kNOK vs 45 kNOK - solcellepaneler kommer klart mest gunstig ut, og det før man har kjøpt så mye som en eneste dunk spesialmetanol ...

 

Det du skriver her er helt klart en riktig observasjon og velfundert og mitt innlegg er egentlig helt utenfor tema, men jeg måt bare legge inn en liten kommentar.

Det jeg sakset fra innlegget ditt Tobixen gjorde at jeg rett og slett fikk et flashback til filmen "Deilig er fjorden" og skuespiller Helge Reis sin figur når han skulle finne ut hva torsken Hr. Svaberg hadde fisket kom på pr. kg. :giggle: (har du sett filmen så vil jeg kanskje tro du kan flire litt selv også)

Jeg har uthevet noen av uttrykkene som jeg faktisk tror er ordrett de samme som i filmen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

OT !

Anbefales på det sterkeste å sees da det i bunn og grunn er en ustyrtelig artig sak som dessverre aldri er utgitt på DVD annet en piratkopier.

En drøss av gode Norske skuespillere medvirket: http://no.wikipedia.org/wiki/Deilig_er_fjorden!

 

Sakset fra Wiki: De reiser for å besøker svoger (Helge Reiss) og svigerinne på hytten (for at Rigmor vil vise dem båten). Da de ankommer svoger og svigerinne hilser Terje på dem med inkassobrev tytende ut fra lommen. Svoger begynner straks å regne ut hvor mye hver tur koster med renter og det hele.

 

Klipp fra filmen på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=q_4hfC_HU-Y

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

On Topic... :-)

 

Jeg mener det kan være lurt å få forhandlet priser om du kjøper 3,5, 10 eller 15 stk.

 

Det er utfordrende å finne ut hvem som er med på kjøp, til hvilke tid osv, så beste måten er å forhandle en pris på et antall i en trappetrinnsmodell, så er det om å gjøre å få med så mange som mulig på hvert kjøpstog, for å nå de ulike stegene.

 

Ellers tror jeg administrasjonen for kjøp av denne kommer til å bli ufattelig tungvindt og rotete... :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

God ide, skal snakke litt med Øyvind på BM om hvordan vi evt gjør det. Om folk bestiller på han sin hjemmeside med evt båtplassen rabattkode. Men ja blir litt jobb å spore opp hvem som ønsker å kjøpe.

 

Men det er jo typisk vinterskos ;-

 

Moro å se på nøye utregninger og ja jeg skjønner at efoy ikke nødvendigvis er det billigste i verden, men det er ingenting med båt. Det jeg ønsker å oppnå er å slippe å bekymre meg over strøm når jeg er ute i skjæra. Det er en frihet jeg har lyst til å bruke litt kr på ;-)

Link to post
Share on other sites

Monterte Efoy 210 i vinter (Februar). Har ligget i havner med landstrøm, og ligget i uthavn med Efoy i kombinasjon med 100 w solcelle.

Har brukt 2 kjøleskap (i varme perioder) og dieselvarmer (i kalde perioder) :yesnod: + mye tv bruk og lading av tlf. og nettbrett. I tillegg er det en del bruk av lys på kvelden. Leste av driftstimer siden oppstart i Februar, og det var 184 timer. Og til det har det gått med 15 liter metanol.

Så kan de som har strøm på kalkulatoren regne kostnader på dette, men mine kalkulasjoner på et problemfritt strømliv i uthavn går uansett i et stort pluss. :thumbsup::wflag:

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Er vel enig i at båt i seg selv er dårlig investering men når man først er hekta så er det noe med å ha det så konfortabelt som mulig. solselle er sikkert fint men det er mange båter som det ikke passer på og da er Efoy en fin ting.

 

Vår båt koster 15-20 000 i måneden medregnet bryggeleie, vinterlagring, service, diesel, finnanskostnader og verditap så fordeler man kostnaden med en Efoy på 5 - 10 år så blir det en dråpe i havet uansett.

På 10 år avskrives en Efoy140 med kr 3500 PR år + 30 liter metanol ca kr 1500 totalt kr 5000 PR år delt på 12 mnd blir i overkant av kr 400,- PR mnd. klarer jeg kr 15-20 000 klarer jeg vel de kr 400 også vil jeg tro.

 

Nå er det vel slik at de gir garanti for 5000 driftstimer men den holder sikkert mye lengre en det, en bil får man normalt garanti opp til 100 000 km men det er ingen ting i veien for at den kan gå 300 - 500 000 km for det.

 

Når noen her beskriver driftstid på under 200 timer på en hel sessong så vil den vare i mange år og det er en kurant ting å ta med til neste båt noe som ikke er aktuelt med foreksempel agregat som i tillegg koster en del mer.

 

Ved å sette inn vannvarmer på VV bereder og bruk av gass til koking så er jo i tillegg behovet lite når det gjelder 220v. kun PC lading, kaffemaskin og litt hårtørker via inverter.

 

For min del i ferien siste 2 år så er jeg innom gjestehavn 5-6 ganger i løpet av 4 ukers ferie og da er Efoy tingen for meg, det vil bli en bekymringsløs ferie til neste år med en slik om bord i båten.

 

Hvist havneavgift ligger på 300 PR døgn x 25 så blir det ca 7500 spart i gjestehavn avgift bare i ferien og i tillegg slipper man å krangle om plassen i overfylte gjestehavner. Det vil si at den betaler seg og vel så det i sparte gjestehavnutgifter bare i løpet av ferien og jeg har det bekymringsløst i tillegg.

 

Jeg har drasset rundt på en Honda 2KW som jeg stadig sliter med å kunne starte grunnet bråk for andre på samme sted så da har alternativet vært å snylte på naboens dieselgenerator noe som ikke er OK i lengden.

 

Jolla gjør jobben i forhold til handleturer og da er det bare påfylling av vann hver 3-4 dag som blir behovet for besøk i havner eller lignende og det slipper man som regel å betale for.

 

Jeg ser i tillegg at det finnes ikke en missfornøyd eier av Efoy bare mange skeptikere som ikke har erfaring, men det er sikkert ikke alle som har behov heller.

 

Så i min båt blir det montert Efoy før neste sessong uansett hvor stygge regnestykker skeptikerne måtte sette opp.

Link to post
Share on other sites

Vi endte opp med en 140 midt i sommerferien etter å ha erfart at batteribanken ikke hang med i varmen med både kjøleboks og kjøleskap som virkelig fikk noe å stri med denne sommeren :thumbsup: . Da var det problemet løst. Brukte vel en 10 liter på 3 uker eller noe sånt, men strøm er ikke lenger en bekymring. Har ikke angret ett sekund. Ser at forbruket vårt ligger litt over hva den kan levere, så en 210 hadde nok vært enda bedre, men klarte ikke helt å svelge de siste 15 båtlappene. (Eller for å være helt ærlig var det vel godt de ikke hadde den på lager hos Maritim i Arendal…) Kommer til å supplere med mer batterier og et solpanel, men det haster ikke så mye lenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...