Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Men jeg sliter litt med den måten slike blogger er bygget opp. Først må man gå x antall sider tilbake, skrolle seg helt ned på siden, og så opp til der det siste innlegget begynte, så lese nedover siden, så opp til innlegget etter osv. Du skulle hatt en tråd her inne istedet :giggle:

 

blogg er jo greit om man følger med fra starten og leser innleggene underveis.   Men blir jo som du sier, litt feil rekkefølge for oss som er vant med forumtråder, og spesielt om man begynner å lese i etterkant 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg løfter temaet med underlag for støpebord.

 

Takk for forslag forøvrig på underlag for støpebord :thumbsup:

  • Forskalingsplater
  • Plexiglassplate
  • Baderomsplate (men fra byggevarebutikk)
  • Vannfast kryssfiner
  • Rustfri stålplate
  • Glassplate

 

Mens guttungen var på turn gikk jeg innom Montèr for å se hva de hadde. De kunne bestille glatte plater, men prisen var relativt høy :ghost:

 

Jeg tok da en tur inn på lageret for å se hva de hadde. Forskalingsplatene synes jeg var glatte og fine, men de blir for små, så da må jeg i tilfelle skjøte. Men de hadde Huntonit sutakplater (undertak) som var vokset (eller noe) på den ene siden. De er 3x1250x2400 mm, så den blir stor nok. Ikke koster den mange kronene heller.

 

Så hva tror dere, vil det bli noe greie på å bruke en slik plate til å støpe på? Når de ligger i hylla henger de litt på pallen, så de er i utgangspunktet ikke helt plane, men jeg har en arbeidsbenk som er plan. Spørsmålet er om de kan bukle seg litt slik at avstøpet blir katastrofe, og om de er glatte nok til at støpen slipper. Vil jo uansett smøre på formvoks og evt. slippmiddel.

Link to post
Share on other sites

Kan du feste sutak platene på noe kraftigere? Lage en lem som er så stor som du ønsker støpebordet skal være og så lime platene fast med tec7 eller tilsvarende.. Vet at noen snekkere gikk på de, men de er tynne. Er redd for at de vil gi seg når du jobber på de.

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det tipset der eysteind! Søkte opp noen annonser i nærheten, og det er jo mye vinduer som gis bort eller selges billig :thumbsup:  Eneste utfordringen med de største (tror jeg trenger 1750mm lengde) er at de fort er litt breie. Det er begrenset bredde i garasjen der jeg skal støpe platene. Får gruble litt på dette. Satser uansett på avstivning av skroget først. Men aller først må jeg klare å bøye ryggen igjen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Å bruke sutak platene høres ut som en god ide. Blir vesentlig enklere å håndtere enn en glassrute, men spennende å se om man oppnår tilfredsstillende finish på overflaten.

 

Jeg har nå laget meg en form og har valgt å benytte dryppstopp undertak platene fra Plastmo. Disse har målene 60x160cm og er et par mm tykk. Platene er tidligere benytter av nimba som støpe underlag, her; https://baatplassen.no/i/topic/63522-prosjekt-nimbus-4000/?p=1425841 

 

Kjekt med et forum som deler erfaringer  :thumbsup:

God bedring Komodo.

Link to post
Share on other sites

Takk for det okristi :smiley:

 

Bra tips med de dryppstopplatene :thumbsup:  En plate måler 600x1600, så det blir akkurat litt lite i begge retninger... Men jeg ser av katalogen til Plastimo at de har pvc plater på 1000x2000 mm også, det hadde vært perfekt :thumbsup:  Og som du sier, lettere å håndtere enn et digert vindu.

Link to post
Share on other sites

Takk for fin fremdriftsplan ovenfor.

 

Jeg løfter temaet med underlag for støpebord.

Så hva tror dere,.

 

Når det gjelder glatte plater å støpe mot, har jeg pleid å bruke såkalte hobbyplater.

Disse trenger hverken voks eller slippmiddel. Kan støpe rett på, men blir glattere med voks.

Ulempen er hvitfargen som gjør det litt vanskelig å påføre riktig tykkelse hvit gelcoat.

 

Platene har overflate av melamin, og selges på coop, byggmax osv.

Disse koster litt, og du må skjøte platene i bredderetningen som er 60 cm, men de varer lenge, og er tykke nok til å brukes til å lage form til benker, motorkasser osv. direkte, slik at du kan støpe innvendig.

 

Litt økonomi så støper du de største elementene først, og bruker de samme platene etterhvert som de kappes for å brukes til mindre former.

 

Skjøten mellom platene synes selvsagt som en tynn strek, men noe etterarbeid får du vel også mellom panelene.

 

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bygningsplater/hobbyplater/

 

https://www.byggmax.no/platemateriell/hyller/hobbyplate-p09031

Link to post
Share on other sites

Anders_K og okrist:

Takk for gode ord :smiley:  Prosjektene deres har vært lest for lenge siden, det var blant annet deres prosjekter som inspirerte meg til dette :thumbsup:

 

Anders_K:

Hvis du drar i gang med et nytt prosjekt er du herved forpliktet til å lage en tråd på det :smash:  Alltid moro å lese slike prosjekttråder. 

Kjekt å høre, alltid gøy å kunne inspirere andre :smiley:

 

Ja skulle det bli prosjekt av noe slag skal eg se om eg får lagt ut et bilde eller to :wink:

 

Men har lurt på en ting og, hvorfor sparkler du steglistene nedi kjølen? :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Artig det Anders_K :thumbsup:   Ryggen er imidlertid ikke i lage ennå, så nå har det stått stille her en stund. Fikk i gang byggtørka igjen i dag, det er det eneste jeg har gjort der ute :sad:  Oppdaterer straks det er noe å melde om :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I går føltes ryggen litt bedre, så i ettermiddag dristet jeg meg til ei lita økt på prosjektet.

 

Her har jeg svidd av tre timer med sliping igjen. Lurer på hvor mange timer jeg har brukt på å slipe nå :cryin:

bilde

 

Når jeg slipte merket jeg forøvrig godt at det var litt rikelig med polyester enkelte steder (som Knude påpekte lenger opp). Så hva sier folket. Bør jeg slipe mer der det er overflødig polyester før jeg støper inn avstivninger/stringere for dørken, eller er det bortkastet jobb?

 

 

Fikk også lagt på et par lag med matte på undersiden av bjelken i akterspeilet (ble gjort i går kveld).

bilde

 

bilde

 

 

I utgangspuntet synes jeg akterspeilet var ekstremt tynt, så det var greit å legge på et par lag her og der. I tillegg til alle skruehull og hull for drevet hadde jeg også kappet gjennom på et par steder når jeg renskjærte før sliping. I hjørner og utsatte steder er det nå mange lag.

 

 

Deretter la jeg et vater i kjølen for å rette opp skroget (etter tips lenger opp i tråden).

bilde

 

 

Ble ikke helt ferdig med å vatre opp, så det får jeg gjøre i morgen. Det neste blir å tilpasse stringere :smiley:  I går fikk jeg også hentet meg et stort vindu som skal brukes til støpebord.

 

Det var dagens rapport fra Dracoteltet på Hvaler :flag_bp:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå trenger jeg litt tenkehjelp av dere!

 

Når jeg skal plassere bensintanken under dørken trenger jeg å vite hvor konsollen kommer. Spørsmålet blir da:

 

Hvor langt bør det være fra benken akter og fram til setet, og hvor langt bør jeg ha mellom setet og konsollen?

 

Jeg begynner å lure på om det rett og slett blir for trangt å ha det jockeysetet mellom benken og konsollen... I tilfelle må jeg ha minst mulig avstand, ellers blir konsollen så langt fram at jeg ikke får plass til hummerteiner på dørken :confused:

 

Enkel skissebilde

 

 

Skissen er selvsagt veldig grov, og ute av proporsjoner. Avstanden mellom benk og stol må være minst mulig.

 

 

Legger for ordens skyld inn et bilde av sete og konsoll

bilde

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss, detta skulle Kåre ha sett !

 

Ville ha støpt kabeltrekkerør på undersiden av dørkplata før du legger den på og fyll endene med brannmasse.

 

Du skulle heve dørken en del; ville heller hatt en brei og kort tank enn en lang smal... 90 liter holder vel lenge med en moderne motor?

 

Hvorfor ikke ha stolene på skinner slik at du kan justere plassen ? 

I konsollen bør du også ha fotplate i riktig vinkel når du skal ut å hoppe med denne "hummerraceren" 

 

Mener jeg kan se av tegningen at du ombestemte deg og hevet sittehøyden i sofaen.. om du ikke skall ha sitteplass i front av konsollen så er jeg veldig enig i å ikke ha setet i sofaen for lavt.

 

Kan for lite om hummerfiske til å komme med råd og resten av layout... for avstandsmål

Link to post
Share on other sites

Hvor mye plass har du innvendig i båten? Er det mulig å få to eller tre teiner på dørken foran konsollen og fortsatt ha plass til benken bak? Blir det for trangt bak setet så er benken bak mer i verken enn til nytte.

 

Kan forresten benken være løst montert, sånn at den kan fjernes når du skal ut og fiske?

 

 

Støtter dieselfan sitt tips om trekkerør. Legg gjerne to for mye nå

Link to post
Share on other sites

Jeg ville droppet hele jockeysetet og montert seter på akterbenken i stedet. Styringen ville jeg montert ut mot styrbord. Da får du passasje og dekksplass foran til teiner og dykkeutstyr. 20 fot er mye for ei jolle, men blir likevel fort lite hvis du deler båten opp i flere seksjoner.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill :thumbsup:

 

Jøss, detta skulle Kåre ha sett ! Han hadde nok bare blitt glad for at skallet blir gjenbrukt :giggle:

 

Ville ha støpt kabeltrekkerør på undersiden av dørkplata før du legger den på og fyll endene med brannmasse. Rør er innkjøpt til formålet. Men hva er brannmasse?

 

Du skulle heve dørken en del; ville heller hatt en brei og kort tank enn en lang smal... 90 liter holder vel lenge med en moderne motor? Tank i 316L er produsert, den kommer jeg ikke til å endre på.

 

Hvorfor ikke ha stolene på skinner slik at du kan justere plassen ? Det var ikke dumt! Det må jeg se litt på.

I konsollen bør du også ha fotplate i riktig vinkel når du skal ut å hoppe med denne "hummerraceren"  :giggle: Begrepet "Hummerracer" er herved adoptert :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvor mye plass har du innvendig i båten? Er det mulig å få to eller tre teiner på dørken foran konsollen og fortsatt ha plass til benken bak? Blir det for trangt bak setet så er benken bak mer i verken enn til nytte. Noen teiner blir det jo plass til, men jeg ser jo at styrekonsollen spiser utrolig mye av plassen, og jo lengre fram jo værre. Det er nok rett og slett litt i største laget for båten. Det positive er at jeg vil få litt stueplass.

 

Kan forresten benken være løst montert, sånn at den kan fjernes når du skal ut og fiske? Benken kan nok ikke være løs. Setet derimot har jeg tenkt at skal være mulig å ta ut for å få bedre plass. Må da stå og styre, men det skal gå greit.

 

 

Støtter dieselfan sitt tips om trekkerør. Legg gjerne to for mye nå Trekkrør skal på plass. Har tenkt å legge fram i baugen pluss til haler på stybord side framme i tillegg til konsollen.

 

 

Jeg ville droppet hele jockeysetet og montert seter på akterbenken i stedet. Begynner å bli litt redd for at det blir for trangt med det jockeysetet ja... Sete på benken vil nok bli for lavt, da blir det heller å stå å styre. Styringen ville jeg montert ut mot styrbord. Går nok for å ha konsollen i senter. Da får du passasje og dekksplass foran til teiner og dykkeutstyr. 20 fot er mye for ei jolle, men blir likevel fort lite hvis du deler båten opp i flere seksjoner. Det er helt riktig. 20 fot er ei stor jolle, men en liten båt. Dessuten er faktisk Draco 20 kun 19 fot når man måler lengden fra fenderlist til fenderlist!

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å legge trekkrør oppunder dollbordet (eller det som var...) som du sier, men det blir til teinehaler og evt. lys osv. framme i baugen. Kabler og hydraulikkslanger til motoren vil jeg ha under dørken og opp i konsollen.

Link to post
Share on other sites

Da er skroget vatret opp etter alle kunstens regler.

 

bilde

 

 

Kjøl

bilde

 

Framme

bilde

 

 

Bak

bilde

 

 

Sjekket også "steget" i bunn i forhold til toppen av dollbordet.

bilde

 

 

Kun neglisjerbart avvik, så det gjør jeg ikke noe med. Her på topp av dollbordet.

bilde

 

 

Det ble også en prøvemontering av bensintanken. Påfyllingsstussen er plassert lengst framme av to grunner. Det ene er at jeg skal få fyllt tanken så full som mulig, det andre er at jeg vil få tanken så langt bak som mulig. Plasseringen av tanken blir bestemt av hvor styrekonsollen kommer, da jeg vil ha påfyllingsslangen så loddrett som mulig. Det er derfor jeg har begynt å gruble på dette med plassering av sete og konsoll.

bilde

 

Stringerene vil komme på hver side av tanken. Tenkte det ville være greit å ha et par cm klaring på hver side. Hva synes dere? Grubler også litt på hvor god jeg skal feste tanken. Legger jeg noen striper med fugemasse under vil den garantert sitte i alt vær, men på den annen side vil det bli et lite helvete om jeg noen gang skal skjære opp dørken og ha den opp. Tanker rundt dette? Den vil jo ligge på et veldig stødig punkt helt i bunn, så det skal nok ikke mye til for å holde den på plass. Har også vurdert å bare kile den fast med noen gummiklosser e.l.

 

 

Dette bildet viser omtrent hvordan dørken blir. Rettholtet er vatret opp (etter tips lenger opp), og tanken er at dørken vil bli i underkant av rettholtet.

bilde

 

 

Det neste blir å trekke opp snorer for tilpassing av stringere. Ser at de faktisk blir ca 300mm høye inn mot speilet.

 

Vel, det var dagens rapport fra Dracoteltet. God natt alle sammen :seeya:

Link to post
Share on other sites

har du en like fin skisse sett i "måkeperspektiv" ?

 

Brannmasse- sånn masse som de som driver med brannsikring bruker i gjennomføringer. (Tåler varme kabler, om du skille kinne leeenge)

Hvor stor tank valgte du?

 

Kåre - jeg tror han hadde synes prosjektet ditt var genialt.. det er lenge siden -67 nå og sikkert greit med litt nytenkning, han var en gründer, og tror han hadde glist godt....

Link to post
Share on other sites

Dessverre, har ikke den skissen du etterspør. Når jeg får trekt opp snorer kan jeg måle bredden på flere punkter i planet til dørken, da vet jeg mer.

 

Hvor får man tak i slik brannmasse da?

 

Husker ikke helt volumet av tanken, tror den ble på ca 120 liter.

Link to post
Share on other sites

Feste tanken - ville gjort enten eller. En kvalitetstank i 316L, tåler alt om bord bortsett fra kloakk... mikroskopiske sjanser for at den skal gå lekk. enten ville jeg lagt den på gummimatte eller i to tuber med fugemasse (kjemikaliebestandig) 

Gjennom skruehullene til sal/stol/benk kan du sprøyte inn 2 dotter med masse/skum for å dempe tanken mot dørken.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...