Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Mikroglassballonger vs Mikroglassballonger

 

Har brukt en del BT mikroglassbalonger i epoxy tidligere, og nå i polyester. Har ikke brukt noen annen type ballonger, så jeg ble overrasket da jeg fikk mikroglassballonger fra SVAS kjemi og så at de er mer som West Systems sin Collodial Silica eller støv/melis/potetmel enn BT sine ballonger. BT er som sand i forhold, og selv om det er helt ok å bruke, er det grenser for hvor tjukk BT sine ballonger tillater sparkelet å bli før det er som våt leiresand. SVAS sine ballonger er ordentlig Mikro. Veldig enkelt å jobbe med og anbefales på det varmeste hvis du skal sparkle mye / bygge hulkiler eller lignende.

 

SVAS ballongene er solgt med og til Epoxy, men jeg har altså brukt dem i Polyester, og det ble helt topp :)

 

bilde

 

Det er faktisk ganske gøy å bruke Polyester. Det er kjappere i herding og kan blandes omtrent med de samme tingene som epoxy. Største forskjellen jeg har merket meg er at Polyester reagerer med bindemiddelet i matte til polyester og blir "limaktig" / slimete og får en viss hold i seg selv uten fortykning hvis man klipper opp matte og blander i Polyesteren. Jeg har tilsatt BT ballonger og SVAS ballonger og begge har fungert bra.

 

Har fortsatt ikke laminert matte med Polyester, men kjenner at jeg gleder meg litt fordi jeg tror det blir en helt annen opplevelse å bruke matte og polyester enn Epoxy og duk pga denne kjemiske limgørr-reaksjonen polyester har med mattebindemiddelet. Må jo være utrolig enkelt å legge i snodige vinkler? For ikke å snakke om at man faktisk kan bruke 2% herder i 25 grader og få herding ila 10 minutter. Kanskje jeg kan få bruk for alurullene mine?

 

Blir artig å teste ut...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bruker du ikke alurulle på epoxy og duk?

 

Jeg handlet en dunk med epoxy fra Svas her om dagen og spurte om akkurat dette. Han anbefalte absolutt å rulle godt med aluminiumsrulle også på epoxy for å få ut lufta. Etter hans beskrivelse er prosessen med å laminere epoxy helt tilsvarende som polyester, men vanskeligere å jobbe med. Det kommer fra mannen som selger varene altså.

Link to post
Share on other sites

Bruker du ikke alurulle på epoxy og duk?

 

Jeg handlet en dunk med epoxy fra Svas her om dagen og spurte om akkurat dette. Han anbefalte absolutt å rulle godt med aluminiumsrulle også på epoxy for å få ut lufta. Etter hans beskrivelse er prosessen med å laminere epoxy helt tilsvarende som polyester, men vanskeligere å jobbe med. Det kommer fra mannen som selger varene altså.

Jeg har forsøkt å bruke aluruller veldig mange ganger på epoxy, men på vevd duk har jeg ikke opplevd at det trengs og jeg har heller "dyttet" med en pensel eller plastsparkelspade. 2 av 3 epoxylamineringer har jeg brukt gladpack på etter litt tid / noen timer og massert ut siste luftboblene for hånd (med hansker på). Alurulle på våt epoxy fra BT funker ikke etter min mening. Epoxyen fester seg på rullen og det blir bare kladd og kluss. Kanskje SVAS sin epoxy er annerledes?

 

Nå har jeg ikke lagt så store flater. Mest småtteri under halvmeteren, og nesten alltid i ukurrante vinkler, hjørner, tre dimensonale ting osv. Mulig alurullene er fine på store rette flater som dekk og tak og slikt, men det har jeg gjort fint lite av. Håndarbeid med plastsparkelspade dytter / drar ikke fibrene sidlengs. Mulig rullene er dårlige. Har bare prøvt BT sine, og tipper de hadde vært annerledes å bruke om de hadde kulelagre eller noe slikt så de ikke dro i fibrene men bare presset mår man rullet. Mulig jeg bare ikke skjønner hvordan de skal brukes helt og bruker dem feil.

 

Til halvmetersting eller hjørner / rare vinkler og objekter har jeg veldig god erfaring med plastfolie. West Systems anbefaler faktisk 4mil plast (tror det har med tykkelse å gjøre) og massering av luft (for hånd eller med ruller / pensler / hvasomhelst). Med plast utenpå dytter man ikke fibre rundt omkring, man bare presser epoxy og tvinger luft opp. Får man en boble inni plasten, stikker man et lite hull i plasten med en nål, og lufta kommer ut.

 

Men som sagt. Store flater er sikkert ok, og jeg skal gi rullene en ny sjanse med SVAS sin epoxy og på Polyester med matte. Den gørrete reaksjonen mellom polyester og matte til polyester er veldig annerledes og kan ha godt av aluruller.

 

En liten avsporing kanskje, men et annet triks jeg har på epoxy er å bruke et eller annet veldig glatt / polert stål som man væter i vann før man glatter ut overflaten. Fuktig polert stål kleber ikke ved kort kontakt med epoxy som har stått en time eller to, og vannet trenger ikke inn og ødelegger ikke herdingen (West system, -sikkert alle andre også). Man kan for eksempel prege, stemple, tegne, merke eller strukturere "2-timers epoxy" (rask herder kanskje 30-45 minutter?) med et glatt (plast eller polert stål) redskap som er fuktig. Man må omtrent fukte mellom hver berøring, men det åpner for mange artige muligheter mht overflatestrukturer i epoxy.

 

Nesten så jeg må teste ut en alurulle som er fuktet på halvherdet epoxy. Kanskje på våt også? Vil faktisk tro en HDPE- eller UHMW-plastrulle utformet som alurullene (evtl polert stål) ville vært bedre enn de støpte Alurullene fra BT. Må sette av litt mer tid til lek og moro kjenner jeg. Kanskje bestille en alurulle fra SVAS og se om det er noen forskjell fra BT i selve metallet eller i måten den ruller på. Har både Polyester og epoxy fra BT pluss ballonger fra BT og SVAS og epoxy fra SVAS med to forskjellige herdere (GL og SR) i tillegg til revne bommulsfibre fra SVAS.

 

Hvilken herder har du Komodo?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jommen rakk jeg ikke å pusse ned hulkilene langs hele kjølen for hånd også. Takker værgudene for det fine været, og de gudene som evt rår over dårlige dager for at de var på fyllefest i går og har sovet i hele dag ;)

 

bilde

 

Starter å ta form dette her... - og lader til det lille kameraet er fortsatt på vei fra eBay / kina. Mobilen gjør så godt den kan. Sparkelet jeg lagde hulkiler av er Polyester fra Biltema og Mikroglassballonger fra SVAS. Blandet 2dl Polyester base og brukte 1% herder (var over 25 grader, og den første blandingen med 2% herder ble gummi etter fem minutter) og tilsatte ca 6-7dl ballonger. Gjentok tre- fire ganger. Det var lett å slipe etter herding. Kjennes ut akkurat som Biltema sin Epoxy sparkel under sliping. Hardt, men lett å slipe. Minner om gips faktisk :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Vurderer å sette på en variant av stealth imens jeg er i gang. Vanskelig å få lufttilførselen 100% vanntett uten, og er i så god driv at jeg ikke skjønner bedre nå allikevel.

 

Men jeg har tre alternative utforminger. Hver med sine fordeler og ulemper. Har du ork til å titte på skisse og si hva du tror, er det veldig hyggelig. Høyoppløslig versjon her: https://www.flickr.com/photos/caegear/28865004123

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Luftsmøring

 

Enkel fremstilling av systemet for luftsmøring og måling av totalt vacuum i de fire tilførselsrørene. Åpner for å installere pumpe og solenoid-ventiler (direkte på 16- og 32mm rørene) for å bruke tank / koblingsboks som ballasttank :

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg går for "A"...

 

En kompromiss, men jeg tror en tryggere løsning enn dobbeltsteg. Dobbeltsteg ville gitt mer luft inni bunnen, men på feil sted. Det er akter jeg trenger luften / oppdriften pga motor.

 

bilde

Stor versjon av illustrasjonen: https://www.flickr.com/photos/caegear/29214635530

 

 

Startet så smått med steget og rammen til akterspeil, steg og brønn. Sveiser ikke selv, men bruker noe som kalles Alumiweld eller noe slikt, som er smeltemetall man kan lage sveisestyrke med. Litt plunder å komme i gang med, men går greit når man har prøvd litt. Ingen fare for å bruke for mye varme heller, og det er perfekt til tynne aluting:

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

hehe , "hvordan gjøre ting vanskelig"  :lol:

Jeg vet :) -for seint å bytte navn på tråden ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bare veldig kort så er grunnen til at jeg lager dette så innviklet egentlig veldig enkel. Jeg lager en halvutopisk drøm, og vil ikke ha "porøse svamplegmer" noe sted enten det er XPS, EPS, isopor, Divinycell, Polyuretanskum, tre eller x-finer. Er det fysisk mulig, skal jeg søren fordundre meg klare (/prøve) å lage en båt som ikke er dømt til å få vannskader i en eller flere kritiske deler av konstruksjonen på et eller annet tidspunkt _og_ som ikke er tyngre enn nødvendig (innen rimelighetens grenser (men mer økonomisk enn etisk)).

-litt som at WHO har nedfelt i sin formålsparagraf at de "jobber for at alle mennesker i hele verden skal oppleve fullstendug fysisk og psykisk velvære" (fritt overdrevet etter hukommelsen).

 

Og så leker jeg at galskapen er forankret i at jeg egentlig er en slags båtsamurai:

"Mr. Hunt, this isn't mission difficult, it's mission impossible. "Difficult" should be a walk in the park for you."

 

Vanskelig ja. Artig? Jahaha (ihvertfall for meg :)

 

planakterspeil.jpg

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

"Wizardweld"

 

Kort video om dette smeltesveisegreiene som kalles Wizardweld. Er samme produkt omtrent som ALUMALOY, DURAFIX, ALADDIN, HTS 2000, ALUMAWELD og ALUMAROD.

 

Har kjøpt dette på eBay fra en selger som kaller seg "tjbengineering", og vil du teste ut kan du få fatt på stengene her:

http://www.ebay.com/itm/ALUMINUM-REPAIRS-WIZARD-WELD-DURAFIX-ALUMALOY-ALADDIN-HTS2000-1-4LB-10-RODS-/221924549161

(Eller teste noen av de andre variantene).

 

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Skal aluramma bli avstivning i akterspeilet?

 

Tja.. Det som evt. blir av stivhet pga rammen er ikke pga sveisen eller aluminiumen, men pga at hele ramma blir pakket inn i glassfiber og epoxy (evt med HDPE inni). Den ramma på bildet og i filmen er bare en støtteramme til bunnen så jeg har noe å legge glassfiber utenpå når jeg fester stealth-bunnen og støper siste meteren av den bak ved akterspeilet. Den blir sittende fast inni stealth-bunnen og gir denne noe stivhet, men igjen ikke pga aluminiumen eller sveisen :)

 

Skal forklare litt bedre når det starter å ligne noe. Til avstiving driver jeg å tester ut å laminere HDPE og aluminium inni aluramme pakket i glassfiber, og hvis det fungerer blir det avstiving til akterspeil sammen med alu- og glassfiberforsterking av hele brønnen.

 

HDPE er vel det eneste plastplatematerialet jeg er komfortabel med å putte i vann. King Starboard er en variant. Skjærefjøler er en annen. Det finnes en litt stivere enn King Starboard som Finn Løken (http://finnloeken.no) kaller PE HD 500, som jeg tester ut.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ok, hvis ikke ville jeg vært mer bekymret for utmatting av loddeforbindelsene enn vannopptak i divinycell eller XPS.

 

Ellers bør vel PE være greit å senke i vann. Det er jo materialet som Pioner, River, Steady og AL lages av.

 

Når det gjelder termoplaster og vannopptak kan du laste ned plastkatalogen fra Astrup.no. Langt bak i katalogen finner du teknisk data på alle plastkvalitetene de fører, deriblant vannopptak. PS, lurt å handle termoplast hos Finn Løken i Ås, mye billigere der!

 

 

Edit:

 

men det blir vel ikke noe sælig vedheft på PE plasten..? 

Nei, det blir det ikke :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ivar: Blir ren mekanisk festing av PE / HDPE :)

 

Komodo: -skulle hatt dine sveiseferdigheter. Da hadde jeg kanskje laget av ren alu... :)

 

Og bare noen bilder fra "kaoset":

 

bilde

Akterspeilet blir 19,x tommer

 

bilde

Hvis jeg finner det igjen under alt rotet mitt :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Finner nesten ikke ord på hvor spent jeg er på å se resultatet av dette prosjektet... :smiley:

 

Har forresten hatt litt lyst til å gjøre noe lignende med en Marex 32 friendship. Gjøre den om til en hurtiggående snekke.... :tongue:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortego: Rimelig spent selv :) Hurtiggående snekke høres friskt ut. Vi kan kjøre om kapp ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Rammen til bunn er ferdig "loddet" / "sveiset", og jeg har montert glassfibersteget som jeg skal laminere videre på over resten av rammen. Var et styr uten like etterhvert å feste alu til alu med dette "wizardweld". Var det for nære en eksisterende "sveis" smeltet den sveisen som var fra før osv. Rimelig upraktisk, men da vet jeg det og kan planlegge andre plasseringer senere.

 

Festet stegbunn til aluramme med seks popnagler, så nå kan jeg flytte hele "påbygget" i ett. Litt småkapping og pussing i morgen, så starter jeg med laminering. Har kjøpt inn mini byggtørker så jeg kan kontrollere temp inne i pressenningsteltet...

 

bilde

Biltema popnagleting så klart. Fingrene mine er tre centimeter for korte til å bruke tanga med en hånd, men ellers fungerte den fint.

 

bilde

Mye filing og mikrotilpassing for å få dette i vater, men det virker lovende så langt dette alurammeprosjektet.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har slipt til rammen og klargjort for laminering. Begyner å bli en del vinkler og linjer å forholde seg til så jeg gleder meg til jeg kan feste ting i hverandre så jeg slipper å millimeterjustere og dobbeltsjekke vinkler og vater og linjer hele tiden...

 

bilde

 

 

Deretter la jeg aluminiumsfolie oppå aluminiumsrammen for å gi litt backing jeg kunne legge epoxy og duk på. Alufolie er teipet fast.

bilde

 

 

Etter det pakket jeg rammen inn i plastfolie, og etter det igjen tok jeg av ramme og stegbunn og la plast på skroget under der jeg skal støpe.

bilde

 

 

Til slutt klippet jeg opp tre biter vevd duk og tilpasset dem. Etter jeg var fornøyd, nummererte jeg dem for å huske i hvilken rekkefølge de skulle legges. Til sist penslet jeg epoxy rett på den plast- og aluminiumsfolieinnpakkede rammen, og laminerte lagene på plass. Tror jeg har fått til slippform så det blir lett å få ut rammen i morgen så jeg kan ta av igjen alufolie og plastfolie og derette støpe rammen inn igjen.

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Støpen har gått bra. Var enkelt å demontere og ta ut plast og folie. Har pusset litt på fremre del for å tilpasse og lar "pad" / planke herde ut dagen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Blir så spennende å se hvordan denne båten vil oppføre seg.

Men lurer på en ting. Antar at luftsmøringa kommer ut der hvor det er ringet av på siste bilde? Vil ikke dette partiet av skroget ligge over vann når båten er i plan? Hva vil isåfall være meningen med luftsmøring da?

 

Edit: Eller var det sånn at dette er til ballast?

Redigert av larsern6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir så spennende å se hvordan denne båten vil oppføre seg.

Men lurer på en ting. Antar at luftsmøringa kommer ut der hvor det er ringet av på siste bilde? Vil ikke dette partiet av skroget ligge over vann når båten er i plan? Hva vil isåfall være meningen med luftsmøring da?

 

Edit: Eller var det sånn at dette er til ballast?

Luftsmøringen er bare nyttig hvis skroget ikke kommer _helt_ opp på Pad, eller når skroget er på ei opp i plan / opp på Pad (kommer det _heeelt opp på Pad blir jeg veldig overrasket, for dette er en relativt tung "della Pieta" :). bakre luftrør er 125mm fra akterspeil, så de er nok ikke langt fra der hvor skroget "hviler" fremme i plan (tanken er at steget blir dette "hvilepunktet", og at alt akter for steget og utenfor Pad er luftsmurt for å enten komme opp på Pad, eller bare gå styggfort i "vanlig plan").

 

Hvis du ser på skissen som er høyoppløslig, kan det hende den viser plasseringene av smøring litt bedre enn bildene:

https://www.flickr.com/photos/caegear/29214635530

 

Men spør du meg så spør jeg deg... -mye magefølelse i dette her. Og går alt i dass monterer jeg vinger :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å ta bilde fra siden inne i teltet. Har prøvd å sette sammen et av mange for å vise smøring i relasjon til vann.

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 409
×
×
  • Create New...