Røilen Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Hei Staram Er det en mpi? har den elektronisk Thunderbolt tenning, eller er det en klassisk motor med stifter under fordelingslokket? Det siste er selvfølgelig det enkleste å fikse Hvis det er en av de andre ville jeg misstenke elektronikken, gitt at du har sjekket basics ("har du satt i støpslet" som damen på kundeservice sier) Link to post
staram Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Den har thunderbolt IV elektronisk tenning, men ja også fordelerlokk med stifter og rotor. Link to post
adeneo Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Har ikke denne mekanikeren din en servicemanual, coilen, tenningsmodulen osv. kan normalt måles med vanlig multimeter ? Link to post
staram Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Han er på utkikk etter servicemanual. Denne type fordeler jeg har. http://www.boatparts.no/inboard/mercruiser/elektrisk/tenning/komplett-fordeler/distributor-for-mercruiser-v8.html Link to post
Røilen Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Link til manualer finner du lenger frem i denne tråden Jeg antar at Thunderbolt elektronikken styrer coilen basert på sifrene. Det er ikke en så veldige løsning fordi tidspunktet forandrer seg hvis fordelene er slitt, mao så er du avhengig av at stifterne åpner og lukker sånn at nogenlunde korrekt. Hvis du har sjekketalle åpenbare muligheter og testet en ny coil (monterte du den?) så ville jeg misstenke elektronikken. Egne sikringer til denne kanskje? Link to post
staram Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Jeg testet coilen til en kamerat. Lik coil men ulik fordeler. Dette gjorde ingen endring. Bare drar på starter. Vil ikke tenne. Finner ikke noe sikringer noe sted. Eneste jeg har funnet av sikringer er under ved rattstammen. 3 glass sikringer som er hele. River meg i håret av irritasjon. Kjæreste og unger som gledet seg til ferie med båt. Hardt å være kar om dagen. Hehe. Link to post
Kallethekid Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Hei, har fått problemer med vann i oljen og måttet avbryte ferien. Motoren er en saltvannskjølt 5,7 liter. Båten ligger nå nede på svenskekysten. Jeg håper at feilen er en toppakning, men det er vel heller ikke umulig at blokket er rustet opp. Vil en kompressionstest vise hvilken side lekkasjen er på? Hvor mye jobb er det og hvor mye verktøy trenger jeg for å skifte toppakning? Er det noen feller å gå i? Har kun skrudd en god del på mindre motorer før, men har begrenset erfaring med V8:er. Ønsker helst å prøve å reparere båten på plass i Sverige hvis det lar seg gjøre. Link to post
Røilen Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Staram -Strøm til coil? -Coil skikkelig jordet?(mener å huske at dette er viktig) -Gnist på plugg? Litt rusten på coil problematikk kjenner jeg, men er det ikke slik at coilen får strøm når du setter på tenningen, og at gnisten kommer som følge av stiftåpning? Dvs hos deg er det elektronikken som gjør dette Link to post
Røilen Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Kallethekid Amerikansk V8, enkle greier, som 2 4-rekke motorer med lavtliggende kamaksling. Dvs vintrene styres av støttende og vippearmsaksling, og det er jo relativt kurrant. Både innsug og eksos manifold må jo av og det er litt jobb, toppen er relativt greit. Les manualen. -Fastnøkler -Pipenøkkelsett -Momentrekker Toppakningslekasje og nye manifold pakninger må du jo også ha Lykke til Link to post
Bay_liner Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Jeg testet coilen til en kamerat. Lik coil men ulik fordeler. Dette gjorde ingen endring. Bare drar på starter. Vil ikke tenne. Finner ikke noe sikringer noe sted. Eneste jeg har funnet av sikringer er under ved rattstammen. 3 glass sikringer som er hele. River meg i håret av irritasjon. Kjæreste og unger som gledet seg til ferie med båt. Hardt å være kar om dagen. Hehe. Dette bør du sjekke nærmere: Mercruiser 5.7L Thunderbolt Ignition/Coil 1983 Larson Delta 8500, 260 Mercruiser engine with Thunderbolt IV ignitionEngine wouldn't start. I checked voltage at the coil and I didn't have 12vdc with the key on. I had 12v from the + terminal on the coil to ground (engine manifold) but not between + and - on the coil. I traced the negative and saw it went through a micro switch connected to the shift linkage. The switch was opened so I jumped it out. I now had approx 9v at the coil but the engine still wouldn't start. I put a jumper from the battery + terminal to the Coil + terminal and now had 12v on the coil. After attempting to start again I noticed oil coming out of the coil and it was very hot. Does this point to a bad coil or did I damage it but applying 12vdc directly to the coil. Motoren er sikkert designet slik at den ikke skal kunne starte om den står i gir. Dette reguleres av en mikrobryter i gass/gir hendlene. Hvis denne bryteren feiler brytes (-) forbindelsen til coilen om motoren stopper/vil ikke starte. Bryteren kan kortsluttes for å kortsiktig løse problemet men vær veldig varsom om dette blir løsningen: Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Røilen Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 "Does this point to a bad coil or did I damage it but applying 12vdc directly to the coil." Yes he did Når stifterne lukkes for noen milliseconds, så lades coilen, og år de åpner fyres gnisten av. Link to post
staram Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) Staram -Strøm til coil? -Coil skikkelig jordet?(mener å huske at dette er viktig) -Gnist på plugg? Litt rusten på coil problematikk kjenner jeg, men er det ikke slik at coilen får strøm når du setter på tenningen, og at gnisten kommer som følge av stiftåpning? Dvs hos deg er det elektronikken som gjør dette Dette bør du sjekke nærmere: Motoren er sikkert designet slik at den ikke skal kunne starte om den står i gir. Dette reguleres av en mikrobryter i gass/gir hendlene. Hvis denne bryteren feiler brytes (-) forbindelsen til coilen om motoren stopper/vil ikke starte. Bryteren kan kortsluttes for å kortsiktig løse problemet men vær veldig varsom om dette blir løsningen: -Strøm til coil? Ja 12v inn til coil er i orden.-Coil skikkelig jordet?(mener å huske at dette er viktig) Dette har jeg ikke sjekket skikkelig. Men tror det ikke er så enkelt.... -Gnist på plugg? Ingen gnist på plugger. Coilen får strøm da jeg setter på tenningen hos meg ja. Denne microbrytern du nevner, sitter denne da inne i gasshendelen? Jeg er veldig blank på dette og litt redd for å ødelegge noe. Jeg har nå muligens tilbud om å kjøpe brukt fordeler, trigger og tenningsmodul. (Men jeg må kjjøre 3 timer for å hente dette, noe jeg muligens kommer til å gjøre..) Så da har jeg litt å prøve. Redigert 12.Juli.2014 av staram (see edit history) Link to post
Bay_liner Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Tror å huske at den sitter på gearhendlen, du ser ledningene og bryteren med en gang du kommer til baksiden av hendlene. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
staram Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Supert da er dette det første jeg skal ta en titt på. Føler vi leter i helt feil retning med motoren, så kanskje det rett og slett kan være microbrytern her som lager hele problemet. Link to post
Kallethekid Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Skyter litt fra hofta her, men har du Alpha-drev? Der sitter det vel også en bryter som kutter tenninga et øyeblikk når man girer? Noen som kan mere om dette kanskje kan utdype om dette er en mulig feilkilde? Link to post
Dixie 2100 Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 På min V6 sitter microbryteren på en brakett montert på høyre riser. Der går gir vaier fra hendel og videre til drevet. Link to post
staram Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Jeg har alpha drev ja. Skal nedi havna etterpå og kikke etter denne brytern og se om det er årsaken. Link to post
Bay_liner Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Sjekk både på motoren og gearspaken. Det kan være 2 med forskjellige oppgaver. På Alpha/motorer dropper motoren turtallet nåt man setter den i gear for å unngå for mye " klunk". Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
staram Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Finner ingen mikrobryter på motor. Skal se om jeg får åpnet deksel på girhendel. Link to post
Kallethekid Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Takk for svar Røilen. Kanskje et dumt spørsmål, men siden både manifoldene og raisere er over vannlinjen burde vel dette gå at ordne på vannet? Link to post
Kallethekid Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Hei igjen, noen som kan berolige meg på at dette kan gjøres på vannet? Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Gjøre hva på vannet, bytte toppakning ? Du kan gjøre det meste på motoren med båten i vannet, bare pass på enkelte ting. Ta forsiktig av slanger til eksos og vanninntaket slik at du ser at det ikke strømmer vann ut, det skal normalt ikke gjøre det ettersom alt er dratt opp over vannlinjen. Dersom du skal forlate båten så tetter du hull som går ut, altså hullene i bukkehornet, som kan dekkes med litt tykk plast og noen strips, sett en propp i slangen til inntaket osv. Det kan alltids komme hekkbølger og annen uventet sjø som kan gjøre at vann slår inn. Link to post
Chris284 Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Til Kallethekid. Når du får så mye vann inn i motor etter du hadde byttet olje og kjørt noen minutter, tror jeg det er mer enn bare topp pakning. Det tydeligvis renner inn i motor og da kan det godt være blokk som er rusten. Har skrotet to stk V8 der det var feil på topp pakninger, og blokkene var gjennomrustet i tillegg, pluss risere, osv. Når du først er i det "forgjettede land", kan du vel sjekke pris på en ny eller ok brukt motor med FERSKVANNS KJØLING. Det er ikke hk avgift lenger, så du vil sikkert finne en rimelig motor i Sverige. Vil ikke anbefale å bytte noe som helst på en sjøvanns kjølt motor, egner seg bare til moring eller levèr hos en bil opphugger. Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kallethekid Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Takk for tipset Chris284. Har sjekket litt på Blocket i Sverige og på Finn i Norge. Det virket ikke være veldig stor prisforskjell. Er det verdt å betale for et longblock eller gjør et shortblock jobben? Setter selvsagt på en ferskvannskjøling hvis jeg skifter motor. Link to post
staram Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Oppdatering av mitt problem med gnist: Byttet trigger nedi fordeler og båten startet!! Herlig følelse. Båten går fint på tomgang og lavt turtall, men når jeg gir på så vil den ikke opp på turtall.. Gir jeg full gass så høres det ut som den kveles. Feil tenning? Justering av forgasser? Sansynligheten for at det er en av disse feilene nå er vel ganske stor? Håper hvertfall det ikke har skjedd noe verre...... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn