Knude Svart 4.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 Takk for det SoBo. Jeg kunne ha tatt et avstøp av hekken for å lage plugg. For så å lage form. Dette blir mer rett på uten svinn og ekstra kostnader . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 Kreativ plattformløsning Det er tydelig at du ser løsninger der andre bare ser problemer Blir spennende å se fortsettelsen på denne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Følger med som vanlig! Fantastisk løsning for bygging av plattform! Blir spennende å se videre progresjon!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Big Horn Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Veldig interessent tråd å følge med. I trinnet på styrbord kan du kansje få plass til ankervinsj, eller er dette planlagt annet sted allerede? Blir kansje begrenset hvor mye man kan ligge med snuta mot land med så høyt fribord....... Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Hadde båten din vært smalere, så kunne du kanskje brukt plattformen jeg har lagd... Har bestemt meg for å ikke bruke den til Conquesten min. Synes den ble for tung, og vil heller bruke strikket duk for å få vekten ned. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Knude Svart 5.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Det er første plattform jeg lager med båten på vannet Komodo . Spent sjøl om det går greit. Mange takk Erikda. Supert at du ser innom ! Big Horn : Båten er ikke helt enkel å legge til med baugen mot fjellet nei..... Ankervinsj skal vi ha da jeg bruker å legge anker akter når jeg legger sia mot fjellet. Er så greit å dra seg fra fjellet med ankeret spesielt når det blåser litt. Planen er å montere en ennnvendig Ankervinsj helt ute på babord side så tau og anker rulle kommer på babord side av trappa. Må selvfølgelig også ha radiokontroll til denne. Må bare vente litt. Koster å bygge båt.... Hei Fortego. Synd du ikke kan bruke plattformen du har laget da men den hadde blitt litt snau på bredda og sikkert for lang også. For å begrense vekta på den jeg lager kommer jeg til å bruke 6 mm divinycell for å stive sidene og kasser/trapp. Skal også bruke en del ensrettet sydd matte. Ikke at vekta betyr så mye på den typen båt men jeg vil helst ha nesa ned...... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 7.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Å så kom regnet..... Ble en brå stopp på prosjekt plattform. Når man ikke blir skuffet men fascinert er det et sikkert tegn på at man begynner å bli gammel........sies det. Så langt kom jeg: Så litt fra inne arbeidet i baugen. Fronten på senga har nå Teppekledde dører . Hadde selvfølgelig noe liggende så det ble disse låsene. (tror det var en vareprøve fra en eller annen) Knallfine låser. ser på bildet at maleren må ha en oppstrammer. Vi har lenge snakket om at dette skapet skulle ha sånne trådhyller...... kone kom hjem med ikke mindre enn 3 slike fra en opprydning. Dessverre ikke i samme farge men blås på. disse var like store. De måtte få en stopper i bakkant så ikke skuffene forsvinner videre innover. Festet til dørken og skrudd i sammen. Da ble de stabile. Så en start på garderobe skap. Jeg liker å lage rammer /karmer før jeg kler skapet med kryssfiner. Da er det lettere å ta korrekte maler. Nå skal liksom dette rommet holdes fritt for bøss og flis...... var planen Diverse lekter som er malt ferdig før montering. Har en del teak dører som jeg skal bruke så her er de fleste mål gitt. Dørene kommer i fra en rydding på Skilsø båtbyggeri sitt snekkerverksted da de pakket sammen. (Skrotnisse) sett forfra. God Helg ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
alphaman Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Du er flink flott arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 alphaman skrev for 3 timer siden: Du er flink ... Du er så flink Spøk til alvor: Denne trappa ser ut til å ha vært med på litt støping! Men når du støper slike hjørner, støper du rett i hjørnet, eller sparkler du opp en radius å støpe mot? Knude skrev for 6 timer siden: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Gleder meg alkerede til neste besøk ombord!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jtk1 Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 men sover du godt om natta med forskjellige farger på trådhyllene da? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 @Knude om det er Elfa kurver kan du sette på disse for å hindre at de sklir for langt inn https://elfa.com/nb-no/oppbevaring/produkter-og-tilbehor/kurver/tilbehor/ec_inoutstop Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 (redigert) Alphaman: Tusen takk. Flink..... tja.. har den store fordelen at jeg begynte i båtbransje tidlig på 80 tallet og har fortsatt med det. Var heldig å var innom nesten alle "fag" før jeg i voksen alder havnet bak kontor pulten....... Bitteliten: Takk for link. De var smekre. Jeg løste det med en listebit som ble skrudd oppe og nede på ramma. Må kanskje ha en sikring i forkant også om vi skal i store bølger.... Jtk1 : Det sies at jeg er mer symetriker enn estetiker . De var like på mål så da sover jeg med det selv om tanken slo meg at en boks med hvit lakk kanskje var tingen......... Erikda: Vi også Komodo : DeLillos er bra.... Du tenker på det vertikale hjørnet. Der har jeg sparklet en stor radius eller en 45 grader om du vil. Dette for å ha en del å slipe på siden det skal rundes på utsiden. innvendige hjørner med mange lag blir normalt ikke sparklet da lagene vil bli en 90 grader på innsiden og jernrulla sin radius på utsiden. Du ser det med en snitt prøve. Det at former ofte har en 12 - 15 radius er for å sikre at det ikke blir luft og feil i første lag etter Gelcoat. Det legges normalt med en 300 eller 450 csm. Så herdetid før opplegget legges. Utvendige hjørner må som du er flink til å lage ha god radius. Resultatet av slurv med det sees på bildet i avslutningen på divinycell kjernen nede. Glemte den....... Redigert 8.September.2018 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Snikende skeptik Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Har fulgt med og lest alt i denne tråden og for et prosjekt! Vanvittig mye jobb og så gjennomført kvalitet.. blir stum av beundring for hva dere får til ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Knude skrev On 17. juni 2014 at 21.30: (De som har noen teorier om at ikke glassfiber henger på treverk kan jo prøve uten tape ) Fantastisk tråd og enda mer fantastisk båt du har bygget, fikk sett mesterverket i levende live i sommer mens vi var innom hos Univa i sommer for litt motor hjelp, du kom sigende innover mot Arendal. Skal selv lage/forlenge badeplattformen på vår båt i vinter og i forbindelse med det så har jeg et spørsmål andgående sitatet over. vist en bruker slippmiddel kan en da lage deler av forma i tre? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Olsen83 Takk takk. Målet er at vi kommer opp i klassen med de serieproduserte. Lunde 14. Det går ikke bra. Polyester har en evne til å trekke inn og feste seg i trefibrene. Da henger det fast og det er fort å ødelegge produktet nå dette skal brekkes eller hugges av. Tre må eventuelt coates med toppcoat.Så vokses og til slutt slippmiddel. Har laget plugger i tre flere ganger med den metoden men det er tidkrevende. Derfor disse løsningene med plastfolie eller gråpapir og tape. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Popeye70 Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 On 9/8/2018 at 8:06 AM, Jtk1 said: men sover du godt om natta med forskjellige farger på trådhyllene da? :) Rent tøy i hvit hylle - skittentøy i grå hylle. Sånn - jeg løste det! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Chilli Solbris Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Popeye70 skrev for 8 timer siden: Rent tøy i hvit hylle - skittentøy i grå hylle. Sånn - jeg løste det! ???? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lunde14 Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Takk for svar, får finne på noe annet da ? Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Knude skrev On 12.9.2018 at 8.40: Målet er at vi kommer opp i klassen med de serieproduserte. Hårreisende og ambisiøs målsetting, men sett ut i fra hva som er gjort hittil så tviler jeg ikke på at det er rette innstillingen stå på og fór oss med bilder Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Hei. da var det litt å komme med igjen. Popeye70: Du løste det ! Olsen 83. Tja.Nå vil vi ikke riktig komme opp til serieprodusert siden jeg sammenlikner med blant annet Selene 47, men arbeidet og materialvalg skal være "innafor" Vi måtte på slipp en uke før planlagt siden ikke slippmesterne kunne helgen etter. Takk og pris for det for det var den Fredagen som "KNUD" herjet med oss. Da hadde vi ikke kommet til Risør engang. Derimot dro vi til Risør i fint høstvær og etter en overnatting i Risør havn, gikk vi de få meterne til Skomakerskjær og ble møtt av to blide karer. Her er siste justering før vogna ble vinsjet opp Utrolig dyktige karer på Risør slipp. Alt ble helt etter boka. Grodd var den og vi hadde et eget økosystem med oss fra Drømmenes havn. Blåskjell til 50 personer minst. Slippens Bensindreven høytrykksspyler på 250 bar eller noe fjernet det meste bortsett fra disse elendige hvite mini isfjell(rur) som måtte skrapes av med lett hånd. Båtbyggeren og "slippmester den eldre" i dyp konsentrasjon for å få stigen riktig. Må si at det var en fornøyelse å være der.Sto på land i to uker og fikk gjort alt på lista.... ferdig med plattformen på undersiden og revet forskaling. Byttet mansjett på seildrev. var nå moden selv om vi kun har brukt den i tre år. Jeg tenkte at siden den var kun 5 år gammel når jeg monterte dette så fikk den leve de neste tre år. Nå var den 7 år og på tide. Må si at den var akkurat like fin ,men det ser man jo først når alt er demontert Idyllisk plass ! Fikk meg forresten en utfordring i forbindelse med sammensettingen av seildrevet igjen..... Alle deler var bestilt etter tegning som båtbyggeren hadde med til Sjø senteret i Risør VP. forhandler To dager før vi skulle på vannet igjen( halv tre på en Fredag ettermiddag) pakningen mellom øvre (gearkassa)og nedre del (stammen) skulle på plass. F........ den passer ikke!!!!! og den var ikke mulig heller å modifisere. Da står man der som et naut Rask jolle tur inn til Risør....... Tro det eller ei: i Risør finnes det et firma som heter Risør pakning fabrikk. Der var det fremdeles folk og mannen var hjelpsomheten sjøl.... Tykkelsen på pakningen er kjempeviktig siden det er nøyaktige ring skims mellom gear og stamme. 0,25 mm pakning for olje og kjølvann ???? Jo da... mannen bort i ei hylle og dro ut en rull. Det lageret hadde alt! Bildene sier det meste. ferdig resultat Ferdig med bunnstoff. Den som vi hadde brukt viste seg å ikke holde i tre år. Nå kom det på en Jotun variant for yrkes fartøy med 36 måner garanti. Vi får se. Så plattform. Stillas hadde de også! Evaluering: Det var ingen feil eller slipp av sparkel på bunnen av båten. Måtte flekke bittelitt med Epoxy primer da det slapp et par steder. Kunne se at det var dårlig pusset og derfor slapp ved brutal høytrykk vask. Brukte totalt en halv liter. Flyndra som er laget av vanlig stål var ikke rusten eller hadde noen feil. Byttet zink på baugpropell selv om det var en del igjen. Måtte bytte på foldepropellen til seildrevet da den var nesten helt borte. resten av zinken var det godt over 50 % igjen Kjempe fornøyd. Tilbake i Drømmenes havn i minst en knop mer fart. På slippen ble den lange flata som er fritthengende støpt nesten ferdig. Måtte bruke 6 mm divinycell i tre lag. Nå minker det på lagerbeholdningen. Dette blir kanskje enda sterkere for det er laminat mellom hvert lag og det er laget nedstøp mot under del ca. 60 cm. Det samme ute langs kant. Nå ca 35 mm. Avsluttingen skal bli helt massiv fiber med noe ensrettet matte som jeg har liggende. (1200 gr) Har også plassert et par elementer som bakstykke til den ene kassa og nedre trinn. Utvendig er det fuget mellom plattform og skrog på utsiden. Det samme på undersiden mot akterspeil. Alt er nå boltet fast og den er veldig stabil uten forskaling. Er fornøyd så langt selv om det viste seg at akter bølgen går opp nesten til undersiden i 8 knop. Vil sannsynlig bli bedre når vi får litt mer vekt i nesa. Fortsettes. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
SoBo Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Flott at alt ordnet seg når du var på slipp Knude. Artig lesning som alltid Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jannmar Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Imponerende til 1000! Ser du driver og støper og sparkler en del utendørs. Hvilken temperatur er du avhengig av å ha når du gjør dette? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Mulig dette er beskrevet tidligere i tråden, men hvorfor seildrev og foldeproppel på en sånn båt? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Rune Totland skrev for 2 timer siden: Mulig dette er beskrevet tidligere i tråden, men hvorfor seildrev og foldeproppel på en sånn båt? Reservemotor. Relativt vanlig på trawler. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.