Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Super dokumentasjon av CQR Steinsvik! For meg kan det se ut som om det hadde rettet seg fortere hvis det hadde hatt litt breiere vinger bak på bladet. Det så jo ut som om det tok godt tak, men det er kanskje veldig følsomt på bunnforholdene. Enig i det du har sagt tidligere om at rollbar virker mest effektivt for å rette ankeret.

Link to post
Share on other sites

Måtte vært på FB det antar jeg. Men ja, har hørt hun har kommentert at vi nå har verdens styggeste anker. Vi har nok litt forskjellige prioriteringer

 

Det var nok her også:

 

Monterte det her idag, og viste det stolt til kona. Kun en kort kommentar: STYGGT!! Så da blir det vel å montere Brucen igjen. Sukk

 

 

Bet meg nemlig også merke i den kommentaren der, måtte glise litt av den :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken bunn er det der?

Hvis du hører det skraper i kjettingen og ankeret rykker/hopper litt bakover når du bakker det fast, er det steinbunn. Da funker ingenting. Glir det lydløst bakover, er problemet noe annet. Hadde du nok scope ute når du bakket? 3:1 er absolutt minimum. Helst 5-7:1.

 

Vi har - bank i bordet - ikke hatt en eneste mislykket ankring med Rocna til nå (bortsett fra et par tilfeller der det var stein/korallbun)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

opplevde å måtte gjøre to forsøk med den nye Rocknaen i dag før jeg fikk feste i Sandspollen....

 

Overhodet ikke rart det der Framtia, med det er bare begynnelsen.

 

Rocna er tross alt i ferd med å bli et utdatert anker. Det forskes stadig mer på dette området, og snart kommer det til å kommer videreutviklinger på markedet. Jeg kjenner til at det er et blyfylt rollbaranker under utvikling på Vestlandet som er under utprøving i disse tider, og snart kommer det et revolusjonerende design fra ytre oslofjordområdet kalt "Knife". Dette skal etter sigende skjære seg ned i sjøbunnen på en helt unik måte. På samme måte som vi som har Bruce, vil også dere med Rocna snart oppleve at det vil bli vanskeligere og vanskeligere å få ankeret til å sette seg, og holdkraften vil reduseres i takt med at det blir utdatert.

Link to post
Share on other sites

På samme måte som vi som har Bruce, vil også dere med Rocna snart oppleve at det vil bli vanskeligere og vanskeligere å få ankeret til å sette seg, og holdkraften vil reduseres i takt med at det blir utdatert.

Og jeg som nettopp har bestillt meg Rocna! De var heldigvis tomme på lageret, så skal sende mail og avbestille! Sporenstreks :lol:

Link to post
Share on other sites

Angående daumann.

Jeg gjorde et lite eksperiment i går. Natten før var det mange kraftige vindkast som rykket i båten, så jeg tenkte å sjekke hvordan en daumann ville påvirke kjettingen.

Jeg dykket ned og sjaklet en 15 kg bruce-kopi på kjettingen, ca 1/3 av lengden ut fra hovedankeret. Siden det nå var vindstilt, satte fruen motoren i bakk og gav litt gass for å simulere et kulingkast.

Resultatet var at ankeret (15 kg) ble løftet opp og kastet rundt som en filledukke, uten at det så ut til å påvirke vinkelen på kjettingen det minste.

Dybde: ca 3,5 meter. Kjetting: 27 m 10 mm (7.7 ggr dybden). Se video under (kanskje litt vanskelig å se hva som faktisk skjer)

Skal prøve å gjøre en bedre test en anngen gang, på dypere vann med mindre kjetting ute, så blir effekten (eller mangelen av) mer tydelig. Nå ble anker-daumannen bare løftet litt opp fra bunnen.

Poenget er at når kjettingen, som i seg selv veier mer enn 60 kg, nærmest står i spenn, da spiller ikke 15 kg ekstra vekt så stor rolle.

 

Nytt eksperiment i dag. Testet å feste loddet 10 meter fra båten (totalt 25 m kjetting). Det blåste litt, så her så man resultater:

 

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, en liten knekk ble det, men det var bare lett bris. Når fruen prøvde å gi litt bakk med motor, ble det mye strammere. I frisk bris eller mer, står kjettingen stram - daumann eller ikke. En viss effekt har den selvsagt, men at den er nevneverdig nyttig er mest en myte, mener jeg. Det finnes mer effektive måter å ligge trygt på. Litt mer kjetting ute, f.eks.

 

Du har rett når det gjelder tau, da tauet ikke har særlig egenvekt. 15 kg daumann tilsvarer ca 6-7 meter 10 mm kjetting.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men stram kjetting er en ting, en annen ting er hvor mye det rykker i ankeret, og da mener jeg ikke brucen :giggle:  Jeg mener det er en av de viktige effektene at man reduserer rykk i anker og fortøyningsfeste. Men som dere også sier, på en 60 kilos kjetting blir jo et 15 kilos lodd lite i forhold. På et tau vil endringen være stor.

 

Jeg bruker for øvrig ofte dødmannslodd på fortøyningene til land også. Hvis det er litt svell der man ligger kan det bli ubehagelig nøkking i fortøyningene. Det kan også fort medføre fortøyningskiler som nappes ut. Henger man et blylodd midt på tauet blir det mye behageligere å være om bord. Hvis jeg henger ut dødmann på dreggen (vi har blytau), prøver jeg å henge det slik at det nesten går i bunn. Blir det litt bevegelser f.eks. fra svell vil loddet heises opp og ned, rykk blir nærmest eliminert.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg bruker for øvrig ofte dødmannslodd på fortøyningene til land også. Hvis det er litt svell der man ligger kan det bli ubehagelig nøkking i fortøyningene. Det kan også fort medføre fortøyningskiler som nappes ut. Henger man et blylodd midt på tauet blir det mye behageligere å være om bord. Hvis jeg henger ut dødmann på dreggen (vi har blytau), prøver jeg å henge det slik at det nesten går i bunn. Blir det litt bevegelser f.eks. fra svell vil loddet heises opp og ned, rykk blir nærmest eliminert.

Hei

 

Dette testet jeg også for ett par helger siden. Hadde ikke annet for hånden en en 10 ltr pøs jeg fylte med sjøvann, men det virket.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hvis noen har blitt skremt av denne tråden og oppdager at sitt 30 kg verdiløse originale Bruce anker ikke lengre gir feste - send meg en IM. Er interessert i å øke fra 20 kg, og begynner snart jakten på gårsdagens teknologi i større utgave Tror ikke jeg får Rocna inn i baugrullen med baugstige over med den bøylen på, men skal granske mulighetene for det også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...