Baard Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Hei alle som bidrar i "tråden om oppretting av motor". Jeg er i ferd med å rette opp min motor, Den står på fire motorlabber, og akslingen er strak rett inn på girkassen, flens mot flens. Jeg klarer fint å få toleransene på bladsøkeren på eller rett under 0.1mm(10 på bladsøkeren) rundt hele flensen. Problemene starter når vi skal skru til mutterne på motorfestene. Da flytter ting på seg og vi kommer ut av stilling, og må starte rettingen på nytt. Har dere noen tips for å unngå dette fenomenet? Spørsmål 2 er knytte til hvor høyt det er tilrådelig å plassere motor på labbene? Altså hvor høyt opp på skruen motor kan stå? Noen som kan si noe om det? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Det er flere ting man må ha i hodet når man holder på med dette. En ting er at du bør unngå å få en "løs fot". Det vil si at tre av labbene tar opp vekten mens den siste egentlig har litt klaring. Det kan være litt leit å merke siden vi bruker labber med gummi i. Det neste tipset mitt er at du trekker til mutrene på labbene før du sjekker flensene med bladsøker. Hvis du må justere litt så gjør du det og trekker til før du sjekker igjen. På den måten merker du hvor mye åpningen endrer seg ved f.eks. en kvart omdreining. Hvor høyt det er tilrådelig å justere vet jeg egentlig ikke. Det beste er nok at de er justert så lavt som mulig for å redusere bøyemomentet i boltene. Hvis du må justere dem høyt er det nok bedre å shimse opp labbene med noen platebiter før du retter. Jeg fant ut at jeg trengte ca 10mm under de bakre labbene, så jeg lagde meg to plater til dette. Skal se om ikke jeg har et bilde. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Jeg kappet meg to plater til formålet. Siden det er en bit å kjøre til båten valgte jeg å sette inn plastforinger i hullene. Da har jeg styringen, men hvis ikke hullene passer perfekt er det lett å file litt på plass. La på litt sika så de ikke skulle ligge å "ri" på ujevnheter på brakettene. Da ble det slik Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Baard Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Hei. Jeg har laget tilsvarende plate under den ene labben da det er litt ujevn høyde, og tenkte at det i hvert fall var greit om festene sto omtrent like høyt på labbene. Jeg tror min motor er plassert omtrent midt på skruen slik det er hos deg. Jeg har imidlertid ikke limt fast plata med Sika slik du har gjort, og hullene i plata er nok noe romslige, det forenklet monteringen. Jeg er noe bekymret for det som kalles "soft foot". Vi har forsøkt å demme opp for dette ved å la motoren henge i talja i ene enden mens vi har rettet i andre enden og deretter skrudd de undre skruene opp, og justert like mye på begge sider opp for å kompensere for "slakk" når trykket tas av talja. Jeg har slitt med vibrasjoner og problemer med propellanlegget i 2 sesonger, og er litt engstelig for ikke å få dette riktig denne gangen. Nå er aksling rettet hos Sleipner og propell balansert hos Winrace, så det er bare denne jobben som gjenstår. Jeg har også laget 2 foringer tilsvarende de tidligere i tråden her for å besørge at aksling er 100% midt i hylserøret. Fra før lå den alt for lavt i røret. og skrubbet nesten i bunnen av røret inne i båten. Jeg skal forsøke tipset med å skru til mutterne før sjekk med bladsøker. Det gjør jo at alt tar lenger tid, men det får bare ta den tiden det tar. Vi har latt motoren stå noen dager nå så gummien får "satt seg" litt før justering igjen. Takk for tips! Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Hulda Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Det at 'opprettingsobjektet' sklir sideveis under tiltrekking er et ikke uvanlig problem. Vanligvis skyldes dette at underlaget som boltene går gjennom ikke er plant/rett. En måte å kompensere er å bore ned dowles (styrepinner). Men da må du naturligvis være dønn sikker på at opprettingen er korrekt. På Hulda er det innrettet slik at motoren står på fundamentene i forkant og henger med sentrert talje i akterkant for å unngå soft foot. Gummilabbene kompenserer en hel del. Tror ikke man skal tenke for mye på akkurat det problemet. Soft foot har mer for seg når det gjelder oppretting av utstyr som er boltet rett på rammen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Mulig jeg misforstod dette litt. Jeg forstod det som at du mistet opprettingen høydeveis, men du mente kanskje at den forskyver seg sideveis som Hulda sier? I tilfelle blir det jo å låse labbene på beddingen på en eller annen måte. Et annet moment kan være at du som hos meg har mye større hull i motorfestet som ligger på labben enn bolten på labben. Når man skrur til blir det nesten uunngåelig at skruen drar seg i hullet. Den eneste måten jeg kan tenke meg å løse det problemet på er å sette på en foring på bolten ala` det jeg gjorde på platene jeg la under labbene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Baard Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Det stemmer at motoren drar seg sideveis. Det er fordi hullene i motorfestene på motoren er ovale. Dette er den levert med originalt. Det gjør innrettingen enklere, men fastsettingen mer vrien. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Prøv å legg store og tykke skiver under mutrene (over og under motorlabben), vil avhjelpe noe. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Prøv å legg store og tykke skiver under mutrene (over og under motorlabben), vil avhjelpe noe. Hei Hulda. Det ligger allerede store tykke skiver over/under. Jeg tenkte å prøve med pipe og muttertrekker for å få presset helt jevnt i fra toppen. Vi skal prøve igjen i morgen kveld. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Da har vi rettet opp så godt som vi har klart, og nå er alt skrudd fast. Muttertrekker(en batteridreven Metabo) gjorde dette enklere da den ikke vrei skruene ut av posisjon. Vi kom til med den på så godt som alle skruene. Når det gjelder opprettingen så kom vi innenfor 0.10 og vel så det, men jeg registrerer at det er et lite avvik i flensen som står på akslingen. Det gjør at ved ulike vinkler blir målingene litt ulike. Merket flensen med 1-2-3-4 og girflensen med 1-2-3-4 og testet ut ulike kombinasjoner, og i enkelte av kombinasjonene lå avviket på 0.10 på det meste. Jeg satt akselflensen i dreibenken og med måleklokken kan jeg måle et avvik på opp mot 0.13 på innvendig åpning, men dette kan variere litt avhengig av hvor nøyaktig jeg får spent opp flensen. Det kan jo også være små skjevheter i akslingen selv om den har vært til retting som medfører dette. Jeg håper imidlertid at vi har vært nøye nok og at avvikene ikke er så store at dette ikke har hatt noen effekt. Det ville være ille om vi fortsatt hadde problemer med store vibrasjoner etter såpass mye jobb. Takk for innspill, tips og råd. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Du er herved pålagt å komme tilbake å rapportere etter Test Run :-) Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Det skal jeg gjøre, men det tar enda en uke eller to før båten er på vannet. Mye å skru i sammen og andre prosjekter som skal ferdigstilles oppi der :-) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) En metode som letter opprettingen er å bore to 6 mm hull i fundamentet så er det bare å sette i en bolt så har en mot-hold når en skal forskyve labben med et brekkjern. Eller sveise fast to muttere så kan en skru labben sideveis. Redigert 16.Mai.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Det er hva vi kaller 'Jacking Bolts' på nynorsk. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Flere utfordringer stiller seg i kø her... Etter at oppretting med foringer i enden på hylserøret ble gjort så har jeg nå dratt ut akslingen, tatt bort foringene og montert cutless lager. jeg har også satt inn akslingen, montert pakkboksen og flensen og deretter satt dette mot motoren. Utfordring1: Cutlesslageret er mer slarket enn foringen, så akslingen ligger nå lavere i hylserøret enn med foringen, jeg har derfor fått en glippe på 0,2 mm i overkant på flensene. Bør ny retting finne sted slik at flensen er rettet i forhold til slik akslingen å ligger i cutlesslageret? Utfordring 2: Etter montering har jeg satt måleklokka på akslingen rett foran pakkboksen for å kontrollere om det er avvik. Jeg kan måle rett i overkant av 0,2 mm avvik sideveis når alt dreies rundt. Akslingen har vært til retting hos Sleipner, så jeg må nesten ta for gitt at den er rett nok. I går målte jeg det indre hullet på akselflensen til å være noe ute av senter, og jeg mistenker at det er akselflensen som er ute av senter som resulterer i målingen her. Er 0,2mm så mye avvik at jeg bør kjøpe en ny klemfles i stedet for den jeg har med kilespor? Ok kan jeg bruke en klemflens på akslingen som allerede har kilespor? Noen om kan si noe om toleranser her? Båten er en Concord 910. Halvplanende. 240HK motor. Fart ca. 22 knop. Jeg har slitt med vibrasjoner i to sesonger nå....Kompetente svar motas med stor takk! Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Hvor kompetent jeg er til å svare kan sikkert diskuteres, men jeg gjør et forsøk. Utfordring1: Cutlesslageret er mer slarket enn foringen, så akslingen ligger nå lavere i hylserøret enn med foringen, jeg har derfor fått en glippe på 0,2 mm i overkant på flensene. Bør ny retting finne sted slik at flensen er rettet i forhold til slik akslingen å ligger i cutlesslageret? Ja, du må rette motoren på nytt med cutlesslageret på plass. Jeg tviler egentlig på den feilen du har fått på to tiere kommer av glappen i cutlesslageret. Det kan du egentlig finne ut ved å stemple opp akselen slik at den tangerer øvre del av cutlesslageret. Da skal du teoretisk sett få to tiendeler klaring 180 grader på flensene, men det tror jeg ikke du vil få. Det ideelle er jo å rette motoren mens akselen ligger i senter av lageret. Det kan du gjøre ved å legge en shims på halvparten av glappen inn mellom aksel og lager. Dette blir nok imidlertid litt vel akademisk, for du bør sjekke opprettingen på vannet også, og da blir jo slike ting tungvint å få til Utfordring 2: Etter montering har jeg satt måleklokka på akslingen rett foran pakkboksen for å kontrollere om det er avvik. Jeg kan måle rett i overkant av 0,2 mm avvik sideveis når alt dreies rundt. Akslingen har vært til retting hos Sleipner, så jeg må nesten ta for gitt at den er rett nok. I går målte jeg det indre hullet på akselflensen til å være noe ute av senter, og jeg mistenker at det er akselflensen som er ute av senter som resulterer i målingen her. Er 0,2mm så mye avvik at jeg bør kjøpe en ny klemfles i stedet for den jeg har med kilespor? Ok kan jeg bruke en klemflens på akslingen som allerede har kilespor? Du skrev også lenger opp om at du målte styringen på klemflensen til å være eksentrisk i forhold til boringen. For å stadfeste dette sikkert bør du imidlertid spenne opp flensen i benken så den løper før du måler. Det kan du gjøre ved å spenne den i bakkskive eller å spenne opp på dor i chuck. Jeg gjorde det på den siste måten. Se bilder i innlegg 112 for å se hvordan jeg gjorde det. Ikke det at det er noe fasit, men da vet man i hvert fall at boringen løper. Hvis ikke blir det bare tull. Det beste er nok å sjekke en og en komponent hver for seg for å finne slike feil. Det kan være avvik fra maskineringen under tilvirkning, eller det kan være ytre påkjenninger som har gitt skjevheter under bruk. Men en ting er hvertfall sikkert, og det er at alle produserte komponenter har avvik, ingenting er 100%. Størrelsen på disse avvikene kan variere, og i sum kan man få et uheldig resultat selv om hver komponent i seg selv er innenfor spesifisert toleranse. Du skriver at flensen du har er med kilespor. Er det set-skruer i tillegg som holder den på plass? I tilfelle er det ikke uvanlig at set-skruene skyver akselen ut av senter. Det problemet vil du få hvis ikke pasningen på aksel/flens er trang nok. Her bør være en presspasning for å unngå dette problemet. Det er for øvrig ikke noe i veien for å bruke klemflens selv om du har kilespor i akselen. Det er nok areal til å oppnå den friksjonen du trenger. Men egentlig vil jeg vel påstå at en flens med kilespor og presspasning er en bedre forbindelse enn en splittet klemflens. Den eneste fordelen med klemflens er vel lettere montering. Lykke til videre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TMe Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Ref. bilde #163 som viser montert vibrasjonsdemper. Øyner meg at den nedre av tre mutter er plassert feil og burde vært teitet opp mot nedre del som kontramutter for senterbolten. Tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Skal ikke påstå at du tar feil, men det var nå slik muttrene satt da jeg kjøpte motorlabbene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Tilbake til aksling og flens. Toleransen på flens med kilespor og setskrue over kilen er godkjent i API 610 i hvert fall opp til 1800 rpm. I tillegg bør man ligge i nærheten av TIR 5/100 mm på måleavvik. Det er klart, på en dieselmotor på gummilabber med aksling lagret i cutlesslager, så kan man senke skuldrene en del med hensyn på toleransekravet. Men hvis du virkelig har en run out på 2/10 mm, vil jeg anta at dette er nok til å gi vibrasjoner. Det er en stund siden pensjonisten har balet med disse toleransene i forbindelse med oppretting av roterende utstyr i Nordsjøen. Utrolig hvor fort jeg ruster. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Tilbake til aksling og flens. Toleransen på flens med kilespor og setskrue over kilen er godkjent i API 610 i hvert fall opp til 1800 rpm. I tillegg bør man ligge i nærheten av TIR 5/100 mm på måleavvik. Det er klart, på en dieselmotor på gummilabber med aksling lagret i cutlesslager, så kan man senke skuldrene en del med hensyn på toleransekravet. Men hvis du virkelig har en run out på 2/10 mm, vil jeg anta at dette er nok til å gi vibrasjoner. Det er en stund siden pensjonisten har balet med disse toleransene i forbindelse med oppretting av roterende utstyr i Nordsjøen. Utrolig hvor fort jeg ruster. Hei Hulda. Setter pris på dine tilbakemeldinger. Min flens har 2 settskruer, en over kilen og en 90 grader på den første. Det er ikke nødvendigvis presspasning på flensen mot aksel. Jeg får skjøvet den inn på akslingen med håndmakt, men det er ikke mulig kjenne noen som helst slark i noen retninger selv før settskruene er skrudd til. Når den har sittet der litt må jeg bruke en avdrager for å få den av igjen. Motoren har topp turtall på 2700 rpm, girkassen er 1,54 til en tror jeg, da er vel turtallet på akselen maksimalt ca. 1750 rpm. Så da er jeg vel på innsiden av spesifikasjonene du nevner over. Jeg har montert flensen i benken, men benken min er ikke så stor, og jeg er ingen ekspert på slikt, men jeg satt den opp med chucken innvendig i hullet på flensen. Da kan jeg måle ca. 0,15mm avvik med måleklokka på styringen, og det kan stemme med run out målet på akslingen med måleklokka i båten. Om jeg skal spenne den opp på en dor må jeg få fatt i et emne som er rett over 40mm tykt så jeg kan tilpasse. Har ikke så tykt liggende. Jeg har så mye annet å skru sammen i båten nå, så jeg er nødt til å prioritere å få det ferdig, og gå tilbake til rettingen litt senere. Vi retter nok da opp mot bunn på cutless slik at akslingen ikke kommer i spenn når flensene skrues hardt mot hverandre. Ble litt overrasket over at det var så mye slark i cutless lageret, kan kjenne at akslingen går en del opp og ned der. Kommer tilbake med noen bilder og mer informasjon etter hvert. Jeg vil gjerne ha et godt resultat her da vi har vært plaget av vibrasjoner i 2 sesonger nå.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) Når det gjelder flensen inn på akslingen, så er det hva vi kaller 'glidepasing' (Sliding Fit). Så hva du beskriver er ganske treffende. Det er uvanlig med settskrue 90 grader av kilen. Grunnen til at man ikke skal bruke settskrue rett på akslingen. Det er fy. Spiller for så vidt ingen rolle i ditt tilfelle. Merk at 'gummilagre' tørker ut på land og sveller i vann. For 40 mm aksling antas snaue 2 mm slark i tørt lager OK. Og med 2 mm (dvs. 1 mm målt fra senter) en plass, så er det vanskelig å rette i andre enden til 1/10. Hadde jeg vært deg, ville jeg sjekket linerariteten- sakene løper rett gjennom lagrene, så ville jeg sjøsatt og testet om det er OK. Faren for å jakte spøkelser er stor. Disse greiene her er ikke akkurat 'Rocket Sicence'. Redigert 16.Mai.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Jeg har en ubrukt flens med kilespor for 40 mm aksel for PRM kasse liggende. Kunne lånt den og prøvd hvis den passer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) Merk at 'gummilagre' tørker ut på land og sveller i vann. For 40 mm aksling antas snaue 2 mm slark i tørt lager OK. Og med 2 mm (dvs. 1 mm målt fra senter) en plass, så er det vanskelig å rette i andre enden til 1/10. 2mm slark! Det var vel litt vel mye Hulda, hvor har du det fra? Hvis du leser mitt innlegg nr. 144 ser du hvordan jeg målte klaringen i et nytt og to brukte lager etter at jeg lurte på det samme. Klaringen i det nye lageret (som jeg syntes virket slarkete) var 0,36mm. Lagt til: I tillegg kommer poenget til Jonas i innlegg 149 om at noe av glappen forsvinner når lageret presses inn. Det er ikke noe tvil om at det er en effekt der, men hvor mye vet jeg ikke. Man ser det på vanlige kulelagre også. Dersom pasningen er for trang kan lageret rett og slett knipe når det er montert. Og da er det snakk om lagerringer i herdet stål. Redigert 16.Mai.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Slarken, som ref. til 40 mm aksling, har jeg fra 'kompetent hold'. Og det er på tørt lager. Har ikke målt mitt eget lager, men det var ingen bevegelse da båten kom på land. Tror ikke man skal dramatisere. Nå er lagret mitt ganske slarkete. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Jeg har en ubrukt flens med kilespor for 40 mm aksel for PRM kasse liggende. Kunne lånt den og prøvd hvis den passer. Hei Dakota. Vet du diameter på styringsringen, flens utvendig og boltsirkel? Og bredden på kilen kanskje....Hadde jo vært verd et forsøk om den passet.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.