Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?

tobixen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Tom Rør, av alle på forumet så var det faktisk kun Tobixen selv som var til stede.

"Bekmørkt og uvær" skriver du, "galskap" skriver du, som ikke var der.

"11 m/s i mørket, ikke noen risikosport" skriver han som var der.

----

Greit å utveksle meninger men dette grunnstøter vel ganske grundig.

Det er vel også viktig å huske at det er en forskjell på en seilbåt og en motorbåt. Vet ikke om jeg blingser men det er vel motorbåtfolket som helst så at Tobixen skulle holdt seg hjemme i jula i stedet?

Og så skriver du at flere i tråden "fyrer oppunder" fordi en syns det er en god plan å legge juleferien i seilbåt litt nedover svenskekysten?

Det grenser fælt til å si at Tobixen nær er en fjernstyrt unge som lar seg styre av hva folk måtte lire av seg på et forum, nedlatende holdning kaller jeg det. Tobixen tar egne avgjørelser i egen båt og tråden viser at han behersker båten sin og utfordringene på en god måte.

Din harrang er lite "gentelmanship" syns jeg. Ja, han var nær å drite seg ut en gang. Hvem har ikke vært det, men få tør kanskje å skrive ærlig om det på et forum. All ære til Tobixen for at han gjør det, det er lærerikt for mange, ikke minst de med seilbåt.

Det var vel ikke akurat drittvær da de la ut, og at de håndterte de utfordringer som oppstod underveis etter beste evne er det vel ingen som bestrider ?

Derfor leser jeg de som mener dette var galskap som at de mener det er galskp å være i båt om vinteren, rent generelt. Der er jeg da altså uenig.

En viss risiko er det såklart, men også om sommeren er det større risiko å være i båt enn å la det være, så får det bli litt opp til den enkelte hvor de mener grensen går for seg og sitt mannskap.

Her på vestlandet er det ihvertfall mye båt på sjøen hele året.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det er ingen som advarte ham mot å dra på tur, men når været utviklet seg som det gjorde,mener jeg fremdeles at det var galskap. Det med fjernstyrt unge blir også litt søkt, for det har jeg ikke vært i nærheten av å antyde. Du mener faktisk at dette var en helt ok tur helt innafor alle normer for sikkerhet??

Jeg bruker også båten min på vinteren, men man tar visse forholdsregler når det er mørkt/kaldt/vindfullt, og når folk i distriktet man ferdes i advarer mot å gå i mørket pga. disse faktorer, samt evt. redskap som ligger å flyter, og som man ikke ser i mørket.

Jeg dro ut i 11 m/s vind i bekmørket med barn i båten bare for et par dager siden. Vi hadde en plan om å lage middag, men kona la seg til å sove så det ble ikke noe av. Hun sover så godt når det bølger litt. Båten var en 22 fots columbie 66. På vei ut møtte vi en sjark som nettopp hadde gått ut, nå med nesa mot land og fullt guffe på motoren. Han skulle inn før det ble for kjipt.

Hverken barn, kone, passasjer eller meg synes det var nevneverdig skummelt. Heller irriterende at det bare ble kaffe og kjeks istedenfor middag.

Seilbåter virker ganske bra i vind egentlig. Og det er vel her seilfolk har et annet syn en motorbåtfolk på vær. Vi ser på vind som motor. I tillegg bølger det mye mindre når man seiler enn når man går for motor. Dermed virker det ikke så ille og man blir ikke så veldig stressa av været i seg selv.

Jeg tenker Tobixen lærer det jeg og mange andre har lært tidligere; situasjonen snur fort, planlegg for katastrofe, ha marginer og hold deg unna land.

Vindretningen på Tjurpannan var fra Nord var den ikke? Der inne (hvor han åpenbart mistet motorkraft i en av maskinene) er det ikke så grov sjø som lenger ut heller, selv på tung vestavind.. motortrøbbel der på en vestlig kuling i juli trenger ikke å være mindre "spennende"..

men - som folk sier, kapteinen kjenner jo leget best... risiko kan man diskutere seg i hjel på ... som jeg ikke håper resten av tråden vil handle om.. .tipper Tobixen har et og annet bilde og utvidet reiseskildring på lur?

Vindretningen på Tjurpannan var NW til WNW. Og da skal en helt inn mot Vakop før det blir trivelig med mye vind og sjø i det området.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Fare/risiko? Eller hva Pinkvin?

Tracking fra en mann som bakser med seil osv, har da gjort værre piruetter på fjorden selv, men like rett og fin som en motorbåttracking er det jo ikke. Og som Tobixen selv kommenterer så visste han hvor grunna var, og lot være å seile på den.

En kan ikke kritiseres for å gå nær en grunne man vet hvor er? Men han var for nær fjellet og det har han i grunnen skrevet nok om selv. Ingenting i det han har skrevet som tyder (min subjektive vurdering) på at han ikke så faren i situasjonen.

-------

På linje med deg så er jeg sofaseiler i denne konkrete saken, men jeg velger å høre på han som faktisk var der. Helt enig i at det ikke fremstod som en ordinær søndagstur, men det la han jo aldri opp til heller. På meg virket det som han ville høste erfaringer og ha en fin tur. Med "ny" båt ble det noe plunder, og som han skriver så lærte han mye av det også.

Flott lesning og kjekt for alle oss som leser forum i sofaen i stedet for å seile i jula at han deler sine erfaringer.

Jeg synes ikke turen var spesielt hasardiøs. Tobixen med famile var selvfølgelig utsatt for noen uhell og noen hendelser kunne vært unngått med litt bedre planlegging. Men jeg følte aldri at de var i noen stor fare. Personlig velger jeg åpen sjø fremfor trange sund med skjær, av erfaring vet jeg at tåler båter ganske dårlig vær. Mannskap er ofte en større utfordring i dårlig vær. De har en stor og trygg båt.

Å være på havet i mørket er ikke så ille egentlig, man har fyrlykter som viser vei og de vises mye bedre i mørket enn på høylys dag. I tillegg hadde de flere typer navigasjonsutstyr tilgjengelig ombord. De var også i et område hvor redningstjeneste er relativt nære og lett tilgjengelig. De hadde et helt forum av båtentusiaster som fulgte dem og var klare til å hjelpe ved behov. Akkurat det finner jeg nesten litt rørende og jeg får tilbake troen på menneskeheten.

Jeg synes dette virker mye mindre hasardiøst enn å kjøre i 40 knop forbi badende og i tett båtrafikk. Sammenlignet med mye av det som skjer hele sommeren med uvante båtfolk og stor fart var dette rimelig kontrollert. Tobixen viste handlekraft når det trengtes. Han viste at han kunne handtere situasjoner der mange ville blitt handlingslammet.

:thumbsup:

Om noen av seilasene var på kanten?, jeg var ikke der så det må skipperene bestemme.

Men litt bedre planlegging for ikke å komme i tidsnød og så slippe noen natt-seilaser mulig det er lurt.

Det som er viktig er Ingen av manskapet blir redde da dreper en sjølivets gleder. Hva sier ungene?

Har fire råd hvis en skall et bestemt sted, ta noen gode lange et-tapper til bestemmelsestedet, så kan en kose seg på hjemveien

og Hvasser 2 dager før sluttdato.

Seilas på måfå snu når halve ferien er over og Hvasser 2 dager før sluttdato slik har jeg unngått tidsklemma i 30 år.

Følg med på værmeldingene OpenCpn og Gribb filer http://om.yr.no/verdata/grib/ er bra for oversikten.

Friskmelde Diesel tankene og fyll diesel på helårs marina. sjekk tanken for vann etter hver fylling.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

<snip>

Kan du si med hånda på hjertet, at denne turen var helt innenfor det som er ok med tanke på sikkerhet for båt og mannskap?

<snip>

Nei, dette er langt på utsiden av min komfortsone. Og det er poenget mitt. Jeg kan bare definere hva som er bekvemt, og som oppleves som sikkert for meg selv - ikke for alle andre. Spesielt når jeg ikke har noen som helst kunnskap om disses nivå, hva de behersker og tåler. Det er utilbørlig - og det er feilen du gjør.

En annen ting er om du hadde vært ombord. Da måtte dine grenser tas hensyn til.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Enig her Tom, hadde dette vært en tur med kun to voksne og erfarne seilere i en seilbåt som de visste var i ship shape og som de kjente inn og ut, hadde min personlige vurdering vært noe helt annet. Men her var det hjelpeløse barn ombord, ned til 1 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var da voldsomt med negative ytringer her da....

Jeg mener at vi skal berømme Tobixen for at han har postet en over middels interresant og engasjerende juletur, med en ærlighet langt over det de fleste andre av oss hadde postlagt.

De fleste av oss velger å sminke sannheten i de fleste tilfeller, kanskje for å unngå nettopp en slik hale av hylekor i etterkant, og for å beholde "ansikt", her har vel Tobixen gjort det motsatte og lagt seg for hugg...

Og vi hugger...!

Ja overskriften er "Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?", men tror neppe han så for seg at han skulle stilles til veggs og dømmes nord og ned i etterkant av turen!!!

Hvem kan vel med hånden på hjertet si at de aldri har opplevd problemer på tur med en for dem relativt ny båt, om dette skjer i Juli eller Desember betyr for så vidt lite, så lenge de som opplever det takler det på en eller annen måte.

Kjenner en fisker på Tjøme, som mener at det er tryggere utpå i en høst storm enn en god vers dag midt i juli.

Ja Tobixen har hatt noen utfordringer underveis, men han taklet alle sammen slik at de kom videre, la oss ikke drepe lysten til å poste lignende episoder senere, eller som noen har skrevet tidligere her, lysten til å dra på båttur igjen.

Jeg var meget bekymret og spent, når det gjaldt den episoden på Gula Humpen, han hadde kanskje mer flaks enn en kan regne med akkurat der, men har ikke vi andre også hatt flaks før? Er alt bare smørseilas for oss andre?

Jeg kan i hvert fall si at jeg har hatt flaks noen ganger, men vil ikke kalle meg hverken gal eller dumdristig av den grunn.

Synes det er trist at denne flotte tråden ender opp som en plass vi sitter og kaster skit til hverandre.

Vi har alle forskjellige preferanser for hva som er greit eller ikke, og alle reagerer forskjellig.

Tobiksen har vært på en flott juletur på svenskekysten med familien, og jeg er fortsatt misunnelig, skulle ønsket jeg og hadde fått med meg min familie på det.

Kos deg videre på turer Tobixen, og legg gjerne ut reiseskildringer også i fremtiden.

Jeg har i hvert fall satt stor pris på dette og er veldig glad for at dere har gjennomført en flott tur.

Fernanda

:flag:

Ja

Båthilsen fra Fernanda.

Det er godt vi er forskjellige,

<snip>

Det er ikke meningen å være usaklig. Men jeg har lyst til trekke inn gamle J. Bjørneboe. Jeg husker ikke sitatet ordrett, men i bokserien hans om Bestialitetens Historie sier han noe i retning av ... det er de homofile, kriminelle og avvikerne som har brakt samfunnet videre.

Det er altså på utsiden av mainstream livet skapes og utvikles.

Som en kan se av signaturfeltet mitt - elsker jeg aforismer. Denne har jeg skrevet selv:

Hvis to personer er dønn enige

- er en av dem overflødig
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Mye av spenningen her er jo i måten situasjonen ble framstilt på. En regissør av av en spenningsfilm kunne vel ikke gjort det bedre. Her fikk vi oppdateringer om dårlig vær og sviktende motor, vi kunne se ferden live via AIS og så måtte vi vente.

Vi logget inn til stadighet, vi trykket F5. Vi ville så gjerne se en ny post. Vi ble hengende i spenning og i ren Hitchcock-stil fikk vi bare vite nok til å bli livredde. Vi hadde ikke full oversikt og lot fantasien få fritt spillerom. Spenningen var til å ta og føle på, alle tenkte vi på de som var ombord.

Jeg synes det var interessant å følge med, jeg satt klistret til skjermen hele turen.

Hadde dette kommet som en oppsummering i ettertid ville det på langt nær virket så farlig. Det ville blitt noe slik som: Fin tur, men noe dårlig vær på hjemtur. Fikk problemer med motor på tur hjem, måtte heise seil og finne et sted å ankre opp. Knotet noe med å få opp seilene og få rett seilføring, var nært skjær før seil ble satt riktig. Vurderte å bruke distress-knappen på VHF-en, men slapp det da vi klarte å handtere situasjonen. Fant aldri ut hva som feilet motoren, men den virket fint resten av turen. På grunn av forsinkelsen måtte vi sende barna hjem med tog.

Hjelp, hvordan kan enkelte uten relevant erfaring mene noe som helst om noe hva som er forsvarlig? For meg fremstår dette som klart trygt. Blir vanskeligere uten motor, men det er tross alt en seilbåt.

Jeg var også på seiltur i julen. Brukte dagen på land, kvelden til transport. Nattseilas er hyggelig nesten hver gang. Avsluttet turen før vinden kom, kulda var ett større problem. Diskuterte svenskekysten, men ski fristet så turen ble kortere.

Mange seilere utforsker elementene. Høststormene har jeg brukt mye, ut i mørke og presse grenser. Stoppet vindmåleren på 15 m/s ble vi skuffet. Har også vært mye på tur med barn. Så lenge de voksne er rolige har de det bra. Gøy å se hvordan de tilpasser leken i storm når alt rister og slår.

Hvis denne turen var uforsvarlig har jeg gjort mye som er langt utenfor skalaen.

Synes ikke du som seiler, at det var deler av denne turen, som var i overkant risikofylt?

Nei.

Og når vi ser på tobixen's refleksjoner i etterkant, og all lærdommen som kom ut av denne ene uheldige hendelsen (som det helt klart var), så tror jeg det på sikt bare kom positive ting ut av dette.

Den Amerikanske filosofen og psykologen John Dewey er (riktignok noe feilaktig) kjent for uttrykket erfaringsbasert læring (eller learning by doing).

All verdens teori og planlegging kunne aldri erstattet de erfaringene tobixen sitter igjen med detter denne turen. Det er jeg rimelig sikker på.

Ellers mener jeg fremdeles vi må tenke over retorikken vår i innleggene med tanke på hvem som kan lese dette, som var mitt hovedpoeng i innlegget du siterte.

Største problemet ved utløpet av kanalen, er propellstrømmen fra ferja. Den går rett i kaikanten, og freser ut igjen i 90 grader på tvers av kanalen.

Ja, det er et poeng. Akkurat den strømmen ved oppstarten er ikke god å komme i. Under bybrua i Stavanger der fergene går snorrett i 3 knop er de ikke så farlige..

Ellers så støtter jeg deg angående kritikken av turen Seilaren. Tror ikke noen av oss som har sittet her på nettet kan vurdere hvor farlig eller ikke dette har vært. Tobixen m. frue har vurdert dette som greit, og det er det viktigste.

:thumbsup::thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...