Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

 

 

Du finner faktisk et vaktfartøy i norsk sektor i dag med klinka skrog, målebrev fra 1939, rester etter kjelefundament og Deutz med åpent vippetøy og vekesmøring. Tidligere stand by fartøy.

Sånn er det med den saken.

 

Hvilken båt er det?

Her er en sak du bør lese om en båt fra 50 tallet som i april i år inngikk kontrakt med Statoil. Båten skal brukes som (trommehvirvel....) vaktbåt!

http://www.itromso.no/nyheter/article7473161.ece

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=370649

Før du beskylder andre for faktafeil bør du vel komme opp med noe bedre enn "neppe" i din argumentasjon

La gå, men det er heldigvis langt mellom de

Link to post
Share on other sites

Sindre har da mønstret av uten å kommentere grunnberøringen.... For oss om har erfaring med den slags hadde jo noen kommentarer vært interessante. Ønsker ham likevel en god sommer.

Og hva skulle en mann fra NRK kommentere her?

Kapteinen har jo gjort brukbart rede for hva som gikk galt..

 

Hadde ikke NRK vert ombord hadde det vert en liten notis nederst i et hjørne i VG.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

 

http://www.nrk.no/nordland/_-har-ikke-brutt-noen-lover-1.11130183

 

NRK skriver at NRK ikke har gjort noe galt, så da stemmer det sikkert.

Er ikke NRK kun passasjerer ombord og ikke ansvarlig for selve seilasen?? Så da stemmer det selvsagt at NRK ikke har noe ansvar.. Det er jo ikke noen oppegående som trekker dette i tvil, eller i det hele tatt stiller spørsmål ved dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du lufter ideen om at NRK har bedt om eskortetjeneste fra redningsskjøyta langs hele kysten, opp og ned, siden de ikke stoler på en 60 år gammel båt?

Artig tanke. På mange måter.

 

Tidligere Harald Jarl ligger forresten å reker langs kysten ueskortert. Men den er jo en ungsau såvidt passert 50.

Link to post
Share on other sites

Ser at Redningselskapet stort sett følger "Sjøkurs" hele vegen nordover.

Noen som vet om det er kun for egenreklame eller om det er feks på oppdrag fra NRK ?

"Sjøkurs" er jo tross alt snart 60 år gammel ?

 

Den er vel formodentlig sjødyktig (på egen hånd)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men hva er da hensikten med Redningskøyta ?

Kun egenreklame ?

De har jo lite peng hele tiden - koster jo et par kroner å gå de lange strekkene ?

Konspirasjonsteori :

Fagforeningene i NRK har forhandlet det frem - istedenfor risikotillegg :-)

 

Syns forresten minutt for minutt sendingene var mer artig med forrige skipper - han var litt mer meddelsom og delaktig i sendingen.

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva er da hensikten med Redningskøyta ?

Kun egenreklame ?

De har jo lite peng hele tiden - koster jo et par kroner å gå de lange strekkene ?

 

Gode spørsmål, betalingsviljen min til alle desse ekstragiroane som dukkar opp i ny og ned går iallefall drastisk nedover om det er det pengane går til.

 

Det er ok at dei må trene og ha øvelsar, men å henge etter MS Sjøkurs natt og dag må då vera misbruk av midlar.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Nå går de jo i etapper og det de gjør er neppe på bekostning av redningsoppdrag. Mange steder kryr det av småbåter rundt Sjøkurs, så det er vel greit at de er der de er i stedet for å ligge til kai?

Ihvertfall fikk jeg med meg endel tvilsom oppførsel og manøvrering av båtfolket under Hurtigruta Minutt for Minutt.

 

Er selv veldig kritisk til mye av det Redningsselskapet gjør og har gjort, men akkurat dette synes jeg er helt greit.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ganske tydelig at RS får alt for lite offentlige midler til å drive sin virksomhet. De har i løpet av de siste årene blitt veldig synlige overfor fritidsbåten og har nok innsett at mye av inntektene må genereres fra denne brukergruppen. Jeg tror kostnadene ved å følge Sjøkurs slik de gjør denne sommeren nesten ikke er målbare. Båtene er der, mannskapet må være der og da står man igjen med driftskostnadene som til dels også er der. Vi ser også i en annen tråd her på BP at de går ganske krast ut i markedet når det gjelder å skaffe seg inntekter og man kan jo spørre seg om ikke den typen virksomhet for å generere inntekter virker mot sin hensikt.

 

Jeg står igjen med følgende tanker om dette.

RS er viktig for alle som ferdes på sjøen og det koster å drifte beredskapen. Dessverre er det ikke lengre slik at de overlever på statlige tilskudd og entusiaster. Ei heller genereres nok inntekter fra oss som føler RS er organisasjonen vi VIL støtte med midler. De er derfor nødt til å nå et bredere publikum med budskapet slik at inntektene opprettholdes. Ved å følge Skjøkurs på tokt tror jeg de treffer midt i blinken. Programmet følges av mange og ved sin tilstedeværelse, blir mange som ikke vanligvis tenker over det, minnet om organisasjonen. Dette tror jeg vil gjøre det enklere å "selge organisasjonen" for de som skal gjøre den jobben i årene som kommer.

Synes også de har vært flinke ved å trekke med seg Alex Rosen som "plaster".

 

Håper de får nok inntekter til å opprettholde aktiviteten i kommende år, men at de får sila ut useriøse selgere samt hatt en gjennomgang av måten "tiggingen" foregår på.

De er ikke tjent med for aggressive metoder.

 

Beste ønsker til RS i fremtiden fra en uten båt, men med medlemskap.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger faktisk denne med interesse.

Særlig innslaget fra brua var interessant.

Men det som slo meg var at de har jo ingen bredbåndsradar.

Og det er jo heller ikke noen MFD der.

Og ikke har skipperen iPad med posisjonering innenfor meteren heller.

Ikke rart de går på grunn.

Link to post
Share on other sites

Det jeg reagerte på fra bildene på broen , var når de snakket om bruk av autopilot og ikke en eneste gang i løpet av samtalen nevnte noe om visuell utkikk! En får inderlig håpe på at dette kun var noe kapteinen eller hvem det nå var glemte å si.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger faktisk denne med interesse.

Særlig innslaget fra brua var interessant.

Men det som slo meg var at de har jo ingen bredbåndsradar.

Og det er jo heller ikke noen MFD der.

Og ikke har skipperen iPad med posisjonering innenfor meteren heller.

Ikke rart de går på grunn.

Nå er det en stund siden jeg seilte, men hva er en bredbåndsradar?

Link to post
Share on other sites

Ser at Redningselskapet stort sett følger "Sjøkurs" hele vegen nordover.

Noen som vet om det er kun for egenreklame eller om det er feks på oppdrag fra NRK ?

"Sjøkurs" er jo tross alt snart 60 år gammel ?

 

Det jeg så av Hurtigruten minutt for minutt så var en eller annen redningsskøyte i bildet rimelig ofte der og uten det ble stillt spørsmål om hvorfor.

 

Sjøkurs med sine snart 60 år er nok vel så sjødyktig og vel så det som dagens hurtigruter.

Skulle jeg vært med å grunnstøtt eller blitt kjørt på av annet fartøy er jeg ikke i tvil om at jeg ville vært ombord på den gammle sorten hurtigruter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...