Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Vil tro at de fleste kopiene er produsert i en kinesisk bygdesmie, et land som er klart verdens største produsent av stål (50 prosent av den totale verdensproduksjonen) så tenkte jeg kunne vise et eksempel på REM bygdesmier;

 

Javel? Og hva er poenget dett denne gang Mouche?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Eneste grunn til det er vel at skålanker ikke er med i testen :giggle:

 

 

Ja, antagelig...

 

Kommentarer basert på egne erfaringer, eller hva man har hørt og/eller lest? Jeg er i alle fall uenig. Har over 15 års erfaring med (tungt nok) skålanker, dog med kjetting (hele veien), på 3.5 tonns båt. Ikke sluppet EN - 1 - gang. (Dog kilt seg blant steiner en gang slik at dykker måtte til, men det kunne nok ha skjedd med de fleste andre merker også).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke i nærheten av erfaring med ankring som mange her inne men har nå en Bruce kopi,er vel 7,5 kg og den sitter godt hver gang...har den akter på Scand 25 og selv med vind og bølger så slipper den ikke.Men har ikke testet i skikkelig drittvær....

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at sånne ankertester kommer veldig forskjellig ut avhengig av vinkelen på tauet/kjettingen. Dersom du legger ankeret på grunna og drar med 50 m tau tar de fleste ankere relativt bra. Men dersom du legger på 10m dyp med 35m tau kommer nok en del ankere til kort.

 

Jeg har Brucekopi på Saowanee og har erfart at jeg ikke bør stole på det med mindre jeg har minst 5 ganger dybden med kjetting. Siste gangen det sviktet var i Sandspollen i laber bris. Jeg lå mot land og hadde nok strammet kjettingen litt for mye. Det ble purring av mannskapet midt på natten og en ellers fin midtsommers nattseilas til kaia i Moss.

 

Et lite problem er å finne ut akkurat når du bør la ankeret gå når du styrer mot land. Det perfekte burde være når båten befinner seg 40 - 45 m fra land (har 50m kjetting). Hittil har avstandbedømmelsen vært et problem i så måte. Men nå har jeg funnet en funksjon på plotteren (Open CPN) som tegner en sirkel rundt båten med valgfri radius, for eksempel 50 m. Denne skal jeg lære meg å bruke! Selv om GPSposisjonen ikke er helt nøyaktig, blir det nok bedre enn mitt øyemål. Det går jo også an å foreta en kalibrering ved å styre båten tett mot land før en går ut og setter anker.

 

Moralen er at det ikke bare er ankeret det kommer an på men også teknikken når en setter. Jeg trenger helt sikkert å øve mer på dette. Og mit Brucekopianker gir jeg ikke fra meg så lett. Det har reddet båten fra skvalpeskjæret i sterk vind og sjø da jeg hadde tau i propellen. Og det har vært mistet og funnet igjen (takk til Komodo).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skjønner at du ligger trangt og vil unngå pendling, men anker i baugen og hekken uten slakk er en dårlig idé den dagen det plutselig blåser kraftig på tvers.

Ja, kreftene blir formidable - jeg er klar over det - men for å se det positive i det, da får man jo også virkelig stresstestet hvor godt ankerene sitter :-)

 

De to siste gangene jeg har ankret opp har hekkankeret (underdimensjonert bruce-kopi) gravd seg så godt fast at jeg ikke har vært i stand til å få det opp med bare winchkraft (wincher det så vinkelrett som jeg får det, deretter gir jeg på med motorkraft - da løsner det).

 

Søndags morgen kom det ei kule, og jeg var ubehagelig nært land uten å ha strammet opp noe som helst. Jeg skrudde på motor og gjorde baugtruster klar i tilfelle jeg skulle få problemer med ankerfestet, samtidig som jeg strammet inn på hekkankeret. Det hadde ønsket effekt, jeg kom meg vekk fra land. Søndags ettermiddag var jeg ikke lengre alene der - da det igjen kom en kule og vind rett mot land (Saraholmen) satt jeg godt, men jeg var jo bekymret for å bli truffet av noen av de andre båtene som hadde lagt set på svai eller hadde mistet ankerfeste.

Link to post
Share on other sites

Kommentarer basert på egne erfaringer, eller hva man har hørt og/eller lest? Jeg er i alle fall uenig. Har over 15 års erfaring med (tungt nok) skålanker, dog med kjetting (hele veien), på 3.5 tonns båt. Ikke sluppet EN - 1 - gang. (Dog kilt seg blant steiner en gang slik at dykker måtte til, men det kunne nok ha skjedd med de fleste andre merker også).

Skålanker er beviselig vesentlig dårligere enn moderne anker for en gitt vekt. At du likevel har hatt gode erfaringer tyder vel mer på at ankeret er bra dimensjonert, at du har god teknikk og at du kanskje ikke har vært utsatt for ekstreme påkjenninger når du har brukt ankeret. Selv har jeg et ganske puslete Bruce, men det har fungert helt fint til mitt bruk. Men hadde jeg tatt båten på langtur hadde nytt, overdimensjonert, moderne anker vært svært høyt opp på prioriteringslisten.

Link to post
Share on other sites

Brukererfaringer av typen "jeg har dregget nøyaktig null ganger" er det egentlig ikke så veldig stor verdi i. Det er brukererfaringene hvor man faktisk har dregget som er av verdi.

 

For det første, vi bruker ankeret svært ulikt og vi har svært ulike båter. Enkelte bruker kun hekkanker og fortøyning mot land, enkelte bruker kun anker dagtid mens båten er under tilsyn, de fleste av oss bruker kun anker på godværsdager i lune uthavner.

 

For det andre, en uforventet dregging kan være en ganske så uønsket opplevelse - ikke like ille som brann, men kanskje litt på linje med plutselig vanninntrenging. Jeg tipper at det er relativt mange her på båtplassen som hverken har opplevd brann eller plutselig vanninntrenging ... men slår vi oss da derfor til ro med at det elektriske anlegget er i god nok stand, at lensepumper er unødvendige eller at skroggjennomføringene ikke trenger å byttes (de har tross alt ikke lekket vann på tyve år allerede, hvor sannsynlig er det at de begynner å lekke til neste år?) ... neppe.

 

Summa summarum ... for all del, det er mange der ute som er strålende fornøyd med sine skålanker og bruce-kopi-anker, og de holder nok ofte til sine formål ... men for oss som ligger mye for anker og som ser en verdi i å kunne etterlate seg båten på svai gjennom en stormfull uke ... ja, for oss er ikke Bruce-kopi førstevalget :-)

Link to post
Share on other sites

Slike tester blir til det en vil ha det men å si at Brucen er taperen er drøyt.

 

Skulle bare mangle om det ikke er ankrer som er bedre en Brucen. Vår har hvert i bruk siden 1977

på strekningen Mandal til Kapplen så de fleste bunnforhold er prøvd. 

 

Her slipper vel ikke  Brucen før de  er på 1,5  : 1,  og hvem ankre 1.5 x dybden

https://www.youtube.com/watch?v=ovlXiYpzCgA

 

Her er ankret festet akter og de kjøret forover, da mener jeg at jeg skulle dradd løs hva som helst av anker.

https://www.youtube.com/watch?v=NjdwefSTfS0  test 41

 

Mantus  er taperen :rolleyes:  her avbrøyt de testen, som var topp i testen  3.5 : 1 som er normalt utlegg. 

https://www.youtube.com/watch?v=pKgSNFW0JOo

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Interessant at kopiankerene gjorde det så dårlig i testen. Jeg pleier å si at "du får det du betaler for" er en floskel, man skulle ikke tro det skulle være så stor forskjell.

 

Her kan det vel også tenkes at mye av utskjellingen av Bruce egentlig er feilrettet, fordi folk har dårlige erfaringer med dårlige bruce-kopier.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sett konklusjonen hans. Dette var før Rocna'en ble testet. Å påstå "Spade er best" er en veldig forenkling av konklusjonen hans. Han sier det best selv ...

 

For det første, testingen hans *er* brutal, han utsetter ankrene for ting som ikke skal skje under en normal oppankring, det sier han selv. For det store flertall av godværsankringer er mesteparten av testingen irrelevant - men han påpeker jo i allefall ett brukstilfelle - man er på vei mot berget uten fremdriftsmider og er nødt til å slenge ut et anker - i slike tilfeller kan det være veldig greit å ha noe mer enn et "godværsanker" ...

 

For det andre, han sier at han med vilje har vært tilbakeholden på konkluderingen fordi den blir subjektiv. Bl.a. er det ett anker som faller ut fordi ankeret han hadde fått tak i var underdimensjonert. Hadde han hatt et større anker av den typen, så kanskje ... men det hadde han ikke, så bort med det. Mantus tapte fordi han hadde en tro på at stammen kunne knekke under hard påkjenning. Spade vant fordi den passet bedre estetisk til båten hans.

 

Jeg tolker det dithen at fire ankertyper var omtrent jevngode mens resten falt ut. Da er det subjektive kriterier samt pris som teller. Estetikk, følelser, utforming på ankerrulle, etc.

 

Jeg er selvfølgelig glad for at Mantusen min var blandt de fire :)

 

Det er verd å nevne at Fortress ikke falt ut. På rette bunnforhold og med nok scope er Fortress suveren - men det er ikke et allround-anker, og det er ikke særlig solid.

 

Testen hans er forøvrig på ingen måte konklusiv. Man må gjøre tusenvis av ankringer. Hvor godt ankeret sitter etter noen få forsøk er irrelevant, det som teller er den ene ankringen hvor ankeret av en eler annen grunn plutselig ikke vil sitte.

Link to post
Share on other sites

Enig med dette, tobixen. For meg er hovedkonklusjon i denne, og tilsvarende tester, at det finnes moderne ankerkonstruksjoner som er bedre enn de tradisjonelle, inkludert Bruce. Så blir valget mellom spade, rocna og mantus etc mer gitt av nyanser, og ikke minst praktiske hensyn som tilgjengelighet.

Link to post
Share on other sites

Her i Norge er det bare Rocna (såvidt jeg har sett) som er lett tilgjengelig av de moderne ankertypene. Synes det er helt snålt at ikke Spade, Sarca Excel og Ultra er tilgjengelig hos de vanlige forhandlerne av båtutstyr. Det meste annet båtutstyr tilgjengelig er helt kurante saker, men ankere er visst et annet game.. :-/

Link to post
Share on other sites

Her i Norge er det bare Rocna (såvidt jeg har sett) som er lett tilgjengelig av de moderne ankertypene. Synes det er helt snålt at ikke Spade, Sarca Excel og Ultra er tilgjengelig hos de vanlige forhandlerne av båtutstyr. Det meste annet båtutstyr tilgjengelig er helt kurante saker, men ankere er visst et annet game.. :-/

Mantus importeres så vidt jeg vet av Giramar, Leangbukta, Asker, Oslofjorden. Det var der jeg fikk mitt.

 

Spade koster adskillig mer enn Mantus og Rocna.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at Spade er verdt den prisforskjellen.

Det var vel det jeg også konkluderte, og kjøpte Mantus.

 

Men jeg må vel si meg enig i at Spade er et mer estetisk anker. Det er også ofte en fordel å unngå bøye for å få den til å passe på ankerrulle, etc.

 

Det finnes folk som kjøper anker i syrefritt, blankt stål i stedet for galvanisert stål - til trippel pris. Skal man ha et Rocna i blankt stål, så ruller titusenlappene fort. Rustfritt stål varer nok litt lenger enn galvanisert - men jeg kan ikke se annet enn at estetikken er den viktigste begrunnelsen for å velge rustfritt stål. Er man opptatt av det estetiske og har dype lommer, så er det altså folk som mener at det er verd prisforskjellen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syrefast ankerkjetting har en funksjon utover det estetiske ettersom den ikke bygger seg opp like høyt under vinsjen. Har man syrefast kjetting, vil vel et galvanisert anker ofre seg raskere. Det samme har jo vært diskutert her i forbindelse med motsatt kombinasjon, dvs. syrefast anker og galvanisert kjetting, hvor den nederste lenken i kjettingen begynner å korrodere. Ankeret er riktig nok mye større, så det vil ta lenger tid, men når man først har syrefast kjetting kan det jo være greit å kjøre løpet med syrefast hele veien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...