Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Mitt delta ploget ofte over lange avstander før det tok. Alltid.

Oftere enn ikke gikk jeg tom for plass før det tok, og måte ta det opp og starte på ny.

Mer enn 2 forsøk skjedde også hyppig.

 

Rockna'en min har bank i bordet aldri oppført seg slik. Ikke en eneste gang på over ett år med nokså flittig bruk har det hent at den dregger før den tar.

 

Samme båt, samme ankertau/kjetting (altså lengde) og noen av de samme plassene.

Men Deltaen var ca 7,5Kg, menns Rockna er 15 Kg.  Så hvor mye som skyldes vekt og hvor mye som er selve ankeret, det vet jeg jo egentlig ikke....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Et syrefast Bruce. Imponerende hvor umiddelbart det satt seg i sjøgress!

bilde

Hyggelig å se at Bruce fremdeles viser bra egenskaper  :thumbsup:.

 

kan det vare som med Humlen, som ikke vet, att han ikke kan fly....

 

 

Mr Bruce vet ikke om reklamen til Spade,Rocna o gud vet hva alle heter, som sier att han ikke funker lenger...................

 

så han graver seg ned som han alltid har gjort de siste 40-50 åren :thumbsup:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Litt overrasket over de som skriver så negativt om Delta, siden jeg er så fornøyd med det selv. Ankerer veldig mye, og har så og si aldir opplevd at det dregger.  Men det virker som de som uttaler seg ikke har ankeret selv, men har sett andre båter som dregger? Vet de at det er orginalt Delta? Hvor mye kjettening er lagt ut? 

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier normalt kun å ankre opp der det er merket ankringsplass og hvor det skal være fordelaktige bunnforhold. Har Delta og kjetting. Det sitter oftest på første forsøk, og det setter seg gjerne så hardt at det må kjøres løst. Sist helg ankret jeg kun opp for lunsj/middag, og la ikke noe spesielt innsats i å bakke det fast annet enn noen få sekunder (3-5) på tomgang i revers. Når jeg skulle ha det opp forsøkte jeg kun å heise det med vinsjen, og den ga signal om at dette var tungt. Lot båten sige så den var rett over ankeret og da klarte vinsjen å brekke det opp. Det blåste nok 6-8 m/s den dagen så det gjorde nok sitt til å bidra til at det satt seg bedre. Men ellers når jeg seg har bakket ankeret ordentlig inn er det noen ganger man kan lure på om man kanskje blir nødt til å kappe kjettingen. Det sitter såpass. Men jeg har ingen erfaring med disse nye så kan godt hende jeg hadde opplevd disse som enda bedre.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid ankringsplasssymbolet i sjøkart er til å stole på har jeg funnet ut. Flere steder hvor jeg har fått dårlig feste med Bruce - og nå også Mantus, ref erfaringen min med Bile (nord for Moss).

 

I tilfellet Bile er det merket Cy. i sjøkart, og ankringssymbol - her er det helt sikkert god ankringsgrunn, men bare dersom man ligger omtrent midtveis mellom Bile og Bevøy. De fleste ankrer opp ganske nært Bile, jeg har flere ganger plutselig dregget der med Bruce-anker (og muligens litt lite scope). Sist sov jeg på Mantus-ankeret med god nok scope, dro i land på dagstur - i løpet av dagen blåste det opp litt, og båten dregget tilsynelatende 14 meter (ja, jeg er ganske sikker på at disse 14 metrene ikke skyldtes strekking av ankerkjetting).

Link to post
Share on other sites

Mr Bruce vet ikke om reklamen til Spade,Rocna o gud vet hva alle heter, som sier att han ikke funker lenger...................

 

så han graver seg ned som han alltid har gjort de siste 40-50 åren :thumbsup:

 

:lol:

 

Kanskje jeg kan fortsette å bruke Bruce-kopien et år til :giggle:

Link to post
Share on other sites

Alle anker sitter nok, om de får tak. Ellers hadde de nok ikke vært til salgs. Det finnes sikkert sjøulker som sverger til stokkanker også, for det har alltid fungert.

Men utviklingen går fremover, og stadig bedre teknologi blir tilgjengelig. En T-ford tar deg nok dit du vil, men en ny BMW er nok et både bedre og tryggere valg.

 

Hvilket anker man velger er og blir et personlig valg, men det er greit å vite hvilke alternativer som eksisterer. En rekke objektive ankertester beviser at det er store forskjeller i hvor raskt de ulike ankerene får tak og hvor mye de holder. Det koster ikke så mye å velge et moderne anker, og det vil helt sikkert gjøre hverdagen mye enklere og tryggere.

Link to post
Share on other sites

En rekke objektive ankertester beviser at det er store forskjeller i hvor raskt de ulike ankerene får tak og hvor mye de holder.

Hm ... hvor finner du denne rekken med objektive ankertester?

 

Jeg finner det sannsynliggjort at de moderne ankrene er bedre enn Bruce, men jeg kan ikke se at dette er bevist og hevet over enhver tvil.

 

Det finnes i all hovedsak tre typer tester som er gjort:

  • det ene er tester gjort av ankerprodusenten selv (ikke objektiv)
  • det andre er tester gjort av diverse båtmagasiner (ofte ikke helt objektiv, som regel er antall forsøk såpass lavt at resultatene strengt tatt ikke er statistisk signifikante, "salgbar journalistikk" trumfer "god vitenskaplig metode", etc. Og hvor finner man oversikt over disse? Peter Smith har "kompilert" en samling med "de beste" forsøkene som er gjort. Kan vi stole på at Peter Smith - Rocnaens far - har gjort en god og objektiv jobb med å sile ut ankertester? Definitivt ikke!
  • det tredje er tester gjort av "folk flest". Det er en rekke problemer med disse "anekdotiske bevisene", bl.a. har folk en tendens til også å øke ankerstørrelsen når de skifter fra Bruce til moderne anker, folk har også ofte et sterkt underbevisst "bias" mot å forsvare investeringen sin, de vil at det ankeret de har valgt skal være "best i test" og da blir det også slik. Tilsvarende, folk som ikke vil oppgradere brucen sin tenderer til å skryte opp brucen for å forsvare sitt valg.
Link to post
Share on other sites

Siden ingen ankertester er gode nok, får man stole på det nest beste: de utført av diverse båtmagasiner. Desse kjører tester fordi de er de eneste som er villige til å bruke nok ressurser på slikt testing. Det finnes mer eller mindre grundige tester, men som regel står det forklart hvordan prøvene ble utført. Så kan man dømme selv om det er tilstrekkelig og grundig nok. Det er bare å søke etter "anchor test" på google, så får man opp litt av hvert, både bra og dårlig.

At en ankerprodusent som linker til tester skal føre til at testene blir annulert, blir for søkt. Alle er selvsagt velkomne til å finne andre tester som gir andre resultater, det er bare å sette i gang.

 

Tar man kombinasjonen av de tre punktene du nevner, kan man likevel se en del tendenser. Man ser også klare eksempler på ankringsplasser. Når jeg ser en båt prøve å ankre seks ganger uten å få tak på samme bunnforhold som andre båter rundt, tenker jeg mitt, selv om ankeret naturligvis er verdens beste og har fungert utmerket siden 30-tallet.

 

Anker er litt som religion. Alle mener de har funnet den rette, og ingen vil skifte.

 

Selv bytter jeg glatt ut ankeret mitt den dagen det kommer et som fungerer nevneverdig bedre.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden ingen ankertester er gode nok, får man stole på det nest beste: de utført av diverse båtmagasiner. Desse kjører tester fordi de er de eneste som er villige til å bruke nok ressurser på slikt testing.

Husker ikke om det var i denne tråden eller i en annen tråd hvor det ble nevnt at "nesten alle ankertyper kan skilte med Best i Test". Engboankeret er f.eks. et anker som mange her på BP har dreggeerfaringer med, men googler man finner man at "Best i test" er benyttet som salgsargument :-)

 

Forøvrig setter jeg også stor pris på dykkerinnsatsen. Selv om det ikke gir kvantitative data, så gir det verdifull informasjon. Eksempelvis, det er svært vanskelig (om ikke umulig) å bedømme fra båten om ankeret setter seg 10 cm eller 2 meter fra stedet hvor ankeret traff bunnen. Ofte lårer man bare ankeret uten å gjøre noe kvalitetssikring - og båten liggende fint på samme sted neste dag, men så lenge det har vært tilnærmet vindstille hele natta vet man jo ikke om ankeret faktisk har satt seg eller ikke. Det ser man tydelig når det dykkes.

 

Anker er litt som religion. Alle mener de har funnet den rette, og ingen vil skifte.

Amen :-) (... men "Alle" blir feil i siste setning, det er mange som konverterer eller bytter ut anker. "De som mener de har funnet det rette, vil ikke skifte" blir kanskje mer korrekt)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Ofte lårer man bare ankeret uten å gjøre noe kvalitetssikring - og båten liggende fint på samme sted neste dag, men så lenge det har vært tilnærmet vindstille hele natta vet man jo ikke om ankeret faktisk har satt seg eller ikke. 

Jeg kjører alltid ankeret ned. Full fart bakover(gradvis økning da). Alltid.

Og sjekker at vi står dønn stille via over-rett metoden.

Gjør vi ikke det, så sitter ikke ankeret godt nok til vestlandsbruk ihvertfall.

 

Jeg hadde aldri gått og lagt meg uten en slik foregående prosedyre ihvertfall.

 

Ved akter ankring og baug mot land blir det verre å bruke motor for å teste holdet, men da bruker jeg så mye krefter jeg klarer (evt winch) for å se at det sitter. Gjør det ikke det, så må jolla til pers og ro det ut ett nytt (eller det samme på ny). Men denne metoden har jeg nesten sluttet helt med, svaier så ofte jeg kan.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg er av de som har bytta. Fra Brucekopi til Mantus. Brucen min har løsna på gressbunn ved noen anledninger når månegangsbrisen har satt inn på morgenkvisten. Typisk har dette vært på Alvøen/Bovalstrand og ved Pilgrimen/ Gullholmen. Bytta derfor før ferien for å ligge sikkert i år. Nå endret vi planene, så noen test på disse stedene ble det ikke noe ut av denne gang. Jeg har ihvertfall merket meg en ting, de gangene jeg har brukt Mantusen har jeg måttet bakke med motor for å bryte løs ankeret. Måtte skjelden det med Brucen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du må jo skifte anker hver gang det skal i bruk da REM, bruksanker og "pynteanker"  :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører alltid ankeret ned. Full fart bakover(gradvis økning da). Alltid.

Og sjekker at vi står dønn stille via over-rett metoden.

Gjør vi ikke det, så sitter ikke ankeret godt nok til vestlandsbruk ihvertfall.

Jeg hadde aldri gått og lagt meg uten en slik foregående prosedyre ihvertfall.

Jeg seilte i to år i en båt uten fungerende motor ... så det var ikke en opsjon. Jeg synes fortsatt det er noe stil over å komme inn og ut av en ankringsplass for bare seil - men etter siste båtoppgradering bråker jo ankervinsjen mye mer enn motoren, så det blir ikke helt det samme som før :-)

 

Det er jo nesten rart at jeg aldri har driftet på land, særlig da jeg hadde Bruce-anker.

 

Dersom værmeldingen er god og det er overveldende sannsynlig at det er god ankerbunn på stedet, så legger jeg fortsatt sjeldent ned innsats i å verifisere at ankringen sitter - såpass må jeg kunne stole på Mantusen - men jeg har fått meg noen aha-opplevelser nå, så det blir nok "standard rutine" fremover.

 

En annen ting jeg pleier å gjøre er å kjøre rolig fremover, med roret lagt mot babord mens ankeret drar båten mot styrbord (eller vice-versa). Det skal bli en perfekt sirkel.

Link to post
Share on other sites

Du må jo skifte anker hver gang det skal i bruk da REM, bruksanker og "pynteanker"  :lol:

Du kan le du, men det har jeg faktisk. Et pyntelig bruceanker i baugen som passer som hånd i hanske til stige og baugspyd, og Mantusen akter som er det jeg bruker i 9 av 10 tilfeller. Mantusen er ikke videre synlig der det ligger delvis gjemt under RIBen. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg så at konen din ikke var videre imponert over utseende til Mantus i en annen tråd. Måtte derfor kommentere  :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg så at konen din ikke var videre imponert over utseende til Mantus i en annen tråd. Måtte derfor kommentere  :smiley:

Måtte vært på FB det antar jeg. Men ja, har hørt hun har kommentert at vi nå har verdens styggeste anker. Vi har nok litt forskjellige prioriteringer der. For henne skal ankeret først og fremst ta seg ut på båten ("Go she may, shine she must") Sjøl synes jeg vel at andre ting kan være vel så viktig ;-)

På den annen side, hadde jeg hengt opp Mantusen i baugen hadde jeg nok måttet gå på båttur aleine.

 

Ligger forøvrig nå på Verdens Ende og venter på Dronning Sonja som skal åpne det nye anlegget. Bortenfor meg ligger en med Rocna (også akter?) og jeg er ikke istand til å se noen forskjell på de to.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...