taunus Svart 31.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2014 Du kan feire med god samvittighet nå.. Godt nyttår til alle!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 1.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 :) sitat eldste datter "hva er det som er så spesielt, pappa bygger båt. Det pleier han jo" Vi er stolte av deg! Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Takk for at du forklarer prosessene Knude! Meget lærerikt for oss som ikke er eksperter!.... Kanskje et dumt spørsmål, men hva er egentlig forskjellen på Gelcoat og Topcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Hei Fishermidas ! Gelcoat er den fargen som brukes til å male / sprøyte i form før støp. Den har ikke voks innblandet og er litt klebelig når den har herdet. Første støpelag kan legges rett på uten å pusse. Toppcoat har voks som stiger til overflaten i herdeprosessen og blir derfor et toppstrøk . Den må pusses om det skal legges neste strøk. Derfor bruker jeg et strøk gelcoat først og så et lag toppcoat da jeg slipper å pusse i mellom strøkene. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
finnarne Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 (redigert) Når du støper i form, er vel formen satt inn med voks først, derfor trenger du ikke topcoat i formen, eller tar jeg feil? Redigert 2.Januar.2015 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Komodo Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Hei Knude! Godt nyttår, og gratulerer så mye med prisutdeling Mulig jeg er litt tungnem, men jeg har fremdeles ikke forstått hensikten med gelcoat og topcoat utenpå slike komponenter som skal under vannlinjen og ikke blir synlige. Er det ikke slik at gel/top-coat suger vann og allikevel skal forsegles med epxyprimer for å få et vanntett resultat? Er det ikke like greit å prime rett på laminatet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 (redigert) Hei Komodo Godt nytt år og tusen takk for gratulasjoner ! Det er egentlig mange grunner til at mann coater. Gelcoat binner overflaten i støpen og den blir derfor mindre utsatt for mekanisk slitasje. Både toppcoat og gelcoat er tettere enn poliester overflate, og den har også en hardere overflate for mekanisk påvirkning. Erfaringen sier at primer henger mye dårligere på støp i motsettning til mattpusset topcoat.. Du får etter mitt syn en vannbariære som er mye bedre ved at gelcoaten binner overflaten på gelcoaten- toppcoaten tetter og faren for at dette flasser er nesten ikke til stede. Primeren tetter overflaten så det ikke kommer fukt inn i coatens overflate. Primeren kan alikevel flasse etter noen år. Noen klassiske eksempeler: En støpeform som lagres ute gjennom en vinter viser tydelige slitasjemerker i overflaten på den utvendige støpen. Om den er spandert et lag med toppcoat på så er den uten påvirkning. Om man høytrykks spyler bunnen av en båt og det er partier som har sår i gelcoat med primer oppå så vil i mange tilfeller primeren løsne på skaden å bli synelig inn til laminatet. Det beste argumentet er egenlig at jeg er "sikker" på at dette er beste løsningen! (les gammeldags ) Knude Redigert 2.Januar.2015 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 Ok, da lærte jeg noe i dag også Trodde egentlig det var litt motsatt. Nemlig at epoxyprimer binder bedre til laminatet enn gelcoat/topcoat som er polyesterbasert. Jeg ser jo poenget i at det er lettere å legge et tykt lag med gelcoat enn primer i forhold til mekanisk slitasje som du påpeker, men den er jo også sprøere enn epoxy. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 2.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 De som har ekstreme krav til vekt støper gjerne uten gelcoat, men da er det gjerne med litt mer sofistikerte materialer på resten også. Så blir produktet lakket i etterkant. Men som Knude sier, da har man lite å slite på, og alle skader synes veldig fort, så for oss vanlige dødelige, så er nok den "gammeldagse" måten å gjøre det på den beste Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Knude Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Hei ! Da var det bygget litt båt i vintervarmen ! I Ubekilen er det snøfritt og ca 3-7 grader om dagen. Da var det rorsko som skulle produseres. Flattstål i 10x100 syrefast ble innkjøpt (smia hadde ikke så mye å velge i) og partert opp i passe biter. Jeg valgte å bore hullene til boltene før skoen ble satt sammen. Går egentlig ganske greit å bore 10mm huller i 1cm tykk syrefast plate. Lav hastighet på boret og litt olje. (Boret er kjøpt for proff bruk) Så var det å sette i sammen delene. Siden jeg skal ha et "gap" i skoen på 9,5 cm så ble sidene heftet helt ute på kanten av plata. Det blir en forbindelse som er veldig sterk. Når så kraftige plater blir sveiset er det viktig å sjekke vinkel hele tiden da sveisen trekker veldig på den siden det sveises. Ble vekslet mellom innvendig og utvendig. Sveisepinnen som jeg bruker er en 3,25 Limarosta for syrefast Litt festelig med syrefast. Om strømen er riktig og sveisefarten er passe så krøller slaggen seg av uten å røre den. Sveisen utvendig blir som en" side inn" sveis med tre strenger. Nå skal roret tilpasses skoa før det blir sveist styretapp på den nedre og roraksel på den øvre. Når jeg først var i gang med smedarbeid, så skal det stå fire støtter i motor rom for å ta vekten av dekket/cockpit dørken. De skal også stive opp dekket over motor, så den kan om det er behov heises opp i lufta i motorrom for storsrvice. Ubekilen mobile sveiseverksted ! Frisker opp litt gamle kunster. Lettere i denne enden. Så litt primer og lakk. Klar til montering. Da blir det en stopp i båtbyggingen . Selv om det ikke er så mye vinter som jeg regnet med, tar kone og båtbyggeren en tur til Thailand for noen uker. Om jeg publiserer noe de neste ukene så blir det på tråden: maritime inntrykk fra Thailand Ha en fin kveld til de som ser innom tråden ! Hilsen Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Antilia Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 God tur!! Bare å glede seg til neste posting!! Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
NidelvSigmund Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Skjer det noe framgang? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Takk som spør NidelvSigmund. Det er heldigvis snaue to uker igjen av vår reise i Thailand, men kjenner at nå er jeg er klar for å hive meg på båtbygging igjen når vi kommer hjem. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
cosmic Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Kan du ta et tidligere fly? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Båten din står trygt enda.. Var forbi i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Tusen takk taunus! Du må stikke innom når jeg kommer i arbeid igjen. Takk for hyggelig komentar fra deg cosmic :-) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
NidelvSigmund Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Hjemme fra ferie? Har du gjort noe mer med båten? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Hei ! Da var vi hjemme igjen ! Må bare innrømme at det var vanskelig å begynne i båten igjen etter så lang tid i Thailand. Det går fryktelig seint men jeg er igang. Hadde tatt mot til meg å startet med å lime Divinysell innvendig i motor rom mellom Divinysell spantene. Det er brukt 3 lag 10mm som er limt til skuteside og i sammen lagvis. Dette laget er kun ment som en isolasjon både utenifra og innenifra (støy). Den grå flaten er styroform med pålimt gråpapir som er brukt på baksiden av Dieseltankene. Fungerer fint, men divinysell er bedre. Her er hele flaten ferdig med 2 lag 600gr. csm påstøpt etter liming. Har også montert dieseltankene ferdig . Ferdig coatet og første plate med porolon pålimt. (dette for å hindre resonans støy i motor rom. God helg ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
taunus Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Skal du på jobb i morra? Hadde vært morro å treffe deg i live. Du er vel brun som ei fu etter ein måned på andre sia jorda..................... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Hadde tatt mot til meg å startet med å lime Divinysell innvendig i motor rom mellom Divinysell spantene. Det er brukt 3 lag 10mm som er limt til skuteside og i sammen lagvis. Dette laget er kun ment som en isolasjon både utenifra og innenifra (støy). Jeg deltok for noen år siden i bygging av noen halvstore fartøy i Divinycellsandwich. Vi var særdeles plaget av strukturstøy. Vi var nødt til å gjøre noe for å holde oss i nærheten av Arbeidsmiljølovgiving. Så en akustiker ble hyret inn for å se på problemet og gjøre noen målinger. Konklusjonen var bl.a. at en slik Divinycell/laminatkonstruksjon ikke demper støy i det hele tatt. Og løsningen? Alt av maskineri ble satt på Vibratec helmetalliske dempere. (Populært kalt gryteskrubber). Og alle tverrskott og himlinger fikk viskoelastiske dempesjikt. Laget av et tynt lag Sikalastomer og ei 1 mm. aluminiumsplate. Effekten var radikal. Båtene ble stille. Svært stille. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Hei ! Da var det Fredag igjen ! Ser at jeg ikke fikk med meg spørsmålet om å bygge båt på Lørdag fra Taunus, og det ble det jo da ikke ..... Takk så mye Mulligan for innfo. Nå hadde jeg ikke så store forventninger til at det skulle bli noe stillere inne i motor rommet, men som isolasjon for kulde utenifra og støy innenifra (Utenfor skroget når motoren går) har jeg veldig god tro på divinysell. Derimot inne i motor rom så trengs det ytterligere isolasjon så da får jeg lese meg opp på de tiltak du skriver om. Så til litt båtbygging. Etter å ha limt porolon på skuteside i motor rom , ble S/B vanntank montert. 350 L plast tank med ferdige skvalpeskott. Siden det skal stå en verksted benk oppå denne tanken, var det like greit å fortsette. Jeg skal snart begynne med teknisk montasje så da er det greit med en arbeidsbenk. Dette blir en grei arbeidsplass ! Siden dekket over motor rom er så stort så kreves det støtter som tar vekten.Støttene var laget tidligere men nå var det tid for å montere. (fikk fjernet noen hjelpestøtter også) Den andre siden i motor rom ferdig støpt med divinysell og 2 lag 600gr. csm Fortsettes ! God Helg ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
FrodeB Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Godt du er tilbake, har vært to lange vinter måneder for oss her hjemme uten nye innlegg i prosjekt tråden din! Redigert 13.Mars.2015 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Var ute på Inter Trading på Tromøy for noen dager siden. Så en stor flott båt langs veien. Tenkte på Knude med ei gang. Utrolig arbeid. Når tenker du sjøsetting? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
godthaab- Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Den arbeidsbenken der er jo et verksted verdig! Blir flott det her altså :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Bøljan Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Å så godt du er tilbake gleder meg til fortsettelsen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.