Oteren Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Hva gjør en gammel båt sikrere enn en ny større båt? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Statistisk sett har den holdt seg flytende lenger! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Hehe :-) Men den hadde nylig en touchdown da, direktesendt sådann. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Hva gjør en gammel båt sikrere enn en ny større båt? Stålet i eldre damer er nok en god del tykkere enn i dagens farkoster der stålet ikke er tykkere enn det må være for å tilfredstille kravene. For mange år siden jobbet jeg ombord på et standby fartøy som var naglet sammen i 1930, det var utført 70 års klassing på båten turen før jeg begynte der. Et par turer etterpå var vi så uheldig å bli truffet i siden av en nederlandsk bomtråler. Den traff oss i siden med 15 knops fart, baugen dens var skrellet helt inn til masten, mens på oss var det knapt synlig at vi var blitt truffet. Utfallet hadde nok vært annerledes om vi hadde vært et nytt fartøy bygget etter dagens paragrafer. Men slikt er vel neppe til å forstå seg på hobbybåtførere. Redigert 24.Juli.2013 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Din teori er fullt forståelig :-) Men om den holder vann kan sikkert andre eksperter uttale seg om. Redigert 24.Juli.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Imorgen er det Sandessjøen som er på tapeten og her har komunnen laget programm og OPPFORDRET folk til å møte opp. Blir nok en av de fineste visitene i program serien ;-) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Stiffler Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Hva gjør en gammel båt sikrere enn en ny større båt? Stålet i eldre damer er nok en god del tykkere enn i dagens farkoster der stålet ikke er tykkere enn det må være for å tilfredstille kravene. For mange år siden jobbet jeg ombord på et standby fartøy som var naglet sammen i 1930, det var utført 70 års klassing på båten turen før jeg begynte der. Et par turer etterpå var vi så uheldig å bli truffet i siden av en nederlandsk bomtråler. Den traff oss i siden med 15 knops fart, baugen dens var skrellet helt inn til masten, mens på oss var det knapt synlig at vi var blitt truffet. Utfallet hadde nok vært annerledes om vi hadde vært et nytt fartøy bygget etter dagens paragrafer. Men slikt er vel neppe til å forstå seg på hobbybåtførere. Så du mener at tykkere stål kompenserer for dagens standard med dobbelbunn, vantette skott, flermotorsanlegg og div. andre "nymotens krav"? Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Titanic beviste vel at vanntette skott ikke holder hvis materialene ellers ikke holder... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Syns ikke Lysbakken har noe i Sommeråpent å gjøre Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zenit Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Så du mener at tykkere stål kompenserer for dagens standard med dobbelbunn, vantette skott, flermotorsanlegg og div. andre "nymotens krav"? (iPad ) Nå var jo ikke dette til stor hjelp for Costa Concordia var det vel? Det er vel nettopp derfor vi har ting som dobbelbunn i dag fordi nyere fartøy blir skrellet opp lettere enn en blikkboks ved minste berøring. S/S Norway hadde en grunn berøring ved innseilingen til Miami for mange år siden. Der hvor de var bort på var det 32 fot dypt, Norway stakk 33 fot, ikke en skramme på båten bortsett fra litt maling som bar borte, grunnen ble etterpå endret fra 32 til 33 fot. Om jeg ikke husker helt feil var stålet der det var tynnest i underkant av 4 cm på Norway. Begynner å bli noen år siden jeg var der også, Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Titanic beviste vel at vanntette skott ikke holder hvis materialene ellers ikke holder... Så var de heller ikke helt vantette iom. de ikke gikk helt oppunder dekk. Sent from my iPad using Tapatalk Så du mener at tykkere stål kompenserer for dagens standard med dobbelbunn, vantette skott, flermotorsanlegg og div. andre "nymotens krav"? (iPad ) Nå var jo ikke dette til stor hjelp for Costa Concordia var det vel? Det er vel nettopp derfor vi har ting som dobbelbunn i dag fordi nyere fartøy blir skrellet opp lettere enn en blikkboks ved minste berøring. S/S Norway hadde en grunn berøring ved innseilingen til Miami for mange år siden. Der hvor de var bort på var det 32 fot dypt, Norway stakk 33 fot, ikke en skramme på båten bortsett fra litt maling som bar borte, grunnen ble etterpå endret fra 32 til 33 fot. Om jeg ikke husker helt feil var stålet der det var tynnest i underkant av 4 cm på Norway. Begynner å bli noen år siden jeg var der også, Når Costa C. tar så hardt nedpå at røropplegg og flenser ligger igjen på grunnen så er det nok lite som hadde hjulpet med den massen som var i bevegelse der. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Stålkvalitet betyr nok mer enn tykkelse. Men jeg antar at den båten han snakker om er en båt opprinnelig bygd som hvalfanger i sørishavet. Disse var smått legendariske for stålkvaliteten. Noe levealderen på disse har bevist fram til i dag. På åttitallet spesielt ble det bygget endel større fiskerifartøysskrog i Polen med en stålkvalitet som var undermåls. Materialsertifikat og platetykkelse likegyldig. De tålte knapt kaifendre. Redigert 24.Juli.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Jeg følger faktisk denne med interesse. Særlig innslaget fra brua var interessant. Men det som slo meg var at de har jo ingen bredbåndsradar. Og det er jo heller ikke noen MFD der. Og ikke har skipperen iPad med posisjonering innenfor meteren heller. Ikke rart de går på grunn. spørs om det hadde hjulpet med ipad her - slett ikke sikkert kartene er nøyaktige på meteren. Sjøkartverket måler for fullt men sikkert enda leier som er basert på gamle målinger. Leia er ikke bare smal men også svingete , forsto det som at det var hekken som kom for langt mot styrbord i svingen..? http://norgeskart.no/adaptive2/default_embed.aspx?id=AWK4DjlAwCKAZXO uansett, på søroverturen har iallefall værgudene vært på lag - båten passerte her grytidlig i morges og vi var ute å vinket. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Kanskje vi ser Ivar på tv ikveld Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Ny rekord av følgebåter ut fra Sandnessjøen http://www.hblad.no/nyheter/article6776948.ece Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mckongen Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Frøya no!!! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Hvor lenge har de sendt dette? For så lenge har min kone okkupert stolen min, med untak av en dag. Da var hun med en tur med båten og klarte å vrikke en fot under landlov, hun klarer kanskje å bli sittende til sendingen er over. Hun er tromsværing så det er kanskje unskyldt Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 kommer til Bergen i morra.. http://www.nrk.no/nrksommer/kart/ Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Utrolige Kristiansund. Neste lørdag blir det Filtvet til Drøbak for Astor. Morsomt å se skuta gli opp fjorden. Trolig storflagging. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Kan man finne planlagt lei noe plass på nett? Lurer hvor den går fra Bergen til Rosendal. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Salt Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Den er prikket inn på kartet på nrk.no/sommer, men skipet går rett som det er en annen lei. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
MT. Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Regnvær her i dag, litt innendørs igjen. Ungene skrudde tilfeldigvis innom Sommerbåten. Dattera mi på 10 reagerte på at Moods of Norway fikk lang reklametid på NRK. Greit at den oppvoksende generasjon har et kritisk blikk på samfunnet, dette lover bra. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
dude Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Den går via Lukksundet nedover dit Sæbø.. mener jeg leste det i avisa, ellers skal ruta vise på kartet i linken i innlegg #295 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Greit program i går, med litt debatt og informasjon om Stadt havet og den planlagte skipstunnelen. Videre er jo programmet tradisjonelt med innslag fra grundere rundt i landet.. Men nå går det mot slutten av denne sommeren.. og det er nok på tide å avslutte serien som har et fint og folkelig program fra vårt langstrakte vakre land Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Ja grundere er noe dritt, siden mange av de blir så rike! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.