Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Ok, litt smartere nå?

 

Har satt inn to 6x9", og bygget kasser i finérplater - tette sådan. De er på ca 30 liter hver, og har lagt inn vatt langs veggene inne i begge kassene, (har lest litt her inne?), men ikke så fornøyd. Har ikke veldig greie på det, men vet hva jeg liker og ikke liker ;)

 

Lurer på om det kan ha med selve spilleren å gjøre, en JVC som antagelig har sittet i båten siden den var ny i 2001. Har lagt opp tykke kabler også, så føler jeg har "gjort mitt" liksom.. Bortsett fra å bytte spilleren...

 

Pepper for å diskutere lyd ja, hehe.. Mange er vel av den oppfatning av at skikkelig anlegg betyr disko hver kveld, men det er jo ikke noe must. Deilig med god lyd uansett hva, og hvor høyt man skal ha musikken ?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Ja da er du på god vei [emoji106] Finer er ikke et bra valg å bruke når man skal bygge kasse til fulltone. Jeg har gjort det flere ganger men da har jeg dempet kassa etterpå. Det blir ofte en litt sånn gjenklang i fineren, jeg har brukt teppe til å kle kassa innvendig i etterkant med hell. Vannfast finer er jo lurt i båt :smiley:

Jeg har vel ikke JVC som førstevalg når det gjelder spillere, men kan ikke si noe annet enn at du kanskje skulle prøvd en annen spiller. Jeg hater (sterkt ord) spillere med masse fansy innstillinger, derfor er Alpine min favoritt med Sony på andreplass. Pioneer er vel ledende på utstyrsfronten og kan være spilleren som må til for å få til det man vil.

Man vil jo helst holde budsjettet så lavt som mulig i båt, så å velge mest for pengene er mitt motto. Spilleren er i mitt hode en av de viktigste delene og prismessig får man en bra spiller nå for 1000-1500kr. For 2000-2500kr blir man ofte mere fornøyd med radio og den biten der. Når det kommer til blåtann er det så som så hvordan det funker og om det er kompatibelt med enhetene, jeg ble så lei hele greia at jeg kjøpte et blåtannadapter som jeg kobler til AUX og strøm fra USB, det funker bra.

 

Etter kveldens økt ble det kasse :smiley:

bilde

 

Syns det var litt morsomt med denne billigbassen jeg kjøpte i dag. Her følger det med en ganske seriøs monteringsanvisning [emoji106]

Jeg bygger da ventilert kasse.

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Du er sikker på at du vil ha bassreflex ( ventilert) kasse da, Maruma?

Med et godt høyttalerelement og nøye tilpasset port/rør kunne jeg godt hatt det hjemme. Men, i båten valgte jeg tett (trykkammer) kasse. Går ikke fullt så dypt, men er mere kontrollert og tight. Jeg brukte mye tid på å optimalisere delefrekvensene (hvor høyt Sub'en gikk og hvor lavt de to andre høyttalerene gikk).

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Bonus. Det er den faste kontante bassen jeg liker best :yesnod:

Men så er det dette med båt og hva som funker og det vet jeg ikke før jeg har prøvd, i forrige båten, en Joda 5700 prøvde jeg mye rart og endte tilslutt opp med ventilert kasse.

Greia her er at jeg kan enklere modde kassa til tett enn motsatt i etterkant. Bare å lime inn 8 liter med fyllmasse og tette porten :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er det tegningen vi ser på veggen bak kassa Maruma.

Sjekk i så tilfelle produkt med tegning en gang til. :yesnod:

Eller er det mine øyne det er noe i veien med :giggle:

:giggle: der ble jeg busta gitt! Aero og marine avdelingen jobber hånd i hånd her...... Syns du ikke basskassa ligner et jetfly altså?

Link to post
Share on other sites

 

 

Syns du ikke basskassa ligner et jetfly altså?

 

Har god fantasi serru, så må si ja til denne. (er en stund siden jeg forsto at denne bedriften også

drev med aero. Fikk en mistanke etter bruken av balsatre)

Når man får gressklippere til å fly så hvorfor ikke denne?

 

Men en turbinmotor i wWndyen kunne jo ........

Link to post
Share on other sites

Brukte finer da disse kassene delvis har vært oppbevaringsrom tidligere, også har jeg bare lukket de av. Kanskje jeg skal prøve å kle dem med teppe inni i tillegg til vatt? Altså lime teppet til veggene? Er det noe spesielt du bruker? Som du sier blir det en sånn "klang" som ikke høres bra ut..!

 

Hadde en ganske bra Sony-spiller i de to foregående båtene mine, tror jeg betalte drøyt 2000 kr for den. I den ene ble det helt vanvittig god lyd, hadde like høytalere som nå, og fikk laget meg noen svæære kasser som ned i kjølen på båten og sånn. Ikke noe vatt eller noe, men kjempelyd. Stilte inn bassen på spilleren på -10, som vsr det laveste, likevel så var det goood bass selv på lav lyd.

 

Og da jeg spilte høyt var det helt rått. Har dessverre ikke klart å få til det samme etterpå.

?

 

Kanskje jeg må koste på meg en skikkelig spiller rett og slett!

 

Spent på dommen over den suben fra Jula forresten..! :-)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte et forholdsvis nytt Pioneer element; TS-SW2501S4. 10" med stor magnet og veldig flat. Dette elementet hadde 12,7 liter som optimalt kassevolum om du bygde tett kasse.

Brukte vannfast kryssfiner med tre lag i baffelen (fronten). Maskinhøvlet denne slik at den passet med krummingen av sofaen. limte dempematte langs alle veggene innvendig. Festet kassen omhyggelig slik at jeg ikke skulle få vibrasjoner (som er veldig typisk i båtmontasjer ..). Her er etpar bilder av elementet. Kassen er avbildet tidligere i tråden.

 

bilde

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har god fantasi serru, så må si ja til denne. (er en stund siden jeg forsto at denne bedriften også

drev med aero. Fikk en mistanke etter bruken av balsatre)

Når man får gressklippere til å fly så hvorfor ikke denne?

 

Men en turbinmotor i wWndyen kunne jo ........

Ordtaket er: Alt flyr bare det er stor nok motor! En morsom kompis av meg stilte på flyshow med en flyvende penis, den var vel rundt meteren lang og han mente innstendig at det var 1/2 skala..... Det ble litt kleint når sønnen hans spurte kompisen sin om han ville være med hjem å se på tissen til far.... mye rart som skjer :lol:

 

Litt forsiktig med å sette sånne tanker i hue på meg SoBo, jet i Windyen..... jeg ser det for meg, 100kn og greier.... da skulle jeg tatt ned kalesjestyret tror jeg :yesnod:

 

Vil gjerne høre på anlegget ditt til sommeren Bonus :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

Ordtaket er: Alt flyr bare det er stor nok motor! En morsom kompis av meg stilte på flyshow med en flyvende penis, den var vel rundt meteren lang og han mente innstendig at det var 1/2 skala..... Det ble litt kleint når sønnen hans spurte kompisen sin om han ville være med hjem å se på tissen til far.... mye rart som skjer :lol:

 

:lol::lol: Gutten sier til mor si: Nå har jeg vært å sett på tissen til pappaen til kameraten min. Ja det tar seg godt ut :lol::lol:

 

En annen ting: nå sitter jeg å pønsker på stereoutbedring i båten. Din skyld :yesnod::giggle:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal da kunne la seg gjøre, Maruma. Tror ikke du bør bli overasket om jeg tilsvarende ønsker en omvisning i smykket ditt :-)

Omvisning ja :smiley: 22fot blir ca to skritt, fort gjort. Langt i fra smykke... enda... men som smått kommer det seg vel.

 

 

 

 

En annen ting: nå sitter jeg å pønsker på stereoutbedring i båten. Din skyld :yesnod::giggle:

Siste setningen i denne SoBo :lol:

Link to post
Share on other sites

Der var det virkelig problemløsning på høyt nivå!

 

Maruma, som andre her, så vil heller ikke jeg kuppe tråden din, men bruker litt "spalteplass" her for et par tips på valg av stereo?

 

Jeg er ute etter en spiller med CD, Radio(FM+DAB), aux og bluetooth. Vil ha en "vanlig" trådløs fjernkontroll, og i tillegg en kablet fjernkontroll med ledning som kan styre musikken fra stikk-kabinen.

 

Må jo være av et greit merke, og gi brukbart god lyd osv.

 

Har du noen konkrete tips til hva jeg kan prøve meg på? Og i hvilket prisområde havner jeg med disse ønskene?

 

"Man får ty til ekspertisen når en er lekmann selv"??

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Syns det er hyggelig med interesse her jeg :smiley:

 

Jeg har ikke nok greie på DAB til å kunne anbefale noe, beste rådet jeg kan gi er at du ringer disse http://www.dynabel.no

 

Jeg har tenkt litt på denne da http://www.dynabel.no/bilstereo/spillere-multimedia-nav/1-din-mediareceiver/pioneer-mvh-270dab

 

Beklager at jeg ikke kan være til mere hjelp da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ute etter en spiller med CD, Radio(FM+DAB), aux og bluetooth. Vil ha en "vanlig" trådløs fjernkontroll, og i tillegg en kablet fjernkontroll med ledning som kan styre musikken fra stikk-kabinen.

 

Må jo være av et greit merke, og gi brukbart god lyd osv.

 

Hei Kaptein Thomas, les denne tråden. Der legger jeg opp min kravspesifikasjon og ber om råd. Mine løsninger er også presentert.. Spilleren kan absolutt anbefales.

Link to post
Share on other sites

Er det 8700 som har tatt over for spilleren din nå Bonus? Mye spiller for en grei penge er det :smiley:

 

Jeg kobla opp billigbassen min her nå. Med et passivt 12dB subfilter og på den ene kanalen på Yamaha hjemme stereo'n sparka den i fra som forventet. Myk og god bass men samtidig fast der bassen skal være det.

 

Konklusjon: Jeg har kjøpt meg en ny venn til den nette sum av 250kr :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er det 8700 som har tatt over for spilleren din nå Bonus? Mye spiller for en grei penge er det

 

... Jeg har kjøpt meg en ny venn til den nette sum av 250kr

 

"Ein kan kjøpa seg vener, men ikkje venskap", Maruma .. :giggle: Fint at Sub'en spiller bra!

 

8700 er en nyere modell enn den 8500 jeg har, ja. Ser endel "kosmetiske" forskjeller, men ikke de helt store. Og, 8500 finnes fortsatt i Pioneers sortiment. En forskjell er at 8500 benytter Parot Bluetooth modul, mens 8700 bruker Pioneers egen. Vet ikke hvilke konsekvenser dette kan ha, men har spurt Pioneer Norge på deres FB side.

Link to post
Share on other sites

Bra det funket som forventet da Maruma :thumbsup:

Nå føler jeg meg litt smådum, men:

Hvordan ser et passivt subfilter ut.

Er det en spole og en kondensator?

Helt riktig SoBo :smiley:

 

Fint ordtak Bonus :thumbsup: Er det noe som virkelig irriterer meg så er det dette med blåtann og USB versjoner. Alt funker skikkelig bra helt til man har kjøpt seg ny tlf eller noe.... grrr asså!

Link to post
Share on other sites

Var en tur oppi båten i dag. Fikk av litt snø av presenningen og skar ut plassen til bassen sånn at jeg fikk målt og merket opp der teak'n skal legges på kassa. Dere ser også at jeg har en bitteliten jobb foran meg med å sparkle igjen skruehull i sidene. Her har det sittet diverse bordfester.....

 

85d50dd3556a09a5cdb98e39d03c274f.jpg

 

5830e97722020e9d49ad9c7847cd87c4.jpg

Link to post
Share on other sites

De gærne har det godt SoBo :lol:

 

Plutselig ble det en ny vending i tråden når jeg kom på en ting som har plaget meg.

Fremre del av kalesjen har ikke sidevinduer, dette er plagsomt når jeg føler at jeg ikke har oversikt og må bøye meg ned i tide og utide for å se i sideretningene.

 

SoBo har tatt på seg oppdraget og jeg tar turen ned til han i morgen med kalesjen for å få ting på stell [emoji106]

 

Har klargjort litt, håper sjefen sjøl er enig....

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...