Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Ikke noe problem det Jannmar, bare å fyre løs :thumbsup:

Ja, det stemmer som du sier. Det går to ledninger ut fra sikringen, en går fram til teinehaler, den andre går opp til fordelingsskinna. Så gå det en til motoren usikret rett fra bryter. 

 

Jannmar skrev 58 minutter siden:

 

(Spør for en kamerat av meg som ikke skjønner noen ting).

Klassiker :lol:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 21.10.2018 at 17.59:

Et skår i gleden er at dørken skulle vært noe høyere bak. Det er bra fall bakover, og høyden framme er meget bra, men når jeg står bak er det helt i grenseland med høyden i forhold til vannlinja. Dette bildet er tatt på babord side, og som man ser ligger vannspeilet helt opp i selvlensingen. Som jeg nevnte i forrige post har jo jolla litt slagside, så når jeg står på styrbord side blir det 2 cm med vann på dørken. Når jeg bakker opp kommer det også ganske mye vann inn. Det har liten betydning nå på høsten når jeg fisker med teiner osv, da bruker jeg jo støvler uansett, og når jeg kjører fram igjen renner jo vannet ut. Men til sommerbruk og turbruk er det jo ikke ønskelig med vann på dørken, så da må jeg stenge selvlensingen.  Det er jo i seg selv uproblematisk og fort gjort, men utfordringen vil da være at det står vann høyt opp i slangene på selvlensingen, så der må jeg pønske ut noe lurt. 

Mulig du har funnet en løsning på dette. Men jeg prøver likevel... Hadde ikke det vært noe med samme løsningen som blir brukt på selvlensingen på MOB båter, med en veldig fleksibel slange på utløpet (eksempelvis brannslange som blir brukt på skip eller lignende). Som blir forbundet i enden med tau og automatisk strammer? Veldig enkel konstruksjon, bare å dra i tauet så slangene kommer over vannflaten, når du ønsker det. Og gi ut slakk før du skal avgårde på tur for selvlensingen. Kanskje veldig kronglete forklart, men det er en veldig billig og enkel løsning på problemet du beskriver. Men håper du ser tråden i det:) Hvis du googler litt rundt så skjønner du nok fort hva jeg mener:)

Har fulgt tråden din siden start, og er mektig imponert!

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev On 17.11.2018 at 16.40:

Jeg har klødd og svetta og hatt et snev av panikkangst hver gang jeg har turt å åpne denne maratontråden, så og se båten endelig ferdig og på vannet er nesten en forløsende følelse. Det er bare å gratulere med vanvittig besluttsomhet og pågangsmot Komodo. :thumbsup:

 

rarnfinn skrev for 15 timer siden:

Du er fader med god! 

Takk for tilbakemelding karer, alltid gøy med koselige meldinger :thumbsup:

 

Nilspils82 skrev for 7 timer siden:

Hadde ikke det vært noe med samme løsningen som blir brukt på selvlensingen på MOB båter, med en veldig fleksibel slange på utløpet (eksempelvis brannslange som blir brukt på skip eller lignende). Som blir forbundet i enden med tau og automatisk strammer? Veldig enkel konstruksjon, bare å dra i tauet så slangene kommer over vannflaten, når du ønsker det. Og gi ut slakk før du skal avgårde på tur for selvlensingen.

Skjønner veldig godt hva du mener. Løsningen er vanlig på gummibåter og riber også. Patenten er genialt enkel og fungerer alltid, men på min båt tror jeg det kan bli litt kjelkete. Utfordringen er at utløpet for selvlensingen er i det gamle akterspeilet, altså under båten og under kassa... Slangen måtte i så tilfelle vært veldig lang. Jeg tror heller at jeg skal forsøke å lage en stang som jeg kan operere kuleventilen med, slik at jeg også kan stenge den under fart uten å åpne benken bak. Har også vært inne på tanken å kjøpe en motordrevet kulekran, det ville løst problemet mitt. Da kan jeg bare trykke på en knapp når jeg er i plan og selvlensingen er tom :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert å bytte til elektriske kuleventiler på selvlensen? Gjerne kombinert med indikatorlys i dashbord.

 

Har kjøpt en slik på eBay til å ha på septikkenpå min båt der både tank og utløp er under vannlinja så jeg må stenge under sofaen etter hver tømming. 

 

Har dessverre ikke fått testet ventilen annet en hjemme enda så jeg har ikke så mye input om kvalitet enda.

 

Forøvrig helt fantastisk resultat og ikke minst dokumentasjon og kvalitet på arbeidet! Har hentet mye inspirasjon, lærdom og motivasjon fra tråden her!

Link to post
Share on other sites

Følger opp med et par erfaringer til :smiley:

 

Som nevnt i årets hummertråd nettopp har jeg vært ute og soknet litt etter tapt redskap. Og når man drar gamle teiner, garn osv. opp i båten blir det mye leire, tang og søl. Det ene er jo at jeg gjerne skulle hatt dørken 3-4cm høyere, men hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg nok også montert en dimensjon større gjennomføringer til selvlensingen. I dørken har jeg 1" og ut gjennom akterspeilet har jeg 5/4". Jeg spekulerte jo litt på hva som var lurt å gjøre der, men etter å ha testet litt så kan jeg med sikkerhet si at det hadde vært en fordel med 5/4" på de to i dørken, og 1 1/2" i speilet. 

 

Erfaring nummer to (har egentlig vært inne på det tidligere) er at det blir mye "flying" mellom styreposisjon og fram til teinehaler og arbeidsdekk. Selv om det er lett å bevege seg forbi styrekonsollen, skulle jeg gjerne hatt 10cm mer klaring til skrogsiden. I utgangspunktet har jeg litt slagside mot styrbord (pga. teinehaler og spylepumpe), og når jeg går på den siden krenger båten enda mer. Det jeg tenker på er sikkerheten mot å ramle overbord. Sett i ettertid burde jeg anskaffet en styrekonsoll som er litt mindre enn den jeg har, den er uforholdsmessig stor. Fordelen er selvsagt å ha gode rom til å legge ting i, samt at det er deilig å kunne sitte bak vindskjermen når det er minus to og 8 m/s i motvind i 22 knop. Et alternativ hadde vært at jeg hadde montert konsollen 10-15cm over mot babord, der er det sjeldent at jeg beveger meg. At spylepumpa og teinehaleren skulle slå såpass ut på balansen i båten var også noe jeg ikke hadde forutsett. Ved å montere konsollen litt over på babord ville jeg ha oppveid for det også.

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 4 timer siden:

Jeg syns du skal finne deg nytt og større prosjekt nå når du har erfart litt? så får vi ny tråd å følge med på:drink: 

Skulle gjerne gjort det, men nå er det en del andre prosjekter som presser på også. Et av dem er å bruke båten :giggle: Ps, i dag passerte timetelleren 63 timer, så den har vært flittig i bruk siden sjøsettingen helgen før 1. oktober :wink:

 

Men nå har det jo dukket opp et par andre prosjekter å følge med på, så da får vi bare håpe de er ivrige på å oppdatere og dele bilder av prosessen :thumbsup:

 

 

Og så har vi jo @WithVital da. Hvordan er ståa med prosjektet ditt?

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag benyttet jeg finværet til å forsøke meg på litt sokning. 

 

Her er resultatet av fire timer med soknedreggen...

589159335_26_12_181.jpg.4b8f91c4ebd88978df94fb72895761e7.jpg

 

Ble mørkt før jeg ga meg. Her på vei inn mot Vikerhavn på Asmaløy. Den litt uklare fyrlykten i forgrunnen er Vidgrunnen. 1696555758_26_12_183.jpg.2e267c7a021561c1f6b56f6abefdc270.jpg

 

73 timer på telleren nå. Ikke mye på en 2014 modell motor, men med tanke på at den ikke ble startet opp før siste uka  i septemper i år så har den jo fått kjørt seg litt.

DSC_6185.JPG.b23d6f5f2764ad81152111de7c1e2b7b.JPG

 

Og jeg må jo bare si at erfaringene med mercen er utrolig positivt. Utrolig pen og jevn gange, og ikke så mye som ett feilslag hittil! Jeg hadde vel egentlig trodd at den skulle vært enda mer støysvak, men det får nå stå sin prøve. Jeg hører jo folk sier at firetakterne er så støysvake at du ikke hører den går på tomgang, men det stemmer altså ikke for denne motoren. Den er også lettstartet, men ikke ekstremt. Må alltid vri to eller tre ganger på nøkkelen når den er kald. Når den er varm starter den alltid umiddelbart. Men batteriet jeg har satt inn er ikke helt optimalt. Det er som nevnt tidligere et 110Ah AGM batteri, men det er egentlig et dedikert forbruksbatteri, så det leverer litt dårlig med strøm til start. Det merkes godt nå som temperaturen ligger rundt null. Når det er et par tre minus drar den veeeldig sakte rundt på starteren. Mulig at jeg setter inn et Optima eller lignende som rent startbatteri. Uansett greit å ha litt god kapasitet ombord til teinehaler, kartplotter, og evt. kjølebag om sommeren. 

 

Nå skal den imidlertid snart opp på land en tur. Det er et par småting som skal utbedres. Et av dem er at jeg får vann inn i konsollen. Andre ting som skal utbedres er låsing av luka på benken bak, og så skal det lages rekker og dykkestige. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Jeg hadde vel egentlig trodd at den skulle vært enda mer støysvak, men det får nå stå sin prøve. Jeg hører jo folk sier at firetakterne er så støysvake at du ikke hører den går på tomgang, men det stemmer altså ikke for denne motoren.

 

er vel helst Suzukis rekkefirere , hvor folk gjerne klager over den irriterende lyden fra kjølevannsstrålen :giggle: 

Min Yamaha F115 er ikke noen bråkebøtte den heller, men lydløs på tomgang kan jeg ikke skryte av 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den nye generasjonen som kom høsten 2014 er iallefall ganske støysvak

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke mye støy der nei @Teerex :thumbsup: 

 

ivar skrev On 27.12.2018 at 0.17:

er vel helst Suzukis rekkefirere , hvor folk gjerne klager over den irriterende lyden fra kjølevannsstrålen :giggle: 

Min Yamaha F115 er ikke noen bråkebøtte den heller, men lydløs på tomgang kan jeg ikke skryte av 

 

Jeg har vel også et inntrykk av at Suzuki er spesielt støysvake. Han jeg låner båtplass av til Dracoen har en Suzuki på rundt 150 hester, og den er utrolig stillegående. Mye mer lyd i Mercen. Men på tomgang og helt lav fart er den ikke ille. Det er særlig når jeg drar opp i plan jeg synes støyen er kraftigere enn jeg hadde forventet meg. Kanskje jeg får vurdere å lage en støyskjerm slik de gamle Skipsplastene osv. hadde slik at jeg får reflektert lyden bakover. En annen ting jeg sliter litt med er at motoren er så høy på akterspeilet, at når jeg dorger eller går med soknedregg, er det litt av et styr å få lina over motoren når jeg svinger fra den ene til den andre siden. En slik støyskjerm kan jo utformes slik at lina sklir over den. 

 

Skate skrev On 26.12.2018 at 21.04:

Suveren allbruksbåt og bra tiltak å rydde opp i mistet utstyr, Komodo?

Synd å ta båten på land, men sikkerhetsutbedringer er viktigst?Det gir meg også forsprang og mulighet til å komme igang før deg med vårens krepsefiske?

Jo takk, båten fungerer faktisk bra i henhold til forventningene og kravene :yesnod: Noen justeringer så er vi der :thumbsup: Blir nok ikke å teste krepseteiner før jeg har hatt den oppe og fikset litt, så da får du en mulighet til et forsprang der :giggle:

 

 

Ellers fikk jeg meg en flott tur på sjøen i dag i det fine været. 

 

Isen var ca en tomme tykk inne ved stranden. Noe tynnere her ute i båtplassen.

198586519_30_12_181.jpg.499d9564f5f7f329e40fe0098a6040e4.jpg

 

Kom over en lenk med seks krabbeteiner med soknedreggen i dag. Disse teinene fungerer godt til hummer også, så da har jeg fått erstattet det antallet jeg har mistet i høst og litt til. En ganske stor rognhummer og x antall krabber, levende og døde, fikk friheten tilbake :thumbsup:

1188723046_30_12_182.jpg.3da5b6a6e4b24ff2d3bc673104048a05.jpg

 

Teinene har stått minst ett år i sjøen, så det er ikke fritt for at det blir litt grisete i båten. Teiner og tau var bevokst med anemoner, sjøpølser, blåskjell osv. En av de positive tingene med denne båten i forhold til den jeg har brukt før et at det er veldig lett å spyle rent. Ingen kriker og kroker hvor dritten samler seg. Veldig deilig da med spylepumpe og selvlensende dørk :yesnod:

1707083224_30_12_183.jpg.8a19d501f99f209b3e3adff45277f282.jpg

 

Heia skimtes i solnedgangen.

1039290201_30_12_185.jpg.8ed5f9884c7b188469c684f3ca9ed56f.jpg

 

Vinden stilnet helt av mens jeg holdt på...

219889802_30_12_187.jpg.5b0dc7e8d9aaa14156649ba3f5765844.jpg

 

 

1146125001_30_12_188.jpg.f3a66e9468bdc75dea27322321592018.jpg

 

Her er det Nordkoster i bakgrunnen

242087557_30_12_189.jpg.1bfae39ffff019c816847be1189046ac.jpg

 

 

590116924_30_12_1810.jpg.b09d4c02b68874daa1052408bd66bf72.jpg

 

Så var det å sette kursen hjemover.

1513125626_30_12_1812.jpg.31a54b969aca0dfc3ab45210c999455d.jpg

 

 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens generasjon Merc F80-115 er lavere i høyden ja, så da blir det vel et motorbytte på deg etterhvert :giggle:

Jo støynivået er lavere i alle turtallsområder såvidt jeg har kunnet fastslå, selv om den nye har 20% større sylindervolum.

Så de har nok forsket en del på støydemping osv. Og så har den nye bare halvparten så mange ventiler å løfte på.

 

Selv om det i reklamen her for din motor heter at den har lavest støynivå i klassen, men det var kanskje korrekt da motoren kom i 2007.

 

"Stillegående. Utrolig stillegående over hele turtallsområdet, med et lydnivå ved lave turtall som er best i sin klasse."

 

https://www.agdermarina.no/motorer/mercury-100-4-takt/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 16 timer siden:

Herlig. Takk for at du deler ?

:thumbsup:

 

Bitteliten skrev for 16 timer siden:

godt nytt år ?

I lige så :fireworks1:

 

Teerex skrev for 10 timer siden:

Dagens generasjon Merc F80-115 er lavere i høyden ja, så da blir det vel et motorbytte på deg etterhvert :giggle:

Sier du det ja :rolleyes:

 

Teerex skrev for 10 timer siden:

Selv om det i reklamen her for din motor heter at den har lavest støynivå i klassen, men det var kanskje korrekt da motoren kom i 2007.

 

"Stillegående. Utrolig stillegående over hele turtallsområdet, med et lydnivå ved lave turtall som er best i sin klasse."

 

https://www.agdermarina.no/motorer/mercury-100-4-takt/

Vet ikke om jeg tror helt på den reklamen der. Jeg tror Suzuki var lugnere i gangen også den gangen. 

 

Eika skrev for 9 timer siden:

Totalt overkill å legge såpass mye jobb i en gammal Draco,

Tja, hvorfor det? Noe skal man jo finne på vet du :giggle:

 

Eika skrev for 9 timer siden:

men fy fader, resultatet blei bra og hadde vært staselig til leppefiske 

Takk for det :thumbsup: Har også tenkt på det med leppefiske, men forstår det slik at det er umulig for nye å komme seg inn der. Det fisket stiller jo også krav til daglig røkting av teiner, så det er jo en utfordring. Deltar du i det fisket?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 17 timer siden:

Mye mer lyd i Mercen. Men på tomgang og helt lav fart er den ikke ille. Det er særlig når jeg drar opp i plan jeg synes støyen er kraftigere enn jeg hadde forventet meg. Kanskje jeg får vurdere å lage en støyskjerm slik de gamle Skipsplastene osv. hadde slik at jeg får reflektert lyden bakover.

 

en ting som lager lyd i min båt er store flater og overbygg som skaper resonans.  Er jo store flater i din båt også men de burde være såpass avstivet at det ikke burde være noe problem. 

et deksel som både reflekterer støy samt holder tau unna motoren burde gå an å få til 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 31.12.2018 at 21.15:

:thumbsup:Takk for det :thumbsup: Har også tenkt på det med leppefiske, men forstår det slik at det er umulig for nye å komme seg inn der. Det fisket stiller jo også krav til daglig røkting av teiner, så det er jo en utfordring. Deltar du i det fisket?

 

Man kan fiske 6000 fisk i åpen gruppe, det er ca 60 000kr for1-2ukers jobb. Teinene burde tømmes 3-4 ganger om dagen, jo oftere man tømmer, desto mer fisk får man og det blir mindre skader på fisken så da er det mindre fisk man kaster ut igjen. 

 

Jeg fiska leppefisk i noen år, før jeg solgte båt og kvote nå i år. 

 

Men hvis man virkelig vil satse på leppefiske, så er det mange kvoter til salgs for 1-1,5mill 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...