Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Jeg har begynt å bruke slike

http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Hansker/Arbeidshansker-2000021801/

 

De gir godt grep selv på 7mm teinetau. Ble litt lei av at lukta fra råtten agn satt seg i huden og var umulig å vaske vekk, satt i flere dager. Syns det tok litt piffen av kosen med hummer på kvleden etter å ha vært og trekt.

Link to post
Share on other sites

- har hansker liggende, så de skal få være med på tirsdag. Det var elektrisk teinehaler på båten, men det ble jo litt tau-arbeid uansett.

 

Jeg så ingen brennmaneter i vannet, men det kan jo være en som har vært så elskverdig å etterlate noen brenn-tråder på et teinetau...

( noen som husker en legendarisk friends-episode ang brennmanet?)

 

Brukte forøvrig nyfiska småsei i agnposen. Dro opp 30 stk på 8-10 minutter, på vei ut fra havna.

 

Stemmer det at dersom det går krabbe først inn i teina, så går ikke hummeren inn, men krabben går inn selv om hummeren er først?

Link to post
Share on other sites

De sier så ja. Jeg har også sett dette når jeg dykker. Dersom en krabbe går inn i en sprekk hvor det er en hummer kommer hummeren ut i en sabla fart!

 

Ellers er det vel ikke det helt store sjakktrekket å bruke fersk sei som agn, det er vel det samme som å be om å få krabbe. Jeg ville saltet den først.

Link to post
Share on other sites

Komodo, syns du ikke det blir kaldt med de hanskene? Jeg har dem, men foretrekker å bruke disse: http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Hansker/Arbeidshansker-vinter-578-2000035860/De er foret og vanntette (unntatt på deler av oversiden), så da er jeg både varm og tørr. Og det trengs, for jeg må ha fingrene i bruk for å logge fangst og fiskeplasser på Fishing Points-appen min, som fungerer ypperlig til dette!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal også salte makrell nå til hummeragn nå. Hvor sterk saltlake bruker dere? Jeg regner med å la den stå ca. 10 dager før bruk. Har plenty makrell i fryseren etter makrellslakten i sommer. Jeg har også en del agnbokser som jeg tenkte bruke. Det bør vel fiske like godt med makrell i agnboks? På den måten blir det litt enklere å agne i felten og så varer vel agnet lenger også?

 

Har du noen erfaringer å komme med om agnboksene nå? Jeg bruker agnboks og noe agn i pose, men det ville vært greit å droppe posene helt hvis jeg kunne få bekreftet at agnboks funker like bra. Er det eventuelt noen andre som har testet det mot hverandre og kan si noe forholdsvis konklusivt om det?

Link to post
Share on other sites

Dagens trekkrapport: Jeg satte veldig mye agn på lørdag (overdrevent mye), sur makrell både i agnboks og agnpose. Ellers har jeg pleid å bruke krabbe eller sure laksehoder i agnposen, og en del mindre makrell i boksen. Det ga iallfall ikke mer hummer (én kar på 31 cm, det er iallfall årsbeste for meg) men mer krabber enn vanlig. Kanskje 15 stykker på 10 teiner. Det meste jeg fant i én teine (på det stedet jeg fikk 17 med ferskt agn) var 5, så det er tydelig forskjell. Likevel, jeg lurer på om ikke agnboks og bare det er veien å gå.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, blir ikke kald med de. Trekker jo ørten teiner og holder varmen med det :yesnod:

 

Jeg har også lyst til å prøve agnbokser istedenfor de posene som er i teina. Synes det er noe grisei når agnet råtner i posen og det renner og spruter over alt. Tenkte det kunne være greit å agne boksene på brygga og ha de klare med agn i ei bøtte, da trenger jeg bare å bytte agnboks ute på feltet. Gjør dere det på den måten, eller putter dere agn i boksen når teina er trekt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare ett sett. Jeg tar ut agnboksen av teina ute i båten og bruker engangshanske på høyrehånden når jeg tar agnet ut av agnkassa og legger det oppi (for ikke å få altfor mye griseri på de forede hanskene, men du kan sikkert bare gjøre det med de langarmede gummihanskene, som jeg for øvrig bruker når jeg tømmer den elektriske musefella, dagens fangst var to mus). Det er ikke noe problem i det hele tatt. Og måkene blir veldig glade for litt råtten makrell når det er noe agn igjen! Jeg er glad jeg ikke skal sove i samme seng som dem etter det måltidet! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Endelig vår tur. En på 23 cm som ble sluppet ut og en på 35 cm i dag. Våre første hummer. Stor stas.

 

Agnet var:pelletsagn og røkt makrell mix.....

 

Vi har agnbokser på to av teinene. På de to andre har vi 1/2 liters flasker med borra hull i. Vi hadde fem teiner med agnbokser, men tre er "borte"...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer Bitteliten, det var moro!

Men angående de teinene, hvis du på død og liv skal bruke teiner fra BT og ikke fra Stokken bør du kjøpe proffvarianten. De fisker mye bedre. Anbefaler deg å salte ned sild eller makrell også. Det trenger verken å være råttent eller surt for å virke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jepp, det fins: http://www.okmarine.no/hummerteiner/hummerteine-/-krabbeteine-sammenleggbar---------------------

 

bilde

 

Et spørsmål til de som kan sånt: Jeg kjøpte noen av de tyngste teinene med gummibendsling fra OK Marine brukt, men oppdaget for sent at den har feil type fluktåpning. Den som er der, er bare for hummer. Jeg skulle gjerne brukt dem til krabbefiske om sommeren. Går det an å binde inn en annen fluktåpning, og er det i så fall spesialknuter som trengs? Jeg er håpløs med tau og sånt, så jeg sikrer alle teinene med vaierlås i tillegg til knuter! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja, det gjør man også på OK. Problemet er at 60 mm åpningene er bundet fast (sikkert 4-5 år gammel patent, det utvikler seg lynraskt innenfor feltet!), og en 80 mm åpning blir så pass stor at jeg ikke bare kan bruke hullsag på plasten på den som sitter der fra før, og jeg antar at hvis jeg bare fjerner den, så begynner vel teina å rakne?

Link to post
Share on other sites

.. jeg antar at hvis jeg bare fjerner den, så begynner vel teina å rakne?

DET kan jeg ikke tro :)

Har aldri sett noe annet enn knytta nett/garn på teiner.

Kombiflappene med 60/80mm kan enkelt syes eller stripses på, bare klipp passe hull i teina, eller lag/bruk noe med passende hull.

Synes ringer er praktiske og lett å feste.

Link to post
Share on other sites

På våre kanter er hummeren så intelligent at den går ut igjen når det er tomt for agn :wink:  Jeg kjenner ingen som bruker agn boks på våre kanter men det betyr ikke at ingen bruker det. Tenker litt at visst ikke hummeren

får tak i agnet så går den ut igjen i vanlige teiner, med unntak (stort sett) av de med eget soverom. Jeg har bare uten soverom og har hatt lite tid å drage og det har vært ett par teiner som har vært helt tomme for agn og hummer/krabbe.

kan jo ha vært små krabbe/hummer også som har gått ut flukt åpningene, men jeg har fått bekrefta dette med en som har fiska med 100 teiner siste 30 år. Vi er heldigvis veldig sjelden plaga med at folk stjeler/drar andre sine

teiner på våre kanter så det er stort sett utelukka som en mulighet. Trekker man daglig  (og gjerne om morgenen) så får man mer hummer. En ting er sikkert det blir bare mer og mer bruk i sjøen for kvart år, og i år er det ekstremt mye teiner i sjøen så

er vel ikke lenge til det blir total forbud for hobby fiskere vil jeg tru.

Link to post
Share on other sites

Angående hansker så syns jeg ikke noe særlig om hanskene på biltema. Skikkelige hansker med for og ru overflate koster ca 100 kr og oppover, og er et mye bedre alternativ enn biltema sine hansker.

 

Ellers er jeg ikke særlig begeistret for andre aktuelle artikler til hummerfiske på biltema. Sammenleggbare teiner er ubrukelig og synketauet er ubrukelig. Et lite pluss til proff teinen på biltema, men billigste carapax teinen koster ikke noe mer (500-600 kr) og er sannsynligvis av bedre kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...