Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Som sagt før: farget strips på kjetting virker utmerket år etter år og glir fint over vinsjen. Jeg har to strips pr ledd, og antallet ledd med strips, i fargekombinasjon, forteller meg hva jeg har ute. Dette ser jeg både fra flybridge, inne, om natten med søkelyset på. Og det har ikke løsnet en eneste strips siden jeg satt dem på for 7 år siden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 som regel synes man at man er mye nærmere naboen/land enn man egentlig er. 

 

Opplever det samme selv. Blir stadig overrasket over opplevd og faktisk avstand når jeg ankrer opp. 

 

Pleier å ta jolla en tur mot land for å realitetsjekke når jeg syns det er for nært, og uten unntak, så langt, er det veldig god plass selv om jeg syns det var for nært når jeg var i båten.

 

Er vel sånt man kaller "erfaring" kanskje :-)

Link to post
Share on other sites

Tja.

 

Jeg husker en gang vi lå på svai med tau ute, vi fikk etterhvert en nabo som la seg med kjetting. Da vinden svaiet naboen rundt, men kjettingen hang jo fortsatt rett ned - vi dro jo med oss tauet mens vi svaiet. Det var blitt mørkt, og naboen hadde visst allerede gått til sengs. Vi ville ha truffet hverandre om jeg ikke hadde dratt inn litt mer ankertau. Da er det ergelig å ikke ha markering på ankertauet - har vi fortsatt nok tau ute eller ikke?

 

Andre litt ubehagelige opplevelse var i Sandspollen. Vi ankret opp, jeg kjørte ut mye kjetting, bakket bakover for å verifisere at ankeret satt og at vi ikke ville kunne komme borti naboen. Mens jeg bakker spør naboen reteorisk og med en smule irritasjon i stemmen: "ligger ikke du litt nært nå?", hvorpå jeg glattet det ut og prøvde å berolige naboen. Jeg antok at når jeg slapp gasshåndtaket, ville båten trekkes nærmere ankeret igjen - det skjedde jo, men ikke så mye som jeg hadde håpet på. Ingen farlig situasjon oppstod, men jeg følte at dersom naboen mente vi var for nært, så var vi kanskje for nært. (I retroperspektiv skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg ikke dro inn 10-20 meter med kjetting - men igjen, kanskje det er fordi mange av stripsene jeg har prøvd å markere kjettinglengde med er slitt vekk)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Då var eg endelig ein stolt eigar av Rocna 25 kg.

bilde

 

bilde

 

Passa fint i orginal rulla. Litt modifisering må til med tanke på sikring, med dette går lett.

 

Tok også ut all kjettingen og merka denne med slike kjetting markører fra Seatronic. Limte dei i tilegg med loctite superlim. Så nokre strips på kjettingen for sikkerhets skyld.

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Litt kommentarer etter overgang fra 20 kg ilas brucekopi til 20 kg rocna på hekk anker. Dette er ikke en test, men en magefølelse etter endt første Rocna sesong.

 

-Rocna henger vesentlig bedre på sandbunn

-Rocna henger bedre på fast mudder, men hvor mye er vanskelig å si.

-Rocna henger ikke så veldig mye bedre på løst mudder, men hvertfall like godt.

-Rocna er vanskeligere å brekke løs fra havbunnen enn ilas brucekopi. Noen ganger litt i hardeste laget, slik at man må feste anker på kryssholt for å brekke løs.

 

Ellers generelt godt fornøyd, og med unntak av ulempen med å brekke løs fra tid til annen, fremstår Rocna som like bra på alle områder, og vesentlig bedre på endel bunnforhold. I Sverige var det flere plasser hvor jeg var i tvil om Rocna var bedre enn Bruce kopien, muligens pga. Løst mudder. Nedover sørlandskysten er forskjellen større i Rocna favør.

 

Dette er basert på synsing og foreløpig magefølelse etter en sesong. Anker har ikke vært testet på svai, da Bruce kopien fra ilas fortsatt er i bruk som svaianker.

 

Konklusjon: Bruce kopier har fungert bra og er til å stole på, men Rocna kan se ut som ett noe bedre anker, selv om det endel ganger ikke er like bra som reklamen. Skal jeg skyte fra hofta, vil jeg si Rocna henger fra 0-50 prosent bedre i snitt enn en ilas brucekopi på samme størrelse. Det har ikke vært mitt inntrykk at det noen gang har vært vanskeligere å få feste enn med Bruce kopi. Ingen av de to er perfekte, så av og til blir det uansett dårlig feste. Rocna er en forbedring, men å bygge opp tilliten jeg hadde til ilas bruce'n vil nok kreve mer enn en sesong.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hvor relevant er det egentlig å dra avgårde i 2 knop når man skal sette ankeret? Ser ut som om ankeret henger som et slips etter båten...

 

I denne testen klarer Mantusen seg bra, men det er jo også på 45 pund, mens Brucekopi og Rocna var 33.

https://www.youtube.com/watch?v=XodgOraK1YU

 

Ser for meg at Mantusen har en fordel med måten tuppen er slipt/smidd i forhold til Rocna. Der valgte jeg å lage tuppen på mitt anker "The Knife" slik som Mantus (innlegg #68 https://baatplassen.no/i/topic/118770-hjemmelaget-anker-diy/page-4 )

 

Ellers var det interessant å se hvordan Brcucen ploger gjennom sanden uten å grave seg dypere. Virker som om den har en geometri som gjør at den ikke vil grave seg dypere under de forutsetningene som testen har.

Link to post
Share on other sites

For normale norske forhold og behov så er testen her helt irrelevant ... men har man mye "scope" ute og vinden er hard og skiftende så er det neppe utenkelig at båt rekker å komme opp i to knop på tvers av tidligere vindretning.

 

Apropos, ligger nå i Bærum i relativt skjermede forhold (Saraholmen/Borøya), det er ganske rolig men det har vært en og annen "kule" i det siste. Jeg ligger med anker både forran og bak og har noe slakk. For et par dager siden greide faktisk båten å hente såpass med fart forover at jeg merket et ganske så kraftig rykk da hekkankeret (relativt tynn kjetting) strammet seg til - jeg kunne ha hentet opp adskillig mer fart om jeg bare hadde ett anker ute og mye scope. Hekkankeret er et lite Brucekopi-anker, er ikke alltid det sitter - men når det først sitter, så kan det sitte meget godt.

 

I dag har det vært noen kraftige kuler sammen med tung nedbør. Tidligere i dag fant jeg ut at jeg hadde for mye slakk ute, var svært nær ved å gå på land. Sist gikk det OK for min del, men jeg var jo litt bekymret for en del av nabobåtene. En av dem mistet tilsynelatende både flagget og ankerfestet.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For normale norske forhold og behov så er testen her helt irrelevant ... men har man mye "scope" ute og vinden er hard og skiftende så er det neppe utenkelig at båt rekker å komme opp i to knop på tvers av tidligere vindretning.

Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til at konklusjonen av testen er irrelevant. Har vi ikke skiftende vindforhold og varierende bunnforhold i Norge? Testene fra SY Panope er etter mitt skjønn det nærmeste man er kommet skikkelig dokumentasjon på hvordan forskjellige ankere oppfører seg i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger stort sett bare med vårt Mantus som hekkanker og da med nesa mot land. Skiftende vindretning blir da lite relavant for vår del. Mantusen så jeg gravde seg ned umiddelbart og satt dønn. Det er også våre erfaringer. Ellers kan sikkert kona istemme med kommentators oppsumering i at Mantusen ikke er den vakreste i knippet. :-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For de som ikke tok seg tid til å se konklusjonen av testen, så ender Spade opp som vinner.

Jo, kanskje. Spade ble utropt som vinner, ikke fordi det var det beste ankere, men mer fordi linjeføring og geometri ville passe kommentators båt best. Rent teknisk objektivt ble det vel uavgjort mellom de tre - fire beste. Bruce ble vel en klar taper (også her.)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For normale norske forhold og behov så er testen her helt irrelevant ... men har man mye "scope" ute og vinden er hard og skiftende så er det neppe utenkelig at båt rekker å komme opp i to knop på tvers av tidligere vindretning.

 

Apropos, ligger nå i Bærum i relativt skjermede forhold (Saraholmen/Borøya), det er ganske rolig men det har vært en og annen "kule" i det siste. Jeg ligger med anker både forran og bak og har noe slakk. For et par dager siden greide faktisk båten å hente såpass med fart forover at jeg merket et ganske så kraftig rykk da hekkankeret (relativt tynn kjetting) strammet seg til - jeg kunne ha hentet opp adskillig mer fart om jeg bare hadde ett anker ute og mye scope. Hekkankeret er et lite Brucekopi-anker, er ikke alltid det sitter - men når det først sitter, så kan det sitte meget godt.

 

I dag har det vært noen kraftige kuler sammen med tung nedbør. Tidligere i dag fant jeg ut at jeg hadde for mye slakk ute, var svært nær ved å gå på land. Sist gikk det OK for min del, men jeg var jo litt bekymret for en del av nabobåtene. En av dem mistet tilsynelatende både flagget og ankerfestet.

 

Skjønner at du ligger trangt og vil unngå pendling, men anker i baugen og hekken uten slakk er en dårlig idé den dagen det plutselig blåser kraftig på tvers.

Link to post
Share on other sites

Han har en lang "compilation" med diverse tester, men der er ikke Rocna med, men han sier litt mer om hvorfor han tester på den måten. Han tester alle ankerene på samme måte. Rocna er tydeligvis testet senere? Når det gjelder Rocna er vel konklusjomen at med nye gjørme festet til ankeret vel det ha problemer med å feste seg igjen. Hvis det kommer en front med en plutselig vinddreining er det ikke helt urealistisk med 180 grader og 2 knop over ankeret, men ofte skjer det nok ikke. Mer interessant i testene er vel kanskje hvor dårlig Bruce kopien, CQR og Brittany fungerer i forhold til de nye ankrene Spade, Mantus, Excel, etc. Man skal ta alle slike tester med en kilo salt, men likevel stemmer dette med bra andre tester.

Link to post
Share on other sites

Eneste grunn til det er vel at skålanker ikke er med i testen :giggle:

Ja, antagelig. Husk også at det var en original Bruce som ble benyttet i testen. Tenk da på alle de dårlige kopiene som er i handelen, og som er produsert i tilfeldige bygdesmier rundt om.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vil tro at de fleste kopiene er produsert i en kinesisk bygdesmie, et land som er klart verdens største produsent av stål (50 prosent av den totale verdensproduksjonen) så tenkte jeg kunne vise et eksempel på REM bygdesmier;

 

http://www.dagensperspektiv.no/2016/kinesisk-overkapasitet-skader-verdensokonomien

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til at konklusjonen av testen er irrelevant. Har vi ikke skiftende vindforhold og varierende bunnforhold i Norge? Testene fra SY Panope er etter mitt skjønn det nærmeste man er kommet skikkelig dokumentasjon på hvordan forskjellige ankere oppfører seg i virkeligheten.

"For normale norske behov" - hvordan, og under hvilke omstendigheter ankrer gjennomsnittspersonen opp i Norge? :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...