REM Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Noen som har erfaring med denne trakten? Tar laaang tid Tom. Dropp trakta men sørg for å ikke suge fra bunnen av tanken. Den siste skvetten som er forurenset kjører du rett i ei bøtte som du tømmer ut. Regner da med at du har tilgang fra toppen via et mannhull el. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tom Rør Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Det gikk bra med trakta, da jeg styrte flowen med pistolen. Sånn gikk jeg fram Sugde ut restene med vannsuger. Tar en runde til med den når det som evt. siger ned har lagt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 (redigert) Kjørte du dette rett inn på den andre tanken uten å filtrere først? Tenker jeg ville sugd tanken tom ved å kople meg inn på sugelina til motoren på den aktuelle sida ETTER forfilterene slik at jeg ikke hadde pumpet evt. dritt over i den andre tanken. Redigert 20.Desember.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Jeg kasserte 60 liter, og brukte Mr. Funneltrakten. Det skulle i følge en del folk filtrere bra. Har jeg gjort meg bort tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 (redigert) Tom, har du vært inne på tanken om å tømme og rengjøre den andre tanken med det samme du har utstyret på plass ved båten? Redigert 20.Desember.2014 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Mye snakk om dritt på tanken, men det er vel ikke problemet her? I de 60 litrene du kasserte, var det mye uhumskheter der? Nå er det vel først og fremst viktig å få tettet tanken. Å rengjøre tankene er en annen sak. Det er faktisk noe jeg selv burde tenkt på, har ikke gjort det noen gang etter at jeg kjøpte båten i 1987! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 (redigert) Det var ikke noe dritt å snakke om, da det kun var småfragmenter i bunnen av "Mr.Funnel" Jeg så heller ikke noe i de kannene jeg kasserte. Jeg skal ta en skikkelig inspeksjon i den tanken som er lekk, da først skal jeg vurdere den andre. http://www.mrfunnel.com/Mr._Funnel/Home.html Redigert 20.Desember.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Da hadde jeg ikke kassert den dieselen. Ville latt den stå til over nyttår og pumpet ut 95% av kannene. Hvis du suger ut av kannene, evt med en hevert, virvler du ikke opp fra bunn som når man heller. Unødvendig å kassere 60 liter prima dinosaurusjuice Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 He He. En kompis fikk den for å bruke på en gammel traktor. Det er faktisk Snekker`n, som var med på turen hjem fra Molde. Lønn for god jobb på turen Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 ......og hvis det er en som fortjener det, så er det Snekker'n! :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 ......og hvis det er en som fortjener det, så er det Snekker'n! :yesnod: Enig med deg Zitt Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Det jeg skrev i innlegg #109 er trolig vranglære. PL400 krever fettfri limflate etter hva som står på patrona i dag. PL400 er produsert av Tremco. Mener å huske at i tidligere tider så var PL400 et BF Goodrich produkt som festet både til våte og olja flater. Dette gjelder tydeligvis ikke lenger. "Komodo"s metode med å vakuumere tanken med støvsuger vil nok kunne fungere, men tror nok tanken bør være tom og der bør brukes støvsuger med bypass-kjøling på motoren. Ta høyde for at tanken kan klappe sammen om det blir for mye vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Det er riktig at PL 400 var et BF Goodrich produkt før, da jeg brykte det på vriene jobber dengang. Ville nok ikke stolt på det i denne saken, men som lim på enklere saker hadde jeg ikke kviet meg. Vil en støvsuger kunne få tanken til å klappe sammen tror du? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Da måtte du i tilfelle ha en ufattelig kraftig støvsuger. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 skal ikke se bort fra det.. her er en kuriositet i så henseende.. http://tv.nrk.no/serie/ikke-gjoer-dette-hjemme/DMPV73030613/sesong-3/episode-6#t=19m3s Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Ingen fare Tom. Ei campingvogn er ikke noe annet en ei dårlig sammenskrudd kasse av papp og flis. Dieseltanken din er mye kraftigere og med minst to skvalpeskott og helsveiset høykvalitet aluminium vil den tåle mye mer. Dessuten, poenget med støvsugeren her må jo være å skifte ut den eksplosive lufta inni tanken med frisk uteluft. Til dette trenger du lufting slik at uteluft kan komme inn, og dette vil redusere undertrykket vesentlig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 En dieseltank er ingen trykktank og er ikke laget for å motstå særlig grad av overtrykk, og slettes ikke vacuum. Tror ikke det vil by på problemer å deformere en ordinær drivstofftank til denne typen båter til varig skade med en støvsuger og tett avluftning. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Hade på 70-talet en kompis som fick se bränsletanken på sin Volvo bli platt efter att tillufthålet av någon anledning hade gått tätt.... Så viss försiktighet kan nog vara på plats, kan bli ett dyrt experiment... God Jul! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Måtte åpne fyllestussen for å få skikkelig sug med støv/vannsugeren, så det kan ikke være særlig bra lufting på disse tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Jeg var nok litt lite varsom med det støvsugertipset. Som Chiefen sier her skal det veldig lite undertrykk til for å skade en dieseltank. Den har plane vegger og er på ingen måte utformet som en trykktank, kun en atmosfærisk tank som skal tåle det hydrostatiske overtrykket fra dieselen. Jeg vil legge til at om man setter på en støvsuger på dette viset bør man begynne med god til-luft til tanken, og evt strupe etter behov. Hensikten er å skape et svakt undertrykk i tanken slik at man suger luft inn i det vesle hullet fra lekkasjen, og dermed kan avfette og lime. Dessuten, poenget med støvsugeren her må jo være å skifte ut den eksplosive lufta inni tanken med frisk uteluft. Jeg har tydeligvis uttrykt meg veldig klønete. Hensikten med støvsugertrikset er å kunne utføre en "Grøftekanten Auto" reparasjon uten å tømme tanken for diesel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trude III Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Hei, Har fulgt med i denne tråden og har selv hatt en liten lekkasje i en sveiseskjøt på min alu. diesel tank. Det kom kun en dråpe en gang i blant så lekkasjen var minimal men jeg ønsket og få det tett. Lekkasjen var for øvrig på samme punkt som Komodo og torbi har beskrevet. Jeg brukte en sterk Epoxy type av merke JB Weld som var beregnet for dette. Uten å ha noe vitenskapelig bakgrunn for dette så hadde jeg vært skeptisk til et fleksibelt enkomponent lim av merke PL400 o.l. for denne type tetting. Min klatt med JB Weld Epoxy har sittet der i over 6 år uten antydning til drypp eller tegn på å falle av. Bare min mening altså Hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Eureka Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 (redigert) Nå er det sikkert ganske mange som følger denne tråden , og vil tilegne seg kunnskap som de kanskje får bruk for i fremtiden. Mens vi venter på fortsettelsen, er det noen som kan dele tips dersom uhellet er ute, og lekkasjen oppdages midt under sommerens langtur, eller under en dagstur? -for mange år siden hørte jeg om at dersom man fikk sprekk i bensintanken på bilen, så kunne man gni et såpestykke på sprekken til det ble tett. Hadde såpestykke-triksen funket i denne situasjonen også om Tom hadde oppdaget det på tur langs kysten? -eller ville margarinen ordnet dette også? -ikke ment som avsporing, kun en liten " kjekt å vite", når vi er inne på temaet. Redigert 21.Desember.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Et lite triks som en nød-rep på en tank i metall er et slag med en kjørner rett ved siden av lekkasjen. Dette trikset fungerer bare hvis det er en pore i en sveis. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Om du ikke sveiser, så har jeg villet forsøkt kjemisk metall fra Devcon sitt sortiment! http://www.devcon.com/products/products.cfm?brand=Devcon&family=Aluminum%20Putty%20%28F%29 Linken viser til Aluminums putti, som er en to-komponent epoxy blanding med aluminums-pulver som hovedbestandel. Aller helst fra innsiden av tanken, men om man rubber godt, og 100% rent, så binder den seg også bra fra utsiden. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Det er mange triks som kan brukes som nødhjelp (midlertidige reparasjoner) på forskjellige lekkasjer, her er to: Lekkasje i varmeveksleren på MASE 8000 aggregat, aluminimu: 1 pose kanel. Ikke mulig å få reservedeler til denne motoren. Kanelen har sittet der i omtrent 8 år. Fremdeles tett. Eksoslekkasje fra hovedmotoren, sveisefeil utført av meg selv: 1 klyse Tec 7 og to runder med Biltema vevtape. Husker ikke når, men det er mange år siden. Har hatt planer mange år å fikse dette permanent. Som offshore 'lar det skli til neste hovedvedlikehold'. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.