lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Jeg har ikke Bavaria, fordi jeg får utslett av blå striper, det snører seg i halsen og begynner å klø over hele kroppen! Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Jeg har ikke Bavaria, fordi jeg får utslett av blå striper, det snører seg i halsen og begynner å klø over hele kroppen! Og jeg som trodde "nybåtlukta" for nesa var verst.. men det var visst før i tiden det .. Redigert 7.August.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 da skal du også passe deg for hr, for ikke å si x, og vel egentlig det meste annet. albin kan funke, de har rød stripe. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Jeg visste ikke at Harken laget så små blokker, før jeg satte mine ben i en Bavaria! :-) Leveres det ennå båt med wire som fall? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Har Bavaria og er meget fornøyd. Meget god kvalitet til en lav pris. Vil vel heller si at Bavaria er sjøens "Toyota" enn IKEA. Noe av hemmeligheten er autoamtisert produksjon av innredingsmoduler. Litt rart at håndlaget produkt alltid ansees som bedre enn industriprodusert. Som regel er det jo motsatt, at kvaliteten varierer mer der alt gjøres manuelt. Dekksutstyr, motor, luker rigg etc. er av god standard kvalitet. I tillegg er det fordel i Norge med en svært god forhandler (Lunde båt) som er veldig proffesjonell. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Nå er det lite automatisert produksjon på Bavaria, unntatt deler av innredningen.. Resten er nok "man made". Men De har optimalisert produksjonslinjen slik at det er en form for effektiv serieproduksjon og mye er modulbasert.. Dette gir en effektiv produksjons linje, og '"snicker Jönson" tusler ikke rundt med tommestokken og tømmermannsblyanten bak øret mens han tar seg en pris snus, og tar et mål eller to engang i blant før han sager ei list i ny og ned Hadde produksjonen vært svært automatisert så hadde de neppe trengt 600 ansatte for å lage ca. 2500 båter i året.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Automatisert = ingen sjel Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Automatisert = ingen sjel Say no more... Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Jeg foretrekker båter med innredning av grp, fremfor dårlig kryssfiner. Kryssfineren suger opp fukt fra kjølsvin og trekker til seg kondens. Dette gir i første omgang stygge skjolder, og i neste kolaps i plata. Innrednings detaljer i grp holder. De er kanskje noe mere sterile, men akk så greit å holde. Når en går underdekk i en svensk bygd, med mye treverk, så føles det som å krype inn i en trekase/gitarkasse. nei litt av begge deler er å foretrekke. Tre i dører og bord, ellers grp. Maxibåtene var først ut med mye støpt innredning. Kryp ned i en 68 eller 95 og se på innredningen! Bavaria har vel noe av det samme i sine modulbaserte innredninger! Selv seiler jeg en svensk Magnussen båt, med mye dårlig teak finer! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Kondens?? Har du ikke doble vinduer og skrog som er isolert? Har du ikke Munters Mg-50 ? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Hadde produksjonen vært svært automatisert så hadde de neppe trengt 600 ansatte for å lage ca. 2500 båter i året.. Dagens nøtt: Hvor mange arbeidere ville Bavaria trengt for å lage 100 flotte båter når de ikke har klart å lage EN flott båt med de flere hundre arbeiderene som jobber der nå? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) 3 snekkere fra Orust, i et års tid, så hadde de hvertfall lykkes med en båt ! Redigert 7.August.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) sandwich-laminatet går fra litt under dekk, til ca 5m under vannlinjen. Med varm båt i kald sjø, blir det da mye kondens. I tillegg kommer kondens på ferskvannstank, og den uungåelige lekasjen fra masta.Doble vinduer har ingenting å si i denne sammenheng. Redigert 7.August.2013 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Masta vår er isolert, og Muntersen tar seg av resten! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Nå finnes det vel ikke lenger båtfabrikker på orust som ikke driver med en slags automatisering og samlebåndsjobb. Den der greia med å ta mål og stå og gnikke og lakke med pensel den er nok ikke lenger realitet. Tar jeg feil om jeg har en følelse av at endel tror at eneste forskjellen på en najad/oyster/HR/rustler er mengde teak,mahogny og graden av håndarbeid ? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Muntersen? Hva er det. for et fantastisk arbeid han/hun gjør da? Men erlig talt lano, her er det egentlig spørsmålet om bavaria's kvalitet er endret etter endring i produksjonsmetoden som diskuteres. Så la oss holde oss til temaet. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Rastløs Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Dagens nøtt: Hvor mange arbeidere ville Bavaria trengt for å lage 100 flotte båter når de ikke har klart å lage EN flott båt med de flere hundre arbeiderene som jobber der nå? Gjesp.......Zzzzzzzzzzzzzzzz Redigert 7.August.2013 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Tar jeg feil om jeg har en følelse av at endel tror at eneste forskjellen på en najad/oyster/HR/rustler er mengde teak,mahogny og graden av håndarbeid ? Bavaria tjener visstnok i tillegg flere hundre tusen pr. båt da de bla. bruker samme trapp på motorbåtene og seilbåtene slik at det blir noen fantastiske innkjøpspriser hos sine distributører. Hvilken distributør som skiller slik på prisene ved antall på 200 og 1000 foruten badetrappleverandøren vet jeg riktignok ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Dagens nøtt: Hvor mange arbeidere ville Bavaria trengt for å lage 100 flotte båter når de ikke har klart å lage EN flott båt med de flere hundre arbeiderene som jobber der nå? Håper du ikke mener dette alvorlig, fy skamme for en nedrakking på noe tusenvis av mennesker bruker enorme mengder penger på og er kjempefornøyd med Redigert 7.August.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Automatisert = ingen sjel[/quot ----------+-++++-------++-++++--++ Båtsjelen hvor ligger egentlig den? Er den tung? I så fall bør den få selskap med kjølsvinet pga stabiliteten. Hvilken form og farge har den? Er den egentlig noe å se på...., sån i forhold annet bra å se på??? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Jeg foretrekker båter med innredning av grp, fremfor dårlig kryssfiner. Kryssfineren suger opp fukt fra kjølsvin Har du fukt i kjølsvinet? Fniiiis ... husker jeg hadde noen dråper der for tre år siden, hadde glemt å lukke takluka når det dro seg til litt. Edit: Prøv med litt talkum Redigert 7.August.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Gjesp.......Zzzzzzzzzzzzzzzz Ja for deg blir det like kjedelig med en slik spøk som diverse ikea møbler. HR er imidlertid ift. Bavaria, kunstverk som innbyr til god atmosfære med sjarm, sjel osv. Kunst koster penger om man ikke lager det eller arver det. Men jeg forstår at alle ikke verdsetter det like mye i likhet med flotte malerier som treffer forskjellig fra person til person. Redigert 7.August.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Har du fukt i kjølsvinet? Fniiiis ... husker jeg hadde noen dråper der for tre år siden, hadde glemt å lukke takluka når det dro seg til litt. Edit: Prøv med litt talkum Ja en av fordelene med bavaria, er jo at masten står på dekk! Så lekker det ikke der! :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ja en av fordelene med bavaria, er jo at masten står på dekk! Så lekker det ikke der! :-) jaggu er det ikke tett selv om masta mi går tvers gjennom hyttetaket gitt ... fukt i kjølsvinet har jeg bare hatt en eneste gang, helt sant, og da kom det gjennom åpen takluke. å påstå at båten er 100% pottetett ville være en overdrivelse, men det er ikke noe sted det gjentagelsesvis samler seg vann etter lange regnperioder f.eks., ihvertfall ikke som jeg har klart å spore opp. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Tar jeg feil om jeg har en følelse av at endel tror at eneste forskjellen på en najad/oyster/HR/rustler er mengde teak,mahogny og graden av håndarbeid ? Ja! :-) Laste-evne Tank-kapasitet Stabilitetskurve Mye eller lite innredning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.