Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Hovedforskjellen mellom Bruce og Rocna er følgende: Rocna setter seg lett og godt i ulike bunnforhold. Tåler vindskifte godt. Bruce setter seg også godt når det setter seg, men er mer kresen på bunnforhold. Det hender at det "fisker" stein og da setter det seg naturlig nok ikke. Jeg tar utgangspunkt i Bruce orginal. Noen kopier av Bruce har dårlig materialkvalitet og "klørne" kan knekke. Ett annet bra anker er tyske bygel, ett slags forenklet rocna og mye billigere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Då sku eg endelig bestilla meg eit Rocna 25kg, men self hadde ingen av dei eg har sjekka med,  desse på lager......

Tenkte meg over til Danmark og Sverige ein liten tur, så hadde jo vert fint å fått det før eg reiser på Lørdag, men det såg heller dårlig ut....

Har sjekka med Watski, Seatronic,ilas marine pluss ein til plass eg ikkje husker i farten.

 

Nokon som veit andre plassar i Norge ein kan få tak i Rocna?

 

Ellers er det vel kansje ein mulighet å sjekka ut nokre plassar i Sverige eller dk, når eg skal innom der.

Link to post
Share on other sites

Flotte filmer du har laget Steinsvik,  Har sett mye merkelig ankring nede her i Danmark,  sågår en større seilbåt  som drev av  og da de dro opp sine få meter med tau var det en dregg i enden,  lykken er bedre en forstanden mange ganger.

Fatter ikke hvordan noen kan sove godt, med dyre båter som ligger på dårlige ankere, eller sågar dregg.  med bare neon meter tau eller kjetting ute.

 

Vårt 33kg Rockna gjør nattesøvnen til én drøm. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Bitteliten VI er utstyrt med en ankerbåndvinsj akter. Det satt opprinnelig 10kg syrefast Bruce kopi her. Samme type som jeg har bra erfaring med fra Bitteliten V. Men forrige eier var ikke veldig imponert over dette oppsettet.

 

Ettersom mitt 10 kg Rocna passa inn i ankerrulla bytta jeg ut Bruce ankeret.

 

Nå har jeg testa litt på svai ligge. Problemet med ankerlina er to ting:

1 den veier ingenting, og draget på ankeret blir dermed mye oppover, hvilket gjør det vanskeligere for ankeret å sette.

2. Umulig å vite hvor mye ankerbånd jeg har lagt ut

 

Men med nok ankerbånd ute setter Rocna fort og blir sittende. Jeg legger ut en daumann 5-6 m ned mens ankeret setter for å tynge ned ankerbåndet

 

Problemet med hvor mye jeg har lagt ut tenker jeg å løse med sprittusj og merke hver 5. meter

Link to post
Share on other sites

Problemet med hvor mye jeg har lagt ut tenker jeg å løse med sprittusj og merke hver 5. meter

Apropos merking: Jeg har kjetting foran, og forrige eier festet sånne små gummidingser inni kjettingen for å markere lengde. Det fungerer dårlig, da jeg er avhengig av at kjettingen ikke har vridd seg når den går ut, og dessuten har flere falt ut. Jeg vurderer derfor å spraye kjettingen med oransje farge hver femte meter. Er det noen som har erfaring med noe sånt. Vil det holde, eller er det bare tull?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Markerte hver tiende meter i våres. 10 meter en strek, 20 meter to streker osv. Benyttes orange markeringsmaling. Fortsatt godt lesbart, men kommer vel til å fornye før neste sessong.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Markerte hver tiende meter i våres. 10 meter en strek, 20 meter to streker osv. Benyttes orange markeringsmaling. Fortsatt godt lesbart, men kommer vel til å fornye før neste sessong.

Entallssystem :-)

 

Ved å bruke flere forskjellige farger kan man optimalisere litt, og kunne markere lengre kjettinglengder med høyere oppløsning uten at det blir alt for mange streker. Innen elektronikk finnes det en internasjonal standard som er basert på titallssystemet - https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_color_code- men jeg er litt fargeblind og greier ikke å forholde meg til mer enn 5-6 ulike farger - dessuten blir det litt for komplekst å skaffe seg så mange farger.

 

Jeg har valgt å "standardisere" på fargekoding basert på romertall - i tillegg til lengdemarkeringer på ankerkjettingen, alt jeg har av løse tau er markert med taulengde i tampene, bruker farget vinyltape og sørger for å surre såpass mange ganger rundt at tapen sitter lenge, også etter at tauet har vært i vannet. 1m = svart, 5m = rødt, 10m = blått, 50m = gult. Så et tau på 24 meter markeres med blått, blått, svart, rødt. Det hadde nok vært mer optimalt å bruke et posisjonssystem med fire eller fem farger, men romertallene sitter litt bedre i hodet mitt - og er også litt enklere å forklare. Kulturell ballast :-)

 

Også denne: http://wanderingdolphin.blogspot.no/2013/08/hold-fast.html- de har visst blitt brukt noe slags garn for å markere ankerlengden, men jeg skjønte ikke helt opplegget, burde kanskje etterlyst noen foto.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen tips til merke metode som holder på anker tau ?

Normalt slipper jeg ut alt jeg har uansett dybde (svaier aldri i nærheten av andre uansett), men nå er jeg er blitt så komfortabel med Rocknaen min at jeg tørr svaie på trangere plasser, og da er det greit å kunne slippe ut bare nok.

 

 

Vurderer også sterkt en Rockna nr to til å ha bak på Ankorrulla, for Brucen tar sjeldnere enn ikke, men leser jo her nå at det kan ha litt med selve ankerrulla også, og da hjelper det kanskje ikke å bare bytte anker, må kanskje til med noe kjetting i enden også...?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Noen tips til merke metode som holder på anker tau ?

 

Har tidligere sett på/vurdert disse, men har ingen erfaring. For meg ser dette ut til å være plast-markering som (bør) vare evig?

Må innrømme at jeg er usikker på hvordan disse skal brukes. Er det skjøtestykker som skal skjøtes inn, eller kjøper man bare plasten og fester den selv?

https://www.maritim.no/markor-kjetting-8mm-hvit#.VdrcVUbou70

 

Redigert: Sorry for økseskaft-svar. Ser nå at du etterspør for tau, og ikke kjetting :sweat:

(men til dere (oss) med kjetting så kan det kanskje likevel være et tips....?)

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen tips til merke metode som holder på anker tau ?

Tau er jo helt trivielt ... utsettes ikke for samme hårde behandlingen som kjetting i kabular.

 

Jeg bruker PVC-tape: http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Ovrig/Teip-6-stk-2000018096/

 

Dersom man surrer disse stramt 3-4 runder rundt tauet, så sitter det i lang tid.

 

Andre ting som kan fungere: strips, surre hyssing rundt, sprittusj, +++

Link to post
Share on other sites

Noen tips til merke metode som holder på anker tau ?

 

Jeg fikk noe bunnstoff på ankertauet bak i fjor, og det sitter fremdeles... :giggle:

 

Uansett hva man velger av tilsatt farge så sørg for å få mettet litt inn i fibrene i tauet, ikke bare utvendig. Får du mettet det litt inn i dybden er det god sjanse for at det blir værende en stund så lenge fargestoffet løses opp av saltvann.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Apropos merking: Jeg har kjetting foran, og forrige eier festet sånne små gummidingser inni kjettingen for å markere lengde. Det fungerer dårlig, da jeg er avhengig av at kjettingen ikke har vridd seg når den går ut, og dessuten har flere falt ut. Jeg vurderer derfor å spraye kjettingen med oransje farge hver femte meter. Er det noen som har erfaring med noe sånt. Vil det holde, eller er det bare tull?

 

Har prøvd strips, gummidingser inni, maling - men ingenting viker i lengden. Men har blitt mer avslappet med hele greiene de siste årene. Slipper ut så mye som mulig uansett, og blitt bedre på å vurdere hvor mye jeg har ute hvis det skulle være trangt. som regel synes man at man er mye nærmere naboen/land enn man egentlig er. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...