Ask Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Imponerande framdrift! Eg har sendt deg ein IM. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Mandag i hallen: Bunnsmøring med Biltema stoff: kr 129.- En boks dekker halve båten fant jeg ut: I tillegg måtte jeg til med fortsatt finsparkling på skadestedene for å få en så lik form som originalt, men nå er det siste gang!!! Basta OG: En god venn hjalp meg med å skjære til delene til cockpitluken, så idag er det litt finjustering og liming. Håper jeg.... Skal legge ut bilder i morgen. Takk Karsten!! Innkjøp: Kjøpte belg. VP-forhandler ville selge meg en ny belg, nettopp ankommet fra Volvo. Med litt Baatplassen-kunnskap innabords så tenkte jeg det var beste å sjekke datostemplingen på belgen: produsert i 2011 I stedet for å bytte ut med en ferskere belg stemplet 2013 valgte jeg å gå for denne mot et 25 % avslag i pris. For meg og prosjektbåten teller prisavslag mer enn råfersk belg, da jeg regner med at belgen som nå tar av sannsynligvis er fra 1978? Takk Baatplassen for kunnskap og råd om belger og holdbarhet Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Er ikke disse belgene oppgitt å skulle skiftes hvert femte år? Eller er det jeg som roter nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Festina_Lente Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Er ikke disse belgene oppgitt å skulle skiftes hvert femte år? Eller er det jeg som roter nå? VP sier etter 7 år. Praksis er noe helt helt annet (jfr diverse tråder her på BP) - og de holder meget mye lenger enn dette - det viser mange eksempler. Men det er klart at på en ny, dyr båt ville jeg fulgt servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 OK. Men jeg synes ikke 25% rabatt var mye med tanke på at halve levetiden allerede er brukt opp. Selv om den sikkert holder lenger, dette er ting som det bør være innbakt skikkelige sikkerhetsmarginer på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Festina_Lente Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 OK. Men jeg synes ikke 25% rabatt var mye med tanke på at halve levetiden allerede er brukt opp. Selv om den sikkert holder lenger, dette er ting som det bør være innbakt skikkelige sikkerhetsmarginer på... Selgeren hos VP prøvde seg med en: Volvo mener syv år fra monteringsdato.. Den har jo ligget inni pakken skjermet fra lys blabla. Jeg er egentlig fornøyd. Jo mer jeg leser og i praksis jobber med belgen - jo mer ser jeg at hvis den først er montert bra, og har god tilgang til inspeksjon - så er forutsetningene for å vurdere holdbarhet fortløpende til stede. Faste vedlikeholdsintervaller på fly er jeg tilhenger av. De detter jo ned hvis noe feiler. Men i dette tilfellet vil en belg som ikke fungerer bra lenger kunne avsløres greit ved årlig inspeksjon, og da har man god tid på seg til å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Det går mot slutten av oppholdet i hallen. Skadene på kjøl og ror er ferdig reparert, og båten bunnsmurt. Roret ble tett opp mot 100 % bra, forkant av kjølen ble sterk, men kosmetisk kunne den fått en runde til med sparkel, og akterkant kjølen ble ganske bra - det mangler vel 1 cm. i akterkant: Forfra: Detalj: Egen konklusjon reparasjon avskader: Jeg har jobbet videre med luken, og ferdigstilling av denne. Min gode kamerat Karsten slisset vekk overflødig forskalingsplate, og kuttet opp et spor med sirkelsagen i delene av teakrammen som skal danne ny ramme rundt platen. Da gjenstod det for meg å kutte fri med feinsagen (boschsagen) slik at jeg kan felle inn platen i teaken.... Ble dette forståelig???? Kanskje bilder hjelper: Deler av rammen under arbeid: Detalj: Sånn ser luken ut i profil: Når forarbeidet er gjorot med håndverkerpresisjon så er det ikke et resultat av flaks at monteringen blir enkel som et fem-biters puslespill. Dette kan selv far klare Må bare ha et nytt Fein- (eller Bosch- )blad idag, så kan jeg sage den siste langsiden ferdig og montere. Ellers blir det ryddedag idag, og klargjøring av hallen for nestemann. Blir det tid til overs så skal jeg rubbe på skroget. Belgen tar jeg når båten er kommet ut igjen på kaien. Tror forresten også belgjobben skal gå bra - jeg har til nå kun gjort ting jeg ikke kan, og det har jo gått bra Det er morro å lære nye ting når man har passert 50! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Bilder av kjølen: Når jeg går gjennom tråden så ser jeg at jeg ikke har vært så flink å legge ut bilder av kjølen. Her følger de forskjellig stadiene i arbeidet: Beklager bilderetningen: Finalmente Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Et meget godt stykke arbeid! Takk for at vi får bli med på denne fantastiske førstehjelpen til en båt som fortjener et videre liv. Dette er jo en båt som fort kunne blitt liggende til forfall og evig fortapelse om den ikke havnet blant de rette hender. Bra at den ikke har blitt medlem av en av landets største båtforeninger. Norsk hagebåtforening. Skal ta meg en tur ned til hallen sjøl i dag å bestille opptak. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Sånn ser luken ut i profil: Båten blir som ny.....kul o følge prosjektet ett tips; ser att du bruker forskalingplate, har brukt en hel del sånn plate i båtprosjekt (jobber i anleggsbransjen ) se til att den er godt behandlet, spes sagade snitt, der trekker det fukt ! også den plastade yten vill med tiden 'gi seg' ! men aners er den helt kurant ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Festina_Lente Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 ett tips; ser att du bruker forskalingplate, har brukt en hel del sånn plate i båtprosjekt (jobber i anleggsbransjen ) se til att den er godt behandlet, spes sagade snitt, der trekker det fukt ! også den plastade yten vill med tiden 'gi seg' ! men aners er den helt kurant ! Takk for råd Gunga Din, Tenker på å pensle i epoksy, samt at delene limes sammen i flytende epoksy. Tror du det vil holde fukten ute?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 det tror jeg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Imponerende arbeid her altså! God inspirasjon Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Euklid Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 For en finish! Sliter med å holde haka oppe når jeg ser på bildene av kjøl og ror. Dette er skader som fort ville medført skroting om det måtte gjøres til fulltakst av proffer, men du får faktisk oppgaven til å se overkommelig ut. Plastarbeid har lenge vært et mysterie for meg, men en eller annen gang veg jeg at det kommer til å bli nødvendig - takk for inspirasjon og lærdom, det kommer helt sikkert til nytte en gang. Gleder meg til å følge prosjektets videre ferd. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Imponerende arbeid her altså! God inspirasjon Jepp! Tiltrædes, som det heter. Alltid stas med prosjekttråder, og denne er intet unntak. Spesielt ikke når en ser på resutlatene! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Takk for råd Gunga Din, Tenker på å pensle i epoksy, samt at delene limes sammen i flytende epoksy. Tror du det vil holde fukten ute?? det tror jeg ! Nå har jeg limt delene til luken sammen i epoksy, og den ligger til tørk frem til båten skal ut i Begrensværet idag. Spent på å se resultatet! Testet igår, og den ligger godt på plass. Gummilist er innkjøpt på Clas Ohlson, og i første omgang tester jeg med bare denne for å se hvor tett det er når det regner. Terser/lukelåser blir kjøpt inn og montert før testprogrammet startes . Båten skal igjennom et omfattende testprogram etter sjøsetting, og godkjennes av både leverandør v/verksmester, kaptein og kunde og før den evt. godkjennes og settes i drift Jeg tror ellers luken i seg selv er såpass tung at den ikke kommer til å flytte på seg uten videre, men låser er obligatorisk. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Takk til alle for skryt!! Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Faste vedlikeholdsintervaller på fly er jeg tilhenger av. De detter jo ned hvis noe feiler. Men i dette tilfellet vil en belg som ikke fungerer bra lenger kunne avsløres greit ved årlig inspeksjon, og da har man god tid på seg til å bytte. Båter faller ned de også. Bare ikke like fort... Båten skal igjennom et omfattende testprogram etter sjøsetting, og godkjennes av både leverandør v/verksmester, kaptein og kunde og før den evt. godkjennes og settes i drift Høres bra ut! Da får vi håpe at dere alle blir enige, interne stridigheter er ikke bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Festina_Lente Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg kommet ut på kaien igjen, og prosjektet fortsetter der: Fantastiske fasiliteter og helt ok pris i hallen hos Askøy seilforening. Bestill plass du også! For å få båten tett måtte luken legges på plass i cockpit. Jeg la på litt gummilist mellom luke og dørk for sikkerhets skyld. Det som mangler på luken er å skjære ut dreneringshull av hvert hjørne, "pynteteakstaver" inni rammen, og låser (terser). Dårlig lys = kornet bilde: Jeg fortsetter nå med det arbeidet som ikke var kritisk å gjøre inne: belgen, skroggjennomføringer, interiørarbeidet, ferdigstilling av mast mm. Dette kan jeg gjøre mens jeg står på kaien. Masten ligger pent innpakket ved siden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Beskrivning bytte av belg med bilder: Dette er den beste oppskrift/ beskrivelse jeg har funnet til nå. På Maxisidene til Fenixklubben. Enklere blir det ikke, nå bare gleder jeg meg Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 4.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 (redigert) Retro benkeplate - Perstorp-platta: Ønsker meg tilbake til 70-tallet, med respatex, Persorp- platta? Jeg skal jobbe videre med byssa, bl.a utvide benkeplaten og felle inn den nye kokeplaten der, og da har jeg lyst til å holde samme stil/ plate som originalt. Vet at mange har skiftet ut sine benkeplater i byssa med nye varianter, f.eks som i Aall Inn, med hvit. Lekkert er det jo, men det er jo såååå 2010!! Regner med at dette er "mission impossible" - men den som intet våger intet vinner Som sagt, her ønsker jeg å bygge videre i den orignale stilen, viser nærbilde av plate, denne var standard ombord i nesten alle svenske lystbåter til langt inn i 80-tallet. Slik ser disken normalt ut, jeg har altså tenkt å heve kokeplateområdet slik at hele disken blir en flate: Noen som av nostalgiske grunner har tatt vare på sin gamle respatex/ perstorp- platta i rett mønster?? Tips mottas med takk! Redigert 4.Mars.2014 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Beskrivning bytte av belg med bilder: Dette er den beste oppskrift/ beskrivelse jeg har funnet til nå. På Maxisidene til Fenixklubben. Enklere blir det ikke, nå bare gleder jeg meg Imponerende og pent arbeid du gjør. Men denne oppskriften på belgbytte ville jeg holde meg langt unna. Du har ikke god kontroll med monteringen av belgen, og hvordan du skal få festet låsetråden gjennom boltene går langt forbi min forstand. Oppskriften som følger med belgen er aldeles strålende. Jeg har gjort dette med egen båt 3 ganger og jeg kan ikke forstå at det kan bli enklere. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 4.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Men denne oppskriften på belgbytte ville jeg holde meg langt unna. Du har ikke god kontroll med monteringen av belgen, og hvordan du skal få festet låsetråden gjennom boltene går langt forbi min forstand. Oppskriften som følger med belgen er aldeles strålende. Jeg har gjort dette med egen båt 3 ganger og jeg kan ikke forstå at det kan bli enklere. Eivind Takk for veiledning her Eivind - tas Ad Notam!! Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Helgen har vært travel på feire-fronten -men nå er jeg i gang igjen. Bygging av ny-hylla over bysse: Har kjøpt teakplanker på Biltema! og ekopsylimer disse sammen kant-i-kant for å få den bredden jeg vil ha til fronten av hyllen. Ligger i press: Prøvde å finne den bete plasseringen i forhold til mønster i teaken, derfor den noe uortodokse plassering av den øverste planken. Planlegger å teste med litt mahognybeis for å lage rette fargetone mot resten av interiøret. Sturerommene ble fine med vask og nymalte plater! Før: Etter: Her kommer det også noe belysning - selvfølgelig. Dørkplaten i cockpit har fått utsparing i hjørnene der som cockpitdreneringen er. Neste med platen nå blir å lage "pynt" oppå forskalingsplaten, og til sist blir det innstallasjon/ innfelling av låser/ terser. SÅ til noe jeg har gledet meg til! Bytte av belg . Selv om adkomsten er mange 100 prosent bedre enn før, så må jeg åle meg ned i hullet og vri og knekke på kroppen for å komme til alle steder. Til tross for mye rust og mange år så løsnet alle skruene greit: 6 skruer på klemringen 5 skruer (av 6 mulige) mellom drev og adapter på motor (den siste skruen var ikke montert...) 2 skruer på akterkant motorfeste 5 skruer på motorfestene i forkant Og dermed kunne jeg dra motoren frem: Drev og motor skilt: Skikkelig gravrust på adapter! Her må det gjøres en jobb, og da må jeg gjerne ha motoren helt ut og hjem. Nå er i hvertfall drevet og delene kommet hjem, og jeg kan ta fatt med å dele drevet og bytte belgen. Noen som vet om O-ringen skal smøres med noe? (ikke belgen, det vet jeg). Har hørt begge deler. Er spent på å plukke av gammelbelgen - kanskje jeg finner igjen datostemplingen? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2014 Nå er jeg skuffet! Byttet belg på drevet i går - og så med stor spenning frem til å lese av på gamlebelgen årstallet "1978".... Jeg har jo levd i troen på at den aldri har vært byttet. Skuffelse: det var ikke noe årstall på den gamle belgen! Og ikke nok med det - den ser uforskammet brukbar ut. Litt tendenser til krakelering på undersiden som har vært i vann - men på oppsiden var gummien ganske frisk og fin: Selve skiftet tok 40 minutter. - Av med seks skruer, dele drevet og ta av gammel O-ring og belg. - Rengjøre - På med belg og O-ring - Skru sammen Pis of kæik! Øvre drev: Nedre drev: Montert med ny belg: Ser ut som en enkel, robust og holdbar konstruksjon dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.