Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Har dratt ombord vann, diesel, mat og mye annet skrot i dag, regner med å sjekke ut i morgen og legge avgårde lørdag. Ser for oss å legge ut på havet rundt søndag-mandag, men vi får se an hvordan været utvikler seg og hvordan beskyttelsene er der vi ligger for anker.

 

Jeg planlegger langtur selv, ikke like lang, men lang allikevell:) Hvor store batterier er det du har? Jeg har ikke planer om å være langt nær så forberedt som deg, med så mye backup løsninger til alt, tenker litt at jeg kan fikse det som svikter underveis, men du har nok mye mer erfaring enn meg.

Husker ikke i farta hva vi har, men 450Ah eller så totalt? Holder helt greit. Det viktige er å få et system med balanse mellom lading og forbruk – i prinsippet trenger du ikke større batteribank enn det som skal til for å drive båten gjennom en lang natt i mye vær, men en del sikkerhetsmargin bør en jo ha.

 

Jeg kan ikke svare for Euklid, men er ikke hele poenget med langtur fravær av en fastlagt plan med tidsrammer? Ventetid gir vel ingen mening når man ikke skal rekke noe spesielt.

Å bruke alt for mye energi på å holde seg til et tidsskjema blir slitsomt. Men de fleste har i det minste et mål om hvor de vil befinne seg på slutten av sesongen, og der er deadline som Bitteliten nevnte typisk syklonsesonger. De av oss som er noen år unna pensjonsalder (ganske mange år i mitt tilfelle ...) har også gjerne et behov for å komme oss enten hjem eller til et sted der det er mulig å få seg en midlertidig jobb før kontoen er helt bunnskrapet. I tillegg har vi jo andre ønsker og planer enn å bare plaske rundt her i evigheten. Mange blir forsinket en sesong (eller mer!) på grunn av teknisk sammenbrudd, latskap eller overdreven affeksjon for en eller annen fjerntliggende øy, vi har holdt oss til planen det meste av veien. Noen uker ekstra her og der, men ikke noe det ikke har vært kurant å ta igjen.

 

Lurte på: Er det vanlig å følge kysten nordover i Namibia? (Ref 'bukter vi håper å ankre opp i'. Ville trodd at det rent risikomessig ville vært bedre å sette kurs direkte mot St Helena fra Lüderitz eller Walvis Bay i stedet for å risikere å bli slengt opp på 'Skeleton Coast'?

Ikke veldig vanlig, men heller ikke spesielt problematisk. De fleste drar rett fra Cape Town. Tradisjonelt har anbefalingen vært å komme seg langt til sjøs fortest mulig, men det var før en hadde GPS, radar og motor. Å sitte fast her i tåka uten å vite hvor man er og uten mulighet til å seile bort er ikke noe særlig. Men å plaske oss litt oppover kysten burde ikke være beheftet med særlig mye risiko. Eneste problemet er at kartene her ikke akkurat er de beste, men det er ikke et fenomen vi er helt ukjent med.

 

Nå er vel de fleste piratangrepene rettet mot store kommersielle skip, men er piratangrep en av grunnene til at dere velger St Helena og Ascension?

Følger vinden, er ikke noe særlig å gå hele veien oppover langs kysten av Afrika. Straks inne i passaten som tar oss det meste av veien til ekvator. Deretter må vi tøffe oss gjennom et område med begredelig vær og lite vind før vi kommer inn i et nytt passatområde som burde holde oss gående helt til Karibien.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

https:

Takk for dette! Har du link? Det gjorde meg litt skeptisk til å seile Filipinene og Malaysia (slik feks Delos gjorde). Malaysia frister av ulike årsaker.

 

Euklid, drar dere rett mor Karibien eller drar dere til Argentina eller Brasil? Jeg har nylig lest at Brasil ikke er det beste stedet pt pga mye byråkrati, korupsjon og vold

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for dette! Har du link? Det gjorde meg litt skeptisk til å seile Filipinene og Malaysia (slik feks Delos gjorde). Malaysia frister av ulike årsaker.

 

Euklid, drar dere rett mor Karibien eller drar dere til Argentina eller Brasil? Jeg har nylig lest at Brasil ikke er det beste stedet pt pga mye byråkrati, korupsjon og vold

https://www.icc-ccs.org/index.php/piracy-reporting-centre/live-piracy-map/piracy-map-2016

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har gjort litt beregninger på FastSeas nå. Dette ligger an til å bli en luntende tur i rolige forhold – værvarslet tilsier 10-15 knop halvparten av tiden, 15-20 knop den andre halvparten. Beregningene påstår at vi ikke skal trenge motoren i mer enn åtte timer – da har jeg lagt opp til å starte motoren når hastigheten kryper under tre knop. Polardiagrammet jeg har lagt opp er ikke så hakkende galt i rolig vind om bølgene er bortimot fraværende, men vi sliter litt med rundt 10 knop vind og rotete sjø – da blir det hele enten en øvelse i tålmodighet og jamring fra rigg og seil, eller en anledning til å svi av diesel. All erfaring tilsier at det ikke går mange timene før jeg havner i siste kategori.

 

(Til ære for Bitteliten prøvde jeg sågar å importere den resulterende GPX-fila til plotteren, går helt uproblematisk. GPX gir en fil på 10KB, mot 3KB i KMZ-formatet som brukes som standard. Ikke noe stort problem, selv med satelitthastighet.)

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 30/1:

 

 

Oppdateringer BP til St Helena

 

Vi la ut fra Lüderitz med en lett bris bakfra – nok til at vi ble dyttet i luntende hastighet oppover langs kysten. Det er ikke så mange seilbåter som forviller seg til kysten av Namibia, men om en først er i området er det vel verdt en omvei. Ørkenen stuper ned i havet, og det er en overflod av dyreliv på en skala jeg ikke kan huske å ha sett noe annet sted. Delfiner og seler byttet på å holde følge med oss på veien oppover, mens tusenvis av fugler sirklet over oss – i tillegg til maneter i en drøss snodige farger, pingviner og store stimer av fisk.

 

Vi ankret for natten i Hottentott Bay – hottentottene var dessverre fraværende for anledningen. Før vi var ferdige med å ankre kom en fiskebåt over og mumlet noe om at de hadde middag til oss. I søppelsekken de sendte over lå hummer (syv stykk!) og en stor fisk, mildt sagt i overkant til oss to.

 

Tidlig neste morgen gikk ankeralarmen. Vinden hadde snudd og kom nå fra nord, og vi hadde ingen beskyttelse i bukta. Skulle vi fortsatt langs kysten måtte vi stampet nordover for motor i tåke og kaldt vær, så vi valgte heller å sette kurs mot St Helena. Nordavinden og skylaget holdt det gående en del timer, og vi kunne seile nordvestover i sakte fart. Antallet dyr reduserte seg raskt etter hvert som vi kom lengre ut, men delfinene og selene holdt oss med selskap frem til det ble mørkt. Det mest overraskende var kanskje synet av små pingviner 60 mil ute – de er ikke mer enn 30-40cm høye, så svømmeturen til land er lang.

 

De siste dagene i Namibia var det nede i 14-15 grader på det kaldeste hver morgen, og vanntemperaturen var 13-14 grader. I dag ble jeg vekket til 18 grader innendørs, og gjennom det meste av dagen har det vært 23-25 grader. Ullgenseren er pakket bort, forhåpentligvis er det lenge til neste gang behovet melder seg.

 

Etter en natt med motor og vindstille var det antydning til krusninger i overflaten og vind i morges, og vi har seilt med passaten i ryggen gjennom hele dagen. Noen ganger litt sakte med seil som slamret, men oftere i 5-6 knop med skumming rundt baugen. Enklere forhold enn dette kan en ikke ønske seg, men vi kan kanskje ikke forvente at det varer?

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 1/2-17

 

Vi lever enkle dager på havet - passaten dytter oss stødig avgårde, og vi har hatt overraskende god fremdrift. Bortimot flatt vann det meste av veien, med rolige nok bevegelser til at det er greit å trene på dekk. Havseilas kan vanskelig bli enklere. Det har blås opp til 20-25 knop i kveld, med tilhørende 3-4 meter høye bølger, men i morgen burde vi være tilbake til ca 15-20 knop. Etter det indiske hav føles dette nesten som å jukse, og det er litt vemodig å se milene tikke unna så fort, ca 9000nm gjenstår før vi er hjemme.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 3/2:

 

 

Rolige forhold på sjøen. Hadde 7-10 knop vind og gammel sjø en lang periode, det er slitsomt når det høres ut som båten prøver å riste seg i filler. Vinden har tatt seg opp noen få knop, og bølgene er litt roligere, så nå krabber vi greit videre med langt mindre sjangling enn før. Passerte i dag halvveien til St. Helena, ser ut til at siste halvpart kan bli ganske treg - men vi seiler ikke regatta og har intet å rekke.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 6/2:

 

350 mil igjen

I natt passerte vi nullmeridianen, og vi er nå vest for den røde linja i Greenwich. På Fiji var vi ganske nøyaktig 180 grader lengre øst for rett over 6 måneder siden. Vi har rundt 350 mil igjen, og burde kunne være fremme en eller annen gang på torsdag, i tilfelle ender vi opp med å bruke 11 døgn. Været har fortsatt å spille på lag. En gang eller to i døgnet slamrer det i seil og rigg fordi vi har veldig lite vind og en del bølger, men vinden tar seg gjerne opp igjen innen en time har gått, og vi er tilbake til trivelig passatvind og moderat sjø. Befriende nok har vi hatt delvis overskyet vær det meste av tiden, i natt hadde vi til og med et par skikkelige regnbyger – godt å få renset bort ørkensand og skitt fra Namibia og Sør-Afrika.

 

Fikk en liten mahi mahi (gullmakrell, dorado, etc.) i går. Mens jeg halte den inn lurte jeg på om jeg så to fisk bak der, uten at jeg helt kunne skjønne hvordan vår sluk med én enkelt krok skulle ha fått til det. Men realiteten var enklere: hele flokken svømte i følge, også etter at den ene stakkaren hadde bitt på kroken. Fem stykker kom helt inntil båten, og selv når jeg gjorde meg klar til å hale den opp av vannet fulgte de andre interessert med – en så sågar ut til å fremdeles være interessert i å jakte på sluken også mens jeg løftet fangsten ombord.

 

Gullmakrell svømmer gjerne i små flokker med 5-7 hunner og en hann, så mønsteret stemte godt nok, men de har typisk vett til å stikke av når en av de biter på. Jeg vet ikke om de fulgte med sin frende i håp om å få en bit av den saftige sluken eller om de sa farvel til sin dødsdømte søster, men en skal være hardbarket for å ikke få en viss bismak i munnen av å smelle en trestokk i hodet på en fisk når en kan se hele storfamilien noen meter unna. De fulgte oss gjennom det meste av dagen, men jeg synes de hadde opplevd nok trøbbel for én dag, og jeg lot det være med fiskingen for resten av dagen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 7/2:

 

 

 

Vi var begge nede i salongen en stund i formiddag, hun leste, mens jeg hørte på musikk.

–Du, hva er den lyden? Jeg tror det piper borte ved batteriladeren.

–Inverteren, kanskje?

Det hender inverteren kommer med en lavmælt summing når den står på, men den var helt tyst da jeg sjekket. Gassalarmen, solcelleregulatoren eller røykvarsleren var det heller ikke, og lyden var ikke blant de jeg kjenner fra kartplotteren. Jeg tok en kikk ut, og skjønte fort hva det gikk i: hvalsang! En av de svømte rundt halvannen meter fra båten, en annen var nær nok til å klø seg på skroget, noen andre holdt seg på høflig avstand. Til sammen var det seks pilothval rundt oss, og de holdt følge i noen minutter, inntil de hadde fått tilfredsstilt nysgjerrigheten, viftet med halen og forsvant i dypet.

 

Det var dagens underholdning og action, for det skjer ikke mye her ute. Kan ikke huske sist vi så en båt, vinden er den samme som før, og været blir sakte, men sikkert litt varmere. Vi har 210 mil igjen, og det ser ganske overkommelig ut å komme frem før det blir mørkt torsdag.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Grindhval.

 

En ekstra interessant ting ved hvalsang, er kanskje at hvis man spiller et lydopptak på f.eks. 4x hastighet, låter hvalsang som fuglekvitter. Vanskelig å trekke noen bastant konklusjon av det, men jeg syntes det var en interessant oppdagelse. Jeg har også undret meg over at hvalsang virker så fundamentalt interessant å høre på - og vakker, på samme måte som fuglekvitter...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 9/2:

 

 

Land i sikte - noen timer senere enn vi kunne ønske oss, men det går nok godt å finne frem uansett, månen lyser godt opp på nettene nå. På St Helena er moringer eneste måten å få fortøyd, det er alt for dypt til å ankre for oss. Håper det finnes en ledig moring, blir unektelig litt nedtur om vi må fortsette rett til Ascension.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket på ankringsforholdenen der ja. Det kan ikke være mye le for sjøen når det står på der. Selv nå med le for vinden må det jo dra godt i sjøen. . Ikke så mye som en molo eller bølgebryter noe sted på øya. Som jeg kan se hvertfall.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...