Jump to content

Prosjekt. Fornying av doryen Vosso


Vosso63

Recommended Posts

Imponerende håndverk da. Håper du aldri blir ferdig med båten, vi amatører vil at denne tråden fortsetter og fortsetter til evig tid. Ironi. Det eneste jeg har fått til i sommer er å montere åpning i hekken på min 30 år gamle Westbas. Greit med plastbåter... Lykke til videre på ferden. 

IMG_20220619_052734.jpg

IMG_20220617_235442.jpg

IMG_20220526_081546.jpg

Redigert av Martine29 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God sommer, @Martine29! Når en ser båten med utgang til plattforma akter, kan en undre seg over hvorfor det ikke har vært utgang til akterplattforma før, eller hvordan det ville vært uten! Dette er vel ikke en båt konstruert for å bære ei halv not i åpent hav? Vel gjort!

Om du nå skal gå ut over Stadhavet i ruskevær kan du jo montere ei dør der? Om du handler med deg litt god og tett ved, og stikker sønnenom mens det er fint og stille, har jeg alt som trengs av verktøy, hengsler og kjemikalier, vett, uvett og spontanitet, til å få det gjort!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ettersom jeg har ei kone, som har ferie i juli, ettersom hun jobber mye resten av året, og en sønn som bor hjemme og er hundre kg uttapå og brei som en låvedør, men ikke så fryktelig stor inni, men besatt av diller og manier, og utmerket godt kan synke inn i youtubevideoer og bli der, må vi vekk. Når vi reiser vekk, reiser vi til Danmark, til en plass vi har vært før, fordi da kan vi planlegge hver time, hver overnatting, hver kilometer, hver aktivitet, slik at det digre barnet veit hvor vi er (det er googla og googla og googla) mor kan slappe av, og far kan holde styr på overnattinger, tinginger, reiseruter, ferjeruter & slikt (som han liker i sin litt pussige tankeverden).

Derfor kan jeg ikke gjøre noe med Vosso når de andre også har fri. 

Når vi ikke er i Danmark eller ettelleranna sted på veien, eller på hytta og fisker ørret, eller plukker blomster, eller klipper gras i oppholdsvær - det regner jo hele den forbanna sommeren - er vi hjemme og fisker lyr og plukker blomster, eller klipper gras eller restituerer, -habiliterer, -staurerer, hagen, huset, brygga.

Nå er ferien snart slutt, for fruen, men barnet må sysselsettes fram til skolen starter att. En del av den tida hun er på jobb, og jeg ikke er det, for det har jeg slutta med for lengst, må jeg finne på noe som skjer heromkring, fordi jeg må være hjemme der han er, bortsett fra den uka som kommer nå, for da har vi avlastning, fruen arbeider, men jeg kan være annetsteds, altså der Vosso er.

Til styret i båtforeninga har jeg proklamert at hun skal ut i god tid før felles opptak - som jeg antar er i september - oktober. 

Om jeg får dårlig tid blir det skrog, skrog og skrog og litt griperekker, lanterner og maskin, slik at jeg kan ta mirakelet hjem til brygga.    

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er siste økt i gang. Klarte å røske meg laus fra hagefornyinga på mandag, og fikk replassert verktøy og anna rusk og rask. Tirsdag var det litt for vått, så det ble litt naudsynte materialforsyninger og lite anna. I dag klarte jeg å starte oppatt. 

 

Det er egentlig kurant og greit arbeid på benken over den nye dørken. Reisverk.

1968079112_FrstedagiVossoa17.8_22.JPG.4f019bd9a548fde5a5ee73ba51114211.JPG

 

Prøver å ikke tenke på hvordan jeg skal få det oversiktlig og fint i den elektriske avdelinga.

2087464946_FrstedagiVossob17.8_22.JPG.07266c8010f086825f51d414c6dc6527.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel strengt talt bare sjåarar og lesarar i dette forumet som får se meg opp Champs Elysee! Men, ja, det minner om den malinga du gjør på de ytre vinduskarmene, etter at du har skifta deler av kledninga, ymse vannbord, skrapa hele huset, slipt, pussa, grunna, vøla takrenner, malt sjølve huset, og alle sprossene i alle de små rutene - fordi det er så pent med småruta vinduer, etter at du har pilla gammalt kitt, grunna og lagt ny. Akkurat de siste dønn enkle vinduskarmene i første etasje, uten mer enn ei gardintrapp. Malt i samme farge som før, bare helt lytefri og blank, og hun sier: "Å, så fint det blir!"

Sånn!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 9 timer siden:

 Malt i samme farge som før, bare helt lytefri og blank, og hun sier: "Å, så fint det blir!"

Sånn!

 

Sånn er det. Men det er grunnarbeidet over lang tid som gjør at det blir fint når siste strøk maling kommer på. Så det henger jo sammen. Jeg har begynt å jobbe etappevis med mine prosjekter, slik at f.eks en vegg blir gjort 100% ferdig med maling og det hele før jeg går videre. Det viser hvordan det hele skal bli en gang, samt at det alltid er greit å ha noe som er helt ferdig. Så man slipper å tenke mer på den delen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det, @index, er svaret på hvorfor jeg fortsetter å utbasunere, utmale, Vosso-mastodontarbeidet, på Båtplassen. Fordi det her er folk som deg og xr4ti og plenty andre som veit hvor mye som ligger under når du kobler opp den siste lanterna så det blir et ørlite hvitt lys lengst akter, innunder leideren, bare synlig for alle dem som ligger langt akter i leia. Andre har ikke sjans til å forstå hvor inn i granskauen mye en har foretatt seg inni, frami, under og over, for at det skal se sånn noenlunde båt ut!

Link to post
Share on other sites

I går ble det et par timer videre bygging av reisverket som skal bære benk og bysse, eller hva en nå skal kalle den gamle "Norges-kummen" jeg setter inn igjen. Denne vasken sto i huset da vi kjøpte det på nittitallet, og er etter min avdøde mors utsagn ett av de glupeste påfunn i forrige århundres kjøkkenhistorie.

 

1805725304_aaaKjkken_IMG_6103-694x1024.jpg.125e4ee28fe999220a9584b06259abfc.jpg

Bildet fant jeg på nettet  Kjøkkenrevolusjonen – Magasinet Norske Hjem (magasinet-norskehjem.no). Jeg  har skåret av utslagsvasken, slik at jeg har kummen og metallplata (til å sette spritapparatet på. Min versjon er litt annerledes enn denne.

 

 

Jeg bruker den fordi jeg har plass, og fordi det er praktisk å ha et stort, brannsikkert, rustfritt, flak midt i båten. Den er 108cm lang, så den må nødvendigvis over sitte- og sovebenken. Kanskje. Jeg kan jo kutte den så den blir bare 90, slik dass-huset er.

Uansett må jeg finne på noe med benkene. Om jeg bruker fast karm til å holde skumgummimadrass fast med, blir benkene unyttige uten skumgummi. Karmene kan jo være nedbrettbare med hengsler, og de behøver jo heller ikke være heltrukne. Jeg skal bruke furubord 6''x1'' å bygge med. Bruker nok permanent front og det innerste bordet som går mellom banda (spanta). Forut er det en stor trekant som skal fylles, men trur vel det er lurest med to "luker" slik at jeg kommer til nedi- og har plass til å stikke hele kroppen ned for inspeksjon. 

Jeg ønsker også rygg på benkene, og spekulerer i å hengsle disse. Kanskje lar jeg både sete og rygg være "løse" slik at jeg kan dra hele greia ut for å få breiere soveplass. At de er lause skal ikke bety at de vil kunne beveges uten et sinnrikt system med låsebolter. Får ta det seinere, når båten er på sjøen. 687469923_vossoskisserbenker.jpg.de08a9fa7c3aca3940b3f61a12411e9e.jpg

Bildet er fra forrige gang jeg var kommet så langt, høsten 2017...

 

 

Pentriet håper jeg å finne kasserte kjøkkenskap til. Slike halvsyntetiske plater og plastskinner, som er inne i kjøkkenbenker, er et must for å få skuffer til å gå ut og inn etter 95% luftfuktighet i lange perioder.   

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev for 1 time siden:

Følger med på dine betraktninger og arbeidet som snegler seg frem i herlig sjektefart

Ja, det er egentlig ikke meininga at det skal ta så innmari lang tid! I motsetning til hva mange trur, også i "Båtforeningen" der Vosso ligger, bruker jeg all den tida jeg har til rådighet. Omtrent. Det er familiære grunner til at det tar så lang tid. Det er sikkert ikke rette tid og sted å mase om det, men det å ha et "dysfunksjonelt", "funksjonshemma", barn å ta seg av, betyr at en sjøl og hele familien på sett og vis blir dysfunksjonell. Det er et paradoks hvordan det omatt og omatt hevdes verdien av et mangfoldig samfunn, og hvordan det dann og vann dukker opp diskusjoner knytta til høyst personlig forhold vedr. hvilke barn vi skal ha og ikke ha, der politikere, synsere og store deler av befolkninga meiner fryktelig mye om slikt. Det skal vi ha, samme hvor vanskelig det blir. Deretter svinner debatten inn, og vi som er kvalifisert til å meine noe om det, går tilbake til den daglige dont. Diskusjonen går på prinsipp, og er det noe vi elsker, så er det prinsipper. Vi som er oppe i det, og har valgt dette, slik eller så, skulle gjerne ha sett at debatten fortsatte inn i en neste fase. Hvordan? Du (vi) står stort sett aleine og kaver i årets 365 døgn, hvorav anslagsvis 6-8 timer i 190 dager tilbringes i skole eller barnehage. Så lenge barnet er i den alderen, altså. Resten av tida må en drive omsorgsarbeid mest mulig kreativt. Sjølsagt hadde det gått bedre om båten var litt mindre, slik at den kunne stått i hagen. Eller så kunne jeg stått over hele greia, slik jeg (og kona mi) har slutta med en drøss andre gjøremål og hobbier. Men, som søstra mi sier: "Det er et valg. Du tok et valg!"   

Hvor kronglete det er å finne tid kan illustreres slik:

Når en vanlig yrkesaktiv har fri ei uke, har han (hun, hen) fri fra fredag ettermiddag til mandag morgen.

I sommer klarte kommunen å tilpasse den ene av to uker avlastning til kona mi sin arbeidssituasjon, slik at hun faktisk hadde fri, da vi var temporært avlasta. Da reiste vi til min hjemby og var der noen dager. Vi kunne ikke ha reist til "Syden". Avlastninga starter kl.14 mandag og varer til kl.19 søndag... I den andre avlastningsuka jobba kona mi. Heldigvis er jeg ute av arbeidslivet. Ellers hadde det aldri gått!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha @Grufolf. Du har jo, også, rett i at det går sakte. En grunn er jo at alt skal være skikkelig. Og alt skal liksom finnes opp på nytt. Både krutt og ukrutt. Nå, for eksempel, ville det jo gått mye fortere om jeg brukte tynne, stive, "inerte" plater (som ikke sveller). De er langt mer todimensjonale enn tommetykke bord, slik at tilpasninga på sidene, til spanta og skråheten i bordgangen ville betydd ett hakk, ikke også skråhøvling og skeivt i flere retninger. Jeg hadde klart meg med en stikksag.

244134202_wTilpasningavfrstesidebord.JPG.1492c8847ea7cbed3732a085e909f813.JPG

Tilpasning av første bord innerst, under benken bb.

 

Jeg trur at jeg kommer til å bruke lengre tid på de borda som ligger ytterst mot huden, enn resten av overflatene til sammen. Nå hjelper det ikke at materialprisene er skyhøye, heller! 

Dernest blir jo dette,  - både det fysiske i båten, planlegginga og fintenkinga, og de ganske surrete og tullete tinga jeg skriver her, i dialog og monolog, - en kjærkommen flukt fra en ganske uviss hjemmesituasjon. 

Så - Ja, det går i snekkefart. 4-5 knop, så en får med seg hvert rift i fjellet, hver sjøfugl, hver kryssende seilbåt og alt anna som skjer på, i, ved sjøen.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag var planen å lage til alle borda innerst mot band og bord, sømmer og alskens reparasjoner. Dette var noe som jeg tidligere så på som interessant og artig arbeid. Realt, liksom.

 

Det tok omlag halvannen time å få på plass det første tilpassa bordet, under benken, skjult for alle andre øyne enn mine. Da det tok en time å lage det neste, begynte jeg å bli desperat. Sjøl om bord nr.3 var ferdig på kortere tid, gikk det mer og mer tid bort i planlegging.

534460743_gTrebordferdigeetter4ogenhalvtime.JPG.9881668c768c78b1f9c433e562fd30e9.JPG

 

 

Det fjerde bordet, innerst på benken, juksa jeg til, og i stedet for å begynne med tilpasninga inne i hølet i baugen, saga jeg kjapt opp de de fire hele borda som sjølve benkeplata består av. Dette har jeg ikke tid til, så i morra må jeg ta flere snarveier - om jeg da ikke har lært noe reint teknisk i dag.

 

 

 1563098952_gFirebordferdigeetter6ogenhalvtime.JPG.8e16881b60898c0f1adcd937b56fe33f.JPG

Link to post
Share on other sites

Det var i dag som i går. Kom seint i gang, og klarte bare å produsere ett bord i timen. Nå hadde jeg bestemt meg for å ta dem, de vonde og slitsomme, først, og karamellene til sist. Egentlig er hele "golvet" eller hylla inni baugen et træl. Det er akkurat plass til meg inni der, men å komme seg ut og inn er slitsomt. Jeg har aldri vært noe slangemenneske, og etter en del år i ymse uheldige vridninger og vendinger er jeg ikke kommet nærmere det mjuke og grasiøse. 

Da jeg gjorde grunninnredninga i båten, under hovedrestaureringa (2014-17) la jeg opp rammeverket i håp om at jeg skulle komme dit jeg er nå. Det er jeg sjeleglad for nå. Det er rett, og det er på nivå med alt anna akterover. Dermed er det altså bare disse hersens småtilpasningene jeg kaver med.

Jeg ble ferdig med dette golvet eller hva det nå heter, fikk skrudd det fast, proppa og slipt det, så i morra kan jeg fortsette akterover på sb side. Høla mellom baugen og benkene tar jeg helt til slutt. Det er det som er karamellen. Endelig kan jeg få laga ferdig den nedgangen fra frambakken og inn! 

 

485007029_hHyllaunderbaugen21.8_22.JPG.2a933f72fe6132f6c1f3511bc792c9a8.JPG

 

Jeg trur jeg skal lage samme type luker som i dørken, altså skråskjære ut stykker, som så skrus sammen med tverrbord. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag, på tre effektive timer, fikk jeg rydda litt, fikk frigjort sb benkereisverk, som så greit ut, og fikk lagt golvet, så langt jeg gidder. Står altså over det (de) innerste mest kronglete bordet

 

1076001086_igolvisbbenkakterover.JPG.446b5b645009b76120fd4fde35489d64.JPG

 

 

227104209_igolvisbbenk.JPG.15e02c145e7ac217aafc7520038297fe.JPG

Trur jeg bare hopper rett over på litt mer avstiving og så sjølve benkeplata. Med hengsler og full åpning, skal det la seg gjøre å putte nedi plater, kurver eller andre remedier til oppbevaring. Golvet må uansett være løst, slik at jeg kommer enkelt til alle mulige lekkasjer. Planen holdes, sånn noenlunde. Håper å få på plass alle hovedstrukturer, slik at jeg kan bevege meg opp på taket og få gjort gjennomføringene der, mens det er tørt og forholdsvis varmt/mildt. I begynnelsen av september må jeg ta alt horisontalt ute (dollbord, dekk, bakker). Deretter skroget, og så kommer maskina. Den har jo ikke vært i drift på snart 3 år, men antar jo at den starter!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Værdama påsto, i går, at det kunne ha vært siste dag med over tjue i Bergen. Det var det ikke.

Altså befant jeg meg mellom saltsjokk og vassmangel, eller begge deler, da jeg klarte å svime meg rundt. Styrbord benk i det grøvste klar.

234105024_iStatusperonsdag24_9b.JPG.788c467c98fa6795ffc973a2fd2caa1b.JPG

Jovisst skal lokket festes sammen, og det skal på plass hengsler og rygg og sider og anna dill, men det er morsommere... Dessuten er det minst 30 inni teltet når det er 25 uttafor, og sol. Og det blir det vel mindre av?

430865855_iStatusperonsdag24.9.JPG.3c8e085a7573f32e074821c24e35d747.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå jobber jeg utelukkende for å stille uroen i meg. Jeg burde ha kunnet glede meg over akkurat slikt som dette, men det er som om høsten er her alt, tross plenty varme. Det blir merkbart mørkere tidligere, og på sjøen er det som om båtene hele tida haster hjem. Tida da de gikk for sakte fart utover er over.

I begynnelsen av oktober går de første båtene opp her i havna. Planen er å gå ut da, slik at om det nå skjærer seg helt, er alt på plass av maskinell og personell til å heise oppatt...

 

I dag, på 5-6 timer, fikk jeg skrudd på fronten og laga lokket. Fronten består av 3 bord a 15cm med 0,5 cm gliper. Dermed går den en anelse over lokket, og kan danne basis for en nedfellbar karm. Det kjennes ikke bak på knærne, så det går. Om det blir træl med denne kanten, får jeg høvle den ned. Det er ikke stort problem. Lokket har jeg laga i ett stykke, med 4 tverrbord. Planen er å sette på fire hengsler nedfelt i både lokk og det faste bordet innerst, justere høyden innerst med et bord under på langs, etter at jeg er sikker på at det glir lett, og så, når alt virker rett, skjære lokket i to. Jeg har satt av ei glipe på et par cm ytterst til svelling, og antar at jeg kutter lokket med to parallelle snitt, for å få glipe også mellom lokka. All erfaring tilsier store bevegelser.

Deretter trur jeg at jeg tar den hylla som er rett framfor, repeterer på babord side, og gjør så mye jeg kan med trappa - før jeg lager rygger (om jeg trenger det?)

 

 351139946_jsbbenkmlokkglipe.JPG.49842296b1bc25670ee7b34769a8536b.JPG

 

Ettersom jeg altså føler at jeg har dårlig tid, kan jeg ikke slipe med noe varsomt og reint, med filter og støvsuger, men durer i vei med vinkelsliper. Jeg veit det vil synes når olja kommer på, men orker ikke pille og dille. Slipeskiva (rondell) tar treproppene utrulig fort. Det er jo det som gjør det tar tid. Tilpasse trestykker, på med tvinger, bore hull, bore trepropphull, skru i skrue, lage propper, proppe, slipe. Tross god trening og gode redskaper, tar det sin tid.

 

608330003_jLokksbbenkunder.JPG.8761290cf8a439b7891ed8d8641c770c.JPG

 

 

Og så er det så lite raffinert, så lite stilig, med bare slike firkanta kasser. Jeg håper jo at jeg til våren, med båten på sjøen ett eller anna sted (det aner jeg lite om), kan kose meg med lister og karmer, og seinere skumgummi og tekstiler.

 

2103671153_jsbbenkmlokkfrtilpasn.JPG.ce568236c3899c54748b9fa86e13ae85.JPG

 

Nå er det det grøvste, og bare det. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klokka tre ettermiddag fortalte jeg min hulde viv at jeg skulle tilbringe 5-6 timer i Vosso. Jeg skulle gjøre det samme på babord som på styrbord, og da skulle jo det holde. Etter tre timer var jeg ferdig med den benken jeg antok var ferdig i går... Etterpå fortsatte jeg forut, i stedet for å bruke enda mer tid på benk.

415735505_KSBBENKMTOLOKK.JPG.c1a268017e9e33f4ec5eedc2bbee2355.JPG

 

1742841260_ksbbenkmellomgolvforut.JPG.946f0063625d394ffe914b122cfe79ed.JPG

 

 

 

Ved midnatt var jeg derfor ferdig med enda et mellomgolv. Det "golvet", hylla, som er under framdekket syns jeg gjorde susen. Nå har jeg plutselig tilgjengelig plass - dersom jeg klarer å lage trappa slik at den ikke sperrer fullstendig. For min del kan den godt være slik den er, med trinn bare helt oppe og helt nede, og dermed fri tilgang til dette "rommet". Men luka forut i kabinen, og trappa ned, er laga for min hemma sønn og forsiktige fru, altså må det være trinn, solide trinn. Allikevel skulle det la seg gjøre å hengsle dem, og låse mot ene eller andre vangen?

 

1305779381_ktilgjengelighetibaugen.JPG.03c1f5ce8a1052f072390f01ee35403c.JPG

 

 

 

1191792910_kmellomgolv.JPG.e37e96804151206372460d5194452ca7.JPG

 

916587285_kmellomgolvbb.JPG.737c49889b1270ca372a5a1c915bff61.JPG

 

 

 

Det neste problemet var å lage noe som øker oppbevaringplass og samtidig gir tilgang til skroget. Jeg skal nok lage en forbindelse, forlengelse, av benkene (til soving), men fant ut at jeg kunne legge lemmer ikke så langt under. Det ble dermed enda et golv, enda en avstiving. De tre ytterste borda er tilpassa og skrudd fast. De 6 andre borda har jeg laga som to lemmer, a 45cm x 75cm. Ja, det er god plass inni Vosso! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...