Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

 

Anyway, har fått på duken på teltet

bilde

 

Og hengt opp noen lysarmaturer i taket

bilde

 

Så nå er det bare å sette i gang med å slipe. La også opp tre stikkontakter på planken til høyre i bildet slik at det bare er å plugge i en kontakt i garasjen, så er det lys og strøm i hele teltet. I morgen legger jeg opp en utekontakt på garasjen, så blir det lettere å plugge inn skjøteledningen også.

 

.

 

Hei sitter og ser på teltet ditt ?

Ser ut som du har en form for lufteflapp på portsidene ? ?

 

Her er det kanskje mulig å få igjennom eksosrøret til varmeren ? da slipper du kanskje å kutte i telt duken ?

 

Har du testet varmeren enda ??

Link to post
Share on other sites

Trønderbygger: Det var faktisk en genial ide, da slipper jeg å skjære i teltduken! Testet varmeren i går når jeg hentet den, men i kveld blir det sent hjem fra jobb, så jeg får neppe gjort noe mer i dag. Må innom ikea på vei hjem også...

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo, 

 

i tilfelle du er i tvil så er jeg "innom" hver kveld for å se hva du har gjort idag... er imponert over mange ting som de fleste andre her...

Innsats og pågangsmot, alle de elegante løsningene, byens finaste telt... valget av stæsj... all tid brukt på å hjelpe alle andre her inne...+ unger/familie

 

Puhhh - du legger lista litt høyt  :cheers:  

 

Luftinga til den nye deilige brenneren (husk drivstofffilter): har tegnet et forslag under for å redusere brannfare og svartsvidd teltduk...

De røde linjene er terassebord som barriere mellom duk og blikkplate.

Har du en Glavaplate med hull i kan du tre den på røret på innsiden for mindre varmetap...

Blikkplata kan du feste med G tape på begge sider.

Bruk langbend om du har, disse ovnene liker ikke høyt mottrykk i eksosen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hvis du plasserer varmeren på utsiden, og lager en gjennomføring for kun varmluft, blir ting litt enklere.

Da får du også meget god lufting og tilførsel av frisk luft, noe som antas å være en stor fordel mtp. de kjemikaliene du arbeider med.

 

Jeg gjør det samme i min garasje,og det fungerer meget bra, må bare ha ett vindu på gløtt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Dieselfan: Takk så mye for godord, det varmer i vinterkulda :thumbsup:  :thumbsup:  Ikke fritt for at det hjelper på motivasjonene med noen støttende ord :yesnod:

 

Nomen: Har også vært inne på tanken om å sette den i garasjen og dra en slange inn i teltet. Det er bare en drøy meters avstand. Men hva slags slange kan jeg bruke som tåler varmen fra varmufta? Eller må jeg bruke rør? En annen fordel med denne metoden er at den varmeren bråker noe sinnsykt, så det hadde vært fint å fått den ut av teltet når jeg skal støpe. Men med så stor luftutskiftning blir det kanskje vanskelig å få opp varmen i teltet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dårlig med overskudd til båtprosjekt om dagen, men i dag tenkte jeg å få gjort litt. Planen var å få sparklet opp steglistene slik at det blir klart for innvendig støping. Med de fine temperaturene vi har om dagen skal det ikke mye varme til for å få støpt.

 

Det ble imidlertid litt nedtur når jeg kom ut i båtteltet. Det hadde dryppet kondens fra teltduken, så det var mange små dammer med vann i båten. Så da var det å tørke opp vannet, bre presenning over resten av båten, og sette på en vifteovnt for å få skikkelig tørk. 

 

Slo fra meg sparkling, og valgte å få satt inn dieselvarmeren i stedet.  :smiley:

 

bilde

 

 

Lagde meg en gjennomføring av ei finerplate og en aluminiumsplate i senter mot eksosen. Hullet i duken skar jeg litt større. Lagde også to aluminiumsstag for å støtte opp røret.

bilde

 

 

Ble litt usikker på eksosrøret. Det fulgte kun med et kort rør på ca 25 cm. Det har slisser i siden som man kan se på det øverste bildet. Er det noen som vet om de slissesporene skal være åpne eller om de skal dekkes til?

 

Det ble imidlertid litt nedtur når jeg skulle testkjøre. Når jeg slo på varmeren gikk den ca 3 sekunder, så slo den seg av :headbang:  Det første som slo meg var at det var for mye motstand i eksosen. Tok derfor av "eksosanlegget" og forsøkte på nytt, men samme resultat. Forsøkte flere ganger, men det samme skjedde hver gang. Ca 3 sekunder, så stoppet den. Bare så vidt at det kom en eim av uforbrendt diesel.

 

Noen som har tips om hva jeg hvor jeg begynner? Kan selsvsagt ringe leverandøren, men det får jeg jo ikke gjort i helga.

 

Til opplysning så er det diesel på tanken, og det er klar diesel i filteret. Når jeg kjøpte den startet vi den i garasjen hos selgeren, og da startet den med en gang og varmet som bare det. Tips mottas med takk :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Min første tanke er at flammevakta ikke registrerer at det brenner,da kutter den dieseltilførselen.

 

 

Har vært borte i at hullet som flammevakta skal "se" igjennom er for lite,det kan med fordel borres noe større.

Sjekk også at linsen ikke er dekket med sot, det er ikke mye som skal til.

 

 

De slissene skal ikke dekkes til, men jeg er ikke heelt sikker på hvorfor. Har blitt fortalt det en gang,men glemt det.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hei. Da jeg kjørte i gang min varmer hadde den samme problem. Ble byttet til ny varmer av leverandør da den omformerne som setter strøm på lysbuen som brenner dieselen ikke virket. Den kunne sees gjennom eksosrøret og skal ha en kraftig lysbue. Jeg kledde teltet med en innerduk... presenning i fra bt. For å slippe kondens drypp fra taket. Lykke til med feilsøk.....

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Jeg var ute og testet en gang til nå, og da gikk den plutselig ca 12-14 sekunder før den stoppet. Begynte å varme også. Startet på nytt, og da gikk den bare 3 sekunder igjen. Litt merkelig dette, den fungerte jo som den skulle da jeg kjøpte den, siden har den bare stått i ro inne i teltet. Tror jeg begynner med å fylle tanken smekk full for å sikre at pumpa ikke får falsk luft. Hvis ikke det funker får jeg ta ut flammevakta og se på den.

 

Knude: Jeg skal se om det er mulig å få hengt opp en presenning på innsiden for å unngå drypp. Jeg hadde egentlig slått det fra meg siden det er litt leit å komme til oppi der. Det er jo en slags A-stol konstruksjon som sperrer adkomsten. Men tipset er bra, jeg ser hva jeg får til. Men nå skal jeg ned og hente hummer til vi får gjester i ettermiddag, så i dag blir det ikke gjort noe.

 

Ved nærmere ettertanke tror jeg i tilfelle at jeg må ta ned plankene som lampene er hengt opp i for å få opp en presenning. Den vil jo i tilfelle også redusere innvendig volum samt hjelpe til mot varmetap. Hmmm, gruble gruble...

bilde

Link to post
Share on other sites

Det ble imidlertid litt nedtur når jeg skulle testkjøre. Når jeg slo på varmeren gikk den ca 3 sekunder, så slo den seg av :headbang:  Det første som slo meg var at det var for mye motstand i eksosen. Tok derfor av "eksosanlegget" og forsøkte på nytt, men samme resultat. Forsøkte flere ganger, men det samme skjedde hver gang. Ca 3 sekunder, så stoppet den. Bare så vidt at det kom en eim av uforbrendt diesel.

 

Noen som har tips om hva jeg hvor jeg begynner? Kan selsvsagt ringe leverandøren, men det får jeg jo ikke gjort i helga.

  :flag_bp:

Er du heldig, så er det kun tett luftfilter. Åpne opp bak, ta ut filteret, blås det reint, putt det inn igjen og prøv på nytt.

Link to post
Share on other sites

..hva med "dugg" i dieselen, kjøpte du med tom tank ? har du hatt lite på tanken en stund har den tanken velldig stor overflate som det kan gro kondens på...

Du har vel en påhengerslange som du kan gjøre en kjapp bunnprøve med... så ser du om det er noe rusk også...  denne brennertypen er vel sårbar med hensyn til vannperler ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips Fortego og Dieselfan!

 

Denne brenneren ble kjøpt brukt, men den ser knapt ut til å ha vært startet. Ikke en ripe noen steder, og ikke noe misfarge fra varme. Har derfor liten tro på at det har avleiret seg smuss og vann i tanken, eller at luftfilteret er tett. Den har rett og slett ikke vært brukt. Når jeg kjøpte den startet den med en gang og gikk til vi stoppet den. Jeg skal dure av gårde å kjøpe litt diesel i morgen. Er jeg heldig er det bare det at pumpa har sugd luft (selv om det er diesel på tanken). Kommer det først luft inn i systemet er det jo sannsynlig at pumpa ikke klarer å presse dieselen videre selv om jeg kan se at filteret er fullt :pray:

 

Tanke har forøvrig dreneringsplugg i bunn, så jeg kan jo også tappe litt der. Usikker på om det er grovfilter på sugeslangen også, ser andre produsenter f.eks. Master har det.

 

Denne har jeg:

http://www.spaceheaters.no/cart/index.php?act=viewProd&productId=384

 

Ser forøvrig at det har blitt kuldegrader ute nå, men jeg har på en vifteovn, så hvis det blir litt mildere utover dagen skal jeg forsøke å få sparklet litt i steglistene uansett om varmeren starter eller ikke. De siste dagene har det ligget stabilt på 7-8 varmegrader, og da skal det ikke mye til for å få lunk nok til å støpe! Bare så synd at jeg ikke har hatt mulighet til å benytte anledningen :nonod:

 

Lagt til: Dieselfan; tanken var ikke tom når jeg kjøpte den, men jeg ser nå at den i alle fall er under halvfull. I tillegg oppdaget jeg også når jeg flyttet på den at lokket på tanken hadde ramlet av, så det har vært full mulighet for fuktig luft å trenge inn og kondensere!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne brenneren...ser knapt ut til å ha vært startet. Ikke en ripe noen steder, og ikke noe misfarge fra varme. Har derfor liten tro på at det har avleiret seg smuss og vann i tanken, eller at luftfilteret er tett. Den har rett og slett ikke vært brukt. Når jeg kjøpte den startet den med en gang og gikk til vi stoppet den.

 

 

Er den som ny. er det nok ikke noe galt med den. Jeg hadde sjekket hva termostaten er stilt på. Kanskje det er varmere her enn der du kjøpte den.

 

Dersom det ikke er montert termostat, kan det være montert en blindplugg i stedet. Sjekk at denne ikke er løs. 

 

Brennere har funsksjons syklus. Først går vifta for å evakuere gasser i brennkammeret, deretter starter diesel pumpa, så tenner gnisten osv....eller noe slikt.

 

Beskriv feilen bedre. Ta tiden fra du trykker på start, til den stopper. Hvor i syklusen stopper den. Stopper den på samme tidspunkt hver gang. Prøv mange ganger.

Link to post
Share on other sites

Ut fra utallige tråder om båt og kondens på tank, så kan du glemme det. Dersom det er vann på tanken så må det ha kommet inn på annen måte. Enten regnvann gjennom tanklokk eller utlufting eller så er det fylt på uren diesel med vann.

På den annen side er ofte det å sjekke om det er forurensning på tanken en av de enkleste tingene som kan gjøres.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er dieselvarmeren i gang igjen :flag_bp: Etter tips fra dieselfan tok jeg en liten pumpe og sugde litt fra bunn av tanken. Fikk opp noen dråper vann og litt rusk. Filteret er imidlertid rent, så det var neppe problemet. Helte så på 20 liter diesel, og det hjalp nok! Regnet med at det var plenty med diesel på tanken, men jeg tror sugeslangen muligens ligger i en liten bue slik at den har sugd luft. Hvis det er årsaken synes jeg imidlertid det er litt rart at filteret var helt fullt med diesel. Etter å ha studert manualen litt nærmere lurer jeg på om denne modellen ikke har dieselpumpe. Det virker som om de skiller mellom to modeller; med pumpe, og med kompressor. Lurer på om denne har en slags kompressorvifte bak motoren som lager et trykk og drar opp diesel med et ejektorprinsipp.

Uansett, sparkling ble lagt på is allikevel. Det var så fuktig i teltet at det dryppet fra taket. Jeg er nok avhengig av en litt tørrere værtype for å få sparklet og støpt, selv om det ser ut til å gå greit å få opp tempearturen.
 

bilde

 

Utetemp er i skroget under presenningen, innetemp. er i romptemperaturen i teltet. Hadde da hatt varmeren i gang ca en time, samt en 2kW vifteovn i i skroget under presenningen. Utetemperaturen ligger på ca +1 grad her nå.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vender jeg varmen mot skroget er det gjennomvarmt på noen minutter, så det er ikke noe problem. Problemet er at det drypper fra taket. Innerduk som du har løser nok det problemet ja. Knude hadde jo også løst det på samme måte ved på henge opp en ekstra presenning på innsiden. Utfordringen min er at slik jeg har rigget meg nå vil lampene i taket være i veien for å henge opp en presenning i taket...

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort et forsøk på å sparkle opp steglistene. Blandet sparkel av 1/2 liter polyester og rørte i glassballonger fra Biltema av denne sorten http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Mikroglassballonger-2000020410/

 

Det gikk faktisk nesten med et helt spann til 1/2 liter polyester for å få opp konsistensen, så da er det jo ikke så billig å blande sparkel selv allikevel.

 

Men jeg følte at sparklingen ble veldig lite vellykket. Følte ikke at jeg fikk noen god binding mellom sparkelmassen og skroget. Jeg tror vel egentlig jeg laget blandingen litt for tykk, var redd den skulle sige. Når jeg dro plastsparkelen over for å glatte ut løsnet av og til sparkelmassen fra skroget, den ble liksom ikke seig og klebrig. Noen innspill på hva jeg har gjort galt? Har jeg blandet sparkelen for tykk? Jeg husker jo innspillet fra Jacob T om å legge et lag med duk i steglistene før sparkling. Det spørs om ikke det er smart for å sikre god binding.

 

Ingen bilder nå, ser om jeg får tatt noen etterpå :smiley:

 

 

Edit:

Ser nå at prismessig er det jo like greit å kjøpe ferdig sparkel på BT som å blande selv med glassballonger http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Glassfibersparkel-2000017162/

 

Eneste ulempen med den sparkelen synes jeg er at den herder alt for fort. Må i tilfelle blande lite om gangen.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ved en anledning prøvd glassbalonger fra bt. Kastet resten av boksen. Helt ubrukelig. Bruker den sparkelen du linker til . Billig å grei.... Den herder da ikke så fort. Jeg pusser med grovt sandpapir og vasker med aceton. Om du vil ha en som har litt lengre åpen tid så er wurth sin noe tregere men dyrere. Ser ikke noe nytte i å legge noe laminat først . Meg om det

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke bommulskutt liggende, men jeg har sett at du har skrevet om det tidligere. Det var vel hos Svas Kjemi du kjøpte det? Jeg har kjøpt et spann med epoxy av ham, og tenkte å høre om han har roving til en ok pris. Men hvis jeg får ånden over meg i morgen kjører jeg innom Biltema og kjøper et par bokser med langtrådet glassfibersparkel.

 

Det ble en runde til i båtteltet i kveld. Skjærte opp remser med CSM og la i et par lag i steglistene, fikk tatt ca halvparten. I mangel av sparkel var det det mest fornuftige jeg fant på i farta :giggle:  Ser det uansett som en fordel å få litt mer styrke i steglistene i tillegg til sparkelet.

 

Hvor stor kvanta fikk du bommulskuttet i?

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort et forsøk på å sparkle opp steglistene. Men jeg følte at sparklingen ble veldig lite vellykket.

 

Følte ikke at jeg fikk noen god binding mellom sparkelmassen og skroget.

 

Når jeg dro plastsparkelen over for å glatte ut løsnet av og til sparkelmassen fra skroget, den ble liksom ikke seig og klebrig.

 

Noen innspill på hva jeg har gjort galt?

 

Ingen bilder nå, ser om jeg får tatt noen etterpå :smiley:

 

 

Edit:

Ser nå at prismessig er det jo like greit å kjøpe ferdig sparkel på BT

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Glassfibersparkel-2000017162/

 

 

For å sikre god binding bør du ha sparkel med bløt konsistens. Eventuelt kan du fukte skroget med polyester for å få forankring inn i porene i laminatet. 

 

Min erfaring er at det er avgjørende å ha riktig konsistens på sparkelen. Jeg liker sparkel med konsistens som tykk majones.

 

Langtrådet glassfibersparkel fra BT liker jeg ikke. Den er for lite medgjørlig. Jeg bruker heller en av disse:

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Standardsparkel-2000017163/

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Sparkel-2000020597/

 

Har brukt disse utvendig på kjølen, og har ikke opplevd at det har løsnet noe.

Det er fint med sterk sparkel, men viktigere at den får binding.

 

Du kommer til å bruke en del sparkel. Hvorfor ikke kjøpe 20 kg direkte fra leverandør.

 

Eller stikk innom noen firmaer som bruker polyester produkter i virksomheten. Der får du riktige produkter og fagmessige råd. Ligger vel et par firmaer på Øra, som reparerer og produserer GRP baserte produkter. Ta med et tomt spann.

 

Her er et firma der du sannsynligvis kan få riktige produkter, gode råd og hyggelig pris.

http://www.hpcomposites.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...