Festina_Lente Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 @ prosjektbåthimmelen Ute: Storm og regn, pluss 5 grader. Mørkt. Inne, T-skjortevær. Godt lys. Hva mer kan man ønske seg? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Kort situasjonsrapport fra hallen: Er kommet godt i gang, skadene på kjøl og ror er sparklet to lag. Skal fortsette med finsparkling imorgen og så blir det på med duk og epoksy på tirsdag. Masten er kommet i hus, er sparklet på skadene, pusset og er klar for grunning med tokomp epoksygrunning. Luken i cockpit er skåret ut, har påbegynt vasking av motorrom (MASSE dritt der!!). Litt tilpassing av kantene på luken må gjøres, så legges den på plass igjen med en provisorisk plate oppå, og så limer jeg dem midlertidig sammen med Sika. Senere lager jeg en permanent luketopp i teak. Dørken i cockpit besto av to lag glassfiber med balsa imellom, så her må jeg lage en tetting i epoksy. Har tenkt å starte på drevet/ belgen imorgen så i kveld leses basisverket MD5a for dummies. Bilder kommer! - som de sier på FINN. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Bilder fra cockpitdørk-massakren: Det ble ikke direkte romslig nedi her nå heller, jeg kunne med fordel vært 10 cm kortere og 20 kilo lettere for å komme enda bedre til. Men mye bedre tilkomst er det blitt, er meget fornøyd Det meste, var dekket av olje/eksosblandet skit, men litt vask og avfetting gjør underverker på steder som ikke har sett dagslys siden 1978 . Bruker Jotun husvask. Tenker jeg monterer en eller to lamper nedi motorrommet, et grovfilter for diesel, samt å lage en liten lyddempende kasse rundt akterdelen av motor med tid og stunder. Balsa i sidene på luken, samt såret i dørken skal mettes med epopsy, så blir det to lag med tynn duk over før sparkling og sliping. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 (redigert) Her går det unna! Skal du lage en slags flens / kant i dørken som støtter luka? Dette må vel bli temmelig vanntett etterpå. Er planen at luka skal kunne åpnes til stadighet, eller hvert skuddår? Hva med en tverrliggende avstiver midt i lukeåpningen? Eller støpe forsterkning på undersiden av dørken i bakkant av lukehullet? - muligens overkill, kun en tanke. Redigert 17.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 . Er planen at luka skal kunne åpnes til stadighet, eller hvert skuddår? Hva med en tverrliggende avstiver midt i lukeåpningen? Eller støpe forsterkning på undersiden av dørken i bakkant av lukehullet? Luken skal kunne åpnes til hverdags ja - tenker å ha dieselfilter og slikt nedi der. Det vil ikke være behov for avstiver - jeg skal lime fast en teakplate oppå glassfiberluken - Teaklukedelen tilsvarer hele dørken i cockpit slik at den ligger oppå det området akter for luken som er saget ut + det som er igjen av kant. - Glassfiberlukedelen vil da ligge tilbake nedi hullet sitt slik at den låser det hele mot bevegelse i horisontalplanet. Så monterer jeg lukelåser som sikrer mot bevegelse i vertikalplanet, tror jeg må ha fire låser - en i hvert hjørne. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan tette - kanskje det blir en gummilist som komprimeres litt av lukelåsene. Mulig det blir en liten dreneringskant innenfor dette i tillegg rundt hullet. Uploadify virker visst ikke idag så jeg får ikke lagt inn bilder ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Noen bilder fra mandagens arbeid i hallen: Har limt på distansemateriale samt sparklet videre på roret. Dette var mye lettere enn jeg trodde på forhånd! Har forseglet lukekantene med epoksy og duk. Bruker West system. Utrolig enkelt!: Masten er hengt opp mellom to bukker og er klar til grunning idag. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Jøss, han har halvert prisen i annonsen. Vurderte den annonsen for en tid tilbake... Du har førsterett festina. :) Den havnet visst i bilen min den rulla der Seilet ble solgt samme dag til en kar med en Alo 28. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Festina_Lente Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Den havnet visst i bilen min den rulla der Seilet ble solgt samme dag til en kar med en Alo 28. Og jeg konkluderte med at stagkroker er det rette for meg - og endte opp med gode seil fra Sail 69. Vinn - vinn dette her Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Og jeg klarer med lenge med stagkroker. Skal lage meg et image av å være old-school, men egentlig handler det om at jeg ikke tar meg råa. :) skulle hatt en ny toer men tar det etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Tirsdag i hallen. Jeg har fortsatt arbeidet med roret. Det måå tas i mange operasjoner for å få formen på plass før duken skal på og stabilisere/ gi styrken. Her er resultatet at mandagens sparkling: Distansemateriale er lagt på og stabilisert med sparkel, og jeg har fullsparklet til endelig form: Finsparkling blir onsdag, med plan om duk torsdag. Masten var nå ferdig sparklet og slipt og ble grunnet igår. Hadde litt for kall grunning, så den ble litt tjukkere enn jeg hadde håpt på, derfor er der litt mer penselstrøk enn jeg ønsket. Men ellers er det bra å se at den blir bedre: Ikke lett å se skadene i toppen av masten nå. Toppen før reparasjon: Toppen etter grunning: Sparkling og maling tar TID! Men det blir jo fint da . Hva tenker dere om penselstrøkene - vil de bli tydeligere når jeg går videre til første lag polyurethanlakk - hvit? Bør jeg jevnslipe grunningen noe for å få vekk strøkene, eller vil det jevne seg når lakken kommer på??? Videre jobbet jeg tirsdag med luken og "lukesåret" i cockpit. Fortsatte med epoksy og duk for å tette mot vanninntrengning i balsaen. Trenger ikke bilder av dette... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Jeg ville ha slipt lett over primeren for å jvne den ut litt, og brukt korthåret rulle på toppstrøkene. Hva er planene med luka? En ny luke som går nedi sporet for selvlenserne, eller å bruke den utskårne biten på et vis? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Festina_Lente Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Jeg ville ha slipt lett over primeren for å jvne den ut litt, og brukt korthåret rulle på toppstrøkene. Hva er planene med luka? En ny luke som går nedi sporet for selvlenserne, eller å bruke den utskårne biten på et vis? Takk Index for malingsråd. Den utskårne biten skal ligge tilbake i hullet og så limer jeg en større teakluke sammen med biten, og teakluken går da utenpå hullet, men ikke så langt ut at den dekker selvlenserne. Bruker det eksiterende/ gamle trallverket i teak som utgangspunkt for teakluken, den har jo perfekt form. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Høres ut som en bra plan. Jeg går ut fra at du vil ha en form for låser på luken, så den ikke flyter opp om du får sjø inn i cockpit? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Spennende å følge med :-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Spennende å følge med :-) Kjekt du følger med Erlend. Kom forresten en delemotor som så bra ut 2GM10 nettet igår. Har hatt stempelhavari, men så veldig skikkelig ut, og han selger enkeltdeler. Den ligger her: http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=46792506&searchclickthrough=true Onsdagen i hallen ble følgende gjort: Masten: fikk første strøk to-komp polyurethanlakk (fikk den forresten til 50 % da Mekk Wergeland la ned. For å holde prosjektånden i live ) Dette sitter knallbra, og resultatet blir fint når den er ferdig. Slipte lett som Index foreslo, og korthåret rulle. Toppen var allerede tørket når jeg kom til bunn av masten, så jeg føler jeg maler med fanden i hælene . Skal ha på strøk nr. 2 idag. Tirsdag: Onsdag: Roret: Det ble litt mer sparklearbeid enn forventet igår, så jeg får ikke begynt med epoksy og duken før idag. Før: Etter: Luken: der har det blitt tett og fint rundt "sårene" inn mot balsaen, så da blir det grunning og samme lakk som masten, for jeg har masse til overs. Skal finne gummilister idag, må finne noe som sitter godt. Så var det tid for trallverkmassakre: Nå er alt innvendig trallver kuttet fri, rammen skal limes hel igjen, og jeg kjøper en vannfast kryssfiner/ forskalingsplate som felles inn i rammen fra undersiden slik at den blir flush med undersiden. den utskårne luke limes så på forskalingsplaten, og jeg står fritt til å legge noe "pynt" (les teakstaver) inni rammen - oppå den vannfaste platen. Enklere kan det ikke gjøres - så får vi se om vi kan få det pent. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Brukte VHF'er er ikke lett å kloa i. Jeg har fulgt ganske bra med på FINN, men har ikke lykkes å sikre meg en OK stasjonær VHF. Denne Shipmaten til 250,- var aktuell men gikk foran nesa på meg: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46769147 Var en nydelig ubrukt Sailor på FINN for kort tid siden, det hadde vært noe - men det ble det priskrig (feil vei) - og det er ikke min vei (haha). Jeg vil helst ha en eldre men god VHF, den trenger ikke annet enn basic funksjoner, den kan bygges inn i skapet, og har alt på mikrofonen/ talatuten sånn som den over. Det er jo ikke allverdens plass i en 26 -foter, og da kreves smarte løsninger på absolutt alt. Form follows function folkens - Det var jo et bra motto i en liten båt? Kanskje båten skal få navn etter Mies van der Rohe sitt slagord: "less is more"..... Jepp - der har vi det - båtens navn er "Less is More". Stilig!!! Men 250 var en helt OK pris. Søren heller Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Farge på masten I hallen igår fant jeg ut at tokomp. lakk stivner når den er blandet - selv om den er i boksen. Knall hard - og jeg stod uten lakk, så da må det utsettes til idag. Og godt var det, for jeg så igår at en kritthvit mast ved siden av en eggeskallfarget båt får båten til å fremstå som skitten. The devil is in the details! Etter å ha konferert med fargekonsulenten i huset har vi kommet til at lys grå blir rett farge. Kjøpes inn og lakkes videre idag. Så ble første lagene med duk lagt på igår på alle skadestedene. Jeg har brukt West system med roving duk og 206 (rask) herder, og vil fortsette med det. Gikk tom for epoksy igår, og må kjøpe inn mer idag, dette innebærer oppsliping og vask med aceton for å få binding til det første laget siden epoksyen fra igår har fått fulltørke. Bilder av fremgang fremkant kjøl (ferdig støpt) og ror (som må støpes videre idag sammen med akterkant kjøl): Kjøpte meg en plate med12 mm vannfast forskaling igår. Denne blir da plattform for luken som er 15 mm. da blir det plass til 3 mm teak-"pynt" av noe slag oppå: Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Brukte VHF'er er ikke lett å kloa i. Jeg har fulgt ganske bra med på FINN, men har ikke lykkes å sikre meg en OK stasjonær VHF. Denne Shipmaten til 250,- var aktuell men gikk foran nesa på meg: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46769147 Jeg har en sånn VHF liggende om det er interessant. For noen år siden byttet jeg ut alt av instrumenter og da røyk den gamle VHF'en også på land. Ikke fordi den ikke funka, men ville ha noe en med DSC. For frakt og en symbolsk sum er den din.... eller ? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Hvorfor bruker du roving til slikt. Tjener det noen hensikt? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg har en sånn VHF liggende om det er interessant. For noen år siden byttet jeg ut alt av instrumenter og da røyk den gamle VHF'en også på land. Ikke fordi den ikke funka, men ville ha noe en med DSC. For frakt og en symbolsk sum er den din.... eller ? Hallelu.....ja takk. Sender deg en IM for mer detaljer! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Hvorfor bruker du roving til slikt. Tjener det noen hensikt? Jeg er ikke en ekspert - trodde jeg måtte for å få styrke, har kanskje lest meg helt forvirret her. Det er jo en kjøl som er bygget inn i glassfiber - og så tenkte jeg liksom å erstatte den når den var gnaget vekk... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Tja. Du skal jo bare bygge opp igjen laminatet. Rettede kontinuerlige fibre brukes når man vil ta opp krefter i en bestemt retning. Men det er ikke enkelt å bruke. CSM og polyester fra Biltema er mer enn godt nok til slik bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Fredag og lørdag i hallen har det vært jobbet. Og jobbet. Mye handler om å ferdigstille reparasjonene på kjøl og ror. Og nå er jeg kommet så langt at kun finpussen gjenstår der. Igår kom de siste lagene med duk på. Jeg vet ikke hvor mange, men det er rikelig. På kryss og tvers, med masse epoksy innsauset. Masten fikk site strøk igår. Maritim på Laksevåg hadde ikke fargen Lys grå inne. Ikke hvit heller for den saks skyld. SÅ etter en kjapp vurdering uten å konferere med fargekonsulenten så tok jeg den enest fargen de hadde i hyllen: cream. Ikke utenkelig at dere får lyst på grønn gele nå, eller den med appelsinsmak, eller jordbær. For fargen ser mest ut som vaniljesaus: Dette kan bli interessant Bir gult fargeskjema på cockpitputer og letrekk kanskje…. Båten ser ihvertfall ikke skitten ut ved siden av! Propellen måtte av med varme og ters, og oljen i drevet ble tappet. Den var klar og fin - lovende! Platene i stureommet fikk et strøk lakk på fineren. Og jobben med luken i cockpit fortsetter. Nå ligger plastluken på sin plass i utskjæringen, og limes midlertidig fast til forskalingsplaten med sikaflex. Tørker til i morgen, så tar jeg den opp og da er platenes innbyrdes plassering bestemt - videre skal forskalingplaten nå skjæres til slik at den passer inni teakrammen - så skal jeg frese ut et spor i teakrammen som den limes fast permanent fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 (redigert) En imponerende fremdrift og det er veldig kjekt når du kommer med nye oppdateringer! Synes masten fikk en fin farge. Egentlig i god -70talls stil. Jeg får pusle meg igang ned noe skikkelig arbeid sjøl ombord snart. Dog håper jeg på oppholdsvær i morgen så jeg kan trekke opp noen fine 10kg torsker. Blir det regn så går jeg løs på første og beste oppgave ombord. Redigert 22.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 24.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Søndag i hallen - siste dag? Nei . Neste båt skal ikke inn før torsdag, og da er det enklere for folka å ta alt i ett. Jippii!!! Da blir det å utvide ambisjonene noe. Jeg tenker å bytte belgen når jeg nå har anledningen, og ta skroget over vannlinjen hvis jeg får tid til det. Bunnsmøring tar jeg også. Bytte av belg Volvo Penta seildrev 110s: En ekspert blant mange har gitt meg denne oppskriften på bytte av belg på seildrev. Søker du på google så er de første og beste treffene fra Baatplassen.no, ikke overraskende! -Ta av propellen.-Ta vekk kontrollkabler, diesel, kjølevann og eksos.-Legg en planke under motoren og kil opp slik at motoren hviler på planken.-Legg en planke slik at adapteret hviler på den.-Skru adapteret løs fra motoren.-Løsne de to forreste motorfestene.-Trekk motoren ca 40 cm. forover.-Løsne aktre motorfeste og klemringen.-Løft drevet inn i båten.-Ta vekk låsestreng under gearboksen og skru den løs fra drevleggen.-Løft gearboksen av drevleggen. Ikke mist chimsen som ligger imellom gear og legg.-Bytt mansjett.-Sett sammen i motsatt rekkefølge.Det følger manual med mansjetten når du kjøper den. Mulligan, innlegg på Baatplassen 2010 Denne utmerkede oppskriften fulgte jeg igår, med det resultat at jeg ser svært optimistisk på oppgaven, mye mer enn før. Propellen ble tatt av, og drevet tappet for olje på fredag: Jeg har fortsatt med demontering av alle kontrollkabler, diesel, kjølevann og eksos.: Det gikk som smurt! Og det er mye lettere å se neste trinn når dette er gjort - støtte opp motoren og adapteret. Underveis tar jeg bilder med telefonen for å sikre at jeg får alt rett på plass. Videre er undervannskroget litt nærmere finish: Formen på roret er bra, men ikke helt i mål. Jeg har lagt på primer for å se formene bedre før "iste" sparkling. Roret søndag kveld: Luke til motorrommet er posisjonert og fiksert på platen, og er tatt hjem for ferdigstilling. Må være ferdig til båten skal ut i regnet igjen: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.