Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

I dag har det vært kjøring på turn, så dårlig med framdrift i båtteltet. Mens guttungen turnet var jeg innom Megaflis og Right Price Tiles for å få tak i baderomsplater for å lage støpebord. Det var ikke så lett :nonod:  Enten hadde de flismønster, eller så hadde de en matt overflatestruktur.

 

Noen ideer?

Bestill baderomsplater hos en byggevareleverandør. Jeg kjøpte mine på Maxbo.

Link to post
Share on other sites

Følger med, morsomt og interessant :-)  

 

@TimJ: Angående støping med epoxy og vevd duk opp-ned: det går greit. Skal du laminere bør du ikke ha i noe tykningsmiddel, du må ha god fukting av glassfiberduken. (du bør ikke bruke kortfiber-matte (CSM), der er det et bindemiddel som holder fiberene sammen, som løses i polyester, ikke epoxy). 

 

Se denne videoen for hvordan det kan gjøres: 

http://www.yacht.de/yacht_tv/das-leck-muss-weg--lochreparatur/a91721.html

 

Men du kan også gjerne laminere lag på lag, rett på substratet, men laminerer du for mange lag på en gang kan det bli for tungt og dette av. Det kan være lurt å blande nok epoxy for 1-2 lag med duk, laminerer dette og så mens dette herder blande ny batch.

 

Hei, ja, feilen jeg har gjort noen ganger er å legge for mye epoxy av gangen. Så det når jeg støpte innvendig i kassene. Trikset er vel flere tynne lag med epoxy som får delherde mellom strøkene til man har fylt opp veven i duken.

Og er man litt mere gnien på epoxyen hvert strøk fungerer det vel greit å støpe opp ned. Med mindre man blander inn ett pulver som gjør epoxyen lik vegg maling (Tixotropisk er det vel som Komdo sier).

Sorry kupping av tråd Komodo!

Du gjør en vannvittig jobb, den Dracoen blir rimelig solid nå:-)

Link to post
Share on other sites

Har du planer om tette skott og/eller innebygget  oppdrift?

 

Ser jeg ikke svarte på denne okrist...

 

Det jeg ser for meg er at det blir tre vanntette kammer under dørken. Et i midten, og på hver side av stringerene. Jeg vil ha drenering bakover, men tenkte å sette i en ekspanderende gummipropp bakerst lik den jeg bruker i akterspeilet på Steadyjolla. Tenkte å følge rådet til Knude om å bore dreneringshull og lime inn plastrør mellom skottene slik at evt. vann renner bakover (da slipper jeg den kjipe jobben med å bore etter vann senere...). Jeg har funnet meg et syrefast rør som passer til ekspanderende gummipropp av den typen de har på Biltema. Den fungerer utmerket, men messingskruen må byttes ut med en rustfri skrue har jeg funnet ut. Lager en skisse på dette etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Takk for forslag forøvrig på underlag for støpebord :thumbsup:

 

Jeg oppsummerer:

 

  • Forskalingsplater
  • Plexiglassplate
  • Baderomsplate (men fra byggevarebutikk)
  • Vannfast kryssfiner
  • Rustfri stålplate
  • Glassplate

StåleK: Takk for tilbud om å låne plate :thumbsup:  Jeg har imidlertid liggende (ute i regnet :worry: ) ei slik vannfast finerplate på 3000x1500x15. Den fulgte faktisk med Dracoen, og planen var å bruke den som bunn i en gammel henger jeg har. Den er d...t tung, så den skal i alle fall ikke brukes i Dracoen! Den var nok kjøpt inn for å brukes som dørk av forrige eier (r.i.p.).

 

Jeg ser vel for meg at det beste resultatet blir å bruke glass, plexi, rustfri eller baderomsplate. Så da får jeg se hva jeg får tak i og hva som blir det billigste. Det er jo bruk og kast dette her. Kjøper jeg ei rustfri plate vil den imidlertid garantert bli brukt til noe annet senere, men det er nok også det dyreste.

 

Jeg gjør et forsøk til på en byggevare med å få tak i baderomsplater som er helt glatte og uten mønster. Det nærmeste jeg kom var på Right Price Tiles. Der hadde de ei plate som var helt slett, men den var ikke blank i overflaten. Ser for meg at det kan bli en utfordring å få løs støpen da. I tillegg mister jeg den blanke finishen på gelcoaten (som jo er litt av vitsen).

 

 

Sorry kupping av tråd Komodo!
Du gjør en vannvittig jobb, den Dracoen blir rimelig solid nå:-)

Ingen fare for kupping TimJ! Alle spørsmål og betraktninger om støping er relevant og velkomment, så det er bare å pøse på :yesnod:  Takk forøvrig for lovord :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Baderomsplater pleier å være bestillingsvare på de aller fleste steder. De har tidvis hatt kampanje på Megaflis på helt slette plater men da tar de inn et helt parti og selger til det er tomt i hver butikk. Så om de har utenom kampanjeperioder.

Fibo trespo er vel det mest brukte merket.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg fått lagt på et par lag i akterspeilet. Siden jeg ser at det går litt unna på polyesteren har jeg brukt av den gamle til dette (fatet jeg først fikk tak i). Den fungerer faktiks gankse greit hvis jeg rører i litt styren og er forsiktig med herder (legger meg på 1%).

 

bilde

 

Litt mer knot dette her enn i bunn. Mange hjørner og radier å forme mattene over. La først et lag med 450g, så et lag 600.

 

 

Det ble litt vel vått nede i hjørnene, så der benyttet jeg anledningen til å forsterke ekstra med små lapper jeg klipte til. Alltid greit å ha litt mer å gå på i hjørner og spisse kanter  :yesnod:

bilde

 

 

Før jeg begynner på dørken skal jeg legge på et par lag oppunder bjelken som pila viser. Knoten plass å komme til, og når dørken er på plass blir det enda værre. Bak her blir det jo også en benk.

bilde

 

 

Jeg hadde på en vifteovn mens jeg støpte, men for å få opp temperaturen satt jeg på byggtørka etterpå. Nå har imidlertid den begynt å hoste igjen, så da får jeg ta ut dysa igjen og se hva som har skjedd :thumbsdown:

 

Vel, det var dagens oppdatering. Nå får vi se hva Lothepus og de andre på Farmen finner på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Imponerende jobbing du forestår Komodo. Blå-bosch er deg virkelig forunt med all den sparklingen og slipingen!

Takk for at du holder koken og gir oss noe å kose oss med til kaffen. Måtte dieselvarmerguden smile til deg ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Baderomsplater pleier å være bestillingsvare på de aller fleste steder. De har tidvis hatt kampanje på Megaflis på helt slette plater men da tar de inn et helt parti og selger til det er tomt i hver butikk. Så om de har utenom kampanjeperioder.

Fibo trespo er vel det mest brukte merket.

 

Megaflis har jeg vært, de hadde ikke. Når du sier helt slette plater, mener du da glatte og blanke som en glassplate?

 

Fortego og Knude har jo brukt baderomsplater, regner med at de var glatte som glass for å få blank overflate på gelcoaten?

 

 

Imponerende jobbing du forestår Komodo. Blå-bosch er deg virkelig forunt med all den sparklingen og slipingen!

Takk for at du holder koken og gir oss noe å kose oss med til kaffen. Måtte dieselvarmerguden smile til deg ;)

Takk for det With :thumbsup:  Jeg satser på at det bare er rusk i dysa denne gangen også.

 

Når det gjelder verktøy som du er inne på her så holder jeg en knapp på blå Bosch. Til den slipingen jeg har gjort har jeg stort sett brukt det, og den eneste maskinen som har lagt på røret var en plansliper fra BT. Den ble heller ikke brukt mer enn en times tid før den skjet sin siste skit. Jeg har helt sikkert slipt bort 50 kg støv. Bært bort store murerbøtter fulle av støv. Blåbosh-verktøyet holder koken :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei. De platene jeg brukte ble bestilt direkte fra Fibo. Er ment til å bruke i industri . 122x244.

Et lite tips: mulig jeg tar feil men støper på bildene viser en noe lav glassprosent. Vær litt mer sparsom med polyester når du bløter matte. Forhold 1 glass 2 polyester .

Små lapper bløter du på ei papp plate å legger på stedet. Vent noen minutter og rull ut med verktøyet. Småløper= inn til ca 50 x50

Dette blir bra !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Et lite tips: mulig jeg tar feil men støper på bildene viser en noe lav glassprosent. Vær litt mer sparsom med polyester når du bløter matte. Forhold 1 glass 2 polyester .

 

Ooobs... klarer du virkelig å se det ut fra bildene? Nå ble jeg litt nervøs :sweat:

 

Jeg har hele tiden hatt et fokus på å holde glassprosenten oppe, men jeg merker at det er en utfordring å klare å fordele polyesteren godt nok til at den bløter opp hele duken innen gellingen begynner. Når jeg la de store mattene på tvers av skroget begynte jeg å legge to og to, men fant ut at det var bedre å legge en matte om gangen for å få rullet ut godt nok i tide. Hvis ikke måtte jeg bruke mer polyester for å klare å bløte opp all fiber.

 

På bildet fra akterspeilet ble det litt mye polyester i hjørnene, så da benyttet jeg anledningen til å klippe til småbiter og legge på for å suge opp polyesteren, så der ble det ganske bra med glass.

Link to post
Share on other sites

Ser det muligens på fargenyansen...?   Mer polyester -> farga går mer mot grønt , mer glassfiber = mer gulaktig..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Med mindre man blander inn ett pulver som gjør epoxyen lik vegg maling (Tixotropisk 

 

Skal du lage en hulkil, sprakle eller lime noe, etc. blander du inn pulver (f.eks. silica). Men du kan ikke gjøre det ved laminering/støping fordi du får da ikke god nok fukting av duken. Epoxyen blir vel bare mer tyktflytende med pulver, ikke tiksotropisk?   En tiksotropisk blanding  er tyntflytende når den røres opp eller strykes ut med pensel, mens gele-aktig når den får "være i fred".  https://no.wikipedia.org/wiki/Tiksotropi

Link to post
Share on other sites

Til mitt prosjekt brukte eg et stort vindu som eg fikk gratis på en gjenbruksstasjon. Vasket og polerte med formvoks. Fungerte bra og ble helt blankt:

Det var ikke dumt! Jeg får høre på fyllinga her ute om de donerer et vindu til prosjektet mitt :giggle:  Tok en titt på den store vannfaste finerplata jeg har liggende her ute, og den blir nok for grov.

Link to post
Share on other sites

Vi gjorde noe lignende med en 18 fots herwa. Vi kuttet av store deler av hardtoptaket og flyttet den øvre vindskjermen fremover. Det bakerste vinduet ble fjernet. Vi gjorde dollbordene 7,5 cm smalere på begge sider fra vindskjermen og bakover.

Motorbrønnen ble kortet inn med ca 0.5m. Bunnen laget vi ny 10 cm høyere enn den gamle. SEM hydraulisk heis til motoren og ny 50 hk suzuki. Den fikk plass til nærmere 50 teiner og et vannkar på mer enn 200 l vann.

Monterte flere pumper for å sirkulere vann. Og et raymarine ekkolodd. HS3 tror jeg det het. 

Vi brukte vel 6-8 uker etter normel arbeidstid.

 

bilde

 

Her er det første prøvekjøring. Vi lærte en hel del, men i løpet av et par timer var prøveturen over.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hovepunktene for meg er:

  • Minst mulig vekt (størst fart + minst bensinforbruk)
  • Størtst mulig plass
  • Mest mulig sjødyktig, særlig når båten ligger i ro i stor sjø.

 

Dette er en veldig nyttig tråd for alle som planlegger lignende prosjekt.

Men kan du kortfattet skissere de neste stegene i byggeprosessen.

Alt kan sikkert leses ut av tråden, men en kort fremdriftsplan hadde vært fint.

Link to post
Share on other sites

Vi gjorde noe lignende med en 18 fots herwa. Vi kuttet av store deler av hardtoptaket og flyttet den øvre vindskjermen fremover. Det bakerste vinduet ble fjernet. Vi gjorde dollbordene 7,5 cm smalere på begge sider fra vindskjermen og bakover.

Motorbrønnen ble kortet inn med ca 0.5m. Bunnen laget vi ny 10 cm høyere enn den gamle. SEM hydraulisk heis til motoren og ny 50 hk suzuki. Den fikk plass til nærmere 50 teiner og et vannkar på mer enn 200 l vann.

Monterte flere pumper for å sirkulere vann. Og et raymarine ekkolodd. HS3 tror jeg det het. 

Vi brukte vel 6-8 uker etter normel arbeidstid.

 

Morsomt prosjekt Allan E :thumbsup:  Kanskje du kunne lagt ut noen flere bilder av detaljene du beskriver?

 

 

 

Dette er en veldig nyttig tråd for alle som planlegger lignende prosjekt.

Men kan du kortfattet skissere de neste stegene i byggeprosessen.

Alt kan sikkert leses ut av tråden, men en kort fremdriftsplan hadde vært fint.

 

Takk for det Åge!

Videre bygging kommer til å bli omtrent som følger

  • Rette opp skroget slik at kjølen ligger i vater
  • Tilpasse stringere som skal ligge under dørken og støpe fast disse
  • Sette opp et skott for benken akter
  • Montere inn bensintank
  • Tilpasse dørkplater og støpe inn
  • Lage benk foran og bak
  • Lage en ramme for motorkassa
  • Støpe plater til motorkassa
  • Montere sammen disse platene og støpe fast mot skroget samt kneplater
  • Snu båten
  • Fjerne alt bunnstoff og sparkle opp skader
  • Snu tilbake
  • Montere inn styrekonsoll
  • Montere motor og annet utstyr

 

Den siste uka har jeg hatt en kink i ryggen, så nå har det dessverre stått litt stille. Jeg har lovet en kompis å modifisere en kobling til en hydraulikkpume for en sjark, så jeg får begynne med det. Da trenger jeg i hvert fall ikke å stå krokbøyd. Men får vel prøve å komme litt videre med jolla også. Som man ser av lista over kommer det til å bli noen timer av dette  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Får si som Åge her at det er et bra prosjekt! Mye inspirasjon :smiley: 

Lurer på å gjøre noe sånt som dette som neste båt :wink:

 

Men en ting eg ser er at du klipper glassfiberduken. Når eg bygde om halcoen eg hadde, snakket eg med en gammel viksundarbeider, han sa at duken må rives da den hefter bedre da. Vet ikke om dette stemmer?

Men mulig andre her inne kan svare på det?

Halcoen ble gjort mye av det samme som du skal begynne på men ny bunn og sånt, ligger tråd i signaturen min :smiley:

 

Stå på videre! Følger med :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Anders_K og okrist:

Takk for gode ord :smiley:  Prosjektene deres har vært lest for lenge siden, det var blant annet deres prosjekter som inspirerte meg til dette :thumbsup:

 

Okristi:

Hadde ikke fått med meg at du hadde oppdatert bloggen din videre, jeg trodde det lå på is. Det er en imponerende jobb du legger ned der, det der kommer til å bli meget bra :yesnod: Særlig imponert over den måten dere bygde form til motorkasse med lokk :thumbsup:  :thumbsup:

Men jeg sliter litt med den måten slike blogger er bygget opp. Først må man gå x antall sider tilbake, skrolle seg helt ned på siden, og så opp til der det siste innlegget begynte, så lese nedover siden, så opp til innlegget etter osv. Du skulle hatt en tråd her inne istedet :giggle:

 

Anders_K:

Hvis du drar i gang med et nytt prosjekt er du herved forpliktet til å lage en tråd på det :smash:  Alltid moro å lese slike prosjekttråder. Nå begynner vel den tråden min å dra ut litt vel i tid. Setter vel snart BP rekord i tomprat og tankevirksomhet uten framdrift :lol:  Men jeg synes det er moro å få fram detaljene. Og så kommer det jo mange nyttige tips underveis fra alle mulige kanter.

Når det gjelder å rive duken så kjenner jeg til det trikset. Det er nok ikke noe problem å klippe eller skjære duken heller, den største fordelen med å rive er vel at man får penere overgang.

 

Hadde forøvrig håpet på å få gjort litt i helga, men nå har ryggen slått seg totalt vrang, så da er det bare å ta tia til hjelp :worry:  Det blir dårlig til uka også, må bli med konemor en tur til vestlandet, så da krysser vi fingrene for litt framdrift neste helg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...