Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli

DIYglenn

Recommended Posts

Du påstod jo for litt siden at man ikke vil ha tid til å ta på seg vest om en ulykke inntreffer. Og en ulykke (brann) kan oppstå selv om båten ligger i ro, right? Min konklusjon blir da at du helst ser at man har på seg vest uansett om båten ligger i ro eller ikke. Tar jeg feil?

Du trekker noen merkelige konklusjoner.

Nå har jeg gjennom flere år drevet med sjøredning og sett flere episoder der det å ha på seg vest har reddet liv, derfor synes jeg det er en god ide å ha på seg vest når man er i båt.

Selv om jeg vet det er liten sannsynlighet for at huset mitt skal brenne, så vet jeg at det er for sent å tegne forsikring etter at det brenner. På samme måte tenker jeg på sjøen, jeg tar på meg vest selv om jeg vet det er liten sannsynlighet for at det skal skje en ulykke.  

Du trekker noen merkelige konklusjoner.

Konklusjonen er da ikke så merkelig ?

Du argumenterer med brannfare som gyldig grunn for vestpåbud.

Man kan med rimelig sikkerhet anta at brannfaren er minst like stor i båt over 8 meter som båt under.

Man kan også med rimelig stor sikkerhet si at brannfaren er like stor når båten ligger stille som når den er i fart (ihvertfall de som rapporteres i media).

Hvis ditt argument om vestpåbud pga brannfare skal kunne tas på alvor for båter i fart under 8 meter, så må det i så fall også gjelde i andre situasjoner med minst like stor brannfare ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Dersom du leser innleggene mine så tror jeg du vil se at jeg synes konklusjonen om at jeg er for vest når båten ligger stille ikke stemmer.[/size]

[/size]

Vest er nødvendig å ha på seg dersom man må i vannet og kommer til å bli der en stund. Dersom båten ligger stille er det sannsynligvis ikke langt til land.[/size]

Dersom du ikke har fått det med deg:[/size]

Jeg synes loven er grei, men den kunne sikkert vært utformet annerledes. Det finnes tilfeller der man er om bord i båt uten at det er nødvendig å ha på seg vest.[/size]

Guest Avmønstret#

Denne såkalte friheten til å selv velge setter et par forutsetninger som jeg ikke tror er til stede.

1. Forutsetningen om at alle i åpne småbåter har kompetanse til å selv vurdere om vest er nødvendig. 
2. Forutsetningen om at en kan forutse, frem i tid, om vest blir nødvendig. 
----

Om man ignorerer dette og kun vektlegger "jeg vet best selv om jeg trenger vest", ja så er det på en måte greit, en vet kanskje selv best akkurat der og da, selv om man ikke kan se frem i tid. Men da ignorerer man de som ikke har den erfaring og kompetanse som skal til for å skjønne at man bør ta på vest. 

For hvem er det som mest sannsynlig gjør en feilvurdering og lar være å ta på vesten? Er det "sjøulken" med 30 års erfaring på sjøen eller er det nybegynneren?
----

Vil tro at de som har lang erfaring på sjøen også har erfart å komme i farlige situasjoner iom at en selv eller andre har ramlet på sjøen. Var vesten allerede på fordi man hadde forutsett at det kunne komme til å skje? Om vesten faktisk var på så kan det fort hende at en i ettertid ikke engang tenker på at det var en farlig situasjon, kanskje noe man bare lo av der og da. 

Har selv gått på sjøen ufrivillig et par ganger uten vest og den ene gangen er jeg ikke sikker på at det hadde gått bra om det ikke var folk i umiddelbar nærhet. Iskaldt vann og panikkpusting, ingen umiddelbare muligheter til å komme seg opp. Tenkte ikke engang på å ha vest på selv om jeg var ombord i en båt før det skjedde og tenkte overhodet ikke på muligheten for å ramle i sjøen. 

Men en del påberoper seg altså å selv kunne vurdere faren, da har de en ekstremt godt utviklet dømmekraft, kompetanse og evne til å vurdere plutselige scenario som kan oppstå frem i tid. Det er imponerende, intet mindre. Kan kun være noen få og de aller beste av båtfolk som klarer det. Det kan virke som en god del anser seg som blant de mest og best kompetente folkene på sjøen som kan ta slike vurderinger på strak arm. 

Vi andre, dvs folk flest, det store flertallet, får vel bare være "dumme sauer" og ta vesten på først som sist, sånn for sikkerhet skyld. Vi er i det minste smarte nok til å skjønne at vi flyter med vesten på. ;-)
-----

Men kanskje det hele bunner i at noen mannfolk er mer opptatt av utseendet enn andre og går langt for å ha jevn brunfarte på overkroppen? Så på TV her engang noen "menn" som gikk i en sånn dusj for å bli beisa bæsjebrune.

Skal jo være plass til alle på sjøen men er man veldig opptatt av jevnest mulig brunfarge på overkroppen så tipper jeg det går foran og man tilpasser seg forholdene. Brunfargen blir sikkert ok når båten ligger stille med båten også. Blir det veldig ujevnt så er det kanskje et poeng å dekke seg til når man går med båten slik at lemmer som stikker ut av vesten ikke blir brunere enn resten av kroppen?

Og ja, er jo en del nudistmuligheter som kan nås med båt. Da blir det fin brunfarge hele veien.

Vi andre, dvs folk flest, det store flertallet, får vel bare være "dumme sauer" og ta vesten på først som sist, sånn for sikkerhet skyld. Vi er i det minste smarte nok til å skjønne at vi flyter med vesten på. ;-)

-----

Ditt nettroll - når du sliter med å argumentere fornuftig går du til personangrep og mener vi andre ikke er smarte - Hadde du vært i en kategori "smarte nok" hadde du dels kunnet holdt deg til saken og argumentert på seriøst vis - det har du ennå ikke bevist at du evner.

Og enda mer påfallende er det at argumentasjonen tar deg som en boomerang. Kategorien "smarte nok" tar på vest når det er nødvendig og ikke når loven krever det.

Vil få påpeke at Pinkvin ikke er ett nettroll, selv om han er meget steil i denne saken, og jeg er sterkt uenig med ham her !

Pinkvin er en trofast bidragsyter på BP og er ikke her for å skape dårlig stemning.

Det er ihvertfall min klare oppfatning !!

Nå er det straks ferie (kun timer). Vi går sannsynligvis rundt Jæren i natt. Med vest, sikkerhetsline, og PLB, selv om båten er over 8 meter.

Når vi kommer rundt, ankrer vi opp på svai, og bruker muligens jolla de 50 metrene inn til land, muligens uten redningsvest.

Stikk motsatt av loven mao.

Og det er det som skurrer for meg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Ditt nettroll - når du sliter med å argumentere fornuftig går du til personangrep og mener vi andre ikke er smarte -

Nei motsatt. Jeg mener det er passe arrogant å mene at man er så godt utrustet erfaring og kompetansemessig at man til enhver tid selv vet når man trenger vest eller ikke i en liten og åpen båt. 

Og det er arrogant på hevde at alle som ferdes på sjøen i åpne småbåter er like kompetent. 

Mao så sier jeg ikke at noen er dumme, men jeg tror en del mener seg langt mer erfarne og kompetente enn hva de faktisk er.

Og en glemmer at andre antagelig ikke mener seg like kompetent, eller kanskje rett og slett ikke ønsker å vurdere sikkerheten og om vesten skal av-på-av-på når man bare kan ha den på, i åpen småbåt. 

---

Det store flertallet har en mer normal tilnærming. De er ikke like skråsikre på egen kompetanse og evne til å se uforutsette henderser frem i tid og tar på seg vest i åpne småbåter uansett, for sikkerhet skyld. 

---

Sikkerhet går foran skille i brunfargen, hos de fleste. Det ville jo være lett å tro at det var kvinner som var mot vestpåbudet mtp muligheter for jevn brunfarge, men så er det altså sånn at de er 94% for. Da er det rett og slett "herrene" da som er opptatt av riktig brunfarge.

Med Mankini og Spraytan i vareutvalget på Maritim vil de brunhungrige mennene ha det de trenger for en jevn og fin farge. Resten kan man evt. låne av en venninne. 

God sommer! ;-)

Bare for å komplettere det Pinkvin holder på med her så tenker jeg at sikkerheten burde gå mye lenger.

Faremomentene er da:

Drukning.

Brann.

Nedkjøling.

Skader ved å bli kjørt i senk.

(Dette gjelder da ikke båter over 8meter, da disse ikke har de faremomentene)

Utstyr jeg da trenger for å følge sikkerheten fullt ut er, og blir kledd på i denne rekkefølgen:

Superundertøy.

Brannsikker drakt med hette.

Tørrdrakt.

Fullt motorcross utstyr med ryggskinne, sko, bukse, jakke, hansker, vernebriller og hjelm.

Helly-Hansen Redningsvest.

Dykkeutsyr med to flasker.

Alt dette tar jeg på meg hjemme før jeg drar, er jo muligheter for å havne i vannet fra en bro eller noe på veien.

Guest Avmønstret#

Fine skildringer Pinkvin :lol: Men du? Forstår jeg det rett at du ikke bruker redningsvest men seilervest?

Kan vel si at jeg er arrogant nok til å mene/vurdere det dithen at seilervest og flyteplagg er det jeg har hatt bruk for så langt. Men har en offshore redningsvest med krok til sikkerhetssele på "bør ha" lista.  

Men havner jeg bevisstløs i vannet med flyteplagg eller seilervest så har jeg et problem... Men som middels god svømmer gir alt som flyter en følt og faktisk opplevelse av trygghet som jeg liker godt. 

------

Er ikke veldig flink til å bruke vest selv på fine sommerdager. Når vi går for motor i rolige forhold i varmen så er jeg ofte uten, men så kommer vi ikke under loven heller da. Når jeg seiler er vesten alltid på, plutselig må en frem og ordne ett eller annet, ting skjer fort... i åpne småbåter er vesten på, hvis jeg ikke glemmer den i farta. Og er jeg alene i båten så er det alltid vest på. 

Om jeg hadde ei mindre og åpen snekke hadde jeg sterkt vurdert å kjøpe en sånn rumpetaskevest med tanke på varme sommerdager og fine forhold. 

Guest Avmønstret#

Når vi kommer rundt, ankrer vi opp på svai, og bruker muligens jolla de 50 metrene inn til land, muligens uten redningsvest.

Joda, alt kan settes på spissen. Altså alle glemmer kanskje å blinke i et kryss noen ganger, eller glir over fartsgrensa, eller glemmer seg og ror jolla da 50 meterne inn uten redningsvest. Det er jo ikke jordas undergang akkurat... glemte det selv sist helg når jeg lå på svai. Kommer sikkert til å glemme det igjen, sånn er livet. Får bare håpe jeg ikke ramler på sjøen i iskaldt vann eller dårlige omstendigheter den ene gangen jeg har glemt det og daue pga det. 

At han sprellemannen i Stavern ble tatt er neppe overraskende, tipper han rodde i ring rundt politibåten for å få litt oppmerksomhet ;-)

-------

Og med tanke på alt sikkerhetsutstyret mange av oss propper båten med, og til og med bruker uten å tenke videre over det. Om vi gikk inn og analyserte og beregnet farene så er vel virkeligheten at vi kaster bort store penger og ressurser på sikkerhet, men vi gjør det kanskje mest fordi vi vil føle en ekstra sikkerhet og trygghet. På samme måte tror jeg folk ønsker vestpåbudet velkommen fordi man føler seg tryggere med vest på. Finmasket analyse av drukningstall er ikke noe folk flest gidder å engasjere seg i. Man tar "kostnaden" og føler seg tryggere.

Vi liker å ha forsikring selv om det koster penger og vi neppe noen gang får bruk for den. 

Vet ikke om det er noe jeg har gått glipp av men jeg lurer litt på hvor argumentet med solskille kommer fra. Hadde det vært behagelig å gå med vest skulle jeg jo gjort det hele tia.... i badekaret også, det hender jo at jeg sovner der....

Kommentar fra moderator: Til alle:
Tråden er ryddet for personangrep. Om dette fortsetter blir den stengt.

Men kanskje det hele bunner i at noen mannfolk er mer opptatt av utseendet enn andre og går langt for å ha jevn brunfarte på overkroppen? Så på TV her engang noen "menn" som gikk i en sånn dusj for å bli beisa bæsjebrune.

Skal jo være plass til alle på sjøen men er man veldig opptatt av jevnest mulig brunfarge på overkroppen så tipper jeg det går foran og man tilpasser seg forholdene. Brunfargen blir sikkert ok når båten ligger stille med båten også. Blir det veldig ujevnt så er det kanskje et poeng å dekke seg til når man går med båten slik at lemmer som stikker ut av vesten ikke blir brunere enn resten av kroppen?

Er det slik at du tror denne tråden handler om brunfarge og skille?

Skal forum fungere på en meningsfull måte er det viktig at brukerne oppfører seg som folk – Klarer man ikke holde seg til tema bør man avstå fra å delta i forum.

Denne tråden vil nok klare seg fint om du velger å avstå – eventuelt at du leser deg opp på hva den handler om og diskuterer det på en seriøs måte.

Trolling er kun ødeleggende.

I dag hadde jeg en såkalt nesten ulykke i båten. (Dere som jobber hvor det finnes HMS avdeling uten bakke kontakt vet hva jeg mener...) Vesten hang seg opp i gir og gass hendelen, jeg tryna nesten i sjøen, Junior datt ned i sofaen og kona ble redd! Ikke vært så nærme og falle ut av båt siden Baywatch var populært på tv og vi imiterte stupa fra båt i fart med 10 fot båtene.. Dette hadde aldri skjedd hvis jeg ikke måtte bruke den forbannede vesten!

Kan jeg saksøke noen?

Det var nok bare tilfeldig Maruma, og til Olsen83, nei, du kan ikke saksøke noen. Bruk den satans vesten. Det er lurt. (selv om vi ikke alltid er enige i forbudene her til lands). Du kan alltids ta den av om du faller i sjøen.

Kommentar fra moderator: Korrekt som du sier, det var tilfeldig.

Jeg poster alltid slike "Til alle" kommentarer i siste innlegg i tråden. Dette så flest mulig skal få det med seg. Og det var Maruma som tilfeldigvis var siste poster.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Politiet i Østfold tolker vestpåbudet som de vil:

– Jeg mener helt klart vi skal følge dette etter det jeg mener er lovgivers intensjon, altså at vi skal bøtelegge folk som ikke har vest i situasjoner hvor ulykker lett kan oppstå. Det kommer til et punkt hvor man må spørre seg hvor mange regler vi egentlig skal ha, folk må jo få bestemme litt selv også.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2225819&cat=6027

Problemet er jo at politiet ikke skal utvise skjønn i følge loven noe Politidirektoratet også sier i samme artikkel:

"(...)kan politidirektoratet fortelle at de forventer at politiet gir bot der vesten ikke er på.

– Vår jobb er å håndheve lovene, ikke å lage dem. Når loven er vedtatt, er det ikke rom for omkamp, sier Ole Petter Parnemann, ansvarlig for sjøtjenesten i politidirektoratet"

Kk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...