Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Morsomt med spontan leveringstur :-)

Hva slags båt er det?

Angående rute så vil du vel med gjeldende vær få det greiest gjennom Mossekanalen og så gå langs land ned forbi Engelsviken og så gå Hankøsundet og fortsette innaskjærs hvis sikt etc er god.

Vi gikk motsatt vei i går, men valgte å gå langt ut etter å ha rundet Strømtangen pga elendig sikt, og for å ha litt marginer hvis ting skulle gå skeis.

Var ikke så altfor galt oppover, bortsett fra stykket mellom Pusterom og Gullholmen. Det var til tider slitsomt med brytende bølger rett i hekken.

Sorry,nok om min tur, god tur til deg ;-)

Link to post
Share on other sites

Er det mye sjø, så går du inn i Hankøsundet fra nord. (midt på Rauer). Innaskjørs til Strømtangen (som du må rundt). Da kan du velge tvers over mot Kjøkøysund (der får du sjø fra SB side) eller, om mye sjø, gå nordover og inn til Fredrikstad nordfra. Da er det bare å gå gjennom Fredrikstad til Øra (eller hvor du skal levere). Ring meg gjerne, jeg er kjent på den ruten :-)

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den farten du holder nå, og min kunnskap om forholdene i området, så hadde jeg nok fortsatt utaskjers forbi Strømtangen. Så blir det å vurdere om det blir for mye sjø inn fra SB tvers om du går rett over til Kjøkøysund, eller vender nordover etter Strømtangen og går gjennom Fredrikstad.

Link to post
Share on other sites

Hadde med lokalkjent så vi blåste på innsiden av Garnholmen og ut ved strømtangen. Var ikke mye sjø heldigvis. Nå er vi på vei opp Kjøkøysund som du sa Bonus :-)

 

Gikk radig dette her, så vi må vente På Kr With som er utenfor hvaler nå

 

bilde

Noen flere bilder

 

bilde

Over Lera

 

bilde

På vei inn mot Kjøkøysund

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi prøver å oppføre oss så vi ikke blir hivd overbord, hehe :-)

Gikk utrolig fort og bli heist opp. Kapteinen tok en breisladd og vi kjørte rett inn i stroppene. Det hele tok 5-10 min så stod vi på dekk :-)

 

Vi går av ved Sellebakk og så er det landeveien hjem.

 

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har alltid stusset over hvordan båter blir løftet opp av vannet. De stroppene, spesielt den ved baugen, er det ingen fare for at den kan gli utover? Så sant kjølen er rett er det ikke problem, men det er vel ikke alltid sånn. 

Ref. diverse youtube klipp med båten som glipper ut av stroppene

 

Som utgangspunkt gir løfteåket (firkant-rammen) med brede stropper under båten gir stabilitet i løftet. Når ting går galt er vel ofte stikkord kombinasjonen av å bruke to kraner samtidig, for lita kran, skrå løftestropper mot et felles opphengspunkt, eller feil tyngdepunkt hvor båten vipper på bakre løftestropp.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...