Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Jeg satte egentlig teiner etter krabbe i går med fersk makrell som agn, men en fru hadde krabbet inn. Full av rogn og med strikk på klørne. Jeg trodde først det var noen som hadde tulla med meg. Fersk makrell og strikk på klørne..... Hvorfor setter noen rognhummer ut igjen med strikk på klørne? 

Link to post
Share on other sites

Den har antakeligvis enten rømt fra ei sanketeine, eller så er det noen som har vært klaurete og satt strikk på den og så mistet den uti. Uansett er det sniker! Jeg fikk en hummer med surrede klør i ei teine i fjor, men det var ikke så langt unna et sted jeg vet det er sanketeiner, så den var nok rømt.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg skal ansette deg som konsulent neste gang, Komodo

Jeg stiller gjerne opp som konsulent! Men det drar med seg litt jobb. Først minst en sommer med rekognoseringsdykking og kartlegging av aktuelle områder med sonar, deretter forberedelser med agn fram til sesongen starter! Dette er noe man må legge energi i om man skal lykkes, halvhjertet nytter ikke.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en plan!

 

Forresten, Diax ; det der hørtes ut som en organisert plyndring. Hørte for to tre år siden at det var noen svenske bander som kjørte rundt på hummerplassene og sendte ned dykkere som hentet fangsten.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan jeg berette om resultatet av et vitenskapelig forsøk. Til nå i år, med sursaltet makrell, har jeg fått én krabbe her og én krabbe der, aldri mer en 4-5 krabber på ti teiner, og aldri mer enn to i én teine. Som et forsøk tok jeg opp fersk makrell av frysen på torsdag og satte det i teinene. I dag trakk jeg opp det. Hør etter, dere som sverger til ferskt agn, for dette kan dere lære noe av! For å ha det vitenskapelig satte jeg teinene på nøyaktig samme sted som før, og de sto ute i to dager. I dag trakk jeg opp 46 krabber. Det var 17 i den teina det var mest i. Så her snakker vi veldig klare resultater. Det var én hummer på 28 cm uten rogn i den ene teina, sammen med to krabber. Omtrent det jeg har hatt i år, altså snitt på én hummer per trekk. Flere hummer var det ikke. Så hummer lar seg ikke lokke mer av ferskt agn enn av surt agn, men det gjør absolutt krabber! Jeg satte ut igjen teinene på nøyaktig samme sted, men nå med surt agn. Det har ikke vært betydelige endringer i verken strømmer, vind eller temperatur. Hvis det nå er tilbake til nesten ingen krabber, men en hummer eller to, anser jeg det vitenskapelige forsøket som konklusivt og teorien om surt agn som bevist. Iallfall hvis man fisker med vestlandsteiner i Mandals-skjærgården! :lol:

Link to post
Share on other sites

La den stå to-tre dager i passe temperatur (derfor er det best å gjøre på sensommeren, mens det ennå er varmt om dagen, nå setter jeg et nytt parti på badegulvet i lufttett boks, med søppelsekker rundt og skrur opp termostaten på gulvvarmen til 30 for å få fart i sakene, så de bør være klare på mandag - kona kommer heldigvis ikke til hytta før på tirsdag...). Da stinker de passe. Så er det på med engangshanskene og skråskjære dem (for å få innvoller i begge halvdeler), og så nedi boks eller melkespann i lag, med noen never salt mellom lagene.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående riktig merking av sanketeiner. På baksiden står det navnet, adressen og nummeret mitt. Det viktige er forsiden:

 

bilde

 

Og jeg kan opplyse om at det absolutt ikke er bløff! I hytta er det et HD-kamera med ypperlige nattegenskaper! Så hvis noen prøver seg, blir det dengetid (for å sitere de gamle Fantastiske 4-tegneseriene til Marvel)! :smash:

Link to post
Share on other sites

Nå, nå, ikke så dramatisk, min herre!  :giggle:  Fordet første er det lite sannsynlig at sånne folk finner fram til der jeg har hytte, det er nok helst lokale helter som prøver seg. For det andre skjer sånt stort sett bare i politiserier på tv. Det skjer uhyre sjelden drap i forbindelse med inbrudd/tyveri av proffer fordi de er fullt klar over at etterforskningen blir en helt annen enn, særlig hvis skytevåpen er innblandet.  :wink: 

Link to post
Share on other sites

Og du tror politiet har tid til å bry seg om det mellom fartskontrollene? Dream on! :lol: For øvrig er jeg redd borgerarrestasjon også er noe som bare fins på film og i USA, i Norge er det faktisk ulolig frihetsberøvelse, hvis jeg ikke husker feil. Og trusler nytter lite, det skal jeg være enig i. Men makt bak truslene funker. Det ville ikke være første gangen noen får juling etter tjuvtrekking i Mandal. Jeg kjenner personlig til minst tre tilfeller (ett fra 70-tallet og to fra 90-tallet), og jeg har ikke hørt at noen av dem har anmeldt noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Borgerarrest fungerer helt fint dersom man tar vedkommende på fersk gjerning/ferske spor. Vekterne benytter seg av borgerarrest når de pågriper noen f.eks. for naskeri osv. Det er noen forutsetninger for pågripelse som nevnt ovenfor, samt at man må være tatt på fersk gjerning/spor/mistenkt for en straffbar handling.

Man plikter dog å straks overgi den pågrepne til politiet..

Alt er beskrevet i straffeprosesslovens paragraf 167.

Link to post
Share on other sites

Kenny-, du har helt rett. Jeg gir meg. :yesnod:

 

Fjordgrynt (forresten et genialt navn! Jeg har lurt lit på det der. Er det fordi båten har en distinkt diesellyd?), jeg syns fremdeles du er vel dramatisk, men vi kan avslutte den med å si at det er uhyre lite sannsynlig at det vil skje, bare overvåkningskameraet pleier å være nok. Hvis man i tillegg gir seg til kjenne oppe på terrasen og viser at de er sett, er det nesten helt usannsynlig. Og hvis det virkelig skjer noe, så skal det nok mer enn et par karer for å stoppe meg med mitt kjære aluminiumsballtre, og jeg har absolutt ikke tenkt å bli drapsmann! Jeg vet nøyaktig hvor jeg skal slå for å sette folk raskt ut av spill uten varige skader. To veldig gode alternativer er skinnebeinet og kragebeinet. Svært små sjanser for varige skader, men kampgløden forsvinner uhyre raskt.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er redd understatements bare fungerer over en viss språklig forståelse, så jeg vil ikke stole på det. :lol:

 

Kulturelt begrunnet, liker det! Jeg bor jo i Risør (for tiden, har et drøyt halvår igjen her), og et firma her støpte Elvegris. Og der hang den faktisk fortsatt på veggen sist jeg var innom der (6-8 år siden)! Og det var virkelig den originale som ble brukt i serien. Og visst er griser deilige...trivelige dyr. :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjordgrynt; sokkene tilhører minstegutten på 7. Jeg har imidleritd en personlig holding om å ikke legge ut navn og bilder her.

 

Ellers så oppfattet jeg det vel slik at Mastiff hintet til gris som mat, ikke som sengekos :lol:

 

Men hvordan er det ellers, blir det noe mer hummer? Jeg hadde med for lite agn sist jeg trakk. Har gått tom for "god-agnet", så jeg måttet ty til noe nødagn fra i fjor eller året før. Den var imidlertid så råtten at den løste seg opp når jeg tok i den, så jeg har dårlig tro på at den fungerer noe særlig. Fikk ikke anleding til å legge i mer agn i går, og nå ser det ut som om det går flere dager før jeg får vært ute og sett etter teinene :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Var med og trakk teiner i dag for første gang sammen med en kollega. Dette var stas.

 

To hummer, en med rogn som gikk ut igjen.

En sjøkreps og 40-50 krabber. -de 5 jeg har åpna hadde mye mat og mye rogn.

 

Innsatsen min var såpass at jeg får være med på tirsdag også.

 

En av teinene var han sikker på hadde blitt tømt av noen. Kun bein igjen av småseien som var i agnposen, tom teine.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...