Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Ok, så du mener at jeg kan fiske 6000 leppefisk slik reglene er nå? Må jeg registrere meg som fisker for å få levere? Det er vel også en forutsetning om å ha et sted å levere for å få lov til å fiske  :confused:  Tømme teinene 3-4 ganger om dagen synes jeg hørtes voldsomt tidkrevende ut. Hva bruker man forresten som agn i de teinene?

Link to post
Share on other sites

Du må registrere deg som fisker, få båten godkjent, skaffe deg en leveringsavtale med Malo transport, så er det bare å fiske 6000 fisk. 

 

Det er utrulig tidskrevende og slitsom jobb, det er 16timers jobb de dagene fisket er i gang. Jeg har 100 teiner som jeg trakk for hånd 2-3 ganger om dagen (skal forresten selge 40stk av de). råreker er det som har fungert best, men knuste strandkrabber er bra det også. Men mesteparten av fisket forgår på 0.2-3m, så teinehaler er bare tull, bruker lengere tid på å rigge tauene i den enn man bruker på å dra opp teinene 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som nevnt tidligere slipper propellen litt for lett vannet i svinger, det samme gjelder i enkelte situasjoner med dønninger/stor sjø, samt hvis jeg tilter baugen litt opp. Jeg må da slakke av til den får grep og gi på igjen. I forhold til toppfart er det sikkert ideelt, men i forhold til et normalt bruksmønster ikke. 

 

Slik jeg ser det er det tre løsninger på problemet:

  • Kappe ned akterspeilet og støpe opp. Dette alternativet drar med seg ganske mye demontering og montering i tillegg til selve støpejobben. 
  • Montere en form for heis slik at motoren kan senkes litt. Ser i så tilfelle for meg en enkel variant med to vinkelstål som er skrudd mot hverandre. Utfordringen med en slik løsning kan være at styresylinder osv. kolliderer i akterspeilet slik at jeg ikke får tiltet motoren helt opp. 
  • Bytte til en annen type propell som gir bedre grep i vannet. Selvsagt den enkleste løsningen, men ikke gratis, og kanskje litt uvisst resultat?

 

Har tenkt en del på dette med propell, så jeg siterer disse tre innleggene.

Teerex skrev On 29.9.2018 at 18.49:

4-blads propell fikser problemet med dårlig grep i svinger.

Mercury Spitfire er tingen da. Ja stålversjonen er jo best men alu-utgaven er nesten like bra til brøkdel av prisen.

 

ivar skrev On 29.9.2018 at 21.46:

Forstår det som at Quicksilver nemesis er samme propellen?   Er jo temmelig prisgunstige  - kanskje det blir etpar fra USA ila. vinteren.  

Har også forstått det som at pitch på disse er oppgitt slik at man kan bruke samme stigning som org alu propellen man har om den gir ok turtall?  

 

Teerex skrev On 29.9.2018 at 22.17:

Ja stemmer, det er samme propellen. Har ikke hatt 3-blads alu så jeg har lite erfaring vedr. turtall, men tror nok det går ned et par hundre rpm kanskje.

 

 Som Teerex antyder over kan det jo hende at en propell løser dette problemet. I dag ringte jeg Ravns Garage for å forhøre meg litt. Det var ikke Erling Ravn jeg fikk på tråden, men han jeg snakket med var hyggelig nok. Han hadde tro på at å gå over på en standard stålpropell kunne løse problemet. Selv en trebladers hadde bedre grep i vannet enn en trebladers alu mente han. Han begrunnet det bla. med litt annerledes geometri på bladene. Spitfire hadde han også tro på, men da ble han mer nølende. Slik jeg forstod finnes den i flere forskjellige varianter med og uten baugløft, og diverse varianter, så der kunne han ikke umiddelbart komme med en god anbefaling. Han mente forøvrig at spitfire kun finnes i alu, ikke i stål, og det stemmer jo dårlig med hva Teerex skriver over her. Et tredje alternativ er jo også Quicksilver Nemesis som Ivar nevner. Er det slik å forstå at den er identisk med Mercury Spitfire alu, bare rimeligere? I følge Ravns begynner Spitfirepropellene på ca 4 lapper. 

 

Tanker om dette mottas med takk. Tror kanskje det beste er at jeg kjører en tur opp til Båstad og snakker med Ravn selv. Viser ham noen bilder osv. Rart med det å snakke med folk under fire øyne :giggle:

Link to post
Share on other sites

I det fartsområdet du opererer så er jo stålpropell litt overkill på mange måter. Prismessig ikke minst.

Hvorfor ikke prøve Mercury Spitfire/Quicksilver Nemesis? Nemesis er litt billigere da den blir levert uten hubkit (som noen ikke trenger hvis de har et fra før) men ellers identisk propell som Spitfire såvidt jeg har funnet ut.

Meg bekjent finnes det kun en type (et design) i alu som passer våre motorer. Har ikke hørt om eller funnet noe annet iallefall.

Opp til 19" stigning i alu og 21" i stål.

 

Husk at selgere ofte ikke har full oversikt over dette med propeller. Ikke sikkert de selv har båt engang, der inne i Østfolds skoger :saint:

Jeg har Spitfire stål (som altså heter X7) og Spitfire alu og har testet begge med gode resultater. 

Alu'en har jeg liggende i reserve.  Mest i tilfelle noen langfingrede skruer skulle finne på å stjele stålpropellen, eller at man skulle være uheldig på andre måter midt i sesongen. Egentlig er forskjellen i ytelse så liten at det ikke er verd det prismessig. Iallefall ikke om man må betale vanlig butikkpris. Men det ser flott ut da.

 

4 lapper for Spitfire? Det stemmer vel dårlig med deres egne priser på nettsiden da. Som er mye lavere. Sist jeg sjekket var det vel rundt 2 lapper men dollaren stiger jo stadig. Kanskje alt har blitt mye dyrere i Norge de siste 2-3 årene :eek:

Men ikke i USA:

 

Nemesis koster 120 dollar https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29481/nemesis-13-x-17-quicksilver-rh-propeller-48-8m8027504

 

Spitfire (inkl. hubkit)  koster 167 dollar https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28779/spitfire-13-x-17-mercury-rh-propeller-48-8m8026590

 

Jeg har prøvd både 17" og 19" Spitfire alu, samt 19" og 21" Spitfire X7 så jeg har iallefall litt erfaring 

Spitfire-propellen er jo anbefalt av Mercury nettopp til disse motorene vi har. 

Videoen om Nemesis under her her jo også informativ.

 

Har tatt vare på eskene også :-)

 

spitfire-to.jpg.bad8990f3b9258201b518aadafc9a166.jpg

 

 


On Varsle nye svar

 

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Slik jeg ser det er det tre løsninger på problemet:

  • Kappe ned akterspeilet og støpe opp. Dette alternativet drar med seg ganske mye demontering og montering i tillegg til selve støpejobben. 
  • Montere en form for heis slik at motoren kan senkes litt. Ser i så tilfelle for meg en enkel variant med to vinkelstål som er skrudd mot hverandre. Utfordringen med en slik løsning kan være at styresylinder osv. kolliderer i akterspeilet slik at jeg ikke får tiltet motoren helt opp. 
  • Bytte til en annen type propell som gir bedre grep i vannet. Selvsagt den enkleste løsningen, men ikke gratis, og kanskje litt uvisst resultat?

 

hvor mye tror du du kan kappe ned uten at det medfører for mye arbeid?    Ser for meg det ikke trengs drastiske endringer her - en tomme kan være nok 

 

Men enkleste er nok å prøve en annen propell  - en slik spitfire/nemesis i alu koster jo ikke all verden , og reservepropell bør man jo uansett ha. 

Tror Teerex har bedre koll på disse en han selgeren du prata med :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 22 timer siden:

hvor mye tror du du kan kappe ned uten at det medfører for mye arbeid?    Ser for meg det ikke trengs drastiske endringer her - en tomme kan være nok 

Da jeg støpte plata til akterspeilet la jeg inn massivt sparkel i fire felter. brukte da Ø59 hullsag, og forskjøv hullsenter med 50mm slik at hver forsterkning ble oval. Legger ved bilder fra den prosessen for å illustrere (for de som ikke husker akkurat dette :giggle:). Årsaken til at jeg gjorde dette var jo nettopp pga. usikkerheten rundt høyden på speilet. Jeg kan derfor kappe ned akterspeilet med 50mm, og fremdeles få motorboltene i senter av den nedre delen av forsterkningen. Kapper jeg ned speilet med 50mm, behøver jeg jo ikke å senke motoren like mye. Jeg kan jo da senke den med 0-50mm, avhengig av behovet. Som du skriver har jeg også en følelse av at en tomme lenger ned vil gjøre susen. Han jeg snakket med på Ravns Garage nevnte også at det hørtes ut som om motoren stod et par centimeter for høyt. 

 

298037901_Motorkasse006.JPG.ed957224358f0833fe40cf654acf7c3c.JPG

 

1788805293_Motorkasse008.JPG.56d72c8311557a25547c345b36053ee4.JPG

 

2088978432_Motorkasse009.JPG.7a76105cb8a35798b0c04ef3dce3035f.JPG

 

1997912787_Motorkasse010.JPG.31aac229035551e4d669df697421ca7f.JPG

 

200160088_Motorkasse013.JPG.296e297e92cb4c2036b3cfd197f76cc1.JPG

 

463607448_Motorkasse024.JPG.a3a7bfcbd2c296d3051cfdd439c497d5.JPG

 

1059849447_Motorkasse019.JPG.7525bd8eaac0021baa20c27ab9e8bb52.JPG

 

 

ivar skrev for 22 timer siden:

Men enkleste er nok å prøve en annen propell  - en slik spitfire/nemesis i alu koster jo ikke all verden , og reservepropell bør man jo uansett ha. 

Tror Teerex har bedre koll på disse en han selgeren du prata med :smiley:

Ja, hvis det funker med en annen propell er selvsagt det enklest. Og ja, jeg tror nok også Teerex har bedre kontroll på propeller enn han jeg snakket med. Bare det at Teerex har en Spitfire i stål, mens selgeren hevder det ikke finnes, sier jo sitt :giggle: Men jeg kommer nok til å ta en prat med Erling Ravn selv, tror han har ganske mye erfaring med propeller. Ellers så har jeg vel inntrykk av at @alfaalfa er en guru på akkurat dette med propeller. Kanskje han kunne komme med et råd :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke bruke 3-blads på min båt. Iallefall ikke etter at jeg bytta til den nye Mercuryen, fordi de har funnet ut at det nå er en ny standard for stammelengde som er litt kortere enn før :-) Så selv med motoren helt klint ned på akterspeilet er det kun 4-blads som funker skikkelig. 

Sånn sett er det ingen ulemper og bare fordeler med 4-blads. Bortsett fra at Spitfire X7 ble lansert så da måtte jeg jo ha den også. 

Men folk bruker jo gjerne mye mere penger på fine felger osv. til bilen, som jo egentlig ikke gjør noen som helst nytte.

4-blads gir bedre marsjfart, bedre økonomi, bedre akselerasjon, mindre vibrasjoner og ofte samme toppfart som 3-blads siden man kan trimme lengre ut før propellen slipper.

I gamle dager var det nok 3-blads som var best på det meste i de fleste tilfeller. Men tidene forandrer seg, mens gamle myter henger igjen. Både blant selgere og ute i markedet, tror nå jeg da.

Propeller er som bildekk, bare enda viktigere og mere komplisert. Det som passer fint på en båttype med en motortype trenger ikke å passe så godt med en annen motortype eller båttype osv. Fartsområde, skrogtype, akterspeilhøyde, monteringshøyde, turtallsområde, bruksområde osv. osv. spiller alltid en rolle. Ikke mange som har full oversikt over hele fjøla. Iallefall ikke jeg :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo,

-takk for omtalen. Klart jeg kan bistå om du trenger råd!

 

Litt ventilering i sving - mye som kan gjøres og som kan være årsak. Hva har du nå av propell?

Og hvordan ligger båten i sjøen? Må du endre med trim for å få den opp i plan og løfte baugen med trim når du drar på eller er den nøytral over hele fartsområdet?

Du har jo tatt ut mye vekt i et skrog som skulle hatt innenbordsmotor bak og overbygg i baugen. Har du endret steglister for å kompensere for dette? Båten bør gå på nesa nå. Vekk med mye vekt bak og fjernet litt vekt foran - da skal den gå på nesa - eller?

Har du endret steglistene - med mindre du tok vekk deler av dem skal de gjøre at båten går med høyt akterskip.

 

- setter du på en 4bl som ytterligere løfter akterskipet kan det blir bare tull... er min første antagelse...

 

O

Link to post
Share on other sites

Man kan nok ikke uten videre anta at en Spitfire/Nemesis vil løfte akterskipet. Propeller finnes i ymse design, og hekkløft tror jeg ikke er Spitfire sin sterke side. Det jeg opplevde var jo at 4bl ikke slipper like lett i sving som 3bl.

Jeg kan ikke kutte ned mitt akterspeil uansett, så da ble den kjempeenkleste løsningen annen propell :saint:

Tror jeg hadde prøvd det først uansett, istedenfor å gå til mere arbeidskrevende tiltak. Dypere montert motor gir dessuten økt motstand i vannet, og dårligere fart.

 

Nemesis propellen koster forøvrig kr 1617 hos Ravns med 17" stigning

 

https://www.ravnsgarage.no/nemesis-13-0x17

 

Og kr 1673 med 15" stigning

 

https://www.ravnsgarage.no/nemesis-13-4x15

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 15 timer siden:

Du har jo tatt ut mye vekt i et skrog som skulle hatt innenbordsmotor bak og overbygg i baugen. Har du endret steglister for å kompensere for dette? Båten bør gå på nesa nå. Vekk med mye vekt bak og fjernet litt vekt foran - da skal den gå på nesa - eller?

Har du endret steglistene - med mindre du tok vekk deler av dem skal de gjøre at båten går med høyt akterskip.

 

undervannsskroget i "kassa" bak er jo ikke trukket helt bakover, slik at løftet bak ikke er så stort som det kunne vært. 

 

Komodo har sikkert et beskrivende bilde på lur 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen karer, og takk for alle svar!

 

Teerex skrev for 23 timer siden:

Jeg kan ikke bruke 3-blads på min båt. Iallefall ikke etter at jeg bytta til den nye Mercuryen, fordi de har funnet ut at det nå er en ny standard for stammelengde som er litt kortere enn før :-) Så selv med motoren helt klint ned på akterspeilet er det kun 4-blads som funker skikkelig. 

Sånn sett er det ingen ulemper og bare fordeler med 4-blads. Bortsett fra at Spitfire X7 ble lansert så da måtte jeg jo ha den også. 

Men folk bruker jo gjerne mye mere penger på fine felger osv. til bilen, som jo egentlig ikke gjør noen som helst nytte.

4-blads gir bedre marsjfart, bedre økonomi, bedre akselerasjon, mindre vibrasjoner og ofte samme toppfart som 3-blads siden man kan trimme lengre ut før propellen slipper.

Ut fra det du skriver høres det jo veldig ut som om en Spitfire/Nemesis ville være midt i blinken for meg!

 

Men når alfaalfa skriver:

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

- setter du på en 4bl som ytterligere løfter akterskipet kan det blir bare tull... er min første antagelse...

blir jeg jo selvsagt usikker :confused: :sweat: 

 

Forøvrig veldig hyggelig at du også involverer deg i diskusjonen alfaalfa, veldig interessante betraktninger du kommer med! Jeg skal forsøke å svare på det du spør om:

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Litt ventilering i sving - mye som kan gjøres og som kan være årsak. Hva har du nå av propell?

Mercury BlackMax 13 1/4 x 17 (alu).

DSC_0124.JPG.6fd011f0ee7f708b42cf276f9e203c9e.JPG

 

 

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Og hvordan ligger båten i sjøen? Må du endre med trim for å få den opp i plan og løfte baugen med trim når du drar på eller er den nøytral over hele fartsområdet?

Jeg føler at den ligger veldig linjært i sjøen. Mye av årsaken til det er sikkert "trimklossene" under kassa. Disse er jo et resultat av en langvarig drøfting tidligere i tråden, men jeg skal finne fram et par bilder som viser disse. Jeg trimmer normalt motoren helt inn før jeg drar den i plan, da går den lettest opp i plan. Den drar opp selv om motoren er noe uttrimmet, men da noe tregere. Jeg kan godt kjøre med motoren helt inntrimmet også uten at den går på trynet eller overplaner, men den blir selvsagt litt lettere i baugen om jeg trimmer motoren litt ut. Den er imidlertid veldig var på hvor mye jeg kan trimme den ut, da den slipper vannet lett når jeg trimmer ut. Dette gjelder særlig hvis det er litt sjø. Noen ganger skulle jeg gjerne hatt mulighet til å trimme ut motoren for å få nesa litt høyere, avhengig av forholdene. På flatt vann vil jeg si den er påfallende nøytral over hele fartsområdet, men alt er relativt, og jeg har nok ikke veldig mye referanser her. Hvis jeg trimmer motoren bittelitt ut fra speilet drar den fremdeles lett i plan, og den fungerer da greit i hele fartsregisteret (selv om jeg kunne ønsket å trimme den litt mer ut...). Når jeg drar opp turtallet til over 4500 - 5000 rpm endrer støybildet seg vesentlig. Det høres ut kanskje ut som om eksosen da kommer over vann? Ta det med en klype salt, for jeg er kraftig hørselskadd, og bruker alltid ørepropper når jeg kjører båt. Men støyen hører jeg. 

 

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Du har jo tatt ut mye vekt i et skrog som skulle hatt innenbordsmotor bak og overbygg i baugen. Har du endret steglister for å kompensere for dette?

Nei, jeg har ikke endret steglistene. Alle steglistene er sparklet/støpt opp og reparert, men jeg har forsøkt å få dem tilbake til original fasong. 

 

Det som derimot er vesentlig endret under vannlinja er "trimklossene" eller "skia" under kassa. Disse er trekt ut som en direkte forlengning av deler av skroget. 

 

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Båten bør gå på nesa nå. Vekk med mye vekt bak og fjernet litt vekt foran - da skal den gå på nesa - eller?

Har du endret steglistene - med mindre du tok vekk deler av dem skal de gjøre at båten går med høyt akterskip.

Nja, endring av tyngdepunkt er nok mer komplekst enn det. Volvoen jeg tok ut var nok en del tyngre enn Mercuryen, og i tillegg kommer noen sinnsykt vasstrukne motorbedder av treverk osv. Dette var en innenbords, og således plassert foran akterspeilet. Nå har jeg endret båten ved å forlenge den ca 85cm, og påhengeren er montert på det bakre punktet. Tyngdepunktet for motorinstallasjonen er således flyttet ca. 1,5 meter bakover. Samtidig er skroget altså noe endret med disse klossene under kassa. Hvor mye båten veier nå i forhold til den originale har jeg rett og slett ikke peiling på, men jeg skal gjøre en innsats på å få veid den når den skal på land nå snart. Det som i alle fall er helt sikkert er at den er lettere i nesa enn originalt. 

 

Noen bilder for å illustrere. Alle bildene, og flere til, er jo lagt ut tidligere. 

 

Det var mye skader på steglistene:

1898956683_Bunn97.JPG.e60137a0a1f1e51afb5928dd40a735c4.JPG

 

175085770_Bunn103.JPG.ec09fea5c3b331b4955e28233ddece64.JPG

 

Endelig ferdig støpt, sparklet og slipt:

2103586668_Steglister01.JPG.4c691d6fd5257cf0ce0f1da82179196c.JPG

 

1018723344_Steglister06.JPG.010d24e2aceef41b93a58cfe7079e3c3.JPG

 

394021945_Steglister08.JPG.e2ff9de11a0b85c1b610eb2be5d136ca.JPG

 

1985281599_Steglister09.JPG.fea6252cbb7fdafaf7398c7402fb6786.JPG

 

Motorkassa er montert med en off-set og en slippvinkel fra skrogbunnen (blir litt hopping i rekkefølgen her):

481682196_Bunn51.JPG.e6b215a5840b073e8838bc2920c53b72.JPG

 

Etter lange drøftinger ble det støpt trimklosser i XPS:

368890263_24_09_1710.JPG.67c826b6e25adbc7e5e081a8f916abc5.JPG

 

Så støpte jeg opp endekantene skarpe og med en slippvinkel for vannet. Dette etter anbefaling fra @dieselfan (dieselfan, hvor er du??):

1223783397_27_09_1710.JPG.edceb94c7666c4664989d04be431ea27.JPG

 

Ferdig primet og stoffet. Legg merke til at jeg sparkelt opp en skarpere spiss framme:

121312913_14_11_1703.JPG.09b92fbec8a70f770c54c48a9ba260c4.JPG

 

1978508374_14_11_1702.JPG.2e78fbb5f9655132154f6da7749ca1e2.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Lurer bare på hvordan han selgeren kunne påstå at Spitfirepropellen startet på 4 lapper når Nemesis koster under 1,7 lapp hos dem :giggle:

Ja Spitfire koster sikkert litt over 2 lapper med hubkitet men allikevel.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok vi snakket forbi hverandre der. Tipper han snakket om en trebladers stålpropell. Med de prisene du la ut for en Nemesis så koster det jo lite å teste en slik :thumbsup:

Men hva tror du om størrelsen på propellen? Som du ser i innlegget over er propellen jeg har nå 13 1/4 x 17. Tenker du at 13,0x17 er et greit alternativ? Maks turtall med den jeg har er ca 6200 rpm. Jeg tenker derfor at den kunne orket å dra en propell som er noe tyngre, men ikke vesentlig. Laster jeg med folk og dykkerutstyr blir det kanskje skjæring med en tyngre propell.

Link to post
Share on other sites

Ja 6200 er jo noe i overkant. Du skal jo ligge på rundt 5500-5900 optimalt på full gass. 5000-6000 ifølge boka da.

Så da bør 17" være tingen. Du vil iallefall ikke ha enda mere turtall., du er vel bortimot turtallssperra.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

tror jeg ville gått for samme stigning først.  2" opp blir nok for tungt for ditt varierte bruk tenker jeg 

 

Og så se hvordan det funker. Gir den det ekstra grepet du trenger for å løfte baugen, flott.  Om ikke, senk en tomme, om - eller når du får ånden over deg 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 4 minutter siden:

tror jeg ville gått for samme stigning først.  2" opp blir nok for tungt for ditt varierte bruk tenker jeg 

 

Og så se hvordan det funker. Gir den det ekstra grepet du trenger for å løfte baugen, flott.  Om ikke, senk en tomme, om - eller når du får ånden over deg 

 

Jeg tror han mente at alternativet var 2" ned. Men det blir jo alfor lett. Husker ikke åssen det var med 3 blads alu i forhold til 4 blads på sparket. Det står et eller annet sted. Men i dette tilfellet er det jo uansett greit å gå ned noen hundre rpm.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 4 minutter siden:

tror jeg ville gått for samme stigning først.  2" opp blir nok for tungt for ditt varierte bruk tenker jeg 

Som @Teerex antyder tror jeg kanskje du misforstår litt akkurat nå. Den jeg har er på 17 i stigning, og den jeg spurte om har også 17 i stigning...

Komodo skrev 18 minutter siden:

Men hva tror du om størrelsen på propellen? Som du ser i innlegget over er propellen jeg har nå 13 1/4 x 17. Tenker du at 13,0x17 er et greit alternativ? 

 

Jeg ville ikke vurdert å gå opp to tommer i stigning. Det jeg er usikker på er hvor mye tyngre en Spitfire/Nemesis evt. en trebladers stål er å trekke rundt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Som @Teerex antyder tror jeg kanskje du misforstår litt akkurat nå. Den jeg har er på 17 i stigning, og den jeg spurte om har også 17 i stigning...

 

eller kanskje jeg bare uttrykker meg litt uklart.  Jeg ville altså også gått for 17". 

Mener å ha lest på en eller annen produsentside at disse spitfire/nemesis propellene var ment å skulle kunne erstatte andre mercury/quicksilver alu propeller med samme stigning 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tipper du går ned 200 rpm, og det er jo midt i blinken i såfall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 39 minutter siden:

Mener å ha lest på en eller annen produsentside at disse spitfire/nemesis propellene var ment å skulle kunne erstatte andre mercury/quicksilver alu propeller med samme stigning 

 

Teerex skrev 39 minutter siden:

Tipper du går ned 200 rpm, og det er jo midt i blinken i såfall.

 

Dere to er de rene orklene! 200 rpm ned er nok midt i blinken :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Synsing er bra, bare man synser litt varsomt og ikke går på en smell :giggle:

 

Spitfire X7 koster forøvrig kr 6.866 hos Ravns (fant kun 13-tommern men de skaffer nok alt)  :saint:

Koster ca 5.000 inkl. mva fra USA, + frakt og greier.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For ett prosjekt. Det er helt rått!! 
Hva dere formidler av kunnskap er utrolig. 
Ett lite tips som jeg kom over i noen service dokumenter. 

Sjekk at luffilteret ditt ikke er av foam. Min 2013 mod efi 115. hadde foam filter. 
Det er en mercury recall på foam filterene og er erstattet med «honeycomb mesh»
Foamen går i oppløsning etter bruk og blir med inn i innsuget. 

 
P/N historikk:
 
original: 35-897575t01
then changed: 35-897575t02
then changed again: 35-8m0082911
*the last change has a different element inside. No more foam

Redigert av kaffekopp1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Supert tips @kaffekopp1 :thumbsup: Jeg legger meg det på minne til første service (som blir nå snart). 

 

@Teerex: Hvis en X7 hadde vært problemløseren for min del, er jo absolutt også den verd summen. Men jeg har vel en følelse av at en Nemesis alu duger (som du også skriver lenger opp). Men jeg tar nok uansett en prat med Ravn før jeg havner på noe. Så blir det jo spennende å høre om @alfaalfa har noen andre forslag :ghost:

Link to post
Share on other sites

Tør ikke å anbefale X7 som problemløser, det må bli på eget ansvar (og egne penger) :saint:

At den også er hakket bedre enn alu Spitfire/Nemesis i høy fart er jo klart. Men nå tror jeg ikke din bekymring/utfordring ligger i om du får 43 eller 44,5 knop :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...