Maruma Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Den som intet våger intet vinner... Værste som kan gå galt er et det ikke går, da er det jo bare prøve på nytt Link to post
ray Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Lest igjennom tråden nå i kveld, IMPONERT!! Skal følges videre ja Redigert 23.Februar.2015 av ray (see edit history) Prosjekt Princess 35 Link to post
Maruma Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Fint å vite at du er med Ray Har holdt på litt med dette hersens rattnav dekselet. Ble ikke i det heletatt hva jeg hadde sett for meg..... og jeg prøvde litt forskjellige varianter. Nei... her må jeg bruke uanstendig mye tid på en detalj igjen tror jeg..... I will be back...... Link to post
sap_2000 Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 (redigert) Jeg som har kjent deg en del år har sett så mange ganger tidligere hva du får til uansett om det er bil, båt eller fly, elektrisk, mekanisk, støping og nå sying. Du du slutter aldri og imponere :-) Det rattet blir rett og slett dritlekkert og blir prikken over I'en med alt det andre du har gjort med båten. Redigert 24.Februar.2015 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Zitt Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Det finnes snart ikke flere superlativer igjen i ordboken å bruke på arbeidet ditt, Maruma, men fabelaktig flott blir det! Nå blir det helt sikkert feil om jeg blander meg inn i dette, men hva om du lager en buet liten sak, kler den med stoff som du har sydd en liten W på og fester den i eller over hullet i midten? Link to post
Maruma Svart 25.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Takk for fine ord Sap og Zitt Det er ikke feil å blande seg inn Zitt... det er riktig det, og du er inne på det jeg har prøvd. Støpte et deksel som har en svak bue og trekte det med skai som jeg hadde sydd inn W'n. Det ble bare rart, så nakent ut på en måte. Jeg skal prøve å etterligne dette. Men det krever tid, jeg lar det ligge litt og tenker ut løsninger. Link to post
Zitt Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Jeg er utdannet stålgravør, og har laget i sin tid stanseverktøy og stempler til bestikkproduksjon. Kanskje den dobbel-W i midten der er laget av et stempel i en presse. Stempler, i forskjellige størrelse, ligger sikkert og slenger et eller annet sted og venter på deg? Link to post
Maruma Svart 25.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Høres ut som et spennende yrke Zitt! Du har satt meg på en ide jeg skal prøve ut Link to post
Maruma Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 En stund siden det har vært noe oppdatering her nå. Træler litt med motoren nå da.... Det å bare sette på en PCV ventil i åndesystemet funker ikke, motoren tolker dette som falsk luft og blir veldig ugrei på tomgang. Jeg skal gjøre et forsøk på å strupe litt i andre enden med et filter. Funker ikke det kobler jeg alt bort og har det som det var. Så, sliter også med kjølesystemet. Motoren går seg varm og alt ser bra ut, men etter en stund begynner den å kaste av seg vann. Tenkte at jeg fylte for mye vann i reservoaret og fyllte halvfullt. Da gikk det mye bedre men når jeg stopper motoren begynner den å kaste av seg vannet igjen. Se på bildene og fortell om jeg har gjort dette riktig. Vannet går da: Fra veksler og inn i vannpumpe, ut av termostathus til hver sin side og inn på manifolder, ut av manifolder og inn i toppen av veksler. Trenger litt råd her nå..... Link to post
DieselDahl Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Har du prøvd å justere tomgangsblandingen? Kjølingen ser ut til å være riktig koblet, litt vanskelig å se hvor vannet går inn og ut av manifoldene. Det kan hende at by-pass slangen trenger struping eller er koblet feil. Link to post
Torsen67 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Maruma: ser du bruke epoxy på en del treverk. Er det samme produkt man bruker å støpe glassfiber med? Har de dette på Biltema feks? Link to post
Maruma Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Takk for svar DieselDahl. Ting har blitt litt klarere nå. SAP sa med en gang, du har luft et sted! Og du er inne på rett spor DieselDahl Manifoldene har innløp og utløp i bunn i hver ende, dette kan jo ikke gå bra. Forstår ikke hvor hue mitt har vært hen i denne prosessen..... jeg kan da enten borre inn luftenippler i toppen av manifoldene eller å koble sjøvannet inn på manifoldene igjen. Jeg velger det siste. Mye pga. at jeg da tar bort et mulig problem med sjøvann og kjølevann som kan blande seg her om pakningene mellom manifold og riser skulle svikte, føler det tryggere sånn. Kommer til å montere ferskvannsflush også etterhvert. Så til motorgange. Hadde tomgangskruene ute til 5 runder, da er de i praksis helt åpne eller helt ute. Motoren harker og går veldig ugreit på tomgang uansett nå, litt gasspådrag og den går strøkent. Den må også ha litt shoke for å gå mindre ugreit. Misstenker at jeg må ta opp forgasseren og se om det er noe rusk og rask der igjen, har jo snudd og vendt litt på den under prosessen her så mulighetene for at den er tilstoppet et sted er ikke umulig. Litt mekking igjen..... Link to post
Maruma Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Jeg bruker westsystem epoxy Torsen. Den er fin å lime tre med siden den herder sent og er relativt tyntflytende, trekker seg godt inn i treverket da :-) Men i utgangspunktet er det vel en lamineringsepoxy for støping, noe også biltema har. Westsystem har disse pumpene til å sette på beholderene, det gjør blandingen veldig lett. Like mange pump på hver og blandingen blir perfekt hver gang [emoji106] Link to post
DieselDahl Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) Hvis du plugger slangen til veivhusventilasjonen på forgasseren finner du ut om det er denne som gir falsk luft, normalt skal det sitte en struping i stussen til veivhusventilasjonen. Sjekk også flottørhøyde. Når det gjelder kjølingen så blir det feil å sende vannet ut av termostaten og inn i manifoldene. Termostaten skal alltid stå på det varmeste stedet i kretsen. Redigert 16.Mars.2015 av DieselDahl (see edit history) Link to post
Maruma Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Jeg henger ikke helt med nå DieselDahl, har jeg egentlig mulighet til å koble dette annerledes? Er det isåfall noen koblinger jeg mangler? Uansett så kobler jeg manifoldene vekk fra ferskvannskretsen nå. Ved første testkjøring i dag tok jeg ut PCV ventilen og tettet hullet med fingeren når motoren gikk, da roet den seg med en gang. Andre testkjøring i kveld plugget jeg innsuget, men fortsatt var den ugrei. På slutten av testkjøringen begynte motoren å baule når jeg ga gass også. Har stor tro på at det er noe tett i forgasseren. Vet du flottørhøyden på forgasseren min DieselDahl? Er en Rochester gasser. Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Det jeg mener er at du trenger riktig type termostathus ift om du har ferskvannskjølte manifolder eller ikke. De motorene jeg har sett med ferskvannskjølte manifolder har et distribusjonshus der termostaten vanligvis sitter også sitter termostaten enten i et eget hus der slangene kommer tilbake eller den sitter i innløpet på varmeveksleren. Noen har et kombinert distribusjonshus og termostathus. Siden manifoldene dine ikke er laget for ferskvannskjøling ville jeg droppet dét prosjektet. Rochestergasseren må du nok Google. Link to post
Maruma Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2015 Takker DieselDahl Termostathuset jeg kjøpte til dette er et lokk fra Mercruiser med to uttak etter termostaten. Forstår nå at det trengs mere greier her som du sier. Hadde jeg hatt nye manifolder og risere ville jeg lagd helsett på kjølinga her, men dropper det siden de er halvveis rusta Link to post
Maruma Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Har funnet en mulig årsak til trøbbelet her nå. Forgasseren er plukket i småbiter, blåst ren og satt sammen igjen. Ikke noe møkk å finne her og alt så bra ut. Men, jeg kjøpte ny pakning mellom innsug og forgasser. Uten å tenke noe særlig over dette er den montert med god tro da jeg fikk beskjed om at denne kunne brukes. Det ser ut til at det er noen kammer her som skal være tette som nå står åpne med denne pakningen, kammerene er i nabo med tomgangssystemet så jeg prøver å få tak i en ny her. Link to post
DieselDahl Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 (redigert) Tja, jeg vet ikke hvordan dette vil funke. Mange innsug har ett stort hull men det er vanlig med en skillevegg mellom høyre og venstre side slik at ett primærspjeld og ett sekundærspjeld besørger sine fire sylindre og de andre to går til de andre fire sylindrene hvis du skjønner. Noen innsug har da fire hull som korresponderer direkte med de fire kanalene i forgasseren. Det kan hende at du trenger noe til å tette for disse kanalene i throtle platen. Jeg kjenner ikke denne forgasseren men hvis noen av åpningene trenger en struping kan dette være årsaken til falsk luft. Det kan også hende at det ikke blir tett mot kanten av pakningene hvis denne ikke går langt nok ut ift åpningen øverst på bildet. Redigert 19.Mars.2015 av DieselDahl (see edit history) Link to post
Maruma Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Jeg forstår DieselDahl har sett flere V8 der innsuget er adskilt og da hver side av motoren har sin egen del av forgasseren. Insuget på min motor er ikke adskilt. Orginalpakningen så sånn ut. Motoren min reagerte jo ikke på tomgangskruene i nevneverdig grad nå etter at jeg har gjort denne jobben i vinter, håper det er denne pakningen som er synderen. Blir pakningsjakt i morgen Link to post
Maruma Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Nå går motoren! Hjalp med riktig pakning gitt +poeng til La-Sa som hadde alt jeg trengte av pakninger og servisedeler [emoji106] Har bygd om kjøle systemet også, nå fungerer alt som planlagt. Motoren er tett som ei potte også! ikke noe olje eller vannlekasje noe sted! Fornøyd Link to post
SoBo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Bra du har fått skikkelig "fyr" på åtte`rn Maruma og at alt er som det skal. Nærmere seg fjordidyll nå Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Maruma Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Ja SoBo, godt å vite at det funker nå Siste justeringer blir når båten har kommet på vannet, da har jeg turteller og når eksosen skal ut under vann blir det jo litt anderledes for motoren å jobbe på tomgang. I dag har jeg bestilt Rupes polermaskin! Den jeg hadde fra før kostet 399 på jula, den er bare en vits egentlig.... Har jo denne konkurransen gående med en kompis om å få til blankest båt i år... huff å huff... men jeg bestilte også denne http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_31&products_id=3 Burde ha muligheter nå...... Link to post
ehrnst Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Hvilke produkter bruker du for selve glansen? Rupes har veldig gode maskiner. Har en kompis som driver profesjonellt innen bilpleie/detailing. Han har mye fra rupes. Både maskiner og puter. Har selv vurdert å våtslipe hele skroget, men det er jo en jævel av en jobb. Link to post
Maruma Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Jeg skal rubbe hele skroget med Autosol og vann, finrubbing med rubbing fra Sonax. Polere og tilslutt rens før voksingen som skal legges i tre-fire lag. Gruer meg, men veldig spent på resultatet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn