Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

til utvendig sparkling av steglister , så har jeg prøvd :

 

jotuns grønne glassfibersparkel - denne er ikke så værst, bedre vedheft enn BT sin , men ikke alltid like medgjørlig den heller

 

BT glassfibersparkel (eldre type , husker ikke om den var lang eller kort) - ikke så god vedheft som jeg hadde ønsket, bedre egnet til andre oppgaver med mindre krav til forming / "medgjørlighet" 

 

jotun marine epoxy sparkel - favoritten mtp vedheft , lett å jobbe med og mindre sliping.    Men til gjengjeld relativt tung å slipe, og er man litt utålmodig så fyller den papiret på et blunk. Er nok best egnet der det ikke må bygges alt for mye.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, takk for alle gode råd :smiley:  

 

For å sikre god binding bør du ha sparkel med bløt konsistens. Eventuelt kan du fukte skroget med polyester for å få forankring inn i porene i laminatet. 

Ja, det slo meg faktisk mens jeg holdt på at jeg kunne ha primet med et strøk polyester først for å få binding, men jeg trodde i utgangspunktet ikke det skulle være nødvendig. Det spørs nok om ikke jeg blandet den sparkelen for tykk. Jeg var redd den skulle sige, men det var i hvert fall ikke noe problem, det var heller vanskelig å dra den ut.

 

Min erfaring er at det er avgjørende å ha riktig konsistens på sparkelen. Jeg liker sparkel med konsistens som tykk majones.

Min ble vel heller som gammel nugatti.

 

Det er fint med sterk sparkel, men viktigere at den får binding.

Enig i det  :yesnod:

 

Du kommer til å bruke en del sparkel. Hvorfor ikke kjøpe 20 kg direkte fra leverandør.

Det hørtes voldsomt ut, kommer jeg til å trenge så mye?

 

Eller stikk innom noen firmaer som bruker polyester produkter i virksomheten. Der får du riktige produkter og fagmessige råd. Ligger vel et par firmaer på Øra, som reparerer og produserer GRP baserte produkter. Ta med et tomt spann.

 

Her er et firma der du sannsynligvis kan få riktige produkter, gode råd og hyggelig pris.

http://www.hpcomposites.no/

Det firmaet har jeg ikke hørt om. Kjenner du til dem siden du sier jeg får en hyggelig pris der?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo: 

Ja jeg kjøpte det av SVAS.

Det blir en fin sparkel som er lett og slipe og som da blir super sterk. Samt at du bestemmer konsistensen selv. 

Jeg hadde lett gjort det, koster noen kroner ekstra siden du da bruker epoxy, men det mener jeg det er verdt med tanke på styrke.

Når jeg nå straks skal gå igang med å bygge ny badeplatting, kommer jeg til å kun bruke epoxy, og da bomullskutt til å å blande sparkel med. 

Epoxy er såpass billig hos SVAS at det er ikke noe å lure på i mine øyne.

Lykke til videre:-)

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å legge ned julesild i dag har jeg også fått gjort litt med Dracojolla :smiley:

 

Alle steglister er støpt over med 1-3 lag 450 g. CSM matte. Det gjort her om dagen. I dag har jeg fått sparklet litt mer på disse.

bilde

 

Begynte med å eksperimentere litt med sparkel. Etter drøftingen om å blande sparkel litt lenger opp ble jeg nysgjerrig på om det ville hjelpe med litt midre glass i sparkelet. Her er det noen klatter med litt forskjellig mengde glasskuler i. Den brune klumpen helt til høyre er polyester blandet med sagspon.

bilde

 

Følte at det ble noe helt annet når den ble blandet litt bløtere, så jeg bestemte meg for å gi det en sjanse til. Jeg var imidlertid litt slurvete med doseringen, så denne gangen ble den faktisk for bløt :headbang:  Polyesteren ble blandet med ca 1,2% herder.

bilde

 

Slik ble det etter det forrige forsøket:

bilde

 

 

Vel vel. Det ble litt småhektisk, men jeg sprang inn i garasjen og blandet inn litt mer glasskuler, så da kunne den brukes. Nå begyndte det imidlertid å haste i forhold til gelling, så det ble litt stress :sweat:

 

Her har steglistene fått seg en runde med sparkel. La også litt i baugen, da den var litt vel spiss særlig i et område. Jeg hadde glemt å kjøpe mer sparkel, men jeg fikk i hvert fall brukt opp det jeg hadde. Det går visst noen kilo til dette, så det hadde nok helt sikkert vært greit å hatt et 20 kilos spann først som sist

bilde

 

Og bakover. Litt gjenstår ennå.

bilde

 

Glassfibersparkelen fra Biltema syns jeg egentlig er veldig fin å jobbe med. Fin konsistens, kleber bra, og siger ikke. Men det er selvsagt ikke så lett å få helt glatt resultat med den. Overflaten skal uansett slipes før videre støping, så det spiller liten rolle.

 

Her er en overgang mellom gammel og ny sparkel.

bilde

 

Til slutt dekket jeg over med presenninger og satt to vifteovner inn for å få litt god varme til herdeprosessen. Dieselvarmeren har sluttet å gå igjen. Får satse på at det hjelper å helle på litt diesel denne gangen også :giggle:

bilde

 

Kjøpte en værstasjon for å kunne holde et øye med luftfuktighet og temperatur, det viste seg å være en grei investering :thumbsup:

Når jeg kom ut og fyret opp var det 4 varmegrader ute, og luftfuktigheten i båten lå på 82%. Etter å ha fyret og tørket litt kom luftfuktigheten ned i ca 30%. Her ser vi en avlesning etter støping. Den nederste avlesningen er i båten, den øverste er inne.

bilde

 

Litt senere var jeg ute og satt ned varmen. Etter å ha luftet litt på presenningen sank luftuktigheten videre til 21%. I natt blir det bare å ha en ovn på halv fart, så da vil nok temperaturen synke litt, men nå er herdeprosessen kommet godt i gang. Det ideelle hadde nok vært å ha høy temperatur på etterherding også, men dette er nå ikke den viktigste støpingen da.

 

God natt til alle :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det er leit å finne tid til båtjobbing i julestria, men litt videre har jeg kommet.

 

Har nå fått sparklet alle steglistene, men litt sparkling gjenstår ennå før jeg skal støpe.

bilde

 

 

bilde

 

 

Har også senket båten litt på klossene og rettet den. Brukte to lekter som jeg siktet mot for å rette skroget så det ikke blir vindskjevt.

bilde

 

 

Bygde også opp med støtter på flere punkter. Skroget er ganske lealøst, så det er jo greit at det står stødig når jeg skal begynne å støpe inn avstivere.

bilde

 

Solid eikekloss under kjølen.

bilde

 

 

Det neste jeg skal gjøre nå tror jeg blir å forsøke å få opp en presenning i taket over båten. Billig 90 grams fra BT er innkjøpt til formålet. Det har ikke vært noe problem med drypping fra taket i det siste, men ved ekstremt fuktig vær kan det bli mye vann på innsiden av duken. Da stopper det opp med jobbing, og mye tid går med til å dra over presenning for å dekke til osv.

 

Sist jeg sparklet stoppet byggtørka for meg igjen :headbang:   Tenkte det kanskje var lite diesel på tanken igjen (syntes imidlertid ikke det stemte med timene :confused: ). Helte på 20 liter, og så startet den igjen, men etter ca 10 min. stoppet den. Ved gjentatte forsøk på å få den i gang startet den, men gikk bare ca 3 sekunder. Tok en telefon til Cial som forhandler Spaceheater, og hans klare råd var å bytte filter, dyse og pakninger, så jeg ba ham bare å sende meg det med en gang. En annen gjenganger var visst vann og rusk i dieselen. Når jeg lyser ned på tanken ser jeg at det er litt rusk der, så jeg får ta jobben med å tappe den for diesel og rense tanken. I ettertid er det jo selvsagt lett å si at den jobben burde jeg tatt før jeg fyllte opp tanken :rolleyes:  men, men.

 

Så da får vi se om den knaller i gang igjen, så kanskje det kan bli litt støping i romjula.

 

God kveld :smiley:

  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Bra fremdrift.

Bra dokumentert.

 

Brukte to lekter som jeg siktet mot for å rette skroget så det ikke blir vindskjevt. Skroget er ganske lealøst, så det er jo greit at det står stødig når jeg skal begynne å støpe inn avstivere.

 

Tips:

1: Et tomt lealøst skrog blir som en tom eske. 

Hvis du drar i den ene hjørnet blir diagonalene ulike, selv om høydeprofilen er lik hele veien.

Derfor bør du også måle diagonalene, og fiksere skroget feks med midlertidige avstivere i hjørnene bak.

Plank skrudd diagonalt på rekka i hjørnene.

 

2. Legg båten slik at den ferdige dørken kommer i vater. Dvs legg kjølen i vater, og bygg dørken i vater.

 

3. Skaff deg en reserve varmekilde, før du begynner større støpearbeid.

 

4. For effektiv herding må du evakuere gassene som legger seg i bunn av skroget. Bruk støvsuger.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips Globus! Jeg skjønner at dette er ting du kan :thumbsup:

 

Jeg skal ta en ekstra kontroll på diagonalmålene. Litt usikker på hvordan man måler da men, den er jo ikke firkantet...

 

Det med ekstra varmekilde var jo heller ikke dumt. Litt trist om man ruller ut 10 kg polyester, og så stopper plutselig varmeren igjen... Får se hva jeg finner ut når jeg bytter dyse og renser tanken. Finner jeg noe konkret da så kan det hende jeg stoler på den. Jeg har også laget et skjørt mot bakken med presenning, så med en vifteovn eller tre under der får jeg god temperatur i skroget.

 

Det med å legge kjølen i vater og deretter bygge dørken i vater var et veldig godt tips :yesnod:  Er det en vanlig måte å gjøre det på? Har grublet ganske mye på hvordan jeg skal finne passe stigning på dørken for at vannet skal renne bakover uten at den skal bli høyere framme enn nødvendig, så dette var et veldig konkret og godt tips :thumbsup:

 

Også godt poeng å sørge for evakuering av gasser i skroget. Får se litt hva jeg gjør ut av det, men jeg skjønner at det lett kan legge seg avdampet styren i skroget som må luftes ut. Har egentlig ikke tenkt så mye på det annet enn at jeg bør ha en åpning i presenningen slik at styrendampen kan komme ut.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Et lite tillegg til å rette skroget som globus klokelig råder til.  Den mest brukte metoden er å strekke en snor fra stevn i baug og til center akterspeil. Så ta stikk mål i vinkel på snor for at skrogsidene skal ha mest mulig lik skrog bue. Dette er mest aktuelt ved arbeid oppover i skroget da mål ved "kjain" (overgang bunn - side)    

Det er også vanlig å sette et skrog i vannlinje begge veier. Spesielt da ved prototyp bygging. Nr 1. Dette for at bunnstokker dørk osv. blir som planlagt.

 

For å fjerne styren gass i skroget er ei sugevifte med slange det beste. Slangen oppi skroget og vifta på utsiden. Har selv ei stor vifte som står på dekk med fleksibel slange ned der jeg støper.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

For å måle diagonalen: sett et punkt feks tre meter fra akterspeilet, eller så langt frem som fornuftig, på hver side av båten. Da har du muliget til å måle diagonalen på store deler av båten i allefall. Og i tillegg måler fra midt på baugen, om den er midt på da, og til hvert hjørne akter bør du få en god pekepinn

Link to post
Share on other sites

Takk for enda flere tips!

 

Skroget er vatret opp SB/BB, men ikke helt i vater hekk/front (men nesten). Tipset om å vatre opp bunn, og deretter legge dørk i vater var veldig nyttig, det skal jeg sjekke ut nærmere!

 

Tipset om å trekke en snor foran og bakover og sjekke vinkler på skrogsidene er også veldig godt, det skal jeg gjøre, tusen takk :smiley:  Men helt lealøst er ikke dette skroget, så det er nok ikke så galt uansett. I tillegg skal jo dette bare bli ei fiskejolle, så det skal jo mye usymmetri til før det gjør noe :wink:  Det viktigste for meg er at bunnen ikke blir banan slik at den overplaner.

 

En sugevifte i skroget er jo ikke dumt, det vil bli vurdert! Mulig jeg f.eks. kjøper meg en liten motorromsvifte.

Link to post
Share on other sites

Forsøker å lage pene hulkiler slik at støpingen skal gå lettere. Hher har jeg kun slipt over for hånd, men jeg skulle gjerne hatte et verktøy som passet til dette. Har forsøkt litt med slipehylser på rettsliper og drill. Det fungerer, men vinkelen mot skroget blir litt uheldig, så hylsene får veldig kort levetid.

 

bilde

 

Her er overgangen mellom akterspeil og bunn. Jeg kommer til å legge på noen lag til med matte der jeg har støpt igjen for drevet. Kommer nok også til å legge på ei remse i overgangen før jeg støper over hele bunn. I tillegg blir det noen lag med lapper der jeg har slipt bort mye krakkelert polyester og duk.

 

 

Det er mange kriker og kroker hvor der ikke er så lett å få slipt, så jeg er glad jeg kappet vekk avstiverne i bunn. Da fikk jeg med sikkerhet slipt meg helt inn på ren glassfiber i hele skroget i hver krok. Her er hjørnet bak på babord side. Grublet fælt på hvordan jeg skulle komme til der når jeg holdt på å rive.

bilde

 

 

Her er samme hjørne litt tidligere i prosessen. Som man kan se har de bare helt på polyester i hjørnet rett fra bøtta. Det har blitt så varmt at den har blitt brun under herdingen. Store kaker med polyester uten armering er ikke bra :smash:

bilde

 

Og et nærbilde:

bilde

 

 

Et par kilo med slipestøv...

bilde

 

Hva tror folket; går det an å bruke slipestøvet og blande sparkel? (har gått tom igjen...)

 

 

Så et lite båtbyggertips for de som skulle være i tvil.

 

Hvis du skal tappe ei kanne med polyester fra et fat, ikke åpne opp krana og begynn med noe annet :rolleyes:  Hvertfall ikke hvis du heter "Distre" til mellomnavn :giggle:  (Hadde heldigvis bøtte under så det ikke rant ut i grusen...)

bilde

 

 

Har også fått gjort litt julerent i båtteltet. Feiet skroget skikkelig, og tok støvsugeren og støvsugde alle lampene i taket og plankene de er skrudd i. (Best fru Komodo ikke får greie på det, mulig hun ville prioritert litt annerledes på lille juleaften :giggle: ).

 

 

Som om ikke det var nok så har far i huset vært i godtebutikken og kjøpt litt julegaver til seg selv. Skulle egentlig bare ha ei ny stikksag, men så hadde de kampanje på blå Bosch :thumbsup:

bilde

 

En liten skrudrill på 10,8V ble også bestilt, men den hadde de ikke inne.

 

Denne kjekke lille sirkelsaga falt jeg litt for. Den går på samme batterier som den lille skrudrillen.

bilde

 

 

Men nå må jeg komme i gang med surkålen! Greit å ha litt unnagjort til i morgen. God jul til alle, og skål  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt sant. Slipestøvet inneholder jo en del glass, men også polyester. For å lage hulkiler og fylle opp små groper der man ikke trenger noe særlig styrke burde det allikevel være greit tenker jeg. I steglistene jeg har fyllt opp med sparkel gikk det jo med ganske mange kilo, der kommer det jo godt med at man får en viss styrke også. Det er vel litt av årsaken til at jeg holdt en knapp på langtrådet glassfibersparkel der, samt at jeg la opp noen remser med duk i bunn. I tillegg blir det jo støp over, så styrken bør ikke være noe problem :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har jeg tenkt på Dieselfan, men ikke sjekket! Jeg har vel regnet med at skroget er stivt nok til å ha sin naturlige form i lengderetningen. Det jeg har vært redd for er at det skal bli så store spenninger fra innstøpingen at jeg mister formen. I tillegg har skroget antagelig mange skader fra undersiden, så det blir nok en god del jobb med å sparkle opp skader fra undersiden :cryin:

 

MEN, nå drar David Gilmore Us and them på NRK2, så nå må jeg følge med litt her (en av mine helt klare favoritter gjennom tidene!!!!!)

 

Edit:

Så kan vi heller komme tilbake til diskusjonen om Gilmore og Waters, har noen meninger der ogs :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere (eller nevnte jeg det :confused: ), så stoppet altså byggtørka for meg igjen :headbang:

 

Vel, i dag var jeg på posten og hentet en pakke fra Cial AS, som forhandler Spaceheaters, så for de som måtte ha noe interesse av feilsøking på slike byggtørker så er det bare å lese videre, hvis ikke så blir det å vente på oppdateringer på plastfronten :thumbsup: . Etter en hyggelg prat i telefonen med mannen fra Cial fant jeg ut at det var best å bestille ny dyse, pakning til dyse, og nytt filter.

 

Innholdet i pakken: Nytt dieselfilter, luftfilter, dyse, pakning til dyse samt dieselslanger.

bilde

 

 

Mannen på Cial anbefalte å bytte dyse og filter, da pleier de å starte. I tillegg pleier de å rense tanken når de får inn slike problemer. Som han sa; uansett hva folk sier så ser vi jo på tanken at kannene ikke alltid er helt rene....

 

Som sagt, så gjort.

 

Jeg bygde opp et provisorisk stativ for å få varmeren opp i normal arbeidshøyde. Hovedpoenget var at jeg skulle ha et trau under for å drenere tanken.

bilde

 

Når dekselet ble tatt av så det slik ut oppi

bilde

 

Bakfra, luftinntak.

bilde

 

Sett fra venstre

bilde

 

Nærbilde av innmaten: Den hvite med to ledninger inn på er tennpluggen. Den sekskantede messingdingsen under er dyseholderen. Under dyseholderen sitter det en magnetventil som åpner og stenger for diesel. Så enkelt er det egentlig. I tillegg er det noe elektronikk som overvåker, f.eks. flammevakt og temperatur.

bilde

 

Her er delene jeg plukket ut fra varmeren. Alt er selvsagt like fint som nytt. Den svarte dingsen nederst til høyre er pakning til dyse. Denne sitter i bunn av dyseholderen klemt bak en fjær og to skiver.

bilde

 

Når jeg plukket ut disse delene tror jeg også jeg fant ut hvorfor den har stoppet.

 

Jeg har hele tiden stusset på hvorfor den har stoppet selv om den tilsynelatende har hatt nok diesel, og driftstiden tilsier at den er som ny.

 

Når jeg skrudde dieseldysa ut av holderen så jeg at det lå en del messingspon inne i holderen. Min antagelse er derfor at disse sponene har sperret for dieseltilførselen til dysa. På denne modellen er det ingen dieselpumpe. Det er kun et trykk som bygges opp av vifta som lager et ejektortrykk som suger opp diesel fra tanken. Jeg antar derfor at denne modellen er litt mer var på renhet i dieselen. På den annen side har den ingen pumpe, så det er sånn sett færre ting som kan streike. Dvs, sørger man for ren diesel bør den kunne gå mange timer med minimalt vedlikehold. Dysa man ser i midten av bildet er altså ei ejektordyse, og derfor noe mer avansert enn andre dyser. Gummipakningen skal tette bakerst på det tynne partiet.

 

Dyse, fjær og pakning.

bilde

 

Fortsetter etter dessær...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...