Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Ja jeg får håpe jeg blir fornøyd Ehrnst :smiley: Kan til tider bli litt krangling mellom meg og meg når det er sånn at samme person som gjør jobben også tar seg av kvalitetskontrollen :giggle:

 

Er det fransk søm det heter SoBo.... lærte noe nytt i dag og :thumbsup:

Ang. stinglengde prøvde jeg meg litt fram for å få det til å se fint ut. Ja jeg sydde delene i sammen først som da blir den usynlige sømmen i senter. Der endte jeg opp med 1mm stinglengde for at sømmen skulle se bra ut og den synlige sømmen på 3,5mm. Alle tre sømmene jobber i sammen om styrken her, det er verdt å nevne at jeg ga denne prøven til sønnen min på 6 og sa: prøv å ødelegg denne! Han gikk på med destruktivt mot med armer og bein..... jeg prøvde også med all makt. Bildet over er etter mishandlingen :smiley: Høres det greit ut SoBo? Den synlige sømmen kan økes i lengde men jeg føler at jeg har litt bedre kontroll på retning når ting går litt saktere.... det blir jo noen svinger som skal følges.....

Link to post
Share on other sites

Blir jo sterkt dette Maruma når du legger en dobling på baksiden før du syr de franske sømmene. :thumbsup:

Jeg ville nok øket stinglengden på den innvendige sømmen noe. 2,5 til 3,0 mm.

For tette sting blir omtrent som en slik pose med ris. Boil in a bag, der er det ganske tett med bittesmå hull

der man skal rive. (var det en god sammenlikning?)

Du får også litt mer "fleks" i stoffet med litt lenger sting.

På slikt arbeid er det viktig at symaskinen kan gå meget sakte.

(ikke så vanskelig å sy med litt lenger sting med lav syhastighet)

Har du mulighet til å skru ned turtallet på denne symaskinen?

Vet av erfaring et det er lett å plutselig få litt for tung "gassfot"

Lag en stopper på pedalen dersom dette er mulig.

Avpass farten etter føreforholda :yesnod:

 

Uanz Lykke til

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende info SoBo, det er skikkelig fint å få hjelp man ikke visste man trengte. Er altfor vant til å klare meg helt på egenhånd jeg da....... setter stor pris på dette :thumbsup: Fikk faktisk litt lyst på ris oppi det hele og....hehe :smiley:

 

Maskina går sakte den, er nok bare jeg som er bekymret for å spore av i de franske sømmene. Er jo ikke returmulighet der, og jeg vil ha en tråd som syns i tillegg.... snakker om å gjøre det vanskelig for seg selv!

 

Jeg finner en murstein å legger under pedalen så løser det seg nok :smiley:

 

En annen ting. Er det ren polyestertråd jeg skal bruke? Og, på de orginale trekkene ligger det plast mellom skaien og skumgummien, er det vanlig prosedyre? Sånn det er nå har det gått jordslag i skaien fra baksiden ser det ut til. Mistenker at plasten er synderen til dette.... eller tenker jeg feil?

Link to post
Share on other sites

 

 

Er altfor vant til å klare meg helt på egenhånd jeg da.......

 

Der kjenner jeg meg godt igjen. Liker det i tillegg..

 

 

Er jo amatør på dette jeg også da. Legg mursteinen under ja, ikke oppå pedalen :giggle:

Du kan bruke polyester/nylontråd på dette. Har sett at det brukes plast mellom skum og putetrekk.

Det er ikke plast på våre båtputer og det jordslag der også. Kommer ikke til å legge i plast når jeg skal

til med samme jobben. Våre puter er sydd med skai både over og under. Kommer til å bruke slik "pustende filt" på

baksiden når nye skal lages. Innbiller meg da at man får tørket skumgummien fortere og unngå jordslag.

Vil egentlig anbefale å bruke en tråd med ikke for stor kontrast til kontrast/franske-sømmene. Blir da ikke

så synbart om man "sjangler" litt.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten romjulsoppdatering her :smiley:

Fikk prøver på skai her om dagen og har sydd litt forskjellige sømmer. Var egentlig skeptisk til om maskina til fruen skulle takle tykkelsen som blir tilslutt, men det klarte den med glans!

 

Fant en tråd som har tykkelsen jeg vil bruke (er ikke riktig farve) Maskina syr stødig og fint med stram og fin tråd både oppe og nede.

 

Farvene på skaien jeg har bestemt meg for kommer ikke helt til rette her, de er mere dus og etter mitt øye veldig behagelig å se på :smiley:

 

Farvekombinasjonen og sømmen jeg skal bruke.

bilde

 

 

Hei,ser du skriver at du brukte 3.5mm stinglengde på pyntesømmen... synes nesten det så lengre ut.. selv prøvde jeg å sy noe skai engang med 5mm og synes faktisk det ble litt lite..og ett annet spørsmål måtte du hjelpe til med hånden og dytte litt på skaien eller klarte transportøren og trekke frem skaien helt av seg selv,og hvilket type skai er dette og hvor har du kjøpt dette? Men fint og rett sydd dette her.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Morgan,

 

Bildet viser 3,5mm ja, etter SoBo sin anbefaling blir denne økt til 4mm og den usynlige sømmen økes litt den og. Denne skaien er ganske matt i overflaten så transportøren har ingen problemer, jeg ble egentlig litt overrasket over hvor lett dette gikk trass tykkelsen. Man får kjøpt en papirskliduk til å legge på toppen om foten ikke sklir på stoffet om man har de problemene. Min forrige maskin, en Husqerna 2000 hadde disse problemene ofte syns jeg, god maskin men den var nok utslitt, den takka for seg med mye magisk røyk og greier :smiley:

 

Prøvene jeg har fått kommer herfra http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=301463514878 og er spesifisert til utendørs bruk.

Vet ikke enda om jeg skal handle fra dem, det blir en del kroner i frakt så det er fullt mulig prisen blir bedre her hjemme. Men de har et veldig bra utvalg i både kvaliteter og farvevalg, E-bay er enkelt syns jeg. Skal ta en runde rundt før jeg bestemmer meg.

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De nye toppdekselene har ikke oljepåfyllingslokk, man må kjøpe dette i tillegg. Nå syns jeg at jeg har bestillt nok greier så da bestemte jeg meg for å lage dette :smiley:

 

Klipte og bøyde til i messingplate, rør og loddet med sølv (gastolin 1666)

 

Dette er da breatheren, oljepåfylling og veivhusventilasjon i en greie.

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Dreide lokk i alu og den fikk en O-ring som skal tette og holde den på plass.

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Nå kan jeg fylle olje SAP [emoji106]

Link to post
Share on other sites

Takk for fine ord karer :smiley:

 

Nå!..... endelig skal jeg slippe å se disse gardinene igjen.... klarer ikke en sommer til med dette.....

 

Kjøpte stoff i går og sydde nå fire fag. Stoffet er mørkegrått og jeg tror det vil passe med det jeg tenker jeg skal gjøre til neste vinter.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det originalt på min motor og det ser ut til fungere greit sånn. Her går det bare slanger fra dekselene og opp til flammedemperen sånn at motoren suger i seg åndeluften. Det var fint lite kondensolje i toppdekslene når jeg tok de av.

 

Ser fordelene med å dra friskluft igjennom motoren, men er det bare fordeler? Tenker da på fuktig sjøluft som stadig blir dratt igjennom motoren....

Link to post
Share on other sites

Fikk sett på motoren med egne øyne i dag.

Stadig imponert over både kreativitet og gjennomføringsevne :-) skikkelig flink er du!

Den oljepåfyllingsadapteren og spes lokket var lekkert og genialt.

Takk for fine ord kompis, er litt morsomt å sette personlig "custom" preg på ting :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det originalt på min motor og det ser ut til fungere greit sånn. Her går det bare slanger fra dekselene og opp til flammedemperen sånn at motoren suger i seg åndeluften. Det var fint lite kondensolje i toppdekslene når jeg tok de av.

Ser fordelene med å dra friskluft igjennom motoren, men er det bare fordeler? Tenker da på fuktig sjøluft som stadig blir dratt igjennom motoren....

Veivhusventilasjonen fungerer ikke særlig bra hvis begge toppdekslene er ventilert til utsiden av flammedemperen. Med en av toppdekslene ventilert til innsugsmanifolden gjennom en pcv-ventil blir luften i veivhuset ventilert, da blir kondens og forbrenningsgasser fjernet fra veivhuset.
Link to post
Share on other sites

Fint med denne infoen DieselDahl :thumbsup: Og det har vært i tankene mine å montere dette. Men jeg tenker litt sånn at nå har jo denne motoren fungert i noen tiår med slangene til flammedemperen så da tror jeg den fungerer noen år til som den er. Men... jeg har ombestemt meg før jeg..... :smiley: Er det noen andre fordeler med dette bortsettfra å dra sure gasser ut av motoren? Oljen blir jo byttet hvert år uansett....

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det tok ikke lange tia.... har ombestemt meg :lol: Dette koster jo ingenting egentlig.... Pcv ventil et par dollar, en nippel og en slange... that's it!

 

DieselDahl? Litt bak på innsuget mitt har jeg en plugg som sannsynlig er til bremsekraftforsterker, koble meg på der med en nippel?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...