drfiskå Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Tenkte jeg skulle lufte litt i det fine været, så da hører noen bilder med gleder meg til å fortsette nå snart, benker og få tak osv tett Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Hakkannen Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Meget vakkert Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Klargjøring for ny motorkasse; pusser hjørnene helt ned, så må jeg gå til innkjøp av nye plater av et slag Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Noen tips til hvilke plater som egner seg til bruk i motorkassen?Samt hvilke materialer som vil være best til benker (tenker gjennomgående spiler), ser for meg at bra furu gjør nytten der? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Hakkannen Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Du tenker male platene til motorkassen? I så fall vil kryssfiner av forskalingstypen (gjerne tynnere, men med samme bestandighet) fungere bra. Får du ikke tak i dette eller ønsker mer trestruktur i overflaten har de polsk furufinér jeg har god erfaring med hos Sørbø Trelast på Mariero. For eksempel, skulle ha tak i OK 6mm kryssfinér og erget meg over at den dimmensjonen oftest kommer kun med tre lag med finér. Den polske hos Sørbø har fem lag og er langt mer stabil. Dette gjelder også for de tykkere platene, den polske varianten hos Sørbø har flere lag enn standard hos Monter, OBS Bygg og de andre og har etter det jeg erfarer også et forholdsvis fint yttre lag med finér. Furu er topp til slike spiler Ønsker du forholdsvis tynne spiler er det en fordel om årringene går loddrett (sett fra enden), da slipper du at benken flekser for mye som den kan gjøre med årringene vannrett og tynne spiler. Styrken blir også noe høyere med årringene loddrett, men hvis belastningen blir stor nok vil de selvsagt knekke. I tillegg til oljing av spilene er det også greit å male anleggsflaten til spilene mot rammeverket under, f.eks. med Bengalakk Arcanol. Da hindres fuktovergang og eventuell spredning av råte blir senket. Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Du tenker male platene til motorkassen? I så fall vil kryssfiner av forskalingstypen (gjerne tynnere, men med samme bestandighet) fungere bra. Får du ikke tak i dette eller ønsker mer trestruktur i overflaten har de polsk furufinér jeg har god erfaring med hos Sørbø Trelast på Mariero. For eksempel, skulle ha tak i OK 6mm kryssfinér og erget meg over at den dimmensjonen oftest kommer kun med tre lag med finér. Den polske hos Sørbø har fem lag og er langt mer stabil. Dette gjelder også for de tykkere platene, den polske varianten hos Sørbø har flere lag enn standard hos Monter, OBS Bygg og de andre og har etter det jeg erfarer også et forholdsvis fint yttre lag med finér. Furu er topp til slike spiler Ønsker du forholdsvis tynne spiler er det en fordel om årringene går loddrett (sett fra enden), da slipper du at benken flekser for mye som den kan gjøre med årringene vannrett og tynne spiler. Styrken blir også noe høyere med årringene loddrett, men hvis belastningen blir stor nok vil de selvsagt knekke. I tillegg til oljing av spilene er det også greit å male anleggsflaten til spilene mot rammeverket under, f.eks. med Bengalakk Arcanol. Da hindres fuktovergang og eventuell spredning av råte blir senket. Supert, takk for svar Skal en tur over fjorden i neste uke, så stikker innom Sørbø Trelast og tar en kikk da, furu får jeg tak i her i nærheten så bør komme i gang med det snart! Nærmer seg veldig at jeg skulle hatt gliset på sjøen! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
MOW Svart 22.Mars.2016 Del på Facebook Svart 22.Mars.2016 her er min nye motorkasse som jeg har laget i vinter - kun hjørnestolpene er tilbake fra den gamle sånn som du skriver også dvs. etter at de er renset for gammel lakk ++ - ennå ikke fått den montert i Snekken. Men her den litt til innspirasjon Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 22.Mars.2016 Del på Facebook Svart 22.Mars.2016 Seherja! Gratulerer med nydelig båt. Fantastisk stykke arbeid du legger ned, håper bruksgleden blir tilsvarende stor Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Seherja! Gratulerer med nydelig båt. Fantastisk stykke arbeid du legger ned, håper bruksgleden blir tilsvarende stor Takk for det Gleder meg noe helt enormt til å få båten på sjøen, kommer til å bli flittig brukt og forhåpentlig vis skape mange gode minner på sjøen fremover. Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Skjedd litt mer i det siste: Mye av tiden de siste ukene har blitt brukt på denne krabaten: Men tenker å gå igang med benker og motorkasse nå, så er det bare å få på plass glassfiber/epoksy når været tillater det (ser ut som det nærmer seg noe til helgen). Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Treskolars Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Flott hund, ligner buhund men synes den har for kraftig nase. Uansett , godt du er på plass med info om båten. Den blir flott Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Flott hund, ligner buhund men synes den har for kraftig nase. Uansett , godt du er på plass med info om båten. Den blir flott Takk for det ? Det er en Shiba, må venne den til med turer på sjøen nå! ? Nærmer seg "ferdig" båt og sjøsetting! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Eddiken Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Spennende prosjekt å fin båt? gleder meg til å se den på havet? Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Spennende prosjekt å fin båt gleder meg til å se den på havet Takk for det Målet er å få den på sjøen så snart som mulig! Har skjedd litt siden jeg tok den på land, og den ble på land litt lengre enn planlagt, men har virkelig kost meg med prosjektet og lært masse (så nå er ikke et nytt prosjekt, skulle en mulighet dukke opp, en fremmed tanke) Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Skal lage glassruter til båten, har noen tips vedr. selve utskjæringen av disse? Har glass tilgjengelig, men må man ha slik et sirkelverktøy for å gjøre dette? Er det evt. mulig å rispe rundt en mal og deretter knekke? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Kjøpt inn polyester, duk etc ???Samt bunnsmøring, glasskutter og diverse ? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Eddiken Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Hei ? har du kjøpt polyester å duk på biltema? Ka betalte du for den 10 liters bøtta med polyester? ? har du god erfaring med polyester og duk fra biltema? ? Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Betalte 750,- for polyesteren, aldri prøvd den før, hverken Biltema eller noen andre sin ? Så det blir spennende! Forsøkte å skjære glass også, godt jeg har mye å gå på ? Haha Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Eddiken Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Gi tilbakemelding på kordan det går med plastinga ? mye å spare på biltema ser eg? Sitér dette innlegget Link to post
aleksanderknudsn Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Nydelig båt! Gleder meg til og se det ferdige resultatet ☺ Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Nydelig båt! Gleder meg til og se det ferdige resultatet ☺ Takktakk ? Det nærmer seg nå! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Gi tilbakemelding på kordan det går med plastinga mye å spare på biltema ser eg Så snart jeg får gjort noe mer skal jeg oppdatere her Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Nå er jeg snart ferdig med glassfiberen, litt overrasket over hvor mye polyester det går så mulig jeg må ha litt mer enn den 10kg bøtta jeg startet med.Må si at det har gått overaskende greit å jobbe med, har klippet/revet til fiberen der jeg har planlagt å jobbe, for så å blande det jeg tror er korrekt mengde polyester/herder, for så å påføre og gjenta på neste område.Kommer bilder i løpet av helgen! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Royal Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Jeg er imponert over jobben du har gjort. Jeg har selv en halvdekker, så det er ekstra stas å se at du valgt å droppe det "uoriginale" overbygget og tilbakeførte snekka til rein halvdekker! Hilsen Kim Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Sjekk detre youtube klippet. God demonstrasjon om hvordan man lager glass sirkler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.