Bella 1972 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Ok. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hvis pumpa er skrot, tror jeg du må kjøpe et kitt med ombygging til ny type med fuel kjøling, Så sant ingen har liggende en pumpe som er bolt on da, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Odd Thomas Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hei! jeg er usikker på om jeg skulle fylle på her, eller om jeg skulle lage en egen post til utfordringen min. Jeg har en Mercruiser 7.4 mpi fra 2000. Båten har alle sine 15 år i ferskvann, og det er 8. Sesongen med meg som eier. Siden 2008 har jeg vært plaget av at jeg synes båten går mer og mer surt. De siste åra har det vært værre og siden i fjor har båten fusket når jeg forsøker å komme opp i plan. Nytt for denne sesongen er at båten i tillegg har begynt å gå varm. I alle fall varsler den at den er varm. Måler viser 90grader. Babord riser måles opp mot 100, men ved gange går den ned til 90, og er ca 10 til 30 grader varmere enn Styrbord riser. Motor og manifold virker normalt avkjølt, og det gjelder på begge sider. Båten har en lys grå kondens/ eksos, noe som tyder på at den får lite kjøling. Så til spørsmåla. 1. Har jeg en eller to feil? 2. Kan fuskingen være at båten er brukt for lite og med dårlig drivstoff (feil oktan?) 3. Kan kjøleproblemer være manifold på babord side? - har byttet termostat, og riser. Riser så ikke tett eller skadet ut. 4.kan det være en toppakning som skaper begge problemene? Som tilleggsopplysninger vil jeg si at når jeg koplet kjøleslangen av termostathuset til babord manifold, og startet opp, kom det eksos ut av slangen. Jeg har ikke sjekket det på babord side, enda. I kveld tenker jeg å bytte komplett impellerhus, (byttet impeller i fjor) og sjekke om det kommer tilsvarende eksos fra styrbord manifold. Er det noen her som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bella 1972 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hvis pumpa er skrot, tror jeg du må kjøpe et kitt med ombygging til ny type med fuel kjøling, Så sant ingen har liggende en pumpe som er bolt on da, Sitér dette innlegget Link to post
Bella 1972 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hei igjen. Byttet drivstoff filter..ga ett lite kakk I bensinpumpa begynte da å summe..fik flyttet båten til havnen min. Men etterpå ingen lyd fra pumpa...alt virker normalt igjen. .tror jeg bytter pumpa selv om det virker som det skal..fant en på ebay til 1100 kr..1400 med frakt så det er ikke så ille..må ha alt på stell☺ tok av gnistfanger..var en del sot...det kan vell ha litt å si på gangen? Kan den vaskes å brukes igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Gnistfanger skal vel kunne brukes etter vask med feks parafin hvis den er hel. Sitér dette innlegget Link to post
Bella 1972 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Takk for svar☺ Sitér dette innlegget Link to post
Bella 1972 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Har detnoe å si på gangen? Var litt sot I forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Svein Elgvin Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 (redigert) Hei, her kommer mitt første innlegg og håper på litt hjelp. Har en 1999 Mercruiser 5.7 EFI med ny Longblock. Byttet har gått stort sett uten problemer, gjorde det i våres. Det som er problemet er at jeg etter byttet opplever å mangle 400 omdreininger på maks, det resulterer i 4-5 færre knop enn i fjor på original motor. Kjører samme propell som tidligere (for sikkerhet skyld også sjekket hos Winrace i Arendal). I tillegg har jeg alarm som indikerer feil. Alarmen oppstod på gammel motor i fjor sommer. Motoren starter ellers som den skal og går helt perfekt. Har byttet diverse sendere på innsug, olje og temp, kontrollert tenning, byttet plugger, ledninger og fordelerlokk, bensinfilter, prøvd med forskjellige og mindre propeller. Går nå tom for ideer helt til jeg leser i verkstedboka at det kan være at alarmen stammer fra bensinpumpen. Så her er spørsmålet mitt, har noen erfaring med at en defekt bensinpumpe kan resultere i alarm og at den gir for svakt trykk på maks belastning? Setter pris på litt ideer og innspill - Tusen takk :) Redigert 13.Juli.2015 av Svein Elgvin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Hei. Går bensinpumpen din lenge når du vrir på tenningen? Pumpen skal bygge opp trykk ganske fort og stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Hei jeg har en vortec 5.7 med 4 port holley og Hei fordeler. Tenningen er stabil hver gang jeg sjekker den . I går da jeg hadde cruiset på 2600-3000 omdr så skjedde det noe som aldrig har skjedd før. Jeg kom kjørende og slakket ned rolig men da jeg nermet meg bøya så ville ikke motoren under 1200omdr. treg gassvire men da jeg slo av tenninga så kakklet motoren videre som en annen diesel på 500 omdr. Jeg satte den i bakk å forover for a kvele den men ikke f.. Så måtte opp med lukene for å trekke Gassvire å få den til tomgang for så å stoppe den. Hører med att den gikk på 2100 da den var frikoblet.. Dette var detonering men hvorfor. Rolig kjøring og nedkjøring.. Hva der dette... Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Hva er betegnelsen på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Hei, noen som kan fortelle meg hvordan jeg kobler bensinpumpen ? Da motoren (GM V8 small block) ble satt i båten etter vinterkjøring ifjor "glemte" de å koble bensinspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Betegnelsen er Volvo Penta 5.7 gs men ombygd fra 2 til 4 port holley og HEI tenning Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 anyone Hei jeg har en vortec 5.7 med 4 port holley og Hei fordeler. Tenningen er stabil hver gang jeg sjekker den . I går da jeg hadde cruiset på 2600-3000 omdr så skjedde det noe som aldrig har skjedd før. Jeg kom kjørende og slakket ned rolig men da jeg nermet meg bøya så ville ikke motoren under 1200omdr. treg gassvire men da jeg slo av tenninga så kakklet motoren videre som en annen diesel på 500 omdr. Jeg satte den i bakk å forover for a kvele den men ikke f.. Så måtte opp med lukene for å trekke Gassvire å få den til tomgang for så å stoppe den. Hører med att den gikk på 2100 da den var frikoblet.. Dette var detonering men hvorfor. Rolig kjøring og nedkjøring.. Hva der dette... Sitér dette innlegget Link to post
Svein Elgvin Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Hei. Går bensinpumpen din lenge når du vrir på tenningen? Pumpen skal bygge opp trykk ganske fort og stoppe. Takk for svar. Bensinpumpen går ikke mer enn vanlig, ca 2-3 sekunder. Har heller ikke registrert at det er annerledes enn tidligere år. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Takk for svar. Bensinpumpen går ikke mer enn vanlig, ca 2-3 sekunder. Har heller ikke registrert at det er annerledes enn tidligere år. Høres ganske normalt ut ja. Tror jeg hadde fått lest av feilkoder før jeg hadde gjort noe mer. Blir dyrt å skifte noe uten å vite hva som egentlig er galt. Siden du får alarm, vil du også få feilkode. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Takk for svar. Bensinpumpen går ikke mer enn vanlig, ca 2-3 sekunder. Har heller ikke registrert at det er annerledes enn tidligere år. Har du målt trykket på bensintilførselen? Mulig trykkregulatoren ikke gjør jobben sin. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Elgvin Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Hei. Det har jeg ikke, men det vil jeg gjerne prøve. Har du erfaring med at den kan svikte? Må jeg teste på maks fart eller skal trykket være likt på alle rpm og kan du tipse om utstyr og verdier jeg skal bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Svein Elgvin Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Har du erfaring med at regulator ikke er iorden på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 (redigert) Mener bensintrykket skal ligge på 30 psi konstant (før fuel rail/trottle body) på din motor. Nei, jeg har ikke erfaring med akkurat din motor. Har erfaring med motor generelt. Trykkregulatoren styres normalt sett av vacuum fra innsuget. På tomgang har du størst vacuum og regulatoren åpner maksimalt (for stor returflow tilbake til sugeside på bensinpumpe). Med økt pådrag skal regulatoren så gradvis strupe returflowen slik at trykket i fuelrail/trottle body holdes noenlunde konstant (mer fuel brennes i motor ved økt pådrag). Redigert 17.Juli.2015 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svein Elgvin Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Takker for godt tips og forklaring. Ut fra det burde jeg vel da være lite redd for at det er vacuumslangen som ikke er ok. Jeg opplever problemet på full throttle og da er vacuum minst. Hvilket utstyr anbefaler du for å måle trykket? Sitér dette innlegget Link to post
yamarin5150 Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Noen som vet hvor jeg kan få tak i høyre deksel til motoren med oljepåfyllingen? Er det noe bruktmarked for mercruiser deler i norge? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 (redigert) Noe sier meg at det blir vanskelig å få tak i brukt, men det hender de dukker opp på eBay, og kanskje også Blocket eller Finn. Fra delekatalogen ser det ut til at delenummeret er 861122, og et søk på eBay ga bare annonser som er utløpt, som denne, så det er nok bare å følge med. Ellers ser det ut som den delen er tilgjengelig fra enkelte nettbutikker i utlandet for rundt en femhundrelapp, har du sjekket med en norsk forhandler ? Redigert 19.Juli.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
yamarin5150 Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Takker for svar adeno! Nei har ikke hørt med noen forhandler, men jeg skal sende noe mailer nå! De var jo rimelige i usa, men frakten er en stor kostnad hos mange, men må sjekke litt mer tydligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.