Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Ikke meninga å kuppe tråden her Maruma, men spør litt uansett. Håper det er ok :rolleyes:

Det er lite plass i dybden (tykkelsen av targaen) Det blir jo allikevel mye volum totalt.

Kunne det være en ide og dele av targaen med f.eks. byggskum. Så kle med en matte og vatt.

Da tenker dere vatt over det hele?

Hvilke type vatt bruker dere?

Polariteten skal sjekkes. Det er nok 4 mm2 som ligger der.

Ikke marinehøytaler men Alpine bilhøytaler.

Står slik:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er mer enn i orden SoBo :smiley:

 

Her er det muligheter! En larve med byggeskum i targaen i mellom dekselet der lampa sitter og høytaleren. Jeg ville lagt inn et sånn avløpsrør på 32mm i skummet i tilfelle du skal trekke noe ledninger i etterkant, bare å tette dette med et eller annet. Dekselet som høytaleren sitter i ville jeg jobba en del med for å få det dødt, og jeg ville lagt tettningslist i gummi for å tette imellom targaen og dekselet. Biltema har både asfaltmatte og vatt. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Polyestervatt-5-stk-31604/ http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/

 

Høytalerene dine burde duge bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe at mellom 20-40 liter vil passe bra til 6x9. Vatt brukes i utgangspunktet til å få bort uønsket gjenklang og ekko i kassa, lyden blir borte i vatten. Vatt har også en annen fordel, den øker det teoretiske volumet i kassa, om du stapper kassa full av vatt så får du praktisk større volum, tror dette har noe med at lyfttrykket fra membranen blir dempet. Har ikke satt meg helt inn i dette. Så, mål opp volumet du har tilrådelig, da vet du mer. Siden du har fulltonehøytaler må du ha vatt i kassa, legg et lag i bakveggen og prøv, får du lite bass legger du i mer vatt. Må bare prøve seg fram :smiley:

 

Skal du plusse på med forsterker, kommer du langt med en 2x50w eller så.... bare husk at den burde være digital, de bruker mindre strøm. Tileggs forsterker er ikke for å kunne spille høyere som Taunus også var inne på, men det å få god styring på høytaleren.

I siste bilen min med stereogreier hadde jeg en monoforsterker til bass/sub på 3500w i 1ohm, jeg kobla den i 2 ohm og vil tippe at jeg brukte stort sett bare 500 av disse wattene om jeg skrudde opp litt på volumet.

Du kan se på en bilspiller at det står 4x50w, dette er bare tull å tøys, det er noe de har klart å makse ut forsterkeren i en peak. I praksis er de ofte på bare 4x5-10w, det er det den klarer før lyden begynner å vrenge.

 

Jeg er vel stereofrik tror jeg..... men kan veldig lite, dette temaet er kjempesvært! Det er jo gøy, for da lærer man noe hele tia :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er så mye ute på markedet av høytalere, så å anbefale noe er litt skummelt.

Jeg ville ikke kjøpt noe high-end greier, man klarer ikke å få lyden optimal uansett, jeg har prøvd Biltema sine vanlige bil høytalere og det funker helt greit. Rockford Fosgate, Sony, JL audio, + flere av de store selger spesifisere marine høytalere til en helt grei penge. Boss er et billigmerke men om det er noe dårligere enn noe annet i marinehøytalere vet jeg ikke. Velger man en av de tre merkene jeg listet opp burde det bli bra. Pioneer er av de største men av en eller annen merkelig grunn liker jeg det ikke.....

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd Maruma. Jeg er ydmyk og imponert :-). Skal ikke kuppe tråden din, men tenkte det kunne være interessant for flere og se hvordan jeg oppgraderte musikkanlegget ombord:

 

Har selv en 2006 Windy 37 Grand Mistral HT som jeg forsøker å holde strøken (eller kanskje et stykke over det ...). Var også særdeles misfornøyd med musikkanlegget ombord. Byttet høyttalere, bygde en kasse til en sub som jeg plasserte i aktersofaen. Byttet spiller til en jeg kunne ha et IR øye ute i cockpit (der jeg vanligvis er). Installerte så en ny fire-kanals forsterker der jeg brokoblet to kanaler til sub'en. Resultatet ble veldig bra; god lyd selv ved lavt volum (som var målet).

 

Noen bilder:

1421758920.jpg

 

1421758901.jpg

 

1421758910.jpg

 

1421758882.jpg

 

1421758943.jpg

 

1421758890.jpg

 

1421758934.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det funker sikkert bra det der Torsen, som du sier er det montasjen og jobben i det som lager lyden :smiley:

 

Så hyggelig at du stikker innom her Bonus :smiley: og takk for fine ord.

 

Husker veldig godt mitt første møte med deg på Borgen i 2013. Mindreverdighetsfølelsen er jo der når man kliner seg imellom store båter, den ble brått borte når du sa: Hei Windy venn :smiley: Setter umåtelig stor pris på sånt jeg.

Fin installasjon du har gjort, gøy når man blir fornøyd også [emoji106]

 

Nå er høytalerene ferdige, nå holder jeg på med å lage rammeverk til deksler. Her støper jeg 300g glassfiber og 2mm balsa som kjerne på glassplate. Vanligvis bruker jeg bare finer til dette men formen her krever stivhet. Etter at rammene er skjært ut dynker jeg balsakjernen med tynnt superlim.

Trekk skal jo også dette ha. Her prøver jeg å sy inn noe i stoffet.

Dette stoffet er tynnt og flimsy, så jeg måtte på butikken å kjøpe fliselin (forsterkning til stoffet) kommer tilbake til dette.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Du verden, du verden! Her sitter jeg og prøver å samle motivasjon til å gå i kjelleren for hente malene til isiteekdørkene mine for oppmåling av antall kvadrat jeg må bestille. Og du og flere andre bp'ere konstruerer det ene smykket etter det andre. Respekt!

 

I morra kanskje.........

Link to post
Share on other sites

Bare å gyve på Ben Sin! Gjør seg ikke sjøl vøttø :smiley:

 

Vi leker ikke oppussing her SoBo... gjør vi vel? :smiley:

 

Denne Windy W'n var jaggu litt hodebry, først fliselin for å stive opp stoffet. Denne strykes på baksiden og kan bare rives av etterpå.

 

de8501c3eddc221002cccada97774363.jpg

 

Etter flere forsøk endte jeg tilslutt opp med dette.

 

cdbfea1650a11625dfde2eaec71ac633.jpg

 

Så var det rammene. Som sakt lagde jeg plater i balsa med 300g glassfiber på hver side. Malen her lagde jeg under byggingen av dekslene, overrasket meg selv her at jeg klarer å tenke på flere ting samtidig....

 

74140f226dfba17015f6b46429cea28f.jpg

 

Ferdig skjært ut og tilpasset, med trekk på er dette tight fit. Rammene er bare trykket inn og sitter godt på plass.

Jeg ble skikkelig fornøyd med denne jobben :smiley:

 

8f62ff3e604dcec2bf158eeb3cbe93b9.jpg

 

6ff95b8ce1b3aa1479b936850f01d47e.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige kommentarer folkens! Og Zitt.... ekte menn kan også gråte :lol:

 

Har så smått begynt med basskasse. Var å kjøpte en subwoofer på jula, jeg har noe annet liggende men det er for mer bakoversveis bass.

 

Denne koster 250kr på jula. Helt riktig pris :thumbsup:

bilde

 

Plata jeg skal lage kasse av er i MDF. Når kassa er ferdig pensler jeg hele greia med støpeepoxy. Det som blir synlig av kassa skal jeg kle inn med teak.

 

Ikke mye som går til spille her :smiley:

bilde

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende med sub, ja! Vurderer det jeg også, men veg ikke om jeg skal "ta meg plassen"..

 

Er det sånn, at dersom man har sub, så trenger høyttalerne minimalt med "kasser rundt seg", eller må de "vanlige" høytalerne fortsatt ha det som før?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Jammen så bra da SoBo! Da kan du legge bort det bord prosjektet ditt veit du, blir ikke noe greie på det der.... øøøøh... :lol: Det er bare å spørre, svarer etter beste evne jeg :smiley:

 

K Thomas: Det hele kommer an på hvor kravstor du er, du kan få god bass ut av en 8 tommer i ca 15-20liters kasse med bassrefleks. Tar du bort kassevolum blir bassen borte, du har i hovedtrekk tre bassområder. Mellombass, bass, og sub. Dette blir oppmålt i hertz (hz) For min del prøver jeg å bygge anlegg som strekker seg fra 30-40000hz og ned til 40hz. Da får jeg med alle tonene i en sang, unntatt de helt dypeste tonene, i bilen jeg hadde sist strevde jeg etter å lage et SQ anlegg. Der stoppet bassen på ca 40-50hz dette da med to 10 tommere i tett kasse. Den bassen var kresen på musikktype, typisk popmusikk spilte ikke så bra men spesielt Dire Straits spilte veldig bra, klare toner og stram og tydelig bass. For å få til dette hadde jeg dette frontsettet som jeg nå har brukt her, der lå mellombass, mellomtone og diskant. Så hadde jeg to 6,5 tommer bass, og sub. Alt var bygd i hver sin kasse. Så svaret på spørsmålet ditt blir nei dessverre, skal du ha god lyd med fylde må du ha med bassen oppover også, ikke bare der nede i sub. Men det er smak og behag, og som jeg ofte sier, det er bare å prøve, mulig man blir fornøyd :smiley:

 

Ble egentlig litt overasket over interessen om dette, trodde jeg skulle få pepper når dro igang dette....... Hmmm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...