Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Nettopp gjort en tabbe her i gjestehavna. Har betyalt for strøm bare for å finne ut at de som flyttet båten min i båthavna på Oksval da jeg lå på sykehuset ikke har lagt igjen landstrømskabelen min! Så da sitter jeg her og får ikke brukt den strømmen jeg har betalt for...

 

Ikke noen her på forumet som bor eller har båt rett i nærheten som kunne lånt meg en slik kabel i et par timer?

 

Jeg ligger i Drøbak gjestehavn!

 

Det må legges til at dette ikke er noen katastrofe, det er bare pader og poder som skal lades, men likevel veldig irriterende!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

akk, hadde vi dratt en time seinere ... skal til og med ligge på oksval i natt, og så rep av rekkestøtter i morgen. to stykk gikk fløyten pga color fantasy. fendra godt og trodde man var nogenlunde trygg inni gjestehavna, men nei ...

Det var en seilbåt bak meg som fikk samme type skade lørdag kveld! Det var etter at et større cruiseskip passerte. Litt senere kom Stena Saga, men bølgene fra den var mye mindre. Heldigvis hadde jeg fendret godt etter å ha lest Tobixens melding, så med meg gikk det bra!

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg forøvrig kontakte båthavna og høre om de kjenner til hvor landstrømskabelen min har tatt veien. Hvis ikke må jeg vel kjøpe en ny...

 

Tidligere er det flere her som har tilbudt seg å hjelpe meg med å få tatt en liten service på motoren. Jeg har jo ikke fått gjort dette ennå, men har nå bestilt en liten pakke med filtre og slikt fra Yanmardeler.no. Jeg har også en flaske systemrens liggende, har aldri fått kjørt gjennom dette i motoren. Noe av dette klarer jeg fint selv, men andre ting trenger jeg hjelp til ettersom jeg fremdeles er noe redusert, selv mec protese Og jeg trenger nok en latmannsarm når jeg skal bytte to av sinkanodene. (Har en Yanmar 3GMD).

 

Jeg tar en ny helgeperm fra Bakke neste helg. Noen som kan trå til med en hjelpende hånd da? :-)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en seilbåt bak meg som fikk samme type skade lørdag kveld! Det var etter at et større cruiseskip passerte. Litt senere kom Stena Saga, men bølgene fra den var mye mindre. Heldigvis hadde jeg fendret godt etter å ha lest Tobixens melding, så med meg gikk det bra!

 

Hadde fendre jeg og, som vel tok av imot skroget, men overkant på flytebrygga ser ut til å ha vært godt oppå rekkestøttene, og der hang det ingen fendre til tørk... Dumt nok hadde jeg ikke hengt ut de digre kulefenderne rett og slett siden jeg ikke så for meg at de kunne bli nødvendige. Har tross alt ligget i gjestehavna der en god del ganger uten problemer. Men da har jeg ligget longside med nesa sydover, på innsiden av den lange brygga ytterst. Nå lå jeg med nesa vestover på innsiden av den nordligste brygge-delen. Der er det tydeligvis verre. Blir nok å ligge i den gamle havna innafor moloen framover ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gøy å lese at du er utpå igjen Pequad

Så gøy å lese at du er på tur å koser deg.. :)

Fantastisk

Takk for det, alle sammen! Ja, det er godt å være ute i båt igjen, det fungerer som en skikkelig vitamininnsprøyting! Jeg er ikke helt selvhjulpen ennå, men klarer fint å komme meg inn og ut av båten så lenge den ligger longside og jeg ikke må klatre eller hoppe - altså flytebrygge i praksis!

 

Når jeg får kastet krykkene blir det enda bedre! Var fristet til å prøve å gå på dollbordet på båten denne helgen, men valgte å høre på fornuftens stemme inni meg, som sa det var for tidlig... :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

´Tilbragte 11 timer i båten i permisjonshelga mi. En lise for sjelen!

 

Fredag kveld dro jeg ut på en liten rundtur som inkluderte isstopp på Kongen og tanking på Oksenøya. Lørdag var jeg invitert på 4. juli-BBQ hos en amerikansk venninne og dermed ble det ingen båttur da, men søndag var jeg tilbake i båten i sju fine timer. På begge turene hadde jeg eldstedattera med.

 

Nå er jeg tilbake på opptreningssenteret og hviler ut og bygger meg opp til neste helg! :-)

 

Samtidig ser det ut som jeg kommer til å få en lang båtferie i år! Går det som planlagt (og jeg klarer å betjene båt opg fortøyninger alene!), kommer jeg til å være underveis fra rundt 27-28. juli til rundt 17-20. august! Delvis alene, delvis med ungene og kanskje en kamerat. "Mannskapet" kommer til å hoppe på og av litt sånn underveis.

 

Gleder meg! Og etter suksessen Lars H. hadde med sin ferietråd, så kommer jeg nok til å lage en tilsvarende når jeg setter i gang!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper du skriver " reisebrev " så vi har noe å følge nedover Bestkusten Pequod!! Reiser i August så ligger i kjøvannet ditt!

Det har jeg absolutt planer om ja! Og bilder og litt video også! :-) Mesteparten av turen må jeg nok gjennomføre alene, men så lenge jeg kan legge til longside så skal jeg fikse det. Og regner med at det er litt bedre plass på stedene jeg planlegger å besøke når vi kommer til august!

 

Men fram til da må jeg trene mye, og se om jeg klarer å bevege meg på utsiden av båten alene, slik at jeg kommer meg fram til baugen og kan løsne/feste fortøyninger der.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg lurer forøvrig på om det er noen her som kan hjelpe meg å gjøre motoren min klar for ferieturen?

 

Det er i alle fall minst to ting jeg ikke vil klare alene, og det er bytte av to sinkanoder på motoren. De er plassert slik at jeg må ha noen med et såkalt "latmannsarm" som kan hjelpe meg med å få byttet disse. Den tredje sinkanoden er plassert slik at jeg klarer det selv. Med litt fikling tror jeg også at jeg skal klare å bytte olje- og dieselfilter selv. Motoren skulle vel også ha vært kjørt gjennom med ferskvann/systemrens bare for å få det gjort! Jeg byttet impeller i fjor, og er usikker på om det er nødvendig i år, men uansett - med tanke på hvor mye jeg slet for å komme til i fjor - så er det way out fra det jeg har mulighet til å klare nå!

 

Båten trenger også vask og polering, men det kan vente. Jeg får vel bare innse at den vil framstå som litt møkkete denne sesongen...! :-) Ser også et stort behov for å få fjernet groe og slikt, men det blir vel også vanskelig å få gjort i år.

 

Men hvis noen er tilgjengelige for å hjelpe til med motorservice i løpet av denne måneden eller senest i begynnelsen av august, så ville jeg bli svært takknemlig! Jeg kan gjerne kjøre båten til hjemmehavna deres så lenge den er i indre Oslofjord et sted! Jeg kan også gjerne betale for å få dette gjort.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vei tilbake til opptreningssenteret på Bakke etter helgeperm.

 

Ble en fem-timers tur på lørdag og nærmere åtte timer på søndag. Søndagsturen var litt spesiell for meg fordi jeg dro alene ut fra båthavna. Sønnen min hjalp meg med å komme om bord og løsne fortøyningene, så dro jeg avgårde alene. Første gang jeg var alene i båte siden 27. februar!

 

La klar fortøyninger både forut og akter, samt hadde en ekstra surret rundt rekkefestet på styrbord side midtskips, slik at jeg kunne rekke den fra førerposisjonen. La til uten problemer longside på den nye gjestebrygga på Sætre, og tok en kaffe der mens jeg ventet på eldstedattera og kjæresten hennes, som jeg skulle svippe til Fagerstrand før returen.

 

Etter å ha satt dem av gikk siste delen av turen tilbake til Oksval solo igjen. Kom meg fint inn i båsen og fortøyde med løse akterfortøyninger på begge sider først. Så kom jeg meg i land med båtshaken, dro båten framover slik at jeg kunne ta fortøyningen som lå kaia på styrbord side, kom meg opp på baugen og festet fortøyningen. Tok så båtshaken og fikk tak i fortøyningen som lå på utriggeren på babord side, og festet den. Så gikk jeg på dollbordet på utsiden av båten tilbake og ned inn i båten.

 

Dette var stort for meg å klare, og jeg er veldig fornøyd nå! Nå vet jeg at jeg kan klare å fortøye både i bås og løongside, selv om jeg foretrekker det siste. jeg er heller ikke klar ennå for å gå på en utrigger med krykker og protese, men det blir vel neste mål!

 

Uansett vet jeg nå at dette går bra, og at bnåtferien i august er nærmere realisering enn jeg trodde. Det samme gjelder målet om å få båten til Bakke!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Forrige helg fikk jeg en fin tur innerst i Oslofjorden på søndag, da det blåste noe mindre enn fredag og lørdag, og det var en solotur fra begynnelse til slutt - alt gikk bra.

 

Men nå har jeg dessverre fått et nytt skudd for baugen, for å si det slik...

 

Venstre fot har dessverre ikke tålt at jeg har begynt å gå igjen. Den har jo fått hvilt seg kraftig etter to måneder i sykeseng på Ahus og deretter to måneder i rullestol på Bakke. Den siste måneden har jeg jo vært oppegående med protese, og neste uke skulle være den siste der.

 

Nå ligger jeg imidlertid igjen i sykesenga på Ahus, og skal opereres i vensytre fot i morgen. Det betyr selvsagt et avbrudd i både opptrening, hjemmepermisjoner og båtliv og håpet om å snart komme tilbake i jobb.

 

I verste fall kan det til og med hende at jeg må gjennom en amputasjon også denne gangen, men da maksimalt stortåa, evenetuelt deler av den. Foreløpig ser det imidlertid ut til at jeg unngår det, men jeg har jo blitt vant til litt av hvert de siste fem månedene...

Link to post
Share on other sites

Har fulgt tråden siden den var ny, og jeg må si at jeg har beundret pågangsmotet ditt. 

 

Og det var ikke hyggelig å logge seg på nå for å lese at du kanskje må gjennom det samme en gang til, selv om det denne gangen "bare" gjelder en stortå.

 

Får håpe at Ahus klarer seg med tåa, og at det ikke må mer drastiske ting til.

 

Lykke til med operasjonen, og så hører vi fra deg igjen når du kommer deg litt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...