romsabonden Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Da må vi huske og invitere Svaap II til Havnedagene i Haugesund , august neste år, satser på at Skudenes informerer den nye båtnaboen om det. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Veldig spennende for oss på Vestlandet dette. Ser frem til flyttetråd ja, og regner med at du averterer på forumet etter mannskap om du skulle trenge det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Spennende nyheter! Kanskje vi snakkes en gang da, nå som du gjør haugalending av deg. Venter i spenning på nye oppdateringer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skudenes Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Romsabonden: Selvfølgelig inviteres Svaap med på Havnedagene. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Svaap Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 God kveld :) Innspurten mot avreise er godt igang og lista over "things to do" blir kortere for hver dag som går. At det er lite igjen er vel feil å si, men det hjelper. Målsettingen er å kaste loss til uken, med kurs for Avaldsnes som endestasjon. Av de mange tingene som må på plass, så er kommunikasjon og navigasjon viktig. Det må legges opp strøm til VHF'en og antennekabelen må skjøtes ved masten inne i båten. Dette overlater jeg til andre - strøm er ikke min greie. Jeg har brukt litt tid på å sondere hva som er på markedet av navigasjonssystemer, en sondering som i hovedsak har gått ut på å snakke med andre og høre deres erfaringer. Jeg fikk også veldig god og produktnøytral støtte fra Seatronic i Moss. Etter å ha sett litt på diverse modeller, så falt jeg ned på Lowrance sin HDS-10, med en 10,4" skjerm. På en seilskøyte står plotteren ute i stryrebrønnen - utsatt for det været som naturen har på menyen til enhver tid. Av den grunn ville jeg ikke ha en plotter med touch-skjerm. Det blir vel omtrendt som en iPhone - fungerer når den vil når skjermen blir våt. (Det er nå i hvertfall det jeg har blitt fortalt). Med vanlige meny -og funksjonsknapper skal jeg være sikker på å få det som jeg vil -selv når det regner. Med en grei orientering fra gutta på Seatronic, så føler jeg meg komfortabel på monteringen. Jeg har laget en bjelke som går på tvers av styrebrønnen som jeg skal montere Lowrance'n på. Denne er laget såpass solid og er boltet ned i gjennom dekket, slik at jeg kan arrangere nødvendige festepunkter for å trekke skjøtene helt inn i cockpit når jeg seiler alene. Det blir flere bilder av monteringen når denne kommer i gang om en dag eller to. Seilene er nå bendslet på plass, og masteringer er kommet på. I prosessen med å reise masten så glemte jeg å tre ringene på....Ble noe skikkelig styr å få dem tredd på etterpå - spesielt de nye som yter mye motstand når de skal overlappe hverandre.. Må være to personer fant jeg ut, så det får vente en dag eller to. Litt bryggeseiling ble det - her med 1. rev satt i storseilet. Mette hos SybraSail sydde ei taske av seilduk som skal henge foran bjelken i styrebrønnen til oppbevaring av vinsj-håndtak og andre duppetingser. Har sansen for håndtverket - praktisk, funsjonelt og flott å se på. Hun laget også en flott detalj for å huse en 3 liter av selvvalgt type... ;-)) Får "gønne på" de nærmeste dagene for å gjøre sjøklart! God lørdag! /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Er det noen her inne som har hatt erfaring med disse fra Biltema? Soft Shackle: Erfaringer? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Skudenes Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Ingen erfaring. Ønsker deg en flott seilas til ny hjemmehavn. Ser virkelig frem til å få ny nabo :-) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Framtia Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 jeg har brukt disse sjaklene og har ingenting å utsette på dem. God seilas vestover ☺ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Asch Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Hyggelig å få deg og Svaap II over på denne siden av vannskillet. Lykke til med seilas og flytting! Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Ønsker deg både god tur og velkommen til Vestlandet Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Svaap Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 SVAAP II har nå satt kursen mot Karmøy, fra Fredrikstad. Neste havn blir Kristiansand :)) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Skudenes Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
godthaab- Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 God tur! Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
snekko880 Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 God tur! det er gode værmeldinger nærmere helgen også Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Hvor er Svaap II nå? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
finnarne Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Torungen hadde middelvind på 12m/s i går, det "røsket godt" hjemme igår. Ser ut til at det fortsatt er og skal være endel vind. Men skuta skal vel tåle lit vind den. kanskje jeg må en tur nedenom gjestehavna i kveld for å se om Svaap II tilfeldigvis er i Grimstad ... Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Svaap Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Hei, Vi er nå i Kristiansand. Har hatt et par dramatiske opplevelser, men jeg må skildre det når jeg kommer hjem. Alt er bra nå og vi prøver en kveld på byen ;)) Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
makkomann Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Hei Ole. Har du tenkt å bo i Svaap? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Hei Makkoman. Nei, jeg har kjøpt hus :) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Heisann, hva skjer nå da Ole? Har du gått fra gård og grunn på Nes??? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Så ligger vi i Mandal :)) Komodo: Jeg flytter fra innlandet ja :) Båten blir liggende her til været bedrer seg. Lindesnes hadde 18-20 sek/mtr i dag. Vil ikke dit... Neste uke gir flotte forhold slik det ser ut nå. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Da må jeg få lov til å gratulere så mye Ole! Ikke bare ny båt, men ny bopel også!! Jeg har ingen problemer med å forstå at et menneske velger å bosette seg ved havet framfor i innlandet. Når det atpåtil er på Vestlandet er det bare å klappe i hendene. Er det på Karmøy du har kjøpt deg hus? Har noen utrolig flotte opplevelser og minner fra Karmøy og Haugesund, så det forstår jeg i tilfelle veldig godt Men det er en ting som skurrer litt. Det er vel første gangen jeg har hørt om noen som har flyttet fra en gård uten at det har vært på sykehjem eller i ei lita kasse av tre... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Komodo - min venn:) Ikke alt i livet styres av en selv.... Har kjøpt i Kopervik, på Karmøy. Syntes hele Karmøy er fantastisk vakker! /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Da vil jeg bare ønske deg lykke til med en nytt liv på Karmøy, det kommer helt sikkert til å bli bra. Karmøy er jo bare utrolig flott! Men ikke bli overasket om jeg banker på døra en dag hvis jeg er på de kanter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 16.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Du er velkommen! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.