Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Inspirerende, intet mindre. Tusen takk for alt du deler. Det jeg sitter igjen med er at jeg bør sikkert sjekke vannutskilleren når vi har dratt et stykke på sommerferien i år. Men det får bli en annen tråd! Knallgøy å lese (har i dag lest siden starten i de ledige øyeblikk).

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser det ut med sikring av båten? Vi snakket jo om det her forleden...

Synes ikke det er optimalt at båten holdes i balanse kun med stropping mot dekket fra kryssholtene, selv om det stort sett går bra. Kan ikke skjønne annet enn at det ville blitt en formidabel belastning på kryssholtene i grov sjø når en større, tyngre båt står der oppe på dekket som svinger mange grader (og meter) frem og tilbake.

Skal litt til å rive kryssholtene tvert av, men ser for meg at det kan bli krakkeleringer i gelcoat om belastningen blir for stor.

 

På en forholdsvis lett og lav båt som denne er det ikke noe problem, men kjenner jeg er skeptisk til at Karma skulle stått på dekket der i en vinterstorm... Synes de burde hatt noen vertikale støtter ombord. 2 eller 4 stk pr større båt tror jeg hadde gitt en god del mindre belastning på kryssholtene i dårlig vær. Men skjønner at lagringen av disse ville opptatt verdifull plass ombord, selv om jeg nok hadde vært villig til å ta den merutgiften.

 

Hmm..din heldiggris.. ikke bare får du kjøre båter.. du får til og med være med stoooore..

Synes jeg det var på tide at det bli min tur, selv om denne ble lovlig kort, hehe ;-) Var gøy å bli heist opp i rom sjø, men det å få lov til å være på brua hele veien opp elva tok kaka.

 

Kapteinen var en utrolig hyggelig og pratsom kar som forklarte og besvarte alle spørsmål vi kom med. -og det var ikke få :-)

Glomma virket trang fra brua på en slik båt, men kapteinen håndterte den med like stor ro som om den skulle vært en 15-foter i Tromøysundet :-) Ble imponert over hvor manøvrerbar den store skuta virket å være.

 

Hadde nesten lyst til å spørre om jeg fikk prøve skuta, men besinnet meg ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser ut som det kan bli en tur på meg i løpet av uka :-)

Er ikke helt spikret hvor båten skal, men muligens blir det Stord

 

Forholdene ser greie ut i uka som kommer. Litt vind riktignok, men av sør-østlig retning fra Lindesnes og oppover, så det være muligheter for behagelig tur.

Nå har jo bjørn, Laguna med flere gått her såpass mange mangler de siste månedene at jeg nesten forventer et flatt spor å kjøre i ;-)

 

Kjenner jeg gleder meg til å komme meg på tur igjen. Alt for lenge siden sist nå... Noen bilder og rapporter skal det bli, samt mAIS for de som vil følge meg.

 

Kjører gjerne tilbake med båt fremfor buss og fly, så om noen vet om en båt som skal tilbake til østlandet i løpet av uka, så tar jeg gjerne en tur til

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk :-)

 

Ja, Zitt. Var på høy tid med tur nå. Mistenker deg for å ha dratt frem trommene uoppfordret når jeg ser værmeldinga :-)

Bjørn sier han har kuttet ned på kaffen om dagen, så jeg får servere han en brus isteden, for det stoppet er obligatorisk :-)

 

Det har dukket opp en mulighet for retur sjøveien med en bekjent som skal kjøre hjem en båt fra Bergensområdet bare vi får tid og logistikk til å gå opp.

Hadde vært knall om vi begge kom oss tur/ retur uten å sette beina på land :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg regner meg selv som en fornuftig småbåteier - jeg har nå bikket femti og har kjørt Mercedes Feltvogn i Bosnia midt på 90-tallet, og skutt med AG3 da jeg var tjue år og avtjente militærtjeneste i indre Troms. Jeg har sertifikat for alt som kan bevege seg med hjul eller belter, bortsett fra buss og tunge lastebiler - og jeg har våpenkort på alt som er mulig å bruke til jakt her i landet. En stødigere mann er det vanskelig å oppdrive. Hvis jeg spanderer de tjue tusen det vil koste meg å ta D5L - er det mulig å tjene inn igjen de pengene ved å påta seg enten rene transportoppdrag, eller leie seg inn om "kaptein" til rene ferieformål for bemidlede personer som forståelig nok heller vil tilbringe tiden i sin elskedes favn, enn bak rattet på båten ?

 

Jeg hadde en lærer på ungdomsskolen, som skrøt uhemmet av hvor fint han hadde det da han kjørte båt for rike oslo-folk i feriene. Jeg trenger et godt argument å selge inn for NAV, et argument som lukter penger, hvis jeg skal få støtte til kurset. Noen som har gode tips ?

Link to post
Share on other sites

Takk :-)

 

Ja, Zitt. Var på høy tid med tur nå. Mistenker deg for å ha dratt frem trommene uoppfordret når jeg ser værmeldinga :-)

Bjørn sier han har kuttet ned på kaffen om dagen, så jeg får servere han en brus isteden, for det stoppet er obligatorisk :-)

 

Det har dukket opp en mulighet for retur sjøveien med en bekjent som skal kjøre hjem en båt fra Bergensområdet bare vi får tid og logistikk til å gå opp.

Hadde vært knall om vi begge kom oss tur/ retur uten å sette beina på land :-)

Nå har jeg for sikkerhetsskyld tatt en service på bongotrommene! Trommeskinnet er rengjort med Grappa, og innsatt med selolje fra grønlandssel.

Oljen er også iblandet 2% med druekjerneolje fra Toscana, så da skjønner alle at dette må bli bra saker.

Så da gjenstår det bare å starte opp og ta sjøsyketablettene, Sap! :yesnod: :thumbsup: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Driver å installerer meg i båten og gjør meg kjent med utstyr, plottere osv. Båten er en Nordstar 32 med 2 xD4 300.

Er ikke overbegeistret for Garmin, men sikkert bare jeg som ikke kjenner godt nok til systemet. Båten er ny og autopilot, plotter, visninger på EVC panel osv er ikke satt opp ordentlig, så har drevet litt med det.

 

Avgang regner jeg med blir i morgen tidlig, eller i ettermiddag om jeg rekker.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men Zitt da !

Dette er alkoholmisbruk av værste sort :thumbsdown:

Grappa er ikke et rengjøringsmiddel - Det er et nytelsesmiddel !!!!! :cheers_wine:

 

Drikk det i noen timer før du begynner å tromme, så skal du se at havet blir så flatt at sap kan kjøre baklengs hele veien :drink:

Vi var og spiste middag på en vingård i Italia for noen år siden. Da fikk jeg servert Grappa, og syntes det smakte en blanding av bensin og salmiakk.

Jeg har aldri drukket store mengder av verken bensin eller salmiakk, så jeg er litt usikker der, men jeg sliter enda med senskader og varige men.

Ha en tørr aften! :confused:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det blir tur likevel på tross av noen uforutsette elementer :-)

 

 

Kom meg endelig ned i havna nå. Har endel oppsett jeg bør få gjort i kveld og gjort meg litt mer kjent med båten.

Har vært stressa i dag og har ikke fått lest meg opp på værutsiktene i morgen, men regner med at Zitt har ordnet den biffen ;-)

 

 

1473797976.jpg

@Paquare: jo da, kjenner veien tålig godt, men liker å hjelpemidlene på stell :-)

Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg hadde irritert meg grønn og blitt sittende og taste underveis og det tar bort fokuset fra utkikk og navigeringen.

 

@WGM: iPad holderen er veldig nyttig. Kan settes i nesten alle vinkler, men trenger en plan flate. Kjøpt på teknikkmagasinet for et par år siden og kostet et par hundrelapper mener jeg...

 

@Zitt: hold trommene varme du. Har litt dårlig tid.... ;-)

 

@Bjørn. Takk for praten isted. Dumt du ikke var hjemme, men vi får ta det igjen (helst med en laaaang tur sammen) senere :-)

 

@Laluna: klasse-B AIS'en en er i karma, men nå skal det ha det ha dukket opp ne ny prikk rett ved siden av på Oksenøya som heter SAP?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...