Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Det er enormt mye kunnskap her på forumet, både ang båten og de forskjellige motorene som sitter i. Så om utfordringer dukker opp, ikke nøl med å spørre. Veldig morro å se at de blir oppgradert og fikset på underveis. Mere båt for pengene får man ikke ! Verdens største og koseligste 25-foter :-)

Venter bare på været nå :)

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg bygd om tømmingen til septiktanken.

Det er nå engang slik at Svenskene innfører "krav" om at man skal ha landtømming fra 1 april i år, så tenkte det bare var å trå til.

 

Har koblet meg inn på den eksisterende slangen fra tanken, satt på en 3 veis ventil, og dratt en slange over til stb side, og satt på en Waste ventil for tømming der.

Har selvsagt også behold muligheten for å tømme i sjøen via den manuelle pumpa.

I tillegg har jeg laget større utlufting til tanken, den originale er vel 16 eller 19mm, har satt inn en på 25mm i tillegg, det burde holde.

 

Nå gjenstår bare opprydding og litt vask, så er man klar for våren.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hei guruer :)

 

I dag kom det en "ny" 77 på finn.no med 135hk yanmar ? visste ikke at det fantes, men hva vet vel jeg når det er sagt haha. Uansett er spørsmålet da, kan dette være interessant? Synes kanskje prisen var litt høy, men som sagt har jeg ikke erfaring.

 

Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Pris kan sikkert alltid diskuteres, og som selger så satser han vel alltid på så mye som mulig.

Ikke veldig mye bilder fra båten innvendig, så ikke lett å bedømme den derfra, men ut fra bildene så ser det ikke ille ut. Husk det er en båt som er 30 år gammel, og noe må en påregne.

135hk - denne er også 20 år gammel - de oppgir toppfart til 19knop, det klarer den nok med lite last om bord, men det sies at disse båtene ikke er veldig gode i den farten, de begynner å ri på kjølen, og da er det fort ut å kjøre.

Har selv 107Hk i min, og mener det er mer enn nok.,. og jeg marsjer 11/12 med ferielast.

 

Det er en del som er gjort med denne de siste årene, og kan du få den til en god pris, og du ikke finner noe når du ev ser på den, så kan det være ett godt kjøp.

Den er i alle fall såpass at man bør sjekke den opp nærmere om man er i markedet for en Marex 770/77.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Den der er i høy grad et godt emne som bør sjekkes nærmere. :thumbsup: Med ettermonterte stegtrinn, de hjelper for stabil gange ved sidesjø, samt med å heve båten i vannet ved gange. Bedre med en 93 modell Yanmar enn en 84 modell VP uannsett. Jeg ville satt denne høyt på lista om jeg skulle kjøpe 77 ! Her er annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56615077&searchclickthrough=true&ecType=AD&ecCategory=LOG_POLE_POSITION_CLICK&adSelectionClick=galleryMotor+-+boatUsed+-+resultPolePosition+-+click

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter opp om Worry her, han hadde steglister på sin, så vet hva de går for.

 

Min gjorde med den gamle motoren (77hk) ca 10 på maks, marsjet 9, kanskje også 9,5.

Med den nye motoren ser jeg at når jeg passerer 9,5 knop, så løfter båten seg i hekken, og således mer økonomisk. 135Hk, da har du plenty. Yanmar, aldri feil.

 

Ett godt råd kan kanskje være å bruke nesa på en visning, kjenn etter lukt av fukt, kjennes fort. Ta med deg noen om du kan, to ser mer, enn en, og ser med forskjellige øyne.

Be om kvitteringer, og om å få se det elektriske.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd folkens. Har sendt en forespørsel til selger så får man se. Den ligger på Skjæløy slipp ved Fredrikstad så er jo ikke så gærnt å komme seg dit fra Oslo heller. Dette kjenner jeg begynner å bli spennende :smiley:

Dette så da riktig bra ut, bare å få tatt i øyesyn og få oversikt over tilstand på det mekaniske, timeteller, elektrisk, osv , lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Heisann godtfolk.

Da skal "skipet" iøyetas førstkommende lørdag. Har i den forbindelse begynt å forberede meg på den "morsomste" delen nemlig kjøpesummen. Jeg tenker som et utgangspunkt at båten ser veldig velholdt ut, men at prisen nok er litt i overkant til tross for det (da tenker jeg mest på alder og usikkerhetsmomenter). Men, så er det den reelle tilstanden på båten når man ser, kjenner, lukter etc. Feks motor har fått olje og filter hvert år. Trenger den noe mer, eller burde den hatt noe mer, og i så fall hva kommer det eventuelt til å koste for den typen motor? Hvis det elektriske trenger litt tilsyn, er det kostbar affære? Lukt ble nevnt. Hvis det er antydning til mugglukt betyr det LØØØP, eller er det kurant og ikke astronomisk dyrt å rette opp i. Som dere skjønner er det mange ting jeg lurer på og derfor spør jeg :)

Link to post
Share on other sites

Båten står på land, men er vel antageligvis ikke så smart å kjøpe noe før man har prøvd den der den hører hjemme :). Men ut fra hvordan den fremstår samt det som måtte finnes av dokumentasjon burde det vel være kurant å finne ut om man går et skritt videre. I tillegg kan man vel ta med slike ting i kjøpekontrakt, ditt og datt skal virke sånn og sånn ikke sant? Har heldigvis med meg en god venn og eksos spesialist fra svendsen eksos på ski. Så er vi noen flere øyne.

Link to post
Share on other sites

Spennende ! Det er gjort mange oppdateringer på den båten underveis, som jeg kan se. Det er maskinen her som er viktigst. Gearet og pakkboks bør du også høre med selger om er 100%. Om selger går god for dette, kan som oftest selger gå med på at du betaler en sum nå, så resten når båten er prøvekjørt på vannet. For eksempel 150 + resten etter sjøsetting og test. Jeg har veldig tro på denne båten, om bildene ikke lyver. Småting som slitt lakk på teak og gelcoatmerker ser man bort i fra. Sjekk rorgjennomføringen bakerst i aktecabinen, under lokket i midten, bare at det ikke er korrodert eller dårlig forfatning her. Hør når skroggennomføringer under vannlinje er skiftet sist. Men det er småting contra maskin. Septikslanger bytter du enkelt selv, om det ikke er gjort de siste 5 år. Lime fast skaitrekket i forcabinen er gjort på 2 minutter med spray-lim, for eksempel. Ikke legg vekt på slikt. Marex 77 er hobby. En av de fineste som finnes, så lenge maskin fungerer :-)

Lykke til, håper det blir 77 på deg !

 

(Jeg har i grunn ikke noe å utsette på prisen eksemplaret er lagt ut for, så ikke prut den bort :-))

Hilsen Stig

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Stig. Ja kikket litt på stegtrinnene og lurte litt :). Ja har ikke tenkt å skvise selgern som virker som en hyggelig fyr. Kun greit å ha en tanke på eventuelle motorkostnader, men skjønner jeg deg riktig at om det er noe surr på motorfronten er det best å skygge banen?

Link to post
Share on other sites

Det spørs nok på surret :-) En 93 modell Yanmar er det ok deletilgang på, men en defekt varmeveksler eller feil på gear, kan koste ganske mye. Alt kan fikses på denne i alle fall. Jeg vil tro det er flere som har tittet på denne båten, for det er vel den beste båten til under 200 på Finn..

Link to post
Share on other sites

Da var første Marex visningen unnagjort. Og også første gang jeg har satt fot i en 77 holiday, eller Marex for den saks skyld. Det var jo en hyggelig opplevelse må en si. Meget bra plass og planløsning. Hyggelig selger som nok var i overkant glad i båten sin ift et salg :) (men det er jo ikke rart). Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre men tror ikke dette blir min båt. Uansett var det en meget bra start på min båterfaring.

Link to post
Share on other sites

Ja båten var absolutt fin. Den var jo pusset opp i 2006-07 med motorskifte etc. Er litt usikker ut fra de båtene jeg har sett så langt med de motor alternativene som finnes, om det virkelig er verdt en god fler 10tusenlapper for 135 hk kontra 55-66-77 osv. Båten er jo en behagelig båt å kose seg i rundt 8-12 knop etter det jeg har skjønt og det burde jo kanskje gå greit med mye rimeligere alternativ. Men mulig jeg ikke har skjønt det :)

Link to post
Share on other sites

Hei folkens. Tenkte å ta turen i helgen å kikke på denne etter all sannsynlighet. Noen som kjenner til denne eller har kikket den ned på Finn:)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53411766&searchclickthrough=true

Alle tips tas som vanlig imot.

Hehe å ja jeg synes denne er priset altfor høyt også (føler meg som Skrue McDuck). Ingen stegtrinn :(. Vesentlig mindre motor enn den forrige jeg så på men ....Ser jo ganske ok ut, skal etter sigende være meget velholdt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...