egilwh Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Jeg ser derfor ingen grunn til å avbryte kursen og vike til siden for båtførere som ikke kjenner regelverket og som kjører strid med gjeldene skilting. Hva vet du om båten som kommer bak, og hvorfor han evt. har behov for å komme raskt frem? Det kan faktisk tenkes at han har en syk person ombord... det vet ikke du. Det eneste du egentlig vet er at båten er større og dyrere enn din, og da får du et ekstremt behov for å leke politi og å markere. Dersom det ikke er plass, da er saken en annen. Da får han bak vente. Men er det plass, og du velger å ikke gi plass for å markere et eller annet, da er det bare barnslig. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hva vet du om båten som kommer bak, og hvorfor han evt. har behov for å komme raskt frem? Det kan faktisk tenkes at han har en syk person ombord... det vet ikke du. Det eneste du egentlig vet er at båten er større og dyrere enn din, og da får du et ekstremt behov for å leke politi og å markere. Øyh! Høres vel heller ut som isen i ølkjøleren holdt på å smelte. Da haster det vet du... Det skal vel mye til for at det var snakk om syketransport i hvertfall. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Øyh! Høres vel heller ut som isen i ølkjøleren holdt på å smelte. Da haster det vet du... Det skal vel mye til for at det var snakk om syketransport i hvertfall. Og du baserer det på hva? Forøvrig var min kommentar gjort på generelt og prinsipielt grunnlag. Jeg vet like lite som deg om denne påståtte hendelsen..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Og du baserer det på hva? Forøvrig var min kommentar gjort på generelt og prinsipielt grunnlag. Jeg vet like lite som deg om denne påståtte hendelsen..... Jeg forhåndsdømmer ut i fra båtypen så klart! han hadde en Princess. Så da er det hans skyld! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Ooops! Der var visst ironi-filteret mitt slått på! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
cheetah Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) det har jo vært snakk om at lydsignaler må gis ved forbikjøring osv men at føreren som skulle forbi ikke ga noen signaler Redigert 9.Juli.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Huff å huff å mye dritt her. Skjerp dere folkens, ligner en kjerringklubb. Hadde selv aldri sluppet denne gjøker forbi, men mest sannsynlig stoppet opp og gått bak på båten for å se om han hadde sett noe galt på den der. Akkurat slik jeg gjør når folk kjører grenseløst nærme............. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 ... Det er båtførers plikt å sette seg inn i fartsbestemmelse i området man ferdes. ... Det er helt korrekt. Det er dog ikke den samme båtførerens ansvar å påse at andre båtførere har gjort, og etterlever dette. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) Ooops! Der var visst ironi-filteret mitt slått på! Tja... Men de er jo lett å forhåndsdømme da. -Halvgamle Princess 38-42 som ikke kommer skikkelig opp i plan, gamle diesler som ryker over hele fjorden, og du kan høre de på mils avstand. Noen som dro opp Princess'en sin ut fra Sandspollen ved 9-10 tiden lørdag kveld i helga? Jeg hørte brølet et halvminutt fra utløpet, før jeg så den. I 20 knop med baugen i sky. Helvetes bråk. Syns synd på de som lå ytterst i pollen da. Han hadde det travelt. Full gass hele veien ut og forbi Oskarsborg. Vi lå tvers ovenfor Bergholmen, så det var bare å hive seg rundt og sikre alt som var løst før hekkbølgen traff.... Herlig? Redigert 9.Juli.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Gå tilbake til start og les innlegget en gang til. Og hverken der eller i noe annet innlegg fra deg fins den angivelige "områdeangivelsen" din. Ergo "plink". Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hadde selv aldri sluppet denne gjøker forbi, men mest sannsynlig stoppet opp og gått bak på båten for å se om han hadde sett noe galt på den der. Når enkelte trår ombord i båten legger de altså all sunn fornuft og folkeskikk igjen på land Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Når enkelte trår ombord i båten legger de altså all sunn fornuft og folkeskikk igjen på land Eller så tar de med sin mangel på sådan ombord? Kan hende det er mer synlig på sjøen, men jeg tør hevde at mange bøller på sjøen også er bøller på land. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
KongKing Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Opplevde i Middagsbukta for noen uker siden at en seilbåt på et par og tyve fot krysset gjennom Middagsbukta asker mot Bærumssiden, og det var med full middagsbukta og mange båter begge veier. Om han på død og liv skulle gjennom kunne han vel seilt andre veien med vinden i ryggen... Idioter kommer i alle typer båter og prisklasser. Når det gjelder å vike for båter som kommer bak i trange sund gjør jeg det gjerne så kan jeg fortsette i mitt tempo uten noen helt opp i hekken. Har ingen prinsipper som gjør at jeg inntar politirollen. F.eks ligger jeg ikke i 90 i vestrefeltet på 4-felts motorvei selv om det er 90 som er fartsgrensen... KK Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Når enkelte trår ombord i båten legger de altså all sunn fornuft og folkeskikk igjen på land Om det er meg du mener her nå så har du vel snudd hodet ditt vel langt rundt. Mitt folkevettvsier han får holde seg bak inntil videre fremtil bred nok lei finnes/kommer. Sånn er det bare i min kjørebok Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hva er beste/værste løsning: 1. Du ser en komme opp bak deg som bryter fartsgrensen og du gir plass til passering. Begge fornøyd og du tøffer videre. 2. Du ser en komme opp bak deg som bryter fartsgrensen og du viker ikke for alt i verden og holder samme fart. Du blir irritert fordi han ligger tett på deg og han blir irritert fordi du ikke flytter deg. Det hele kan ende med at han må opp i halvplan for å passere et sted du ikke vil det skal skje på samt at du får kaffen i fanget. Du blir forbanna, og han humrer og tenker det har du godt av.... Idiote finnes det overalt, og den siste idioten er fortsatt ikke født. Det må vi leve med og heller gjøre det beste ut av det. Skjønner bare ikke hvorfor man skal gjøre det så vannskelig og være så prinsippfast .... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) Eg har speedometer i bilen som viser ganske nøyaktig fart. Likevel er det nokre som insisterer på å køyre forbi i 60-sona. Makan! Heldigvis har eg funne løysinga på problemet: Gi gass eller sving inn til sida. Problem solved. Alle er nøgde. Det same gjeld på sjøen. Som regel er det lettare å vise omsyn enn å "stå på sitt". Skål og god tur! Redigert 9.Juli.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Worry II Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hvor ble det av Fargo Lillehammer ? Han ble borte. Mulig noe jeg ikke har fått med meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Det er sommer Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Jeg føler fortsatt det er ting folk glemmer/ignorer her. Jeg nekter å tro at trådstarter la seg midt i sundet for å sperre for båten bak, i så tilfelle trekker jeg all min støtte. Jeg forstår det slik at trådstarter mente det ikke var forenelig med trygg navigering å legge seg ut til siden for å bli forbikjørt. Jeg ligger også til grunn at trådstarter snakker sant da jeg ikke synes det er kjekt å kalle folk for løgnere slik andre her åpenbart ikke har reservasjoner mot å gjøre. Det å ta hensyn bør være en greie som går to veier. Jeg trodde også båtfolk var ekstra flinke til dette, men ble litt mer usikker etter å ha fulgt med på, og deltatt i denne tråden.... Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
KongKing Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Sikkert riktig at trådstarter ikke lå midt i sundet, men han mene at han f.eks ikke skal slakke av på farten siden han kjører i max lovlig hastighet i 7 knop.... Det blir jeg litt forundret over. Hva med å slakke av og slippe han forbi? Hvorfor være så sta? Stopp opp et øyeblikk og saken hadde løst seg, men det virker som om trådstarter ikke var villig til å gjøre det. Han kunne løst situasjonen enkelt, men lot seg provosere såpass at han ikke fremstår som en smidig trafikant... Kk Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Jeg ligger også til grunn at trådstarter snakker sant da jeg ikke synes det er kjekt å kalle folk for løgnere slik andre her åpenbart ikke har reservasjoner mot å gjøre. Det å ta hensyn bør være en greie som går to veier. Jeg trodde også båtfolk var ekstra flinke til dette, men ble litt mer usikker etter å ha fulgt med på, og deltatt i denne tråden.... Jeg har ikke kalt han løgner, men er det ikke rart at han svarer på alt bortsett fra hvor det skjedde og ignorerer totalt etterspørselen etter dette? Det gjør det ikke litt, men veldig mistenksomt.... Det med å ta hensyn begge veier er jo nettopp det fler av oss mener man skal gjøre. Hvordan kan du ha misset det? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Hva vet du om båten som kommer bak, og hvorfor han evt. har behov for å komme raskt frem? Det kan faktisk tenkes at han har en syk person ombord... det vet ikke du. Det eneste du egentlig vet er at båten er større og dyrere enn din, og da får du et ekstremt behov for å leke politi og å markere. Akkurat dette driter nok UGLESETT rett og slett i... Det er han knekkende likegyldig om noen dør på grunn av hans handlinger både til lands og vanns. Han har ikke til hensikt å slippe noen frem. Det har en sett helt tydelig OT tråden om samme emnet Det er helt korrekt. Det er dog ikke den samme båtførerens ansvar å påse at andre båtførere har gjort, og etterlever dette. Vel her er nok Herr UGLESETT uenig, han føler det som sin plikt og sitt livskall å påse at alle andre følger hans syn på lover og regler Redigert 10.Juli.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Zenit Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Om det er meg du mener her nå så har du vel snudd hodet ditt vel rundt Men det er ikke snakk om å hjelpe andre frem, aldri i livet. En skjønner jo fort at på sjøen forventer alle å bli tatt hensyn til, men selv å ta hensyn til andre? Nei en plass får da grensen gå. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Jeg ser derfor ingen grunn til å avbryte kursen og vike til siden for båtførere som ikke kjenner regelverket og som kjører strid med gjeldene skilting. Jeg tror neppe det er slik at vikeplikten din generelt oppheves dersom båt på kryssende kurs holder for høy fart... så lykke til med det. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Nei, den oppheves når man har syke folk ombord ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.