Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Ser også at det nevnes at Targabøylen ikke akkurat er det mest solide på de ellers flotte skutene våre. Dette må jeg si meg enig i. Monterte radarmast fra Scanstrut på min og denne står og danser der oppe i litt sjø.  

Noen som har knekt ut en god ide` for og styrke targaen. Har vurdert og lage "skott" innvendig i denne med divyncell og støpe med gjennomføringer til ledninger. tror windy folket a dette kunne være løsning for og stive den av??

bilde

 

Dårlig bilde, men her synes radarmasten. og denne danser da polka i litt ruskete vær...

Link to post

Litt rart i grunnen at det er litt "pinglete". Windy er båten som er kjent som en kjøre maskin i høy hastighet. Og i skvalpesjø kan det slå i alle retninger. Men har ikke hørt noen som har slitt med at targaen har tatt skade. Ellers er punktet med luke et veldig viktig poeng hvis man raskt trenger å komme ned til motorene. Men vet en del med Bavaria har satt doble hydrauliske støtter for å sikre. Ikke alltid like herlig med elektrisk. Ser i Azimuten at noe elektrisk kunne vært mer manuelt :) Salt klima er ikke alltid like moro.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Tror du det vil gå uten å deformere / ødelegge teakdørken inntil sprekken? Om du kan teste det litt og bekrefte positivt, tror jeg et innkjøp av et slikt redskap er nær forestående  :yesnod:

 

Hei igjen :smiley:

Det verktøyet som jeg alltid har liggende i båten - hadde jeg selvfølgelig tatt med hjem under høstryddinga og fant det ikke igjen i farta.

Derfor brukte jeg lillebroren bare for å teste og illustrere. Skal ta nytt bilde når jeg finner igjen superverktøyet mitt, men lillebroren fikk fint plass nedi sprekken sammen med en tykk polèrklut fra BT. Jeg klarte fint å få vippet på luka med dette, men siden jeg ikke hadde noe påtrengende behov siden løfterne fungerer utmerket, lot jeg det bli med testen.

Du har nemlig helt rett i dine bekymringer for teaken Bonus. Da jeg vippet skrapa i 450 ble det et lite klemmerke i teaken.

Tror jeg skal finne meg en bit av en tynn alu/Aisi vinkel som jeg forhåpentlig aldri får bruk for (som så mye annet av verktøy jeg har i båten) og ha i beredskap.  Kommer tilbake når løsningen er klar :smiley:

 

- Er det forresten noen som kan si meg hvordan jeg får rotert bildet her ? I mappa på pc'n står det nemlig 900 til høyre.

 

 

img_0252.jpg

Link to post

Sikkert ! Det er bare så kålete å få plassert seg i forkant for å løfte. Kanten mellom benken framover og luka er for liten å stå på, men det går selvfølgelig an å vippe opp sitteputa og stå på selve benken. Bare pass på ryggen for det blir en ugunstig løftestilling.

Selv forsøker jeg bare å finne den letteste og enkleste løsningen på noe som forhåpentlig aldri blir et problem.

Vi late har det gjerne slik :wink:

Link to post

Hmm ... Sprekken mellom luka og dørken er jo ca 5-7mm (glassfiberen, ikke teaken). Under kanten av luka er det endel mm klaring ned til vannrenna som den ligger an på. Hva med å lage et verktøy av litt sterkt materiale (stål kanskje, aluminium er kanskje for svakt), som en plate 4mm tykk, 10-15cm bred, mothake nederst og hull for tau e.l. øverst. Mothaken kan være så tykk at den, sammen med platetykkelsen, nesten fyller sprekken. Da vil denne kunne "huke seg fast" i luka, og ikke glippe så lett.

 

Skulle ha tegnet dette, men sitter med morgenkaffen i lett regn, kun med en liten iPad i hånda. Ombord, selvfølgelig ..

Link to post

Innerdelen? tenker du på de småplatene som lysa er festet i?

Nei, hele innerdelen som de platene du nevner er festet i :-) Ikke noe problem, bare å lime opp igjen. Men targaen "delte" seg i høy sjø, dvs hele plata løsnet.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Skulle nesten hatt en airbag løsning her.

Hva med å legge en oppblåsbar livbøye i klem på en eller annen måte her. Snora ut av luka. Kan det være kraft nok til å "nødløfte" luka slik at man får tak?

 

eller enda enklere: et skikkelig nedfellbart feste. Denne har workload på 1100 kg. Break load på 3000kg

http://marine.wichard.com/fiche-A%7CWICHARD%7C6604-0202030101000000-ME.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Nesten så en får lyst til å starte opp Windyklubben.com igjen når en leser denne tråden. Lenge siden jeg har sett så mye engasjement fra Windyfolk med båt på over 28 fot..... Det var kunn et par tre stykker som var inne og bidro med innlegg da Windyklubben var aktiv

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post

... Må vel være bedre å få tak i bedre greier, uten å legge opp til at man må ha "nødløsning". Ligger det an til gruppekjøp her?!

Nja, enig i at lukeløfterne burde ha vært bedre, men uansett hvor gode de er / kan bli, så synes jeg det er viktig med en manuell mulighet til raskt å kunne åpne motorromsluka ved behov. Uansett hvor gode løftere vi installerer, så ønsker jeg ikke å komme i en situasjon der jeg ikke klarer å åpne luka. Pga. total powerfailure f.eks.

 

Så, jeg ønsker å utvikle en trygg manuell åpningsløsning.

Link to post

Noen her som har prøvd å legge hvitt bunnstoff over blått bunnstoff? ( tror det er selvpolerende seajet på nå )  Vil skifte til hvitt men rekker ikke å rense til bunns i år...vil det kansje bare smitte blått over på rulla når man holder på? 

Link to post

Hei

Er der noen som vet hvor jeg kan skaffe den gummilisten som er en del av fenderlisten på en GM37? Mangler noe cm på hver side, ser ut til at de kryper :-)

bilde

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Da blir det hvitt bunnstoff:-)  og til Windy37GM . da jeg kjøpte båten min i fjor, sa forige eier han hadde skiftet noen sånne lister (var vist ikke så enkle å få på men han hadde fått det til med noe siliconefett og varmet de litt)   og at han hadde kjøpt noen meter  på windy.  

Link to post

Hei

Er der noen som vet hvor jeg kan skaffe den gummilisten som er en del av fenderlisten på en GM37? Mangler noe cm på hver side, ser ut til at de kryper :-)bilde

Hør med herholdt andersen, de fører sikkert noen sånne lister og produsenten vet nok hvem som laget disse for Windy. Jeg har aldri montert en sånn list som du har men jeg har en brukt 50l varmtvannsbereder som jeg har kappet toppen av til å varme fenderlister i. Listen blir som en syltestrikk.
Link to post

Kjøpte nettopp 4 meter av den lista fra Windy. Er på hytta, og har ikke tlf.nummeret tilgjengelig, men det finner du på nettet. Snakk med Karl Johan. Betalte 380,- for fire meter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Listen blir som en syltestrikk.

Derfor er det også fristende å strekke lista litt for å få den på plass. Det får du igjen senere når lista har kjølnet og krympet, og du ser at du har fått glippe der det før var tett.

Motto: "Den skal ha god moral den som skal selge gummistrikk i metervare"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Var mye snakk om luken ned til de svenske kamelene her, som maskinist så var dette min første bekymring da jeg ble eier av en 32 "Sklirocco". 

Prosedyren er som følger: 

- Vekk med alle tre sitteputene i salongen

- Vekk med lokket over styrbord stuerom i sittebenken

- Ta stilling rett bak førersetet oppå sittebenk

- Kjenn etter om det kan være påkrevet med et avtredende i skibets minste avlukke

- Det er nå duket for bar overkropp og kokkusolje på brystkassen. Skibets frue kan gjerne inspirere ved å lette klesdrakt og friste med vel fortjent lønningspils.

- Ta godt grep i fremre del av hølet ned til stuerommet i sittebenk

- Vis at du er mann for ditt skip og løft luken opp

- Skibets frue tar så et steg ned i maskinrommet og klipser innpå sikkerhetsstaget på løfteren, da står luken av seg selv

- Skipperen skal nå tildeles sin lønningspils og tilhørende ankerdram hvis ankring har forgått eller kan forekomme.

Luken ombord i Mistral'en er vel kanskje tyngre enn den i Scirocco'en, så får man velge båt i henhold til utvist styrke i "Lukeløft".

Link to post

... Skipperen skal nå tildeles sin lønningspils og tilhørende ankerdram hvis ankring har forgått eller kan forekomme.

Luken ombord i Mistral'en er vel kanskje tyngre enn den i Scirocco'en, så får man velge båt i henhold til utvist styrke i "Lukeløft".

... eller kanskje det kan utjevnes med mere lønningspils / ankerdram ..

Herlig beskrivelse, jeg må kjøpe inn kokosolje ..

Link to post

Kokosolje er herved satt på bestillingslisten fra Fjærne Østen (er det ikke der de har kokosnøtter ?)

Jeg fikk plutselig lyst til å dra den prosedyren til Hydrox et par steg videre - men så kom jeg til å tenke på min alder - og valgte å overlate den øvelsen til yngre krefter :giggle:

Men husk ! - Aass Ankerpils ! - Passer for øvrig utmerket til "Lauritz" ankerdram. Beste ankerdrammen som finnes :thumbsup:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...