Jump to content

SVAAP II - Flikking og stell av en 40 fot seilskøyte

Svaap

Recommended Posts

• 2 uker senere...

God kveld :)

Innspurten mot avreise er godt igang og lista over "things to do" blir kortere for hver dag som går. At det er lite igjen er vel feil å si, men det hjelper.

Målsettingen er å kaste loss til uken, med kurs for Avaldsnes som endestasjon.

img_8194.jpg

Av de mange tingene som må på plass, så er kommunikasjon og navigasjon viktig.

Det må legges opp strøm til VHF'en og antennekabelen må skjøtes ved masten inne i båten.

Dette overlater jeg til andre - strøm er ikke min greie.

Jeg har brukt litt tid på å sondere hva som er på markedet av navigasjonssystemer, en sondering som i hovedsak har gått ut på å snakke med andre og høre deres erfaringer. Jeg fikk også veldig god og produktnøytral støtte fra Seatronic i Moss.

Etter å ha sett litt på diverse modeller, så falt jeg ned på Lowrance sin HDS-10, med en 10,4" skjerm.

På en seilskøyte står plotteren ute i stryrebrønnen - utsatt for det været som naturen har på menyen til enhver tid. Av den grunn ville jeg ikke ha en plotter med touch-skjerm. Det blir vel omtrendt som en iPhone - fungerer når den vil når skjermen blir våt. (Det er nå i hvertfall det jeg har blitt fortalt).

Med vanlige meny -og funksjonsknapper skal jeg være sikker på å få det som jeg vil -selv når det regner.

Med en grei orientering fra gutta på Seatronic, så føler jeg meg komfortabel på monteringen.

img_8348.jpg

Jeg har laget en bjelke som går på tvers av styrebrønnen som jeg skal montere Lowrance'n på. Denne er laget såpass solid og er boltet ned i gjennom dekket, slik at jeg kan arrangere nødvendige festepunkter for å trekke skjøtene helt inn i cockpit når jeg seiler alene.

Det blir flere bilder av monteringen når denne kommer i gang om en dag eller to.

Seilene er nå bendslet på plass, og masteringer er kommet på. I prosessen med å reise masten så glemte jeg å tre ringene på....Ble noe skikkelig styr å få dem tredd på etterpå - spesielt de nye som yter mye motstand når de skal overlappe hverandre.. Må være to personer fant jeg ut, så det får vente en dag eller to.

Litt bryggeseiling ble det - her med 1. rev satt i storseilet.

img_8335.jpg

img_8340.jpg

Mette hos SybraSail sydde ei taske av seilduk som skal henge foran bjelken i styrebrønnen til oppbevaring av vinsj-håndtak og andre duppetingser.

Har sansen for håndtverket - praktisk, funsjonelt og flott å se på.

Hun laget også en flott detalj for å huse en 3 liter av selvvalgt type... ;-))

img_8347.jpg

Får "gønne på" de nærmeste dagene for å gjøre sjøklart!

God lørdag!

/Ole

Torungen hadde middelvind på 12m/s i går, det "røsket godt" hjemme igår. Ser ut til at det fortsatt er og skal være endel vind. Men skuta skal vel tåle lit vind den. kanskje jeg må en tur nedenom gjestehavna i kveld for å se om Svaap II tilfeldigvis er i Grimstad ...

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Da må jeg få lov til å gratulere så mye Ole! Ikke bare ny båt, men ny bopel også!! Jeg har ingen problemer med å forstå at et menneske velger å bosette seg ved havet framfor i innlandet. Når det atpåtil er på Vestlandet er det bare å klappe i hendene. Er det på Karmøy du har kjøpt deg hus? Har noen utrolig flotte opplevelser og minner fra Karmøy og Haugesund, så det forstår jeg i tilfelle veldig godt :yesnod: Men det er en ting som skurrer litt. Det er vel første gangen jeg har hørt om noen som har flyttet fra en gård uten at det har vært på sykehjem eller i ei lita kasse av tre...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...