Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Hei Komodo,

flere gode råd her! Men det er noen tanker som må frem. Dette med skyv og motstand - og med det mener jeg at det nevnes noe om at høy montering gir mindre motstand, men det nevnes ikke du også kan oppleve at skyver fra propellen kan bli mindre. Du har en båt med mye flate og som det høres ut som om du laster med vekt og folk. Da bør du vurdere om propell med bedre grep i sum vil gi deg båten og kraftene du er ute etter. Det er slik med en propell at jo fortere den går rundt jo mer effektiv er den. Og dvs st om du bytter til en 4bl som gir deg bedre grep enn den du har nå, så vil den ikke nødvendigvis gi deg den marsfarten og mulighet for å dytte mye vekt opp i plan uten å spinne- kanskje ikke spinne slik at du legger merke til det, men at motoren går på høyt turtall i forholdtil farten du går. En dyr løsning, med høyt drivstofforbruk og all den flotte kraften i en ny motor spinner ut i vannet. 

Så jeg er usikker på om en Trophy plus 4bl, spitfire som nevnes eller en 3bl Enertia vil fungere godt nok. Jeg oppfatter st det står mellom disse.

 

En grunn for min tvil om råd er st du spinner med en Black Max som slett ikke er en propell med dårlig grep. Det er den beste av std propeller.

Jeg ville råde deg til å legge et rettholt under skroget langs kjølen og se hvor du treffer på undervannshuset på motoren. Er du mer enn 2og litt cm høyere opp med anti ventilsjonsplaten enn bunn av skroget ville jeg kuttet ned montering....

Det høres ut som om du er litt for høy til at propell med bedre grep vil bli en god nok løsning. Tross alt kjedelig å ha 115hk og ikke klare å skyve båt og folk bedre enn om du hadde 90...?

 

Et alternativ er å teste med Enertia 3bl. Den har vesentlig bedre grep enn std, men lavere enn 4bl og kan teste ut hvor høyt den er. Spinner du med den også må du (mener jeg) få motoren litt ned.

 

-men det er fort å få sjekket med en rettholt!

 

Jeg er uenig i at din båt/motor og bruk skal ha en høy montering av motor for å få redusert motstand av motor for å få fart. Du bør ha vann på propellen for å få grep, det er viktigere å få godt skyv og utgjør mer for totale krefter.

 

beklager at jeg ikke hopper til konklusjoner og er bastant i oppfatning, men jeg synes det er litt for mye som kan tyde på at det er høyden som er større problem enn å løse kun med propell. Med din båt/motor og bruk.

 

...

Jeg lurer på om de kassene lager krøll for vannstrømmen til propell når du svinger? Kan du få kikket på dette også? 

 

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 12 timer siden:

Jeg er uenig i at din båt/motor og bruk skal ha en høy montering av motor for å få redusert motstand av motor for å få fart. Du bør ha vann på propellen for å få grep, det er viktigere å få godt skyv og utgjør mer for totale krefter.

 

beklager at jeg ikke hopper til konklusjoner og er bastant i oppfatning, men jeg synes det er litt for mye som kan tyde på at det er høyden som er større problem enn å løse kun med propell. Med din båt/motor og bruk.

 

Enig i dette, dette er ikke noen båt som tjener på veldig høy montering.    

Men grunnen til at monteringen ble som den ble er nok at det i utgangspunktet er det jeg vil si er et skrog med kompleks kurvatur i.   Som da er forlengt , og  så flyttet motor bakover.   Så da måtte komodo utføre endel velkvalifiserte "Guesstimates" på monteringshøyden , godt hjulpet av av oss andre mer eller mindre halvstuderte synsere :giggle:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tanker og innspill @alfaalfa :thumbsup:  

 

Det aller enkleste hadde selvsagt vært om problemet ble løst ved å bytte propell, men jeg har en mistanke om at den beste løsningen er å kutte ned akterspeilet noen centimeter. Da har jeg jo uansett fleksibiliteten til å løfte/senke motoren innenfor et intervall, og jeg kan får muligheten til å kjøre med forskjellige typer propell.

 

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Dette med skyv og motstand - og med det mener jeg at det nevnes noe om at høy montering gir mindre motstand, men det nevnes ikke du også kan oppleve at skyver fra propellen kan bli mindre. Du har en båt med mye flate og som det høres ut som om du laster med vekt og folk. Da bør du vurdere om propell med bedre grep i sum vil gi deg båten og kraftene du er ute etter. Det er slik med en propell at jo fortere den går rundt jo mer effektiv er den. Og dvs st om du bytter til en 4bl som gir deg bedre grep enn den du har nå, så vil den ikke nødvendigvis gi deg den marsfarten og mulighet for å dytte mye vekt opp i plan uten å spinne- kanskje ikke spinne slik at du legger merke til det, men at motoren går på høyt turtall i forholdtil farten du går. En dyr løsning, med høyt drivstofforbruk og all den flotte kraften i en ny motor spinner ut i vannet. 

Dette er viktige tanker. Siden motoriseringen er svært beskjeden til å være planende båt blir jo også motstand i vannet som følge av motorens høyde mindre. Det er jo ingen speedbåt, og da er det vel heller ikke så kritisk om motoren er et par cm lavere enn optimalt?

 

Og som du skriver så er jeg selvsagt heller ikke interessert i slipp som gjør at turtallet øker uten at farten øker. Når jeg tenker litt på akkurat dette så tror jeg faktisk jeg får en del slik spoling når jeg gir på full gass. Opp til ca 4500 rpm virker det som om farten øker jevnt med pådraget, men på slutten virker det som om turtallet øker er enn farten. Har ikke noe tall på dette nå, kun en følelse jeg sitter med... F.eks. fikk jeg jo over 32 knop på testturen første dagen, det har jeg ikke hatt siden. På den turen var vi to i båten med en samlet vekt på langt over 200kg og vi stod bak begge to. Med denne vekten bak kom antagelig båten noe dypere i vannet bak, som igjen førte til at propellen  fikk mer vann. Når jeg kjører alene er det kanskje 130kg mindre vekt bak. Bare høyttenkning dette altså...

 

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Så jeg er usikker på om en Trophy plus 4bl, spitfire som nevnes eller en 3bl Enertia vil fungere godt nok. Jeg oppfatter st det står mellom disse.

Nå kan jeg ikke huske at Enertia har blitt nevnt tidligere, men det er kanskje underforstått når det er snakk om trebladers stål?

 

Sitat

Jeg ville råde deg til å legge et rettholt under skroget langs kjølen og se hvor du treffer på undervannshuset på motoren. Er du mer enn 2og litt cm høyere opp med anti ventilsjonsplaten enn bunn av skroget ville jeg kuttet ned montering....

Det kan jeg jo få til når jeg får opp båten. Men jeg vet nok svaret allerede, for høyden på speilet ble jo også grundig diskutert tidligere i tråden så de målene har jeg. Husker ikke nøyaktig i farta, men i utgangspunktet ble det lagt til grunn en tommelfingerregel om å løfte motoren 1 tomme per 6 tommer offset fra det originale akterspeilet. Det ble noe lavere, men jeg husker ikke akkurat målet. Skal se om jeg finner det. Antall cm speilet på kassa ble løftet var da i forhold til Mercurys anbefalinger om monteringshøyde.

 

Sitat

Det høres ut som om du er litt for høy til at propell med bedre grep vil bli en god nok løsning. Tross alt kjedelig å ha 115hk og ikke klare å skyve båt og folk bedre enn om du hadde 90...?

Nå er det jo kun 100 jeg har, men som du sier så vil jeg jo ha utbytte av de gampene som er der :smiley:

 

Sitat

Et alternativ er å teste med Enertia 3bl. Den har vesentlig bedre grep enn std, men lavere enn 4bl og kan teste ut hvor høyt den er. Spinner du med den også må du (mener jeg) få motoren litt ned.

Tja... en stålpropell er jo vesentlig dyrere enn en Nemesis alu. Med en prislapp på 4-5 lapper så er det mulig at jeg heller går rett for nedkapping...

 

Sitat

Jeg er uenig i at din båt/motor og bruk skal ha en høy montering av motor for å få redusert motstand av motor for å få fart. Du bør ha vann på propellen for å få grep, det er viktigere å få godt skyv og utgjør mer for totale krefter.

 

beklager at jeg ikke hopper til konklusjoner og er bastant i oppfatning, men jeg synes det er litt for mye som kan tyde på at det er høyden som er større problem enn å løse kun med propell. Med din båt/motor og bruk.

Ikke noe problem det! Siden båten er ombygget til one of a kind, så er det vel ingen som kan trylle et fasitsvar rett opp av hatten uten noe testing. Det er jo også et poeng som har blitt framhevet flere ganger før under ombyggingsprosessen. 

 

Sitat

Jeg lurer på om de kassene lager krøll for vannstrømmen til propell når du svinger? Kan du få kikket på dette også? 

Det er ingen tvil om at kassene lager litt krøll for vannet til propellen, men som @ivar forteller ble jo disse "født" etter grundige drøftinger tidligere i tråden, og laget da båten lå opp ned. Utformingen ble gjort etter beste evner og mening, men det var jo ingen tvil om at det var et sjansespill hvordan det ville fungere. Uten klossene ville jo vannet garantert fått en annen strømning fra akterspeilet og opp til motoren.

Men jeg er litt usikker på hva du mener med å få "kikket på det". Tenker du på å sikte mot motoren?

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du får sove før du har prøvd en Nemesis :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bladde litt tilbake i tråden, da fant jeg dette om høyden på motoren. Mener jeg også har en måling til fra etter at kassa var ferdig støpt.

 

Komodo skrev On 29.3.2017 at 11.12:

Som nevnt er nå ramma til motorkassa ferdig. Jeg har dratt den 78cm ut fra akterspeilet

bilde

 

bilde

 

 

Målt fra en forlengelse av bunn (som nå ligger i vater) har jeg en høyde på 80cm:

bilde

 

 

Ut fra skissene jeg har fått fra Ravns Garage skal motorer med XL stamme ha 67cm høyde

bilde

 

bilde

 

 

Dette gir meg en høydeforskjell på 13 cm, og et forhold på 78/13=6.

 

 

Noen kommentarer til disse tre punktene før jeg går videre?

 

Så noen betraktninger i forhold til målene:

 

okristi skrev On 9.4.2017 at 23.50:

Mine tanker vedrørende høydeforskjell ved montering av motor på brakett (Setback) er at dersom du går for et forhold på 6 kan du risikere for høyt montert motor og dermed problemer med kavitasjon. 

Min anbefaling (funnet på nettet en plass) når det gjelder høyde på motor i forhold til "Setback" er å benytte et faktor på 12. Ser at noen anbefaler et forhold på 10, men det er vel lettere å modifisere installasjonen senere ved behov å flytte motoren litt opp på speilet siden en senking av motoren på speilet ofte vil kreve en ombygging av brakett/kasse. 

 

Komodo skrev On 10.4.2017 at 11.10:

Hmm, i så tilfelle kan det hende at jeg går på en smell! Har du noen linker til disse kildene? Jeg er ikke spesielt sugen på å kappe ned akterspeilet allerede nå, men hvis du har rett må antagelig motoren av etter testkjøring for modifikasjon av speil. Det var jo nettopp derfor jeg støpte inn 4 ekstra plugger i speilet med 50mm forskyvning, så jeg har jo litt å gå på der. I verste tilfelle går det jo an å sette på en brakett eller heis for å oppnå ønsket høyde.

 

En annen ting som antagelig vil få betydning for motorhøyden er vel de omtalte klossene som jeg har tenkt å støpe under kassa. Jo lengre og breiere de er, jo lavere må motoren stå antar jeg? Hvis jeg lar klossene gå helt ut i flukt med kassa vil de jo gi mye oppdrift, men det vil jo også endre vannstrømningene under kassa mye. Dersom jeg dropper dem helt vil jo vannet kun slippe det gamle akterspeilet og danne en vinkel opp bak.

 

1490270747.jpg

 

 

 

 

dieselfan skrev On 10.4.2017 at 13.19:

Veldig viktig punkt okristi setter fingeren på. Her er det mange faktorer som spiller inn. Mange har studert fenomenet inngående særlig blant de som kjører båtrace eller bygger raske båter. Det som passer i 70knop er helt på viddene i 18knop stort sett...

 

Slik jeg har forstått det ønsker du deg en båt som skal kjøre "flatt", den skal ha god bæring bak, tåle en dykker på den nye kassa, ha lav planingsterskel ++++

Om motoren ender opp 30mm for dypt får det liten betydning. Tror det er viktigere at ikke kassa subber under i minste planefart.

Skiene skal støtte båten, senke planingsterskel og øke bæring.

 

Stigningsvinkelen for klaring under kassa må være betydelig større enn stigningsvinkelen for setback høyde på motoren

 

ivar skrev On 10.4.2017 at 14.26:

.. og så er det jo en god ide å montere motoren så man har litt justeringsmuligheter begge veier 

 

Komodo skrev On 10.4.2017 at 21.17:

Nå gjør dere meg nervøs her karer! Mener dere at motoren vil komme for høyt med de målene jeg har nå? Det frister ikke mye å begynne å skjære i akterspeilet allerede :pray:

 

Komodo skrev On 10.4.2017 at 21.31:

Ser nå at siden jeg har rettet opp vinkelen i speilet fra 72 til 77 grader så vil avstanden mellom orignalt og nytt akterspeil bli noe større. Forholdet blir dermed ca 1:7. Men det er jo et stykke igjen til 1:12 da.

 

okristi skrev On 10.4.2017 at 23.54:

Forholdet mellom 1:7 og 1:12 utgjør vel det samme som det du har tatt høyde for når du støpte akterspeilet, så i verste fall må du flytte motoren ned 5 cm dersom "tommelfinger" regelen 1:12 passer perfekt for deg. Siden båten har en stor bunnvinkel vil jeg tro at dette også gir en innvirkning til din fordel på setback faktoren.

Her er det momenter som tilsier at man prøvekjører før man går til skrittet med endringer av monteringshøyde, lufting etc.  

 

Link to post
Share on other sites

 

Teerex skrev 34 minutter siden:

Tror ikke du får sove før du har prøvd en Nemesis :giggle:

Nei, antagelig ikke :giggle:

 

Og her er et mål tatt av høyden etter støping:

Komodo skrev On 25.8.2017 at 1.24:

Kassas lengde i senter

599f57ac19b5c_Bunn50.JPG.ad40bfeb247a101a0d8b3e0a4e562bf5.JPG

 

 

 

Det er ca 200mm fra bunn av speilet til linja som flukter med bunn

599f57b22b590_Bunn52.JPG.5c572043361a27cf9cc4d3fe331f4884.JPG

 

830mm fra toppen av speilet til bunn (PS: Ser nå at dette målet skulle vært normalt på bunn, ikke i akterspeilets vinkel, dette målet blir derfor endel mindre)

599f57b547b2b_Bunn53.JPG.7a18af0512c170dc60c02e5c8e4226de.JPG

 

 

Bunn 54.JPG

 

Men målet på 830 er altså ikke korrekt siden det ikke er normalt på bunnen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var endelig jolla på plass i teltet igjen etter noen måneder på sjøen. Den har knapt vært i bruk siden tidlig i januar, men av diverse årsaker har jeg ikke fått tatt den opp før i går. En av årsakene var at hengeren jeg hadde kjøpt viste seg å ikke være i så god stand som jeg trodde. Alle hjullager måtte byttes, to dekk var ødelagt, justeringsmekanisme for sidestøtter måtte løsnes med skjærebrenner, og alt elektrisk måtte skiftes. 

 

DSC_6314.JPG.5f91eedad91fa16ef53446eb5ee4b85c.JPG

 

Så da er det klart for å ta fatt på et par av de tingene jeg ikke rakk før sjøsetting i høst. Prioriterte oppgaver vil være rekker i syrefast, samt dykkestige.

 

Kan jo også kort nevne at jeg synes båten stort sett har fungert veldig bra så langt. En ting er å renovere en gammel båt, en annen ting er å bygge om til et helt annet formål. Det er jo ikke alltid gitt at det blir suksess. 

 

For å få båten lettere inn i teltet vippet vi ned styrekonsollen. Gledelig å se at alt elektrisk er like fint etter en høst og vinter på sjøen. Her har det også til tider vært ganske fuktig siden det kommer inn litt vann når det regner. Tetting av lekkasjer er derfor en av de tingene som står på agendaen.

1705881426_Pland2.jpg.da277a922af4eb0027cd9c862640f6a4.jpg

 

Også hyggelig å se at det ikke er en dråpe vann i jockeysetet til tross for at vannet har stått 5cm opp på dørken (stengte selvlensingen da det var frost, og så ble det kraftig med snø, sludd og regn...)

1316120167_Pland1.jpg.740469262cfba0cf51909af23d88bfa2.jpg

 

Fikk også snoret opp kjølen på båten for å finne høyden på motoren i forhold til bunnen. Snora la seg på kjølrullene ved siden av kjølen, så den kom nok et par centimeter høyere enn det laveste punktet, men jeg forsøkte etter beste evne å rette den slik at den lå parallelt. 

974418338_Pland3.jpg.8371065fc5232cc2109926bb20036ef3.jpg

 

Her er motoren tiltet helt inn. Som nevnt tidligere har jeg ikke hatt mulighet til å tilte motoren mer enn bittelitt ut når jeg har kjørt, kanskje et par centimeter. Mer enn det så har jeg mistet vannet på propellen. 

278992759_Pland4.jpg.2a23877f0635a09bf1b54c928b099d7c.jpg

 

Som man ser her er propellakselen ganske langt fra parallell med kjølen.

1438264329_Pland7.jpg.e53be55d40c65bbef3f5707278c7b86f.jpg

 

Høyden fra kjøllinja til anitikavitasjonsplata avviker jo mye, men ved propellen er den ca. 90mm. 

1112026091_Pland6.jpg.79569378768b99a4642232ce3fbc809b.jpg

 

Når jeg tilter motoren ut til akselen er parallell med kjølen blir det slik. Dette bildet er tatt ca. normalt inn mot den orange snora. 

1641174838_Pland9.jpg.3df674719755e67106bb39ac8bee3e80.jpg

 

Og da er det ca 125mm fra antikavitasjonsplata til snora.

1138190114_Pland8.jpg.aaf6c7ca4b01d6fe12cb91cc716d0356.jpg

 

En av fordelene med at motoren står så høyt er at den kommer helt ut av vannet. Som vi ser her er hele montasjen på speilet over vannlinja. Det betyr jo f.eks. null groing og tæring når motoren er tiltet opp :thumbsup:

952088727_Pland10.jpg.a92ecb4aad1cb48c09d4fd60284348be.jpg

 

Rent og pent her etter en vinter på sjøen.

808577765_Pland11.jpg.0f9faab60a260d84076e7d8d87f77c16.jpg

 

 

Dette var altså litt tilbakemelding og noen tanker i forhold til dette innlegget:

alfaalfa skrev On 16.1.2019 at 22.06:

En grunn for min tvil om råd er st du spinner med en Black Max som slett ikke er en propell med dårlig grep. Det er den beste av std propeller.

Jeg ville råde deg til å legge et rettholt under skroget langs kjølen og se hvor du treffer på undervannshuset på motoren. Er du mer enn 2og litt cm høyere opp med anti ventilsjonsplaten enn bunn av skroget ville jeg kuttet ned montering....

Det høres ut som om du er litt for høy til at propell med bedre grep vil bli en god nok løsning. Tross alt kjedelig å ha 115hk og ikke klare å skyve båt og folk bedre enn om du hadde 90...?

 

Et alternativ er å teste med Enertia 3bl. Den har vesentlig bedre grep enn std, men lavere enn 4bl og kan teste ut hvor høyt den er. Spinner du med den også må du (mener jeg) få motoren litt ned.

 

-men det er fort å få sjekket med en rettholt!

 

Jeg er uenig i at din båt/motor og bruk skal ha en høy montering av motor for å få redusert motstand av motor for å få fart. Du bør ha vann på propellen for å få grep, det er viktigere å få godt skyv og utgjør mer for totale krefter.

 

 

alfaalfa skrev On 16.1.2019 at 22.06:

Jeg lurer på om de kassene lager krøll for vannstrømmen til propell når du svinger? Kan du få kikket på dette også? 

Det gjør de garantert, men det er jo værre å utbedre ut over å senke motoren...

Link to post
Share on other sites

Løfter denne litt:

alfaalfa skrev On 16.1.2019 at 22.06:

Jeg ville råde deg til å legge et rettholt under skroget langs kjølen og se hvor du treffer på undervannshuset på motoren. Er du mer enn 2og litt cm høyere opp med anti ventilsjonsplaten enn bunn av skroget ville jeg kuttet ned montering....

...

Jeg lurer på om de kassene lager krøll for vannstrømmen til propell når du svinger? Kan du få kikket på dette også? 

 

Komodo skrev On 17.2.2019 at 22.31:

 

278992759_Pland4.jpg.2a23877f0635a09bf1b54c928b099d7c.jpg

Høyden fra kjøllinja til anitikavitasjonsplata avviker jo mye, men ved propellen er den ca. 90mm. 

 

1641174838_Pland9.jpg.3df674719755e67106bb39ac8bee3e80.jpg

 

Og da er det ca 125mm fra antikavitasjonsplata til snora.

 

Er det noen som har meninger om høyden ut fra de målene som er oppgitt her? Hvis jeg skal følge anbefalingene til @alfaalfa over så må jeg jo kutte ned speilet med 10cm. Men da tar jeg jo ikke høyde for offseten fra det originale speilet i det hele tatt...

 

Edit:

Det med 2cm opp er vel hvis motoren er montert direkte på speilet. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, du har jo ganske mye setback fra den opprinnelige kjølen. Det vil utligne en del for den høye montasjen. Beste indikator er kanskje å se/ta bilde av kavplanten og hvordan den ligger i vannet når båten kjøres i plan. Jeg regner jo med at undervannshuset ligger dypt nok til at du får kjølvann via inntaket på siden.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har jo kontrollstråle hele tiden, så den får jo vann. Det er heller ingen problemer med at jeg mister vannet på propellen under akselerasjon når jeg skal opp i plan. Problemet kommer når jeg skal tilte ut motoren, samt i svinger. Når det gjelder svinger tror jeg alfaalfa har et poeng med at "trimklossene" tuller det til med vannstrømningen.

Link to post
Share on other sites

En propell trenger ikke være veldig dyr, så jeg synes gjerne det kan være verdt å prøve en før man begynner på større modifiseringer på skroget. Jeg har god erfaring med Solas/Rubex sin HR-4 propell. Den griper bra på både uttrimming og sving. Fåes til grei pris hos Skruvat.

https://www.skruvat.no/batdeler/Propeller-rubex-Hr4-d-Series-P357472.aspx

 

Hele greien er vel at det er vanskelig å forutsi eksakt, og at ting må prøves i prakis. Da tror jeg HR-4 propllen fra Solas er et veldig greit utgangspunkt. Bare husk å bestille hub-kit som paser din motor.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 1 time siden:

Hele greien er vel at det er vanskelig å forutsi eksakt, og at ting må prøves i prakis. Da tror jeg HR-4 propllen fra Solas er et veldig greit utgangspunkt. Bare husk å bestille hub-kit som paser din motor.

 

 Men hvorfor ikke prøve en alupropell fra motorprodusenten, til en brøkdel av prisen. Som man vet gir forbedring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 9 timer siden:

 

 Men hvorfor ikke prøve en alupropell fra motorprodusenten, til en brøkdel av prisen. Som man vet gir forbedring.

Jo, det er selvsagt en mulighet det også. Kommer litt an på hvordan man tenker og vurderer situasjonen. Personlig ville jeg bare hoppet rett på 4-blad stål siden det virker å være nokså små marginer før senking av motor/kapping av akterspeil tvinger seg frem. Altså bruke det groveste verktøyet først som sist. Biter ikke propellen da, da vet man i alle fall at man har forsøkt det beste (og desverre dyreste) alternativet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Riktig høyde er det nok ikke så lett å si ut fra bildene. Båten har jo ganske uvanlig avslutning på skroget. Dessuten vil vektfordelingen om bord ha stor betydning.

Dersom propellen har dårlig grep, må enten motoren ned, vekten lenger bakover, eller så må det byttes til fireblads propeller. Om du ikke vil gjøre noe med skroget.

Om det hadde vært min båt, hadde jeg prøvd først med å senke motoren ved hjelp av et par vinkeljern som en form for heis. Slik at jeg fikk testet hva som er riktig høyde. Bare for en prøvetur er det jo ikke nødvendig å ha muligheten til å tilte motoren helt opp av vannet. 

Om det viser seg at motoren bare må 5 cm ned, hadde jeg kjøpt en 4 blads propell og latt motoren stå der den står.

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten; Jeg skal ta en titt på Utternbåtene (om jeg finner en). Det som er litt spesielt hos meg er jo at det er nesten en meter fra det gamle akterspeilet til motoren, det er jo derfor jeg har tatt sjansen på å løfte motoren så mye. Og det kan jo godt tenkes at det hadde gått bra hvis det ikke var for "trimklossene" :confused:  

 

@Åge Grevlingen; hyggelig å høre fra deg igjen, lenge siden jeg har sett deg her inne nå :thumbsup: 

Åge Grevlingen skrev for 23 timer siden:

Om det viser seg at motoren bare må 5 cm ned, hadde jeg kjøpt en 4 blads propell og latt motoren stå der den står.

Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for å kappe ned akterspeilet 5cm, men når jeg leser dette så tror jeg at jeg lar meg friste til å utsett den jobben. Hvis jeg kan løse problemet med å bytte propell, så har jeg jo en stor fordel med at hele motoren er montert over vannlinja slik det er nå. 

Solseng skrev On 24.2.2019 at 10.47:

Jo, det er selvsagt en mulighet det også. Kommer litt an på hvordan man tenker og vurderer situasjonen. Personlig ville jeg bare hoppet rett på 4-blad stål siden det virker å være nokså små marginer før senking av motor/kapping av akterspeil tvinger seg frem. Altså bruke det groveste verktøyet først som sist. Biter ikke propellen da, da vet man i alle fall at man har forsøkt det beste (og desverre dyreste) alternativet. :smiley:

 

Solseng skrev On 24.2.2019 at 10.47:

Personlig ville jeg bare hoppet rett på 4-blad stål siden det virker å være nokså små marginer før senking av motor/kapping av akterspeil tvinger seg frem. Altså bruke det groveste verktøyet først som sist. Biter ikke propellen da, da vet man i alle fall at man har forsøkt det beste

Jeg ser helt klart at det å gå rett på den beste propellen ved første forsøk er smart. Jeg kommer imidlertid til å ta dette med Ravns Garage der jeg kjøpte båten. Tar en tur inn og prater med Erling Ravn en dag, og tar med meg de betraktningene jeg har fått her i tråden når det gjelder propell, samt litt bilder. Han har vært meget serviceinnstilt, så jeg kommer til å kjøpe propell der selv om det skulle være mulig å finne den litt billigere på nettet. Da jeg kjøpte motoren var han helt klar på at jeg måtte prøvekjøre den propellen jeg hadde, og komme tilbake hvis den ikke var riktig. I så tilfelle skulle jeg få prøve nye propeller helt til jeg fant den rette uten at det kostet meg en krone ekstra. Propeller som ikke var riktige for meg skulle ikke jeg betale for mente han. Er det andre som  har tilsvarende erfaringer fra andre forhandlere? Jeg har i alle fall ikke vært borte i maken! Men nå er jo den propellen jeg har riktig ut fra stigning og hastighet, så det beholder jeg uansett. Dessuten har jeg jo kjørt en sesong med den nå, så da er den jo brukt, ikke bare testet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det begynner å bli på høy tid å komme litt videre med Dracoen. Har egentlig håpet å få gjort de utbedringene jeg skulle i januar-februar, men har rett og slett ikke hatt ånden over meg. Det ble jo litt mye i fjor, så det har jo også hopet seg opp med andre gjøremål i hus og heim. 

 

Men nå er det på tide! Har så vidt fått begynt på jobben med å lage rekkverk. Her er rekkerør innkjøpt, og ligger og venter på å bli valset og bøyd.

433150392_17_03_192.jpg.05b588609bf599a905dcd40f5ddde64c.jpg

 

Materialer til dykkestige er også på plass

2018600950_17_03_191.jpg.29b5b981b3e728b13117e50d69771174.jpg

 

Først ut var å lage braketter for rekkestøtter. Jeg fikk klipt opp strimler av 3mm plate på et verksted, resten av kapping og tilpassing ble gjort med vinkelsliper. Her er platene rundet i kanter, polert, og klare til å bli knekt. Bøyemaler til høyre i bildet.

1898905971_17_03_197.jpg.254513ad865c23d3e2403c8788af5bb6.jpg

 

Og her er brakettene knekt i nesten riktig vinkel. Det er små avvik bla. på grunn av at rekka er litt ulik rundt båten. 

1796875396_17_03_198.jpg.4214d4a29dbaff28a2b40dc04423d403.jpg

 

Litt justering av vinklene måtte til på de fleste til slutt.

857812299_17_03_199.jpg.d4b4ff7b06175854068e0e54da6d82e3.jpg

 

Nøye med å bruke aluminiumsblikk for å skåne polerte overflater.

1049040736_17_03_1910.jpg.992a74af7c787b1595e3c8b2d2a14531.jpg

 

Da blir det slik

1782553863_17_03_1911.jpg.550d2652fb6be37425fd959d645d47bc.jpg

 

Alle brakettene ble litt forskjellige

1586532300_17_03_1912.jpg.8c859a995bae38a354d1e34483dc4f40.jpg

 

Bruker forresten lamellskiver av denne typen til å pusse hjørner og radier med før poleringen. 240 og 320 korning.

793155564_17_03_193.jpg.e3e9c542da94389185274fcb490c911a.jpg

 

Dreiet meg adaptere for å få skivene til å passe på poleringsmaskinen.

697899695_17_03_194.jpg.e8762a5efd819bbb8614f24e8af68c0a.jpg

 

Her med poleringsskiver på.

1607065063_17_03_195.jpg.55141d37061e605928bf0da85ddd291e.jpg

 

Bruker to forskjellige typer voks, men føler allikevel at jeg ikke har klart å finne den helt rette metoden ennå. Sist brukte jeg den svarte på ei skive, og en hvit på skiva til høyre. Skiver og voks kjøpte jeg på Anvema i Fredrikstad, men karen jeg handlet av hadde rett og slett ikke særlig greie på dette, så jeg ble litt overlatt til meg selv for å eksperimentere. 

 

Neste nå blir å bore og forsenke hull i alle brakettene, deretter kaping og tilpassing av rør. Fortsettelse følger, men til uka tror jeg at jeg må prioritere vårpuss på Viksunden, så det blir nok ikke så kjapp fremdrift...

17.03.19 6.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, turtall er jo en faktor, men den maskinen her har jo ikke justerbart turtall. Men jeg tror jeg har funnet feilen, tror rett og slett jeg har brukt feil voks. Litt usikker på hva den svarte voksen er til, men nå har jeg (etter å ha lest på Biltema sin voks :blush:) forsøkt med hvit voks til grovpolering (venstre skive), og blå voks til finpolering (høyre skive). Da ble det blankt som et speil på null komma null :thumbsup:  Har vært opptatt med bla. vårpuss på Viksunden samt @VegJoh sine dieseldyser, så det har ikke vært noe mer framdrift her. I morgen blir det en tur på messa, så da får vi satse på å hente inn en dose motivasjon :sailing:

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Komodo said:

hvit voks til grovpolering (venstre skive), og blå voks til finpolering (høyre skive). Da ble det blankt som et speil på null komma null :thumbsup:

 

:thumbsup: Det er akurat sånn junior og jeg gjør det også. Bruker også polervoksen fra BT.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev On 23.3.2019 at 8.46:

Lækkert!!

:thumbsup:

 

De siste dagene har gått med til vårpuss på Viksunden. Men nå begynner den å bli klar, så da kan jeg fokusere litt på Dracojolla igjen. 

 

På båtmessa på lørdag slo jeg til med en personlig nødpeilesender fra Seatronic. Den store skrekken når man ferdes på sjøen alene er å ramle uti, særlig i den kalde årstiden. Her ute hvor jeg farter mest er det ofte relativt mye strøm, så muligheten til å svømme bort til båten kan være veldig liten. Med heldekkende flytedress og personlig nødpeilesender i lomma øker man muliheten for å overleve vesentlig! Anbefaler alle som fisker hummer alene å anskaffe en slik.

https://seatronic.no/ocean-signal-rescueme 

Fra før har jeg også tråløs dødmansknapp. Da vet jeg også at motoren stopper. 

 

Men jeg har en annen utfordring som jeg trenger litt brain-storing rundt. Når jeg kjører i høy og krapp sjø slår båten så mye at kartplotteren slår seg av. Håper ikke instrumentet har tatt skade av dette hardkjøret, det har jo blitt litt grisekjøring med den kartplotteren den tiden jeg brukte den i Steadyen også. Planen er derfor å montere braketten på noe som vil gi litt fjæring. Tenkte meg noe gummigreier, men har ikke helt klart for meg hvordan jeg skal gjøre dette. På Biltema har de noen gummifester som har vulket på en skrue i hver ende, noe slikt hadde jeg sett for meg. Men skruene må jo være i syrefast, så BT gummien utår. 

 

Noen forslag på dette? Under er et bilde av hvordan plotteren er montert. Braketten er imidlertid ikke synlig på det bildet.

 

Komodo skrev On 20.9.2018 at 0.26:

 

1589108018_19_09_1820.jpg.d4cd3e0b5a0061070d2a0b6998012f83.jpg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

På skip er ofte lysarmatur montert hengende i en liten stubbe av gummislange.

Altså; slangen boltes fast i båten med skikkelige skruer/mutter/skiver, så boltes lysarmaturet fast i slangen med skikkelige skiver.

 

Elending forklart, men boltene stikker da 180° ut ifra hverandre om du skjønner. 

 

Kvaliteten/stivheten på slangen avgjør da hvor godt den demper. 

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...