Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

Det er noe drit med båter som vil forbi og samtidig bryter regler......

Slipp de forbi så er du ferdig med det !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bryter regelen om 360 graders kontinuerlig utsikt, hahaha, den var morsom, Komodo. Jeg liker å se i den retningen jeg kjører og å se til styrbord og babord kontinuerlig, ikke bakover etter de eventuelle selvsentrerte idiotene som ikke klarer å kjøre forbi en som ikke sperrer.

Folk i båt og båtfolk osv. Vi skal alle ta hensyn, men det er jo greit å følge normal skikk og bruk på sjøen i tillegg til reglene, det være seg flaggregler, holde til høyre (masse folk som ikke klarer sånt her i Kragerø), og folk som ligger i 8-13 knops fart for å lage størst mulig bølger.

 

Ps, jeg er ofte han som tar igjen og legger meg bak i trange sund, fremfor å presse meg forbi.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skal få kreditt for utkikk(i teorien iallefall), utkikk holdt han også akterut som er bra .. Men det at andre ikke forstår såpass at også utkikk akterut er viktig, det minner meget om kjerringer som tror at speil i biler for å sminke seg i... Det er jo selvsagt meget mulig at menn som fører båt og ikke forstår at de også har plikt til å holde utkikk i 360° seiler under regnbueflagg og har knekk i håndleddet og fremstår som lettere feminiserte..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trodde nå at de fleste med knekk i håndleddet var bedre til å holde akterspeilet å utsikten bakover under kontroll. Så mulig at du tar munnen din litt for full her Sydvesten. Gir endelig ros til Uglesett, men må jo la kommentaren gå utover noen, om ikkeprivatpersoner da så en gruppe.. Ingen dag er komplett uten å slenge fra seg litt god gammeldags oppgulp om morgenen. Til alle dere andre, ha en fin dag videre :)

Link to post
Share on other sites

På landeveien er det jo helt annerledes, så jeg skjønner ikke sammenligningen.

 

 

 

Sammenligningen, eller kanskje snarere den generelle relevansen, dreier seg om hvilket ansvar den enkelte har enten man er innhentende eller innhentet "fartøy", men noterer at du har en selektiv vurdering av hvilke plikter og regler som gjelder for akkurat deg?

 

I forskrift til Vegtrafikkloven står det forøvrig klart og tydelig;

 

§12

 

4.
Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sunn fornuft gjelder ikke til sjøs, derfor kan en nok bruke sunn fornuft og være behjelpelig og slippe andre farkoster forbi når man blir innhentet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Mottatt klager på denne tråden. Om det fortsetter med personangrep, og at den OT tråden blandes inn, blir emnet stengt.

 

Ikke helt saklig etter tema dette jeg skriver nå, men må si jeg stussa litt over denne.. Har ikke sett de store personangrepene i denne tråden, noe småtteri har det jo vært, men har derimot sett mest angrep på hverandres meninger, men dette må det da være takhøyde for i en meningsutveksling som denne tråden representerer eller? Har moderator lest gjennom tråden selv? Går jo selvsagt ut fra det, men er likevel greit å vite.

 

Kommentar fra moderator: Nei, det er grenser for hva jeg rekker over, men som nevnt har jeg mottatt klager på deltagernes oppførsel, og mitt inntrykk var at det var på vei til å gli ut i personifisert krangel.

Men etter å ha lest gjennom de siste sidene, så får den delen av 'advarselen' gå ut. Men innblanding av biltrafikk er fortsatt uønsket.

Og siteringen har gått over støvelskafter. Reglene: Sitér kun det som er nødvendig for forståelsen av svaret ditt

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

minner meget om kjerringer som tror at speil i biler for å sminke seg i...

 

har knekk i håndleddet og fremstår som lettere feminiserte..

 

 

 

Har ikke sett de store personangrepene i denne tråden,

:lipseal:

 

Det kjekles så hårtustene fyker om krav til utkikk, men til tross for det virker det som om opptil flere her helt har mista gangsynet sitt :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke rettet mot noen bestemte personer eller medlemmer, S/Y Rainbow har naturlig nok oppfattet poenget... Det er rettet mot de som hevder at det ikke er nødvendig å holde utkikk også akterut.. og det er videre relatert til enkelte av det kvinnelige kjønn som bruker speil i biler til alt annet enn å følge med trafikken akterut.. derav ble det utledet til de som seiler under regnbueflagg og har knekk i håndleddet.. Men bevares om noen følte seg truffet av innlegget, så har det sikkert sin grunn.. uten at jeg skal dvele mer med det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På vei hjemover i går kom jeg inn i et område hvor farvannet er trangt og trafikken i begge retninger stor.( feriestart og pent vær) Mange båter hadde forskjellig kurs og det hele minnet om et kaos. Farten er 7 knop over en strekning på 2-3 nautiske mil. Trafikken hopet seg opp og de bak ønsket å overstige max-farten. Så kommer altså en Princess og legger seg helt opp i hekken og signaliserer at den vil forbi. Jeg vil ikke gå nærmere land fordi det er merket blått på plotteren.

Jeg har vel ingen plikt til å sakke opp farten og vike ut til siden?

Blitt mye usakeligheter og flisespikkerier her synes jeg.

Går vi tilbake til start skriver han faktisk at båten bak SIGNALISERER at den vil forbi. At plotteren viser blått sier ingen verdens ting da dette gjerne kan være 10-20m dybde. Ikke vil han ut med hvor det foregikk heller. Noe som er relativt i denne saken.

Han spurte også om han har PLIKT til å vike. Ingen forsvarte han bak, men ytret meninger om hva man bør gjøre om slike situasjoner oppstår :smiley: Men dette ble satt på spissen av noen, og plutselig ble det snakket om forsvar av grisekjøring, endringer av kurs i hytt og pine, bibelord, innbrudd hos naboen og død og fordervelse... :smiley: Synes dette egentlig gjenspeiler saken godt. Man streber etter å gjøre ting komplisert fremfor enkelt og uten å hisse seg opp... :smiley:

Tolker man det dithen at det var 5-10m dybde på siden og båten bak signaliserte at den ville forbi skjønner jeg ikke hvorfor han ikke kunne gå over 5-10m dybde i en Sjømann 22, får å slippe han (idioten eller hva man har behov for å kalle han) frem. Og føler man seg ukomfortabel med så mye vann under kjølen, stiller jeg heller spørsmålstegn til hva han i det heletatt gjorde i et sund som dette.

Sunn fornuft, godt sjømannskap og en liten dose med godt humør er alt som skal til for å løse situasjoner som dette. Ikke flisespikking av regler og lover.

Dere sier at man skal tøffe rolig på sjøen og kose dere, er helt enig. Men så gjør det da! :smiley: Kos dere, tøff rolig, slipp frem de som stresser, la Kristoffersen med tårnet sitt cruise frem i 9 knop i 7 knops grense og le heller om han blir tauet inn av onkel... :smiley: Tror alle (inkludert meg selv) noen ganger burde tenke litt på om det man reagerer på bare er en bagatell eller ikke. Som regel er det det... :smiley:

 

Når det er sagt, forsvarer jeg fortsatt ikke grisekjøring eller at noen bryter loven, men heller hva man burde gjøre om andre gjør det for å unngå situasjoner som kan bli langt værre enn at fyren holder et par knop for mye. Det er som nevnt av mange opp til politiet å håndheve loven, ikke oss. Spesielt når det er snakk om så små forseelser som dette... Og da legger jeg vekt på forseelse, for det er ikke innbrudd, drap, voldtekt eller ran vi snakker om her folkens :smiley:

Link to post
Share on other sites

Julie III - Dette er jeg i all hovedsak enig i, men det er et par ting jeg ikke klarer å være helt enig med, eventuelt er litt usikker på. Bør vi ha det slik på sjøen at de som er litt mer uerfaren, eller ukjent i et område skal føle seg så lite velkommen at de gjør ting de ikke er komfortabel med i det hele tatt? Er dette bra for rekrutteringen til båtlivet, og trivselen på sjøen. Du skriver at man bør ha med seg sunn fornuft og godt sjømannskap. I dette tilfellet synes jeg godt sjømannskap vil være at Princessen sakker ned litt og tar det med ro. Samtidig synes jeg selvsagt også det er godt sjømannskap at vedkommende i en Sjømann holder seg godt til sin side i sundet, og prøver å gi plass til båten bak som åpenbart vil forbi.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Saken har omhandlet hva UGLESETT kan gjøre, ikke hva Pincessen burde gjøre, skulle gjort eller om det var rett og galt... :smiley:

Nei jeg mener selvsagt alle er velkommne på sjøen. Har som alle andre vært nybegynner og i ukomfortable situasjoner som alle andre her inne.

Men jeg mener at når man er uerfaren skal man ikke gå steder der man tar seg vann over hodet. Godt sjømannskap er også at man gjør seg kjent i området man skal ferdes mener jeg.... :smiley:

 

Forstå meg riktig, og ikke vondt ment, men jeg mener noe av det du skriver i tråden er litt flisespikkeri og omhandler helt andre ting enn det saken her gjelder :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Forstå meg riktig, og ikke vondt ment, men jeg mener noe av det du skriver i tråden er litt flisespikkeri og omhandler helt andre ting enn det saken her gjelder :smiley:

Det kan være, men det kom i så tilfelle som tilsvar på andre sine kommentarer. Men jeg synes fortsatt det er riktig å nevne hva Princessen bør gjøre i en slik situasjon, det har med holdninger å gjøre. Jeg lot meg nok rive litt vel mye med, men jeg synes på generelt grunnlag at vi har et problem både til land og til vanns med at den som er forsiktig får skylden for å skape problemer, mens den som presser seg i følge mange ikke har gjort noe kritikkverdig. Poenget mitt er at det beste for alle parter ofte er om man roer ned. Om vedkommende i en Sjømann 22 ikke blir presset, får litt tid på seg, så kan det jo godt være han finner en fin plass å slippe forbi, og da håper jeg vedkommende gjør nettopp det.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

. Trafikken hopet seg opp og de bak ønsket å overstige max-farten. Så kommer altså en Princess og legger seg helt opp i hekken og signaliserer at den vil forbi. Jeg vil ikke gå nærmere land fordi det er merket blått på plotteren.

Jeg har vel ingen plikt til å sakke opp farten og vike ut til siden?

 

Etter hva jeg forstår av TS's første innlegg var det ikke bare EN båt bak Uglesett, men det hopet seg opp en lang kø. Mulig Princessen lå som no 2 i køen.

Minner meg mye om mann med hatt, med lang kø etter seg på en riksvei.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hele saken hadde løst seg aldeles fredfullt dersom herr UGLESETT i Sjømann 22 hadde gitt plass og gjerne sluppet opp ørlite på gassen. Princessen hadde seget forbi med minimale hekkbølger og ulemper for herr UGLESETT.

Ikke om det ikke var plass til å gjøre dette på en trygg måte, og jeg følte det var det ULGESETT forsøkte å si etterhvert. Om det derimot hadde vært mulig å kjøre forbi kun ved at UGLESETT slakket litt på gassen, så er jeg jo selvsagt enig i at vedkommende burde gjort dette. Nå er det jo ingen av oss som var til stedet, og det er jo derfor 100% umulig for oss å vurdere dette. Jeg tenker derfor det er fornuftig å diskutere dette mer generelt.

 

Jeg vil minne om at jeg overhodet ikke har tatt til ordet for å sperre veien. Personlig prøver jeg å holde meg til min side av sundet, og jeg har ingen motforestillinger mot å dra av litt for å hjelpe noen forbi.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Saken har omhandlet hva UGLESETT kan gjøre, ikke hva Pincessen burde gjøre, skulle gjort eller om det var rett og galt... :smiley:

 

Dette er sakens kjerne, UGLESETT kan ikke gjøre noe med båten som en annen fører.. Det eneste han kan gjøre her og på veien er å løse dette selv, og den beste måten å løse dette på er å slippe båten frem.. om han så må stoppe opp.. Skjønner at en slik handling som å slippe en annen frem kan gjøre litt vondt i viljen for den uerfarne, men det går nok over med litt livserfaring..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ingen av oss som var til stedet, og det er jo derfor 100% umulig for oss å vurdere dette. Jeg tenker derfor det er fornuftig å diskutere dette mer generelt.

 

 

Er akkurat av denne grunn, at ingen av oss var tilstede, at man har bedt om kartreferanser til "åstedet" ( :giggle: ) slik at man kan bedømme det ut fra innlegget og ikke bare generelt. Virker jo snodig at TS er så uvillig til å dele den informasjonen med oss.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dessverre alle kart vi ser på kommer til å mangle alle fartøy og deres posisjoner, det blir også veldig vanskelig å sette seg inn i hva de involverte tenkte, og opplevde. Husk også på at det er mulig å gjøre feilvurderinger, og at det bør være rom for å være litt forsiktig om man er usikker. Imidlertid så er jeg enig i at det hadde vært ønskelig med en kartreferanse. UGLESETT, kan ikke du svare direkte på om du er villig til å dele en kartreferanse med oss?

 

Jeg tenker at det kanskje er litt spesielt at en del har en så veldig klar oppfatning av hva UGLESETT burde ha gjort, når man vet så lite om den faktiske situasjonen.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...