Fjordland Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Eg syns du burde droppe jockeysetet, sette inn en kasse eller pidestall med 2 stoler, evnt 2 sitt benk med ståfunksjon. Helst kasse, da den er mer solid, og du kan sette inn en luke og ha oppbevaring i den? Da blir det mye kjekkere for meg når eg skal kjøpe båten av deg om et par, når du trenger plass til neste prosjekt? Link to post
ivar Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Feste tanken - ville gjort enten eller. En kvalitetstank i 316L, tåler alt om bord bortsett fra kloakk... mikroskopiske sjanser for at den skal gå lekk. enten ville jeg lagt den på gummimatte eller i to tuber med fugemasse (kjemikaliebestandig) hva med å legge tanken på gummi og så "stroppe" den fast på noe vis , feks fast i stringerne...? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cral Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Tanken i galiaen er festet med en wire og strekkfisk. Kanskje en ide? Redigert 26.Januar.2017 av Cral (see edit history) ~Cral Link to post
ivar Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 ja, noe ala det jeg tenkte på Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Karl Norge Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Stringerene vil komme på hver side av tanken. Tenkte det ville være greit å ha et par cm klaring på hver side. Hva synes dere? Grubler også litt på hvor god jeg skal feste tanken. Legger jeg noen striper med fugemasse under vil den garantert sitte i alt vær, men på den annen side vil det bli et lite helvete om jeg noen gang skal skjære opp dørken og ha den opp. Tanker rundt dette? Sørg for god nok klaring mellom stringere og tank. Laminatet rundt stringerne bygger mer enn du først tror. Tanken fester du med laststropper festet i stringerne. Legg gummi i hjørnene så slipper du gnaging. Ikke fest med fugemasse. Drivstofftanken kan om noen år brukes til neste prosjekt, he-he. Når det gjelder layout, vil du vel ha tilgang mest mulig langs skutesiden. Jeg hadde montert en to-seter i senter helt akter, og styrekonsollen foran der. Det er jo to sitteplasser på den også. Da har du fire sitteplasser. Resten av mannskapet kan stå, eller du kan montere noen klapp-stoler. Den kassa du skisserer bak på hekken, bør du skrote. Den gir ingen stabilitet sideveis, og hindrer tilgang rundt båten. Kassa gir litt oppdrift i hekken stille vann, men knapt merkbart i høy sjø, pga tregheten i vekta av båten. Er du engstelig for å få vann over ripa, ville jeg enten kappet båten i to lengdeveis, sideveis eller begge deler, og deretter forlenget den, breddet den eller begge deler. Alternativt kan du lage overdelen høyere helt akter. Ser fælt ut, men funksjonelt. https://baatplassen.no/i/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargj%C3%B8ring-reparasjoner-og-motormontering/page-1 Redigert 27.Januar.2017 av Karl Norge (see edit history) Link to post
dieselfan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Sitter og skisser på dørk-plan i påvente av TS sin "sett ovenfra/måkeperspektiv" skisse, men kommer ingen vei.... Hvor stor er en hummerteine og hvor mange skal det være ombord på det meste ? Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Etter litt prøvesitting og grubling med fru Kommodo i går kveld fikk jeg satt noen mål på skissa. Har forsøk å tyne målene mest mulig for å få konsollen lengst mulig bakover. Poenget med å få på mål på dette stadiet er at jeg må bestemme meg for hvor jeg skal plassere tanken. På grunn av påfyllingsrøret må jeg hakke ut en utsparing i styrbord stringer under dørken. En grundigere oppmåling av plassen ombord vil vise om jeg må krype til korset og skrote jockeysetet. Benken bak må jeg ha. Der skal det være adkomst til under dørken for montering av ekkoloddgivere, trekking av rør etc. Ellers hadde vel det beste vært å sløyfet benken bak og fått sete og konsoll lenger bakover. Dieselfan: Må ha plass til 10 teiner + angbøtte osv. Ei teine er 45x90 cm. Redigert 27.Januar.2017 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Poenget med å få på mål på dette stadiet er at jeg må bestemme meg for hvor jeg skal plassere tanken. På grunn av påfyllingsrøret må jeg hakke ut en utsparing i styrbord stringer under dørken. Vil du ikke heller støpe inn et rør i stringeren for slange/slangestuss ? eller vil stussen flukte med toppen av stringer ? Å ha en bruddanvisning i stringer er vel ikke å anbefale... Redigert 27.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Link to post
dieselfan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Kan en hummertegne fraktes på høykant ? Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Vil du ikke heller støpe inn et rør i stringeren for slange/slangestuss ? eller vil stussen flukte med toppen av stringer ? Å ha en bruddanvisning i stringer er vel ikke å anbefale...Tror ikke et brudd der spiller noen rolle. Dørken blir limt rett på og vil ta trykk og strekk. Stringer tar kompresjon fra last på dørken, samt sørger for distanse mellom bunn og dørk. Ja, teinene kan lagres alle veier. Fikk spent opp snorer for å line opp stringere. Det var ikke fritt for at det var litt knot å få snorene parallelle og i vater. [left Fikk også påført noen flere mål på skissa. Målene helt til venstre er bredde i høyde med der dørken kommer. Konsollen er 1020 mm brei i bakkant, så da blir det ca 400 mm bredde på hver side. Det er egentlig bedre enn jeg fryktet. Ser jo nå også at det ikke blir så aller værst plass foran konsollen allikevel, så jeg tror jeg går for denne løsningen. For dykkerturer vil setet bli demontert. Muligens også for teinetrekking. Redigert 27.Januar.2017 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hadde ikke fått med meg at du skulle lime dørken til stringere, (skal prøve å lese alle #460 ila helgen så jeg ikke lager så mye krøll.... Den orginale D20 senker planingsterskelen med 3 knop ved å montere 2x faste flaps på 14x28cm, er det noe å tenke på ? Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Den orginale D20 senker planingsterskelen med 3 knop ved å montere 2x faste flaps på 14x28cm, er det noe å tenke på ? Hmm, det visste jeg ikke. I tilfelle kan jeg jo lett løse det ved å la motorbraketten gå rett ut fra speilet ca 150mm før det skråner? Braketten skal jo bli ca 750mm lang. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) 24 grader V-bunn gir mye synk i sjøen og den detter tidlig ut av plan, jo kortere skrog, jo bedre effekt av flaps. Du må ikke bruke skrånende avslutning. Det vil "holde" på vannet når du skal i plan og gi deg forlenget planingstid. Økt vått areal vil senke toppfart og du må ha klare meget positive argumenter for å gjøre det... Det vil støtte hekken når du skal ut av plan men det kan du få til med mindre ulemper. Vannet stiger med ca 1:7 i 40kn og ca 1:5 i 20kn målt på enden av kavitasjonsplate og med 25 fot skrog. 20 fot får du stipulere ;-) Ivar bruker litt andre verdier men har ikke diskutert formelen med ham. Kan hende målepunktene våre er ulike, eller at vi vekter skrogbevegelsene forskjellig. Redigert 27.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Ok, takk for det! Men det blir vel litt vanskelig med flaps med den kassa jeg skal ha? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Det som ser ut som en badeplattform på skissa kan være bunnen i boksen. Kan du leve med en slik løsning får du "pose og sekk" Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 :thumbsup: Det var jo egentlig det jeg prøvte å si i innlegg #462! Men at den ikke skal skråne etter offsetten, men gå rett opp, så skråne ? skal prøve å lese alle #460 ila helgen så jeg ikke lager så mye krøll.... Ja, det hadde vært fint Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Negativ vinkel på enden av den delen som skal virke som flaps er viktig for å slippe vannet Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Holder det ikke med at den er 90 grader og skarp? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) 90 grader og skarp er ingen dårlig løsning men vi måler forskjell i basseng. Om forskjellen er så stor at den vil være "vesentlig" i ditt tilfelle vet jeg rett og slett ikke. Den eneste grunnen til at du ikke ser det på støpte båter, er at det er uhyggelig pyton å få det ut av forma... Alubåter og båter støpt innenfra-ut benytter det med hell. Samme med finer-racere Redigert 28.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Sørg for god nok klaring mellom stringere og tank. Laminatet rundt stringerne bygger mer enn du først tror. Jeg har lagt opp til 20-25mm avstand, er det tilstrekkelig tror du? Tanken fester du med laststropper festet i stringerne. Lastestropper anser jeg ikke som en permanent surring for en tank som blir støpt inne. Når det gjelder layout, vil du vel ha tilgang mest mulig langs skutesiden. Jeg hadde montert en to-seter i senter helt akter, og styrekonsollen foran der. Det er jo to sitteplasser på den også. Da har du fire sitteplasser. Resten av mannskapet kan stå, eller du kan montere noen klapp-stoler. Når du sier montere en toseter. Tenker du da at benken akter utgår? Den kassa du skisserer bak på hekken, bør du skrote. Den gir ingen stabilitet sideveis, og hindrer tilgang rundt båten. Kassa gir litt oppdrift i hekken stille vann, men knapt merkbart i høy sjø, pga tregheten i vekta av båten. Jeg er temmelig sikker på at en slik kasse vil gi et løft om det kommer en sjø inn bakfra. Det er mye oppdrift i ei slik kasse kontra en brakett sveist av rør. Er du engstelig for å få vann over ripa, ville jeg enten kappet båten i to lengdeveis, sideveis eller begge deler, og deretter forlenget den, breddet den eller begge deler. Det utgår ihvertfall. Da hadde jeg heller staret med et annet utgangspunkt, f.eks. en Draco 24. Alternativt kan du lage overdelen høyere helt akter. Ser fælt ut, men funksjonelt. https://baatplassen.no/i/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargj%C3%B8ring-reparasjoner-og-motormontering/page-1 Jeg har nå lest gjennom hele tråden til Teerex. Makan til slurvete byggekvalitet skal man lete lenge etter! Men poenget var vel fribordet som øker i høyde bakover, enig i at det ikke ser ut! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 90 grader og skarp er ingen dårlig løsning men vi måler forskjell i basseng. Om forskjellen er så stor at den vil være "vesentlig" i ditt tilfelle vet jeg rett og slett ikke. Ok, skjønner. Men når jeg ser på skissa di så tenker jeg at dette uansett er en grei modifisering i etterkant. Ved å støpe kassa som først planlagt (etter beskrivelse fra Fortego), og deretter montere den på båten, kan jeg jo med letthet legge til en kloss som har fasongen som du skisserer. Den vil jo ikke ha noen styrkemessig funksjon, så litt intrikate fasonger bør ikke by på så store utfordringer. Da gjenstår det egentlig bare å få en mer detaljert beskrivelse av utformingen 90 grader og skarp er ingen dårlig løsning men vi måler forskjell i basseng. Kjenner at jeg begynner å bli mer og mer nysgjerrig på å få pratet med deg nå Kommer du på Baatplassentreffet på Sand i sommer? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 .. dette uansett er en grei modifisering i etterkant. Ved å støpe kassa som først planlagt (etter beskrivelse fra Fortego), og deretter montere den på båten, kan jeg jo med letthet legge til en kloss som har fasongen som du skisserer. Helt enig Kjenner at jeg begynner å bli mer og mer nysgjerrig på å få pratet med deg nå Kommer du på Baatplassentreffet på Sand i sommer? Det hadde vært hyggelig Link to post
Bitteliten Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Her må plass prioriteres. Hva med å flytte konsoll litt bakover og lage en benk foran konsoll som kan slås opp? Konsoll med god førerplass er viktig. Link to post
dieselfan Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Regner med at begge lærlingene også vil være med ut i "Hummerraceren" og da er vel sitteplassene foran konsollen også verdt gull? Da ser du ungene hele tiden Mykeste sted i båten mht landinger i tøff sjø (det er faktisk ganske skadelig for de unge å ta slagene for tung sjø. Fikk dårlig samvittighet når jeg ble gjort oppmerksom på det. Mine 3 har alltid vært med "ut for å hoppe" men heldig for helsa skal det vist ikke være) Link to post
ivar Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 24 grader V-bunn gir mye synk i sjøen og den detter tidlig ut av plan, jo kortere skrog, jo bedre effekt av flaps. Du må ikke bruke skrånende avslutning. Det vil "holde" på vannet når du skal i plan og gi deg forlenget planingstid. Økt vått areal vil senke toppfart og du må ha klare meget positive argumenter for å gjøre det... Det vil støtte hekken når du skal ut av plan men det kan du få til med mindre ulemper. Vannet stiger med ca 1:7 i 40kn og ca 1:5 i 20kn målt på enden av kavitasjonsplate og med 25 fot skrog. 20 fot får du stipulere ;-) Ivar bruker litt andre verdier men har ikke diskutert formelen med ham. Kan hende målepunktene våre er ulike, eller at vi vekter skrogbevegelsene forskjellig. Verdiene jeg har brukt er 1:6 (som jeg, eh, har lest på internett ) Forresten , Draco 20 kom jo med 2 forskjellige undervanns skrog - jeg innbilte meg at dette var "Aqualift" versjonen , med mindre v-bunn og mer løft helt bakerst...? Ellers flere ting å ta med seg her, mtp vått areal og økt "sug". En annen ting er å unngå utforming som skaper sug når båten skal opp i plan. Har en kamerat som forlenget et westcraft skrog med 2 fot, han forlenget først skroglinjene , det gav han for mye løft. Så kuttet han bort bunnen i forlengelsen (som var bygd i alu) - da ble løftet som før og helt ok. Men det ble noen voldsomme strømvirvler under påbygget som gjorde at den hadde tungt for å slippe vannet. Ble løst ved å montere luftekanaler. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn