Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

stringers:  ville ikke hatt "rutenett" slik du har skjært ut iallefall - blir alt for mange hjørner og dermed knot å laminere

 

ville hatt langsgående stringer , med tverrgående oppå    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev for 3 timer siden:

... det er (ihvertfall for meg) uvant å tenke "distansemateriell" fremfor sånn jeg er vant til å tenke laminering ifm ski, kniver og bue-lemmer (som i pil og bue). I mitt hode er laminering noe jeg har brukt for å kombinere egenskapene til to eller flere forskjellige materialer for å få en gitt egenskap (eller bare pynt). Hardt tre på den ene siden og fleksibelt på den andre f.eks. Stiv kjerne med forskjellige strekkfaste materialer over og under osv. X-finer er i min verden allerede et laminat, bare at det ikke er plast. Det har en egen styrke pga kombinasjonen av materialer som er laminert i enten forskjellige "retninger" og / eller med forkjellig tresorter. Jeg sliter med å blindt bifalle at x-finer kun er distansemateriell, men jeg er skjønner jo at x-fineren får ekstra egenskaper hvis det legges laminat utenpå :)

 

Jeg prøver å venne meg til å tenke "Divinycell" / distansemateriell, men ramler stadig innom at jeg tenker det er en ørliten risiko ved disse "nymotens greiene". Jeg skjøner at det er godt nok i massevis, men jeg er mer komfortabel med å utelukke at svikt i laminatet, distansematerialet eller annet pga. et nålestort hull kan ødelegge "alt". Og det er nok her en med mer erfaring (og "inneverksted") kan være tryggere. For meg er Divinycell og ikke noe annet enn glassfiber like magisk som å sveise noe gasstett omtrent

Et laminat av glassfiber og polyester er en komposittkonstruksjon. Divinycell med glassfiberlaminat på hver side er en sandwich-konstruksjon. Du må se på en sandwichkonstruksjon som en H eller I bjelke i stål. Det er flensene i bjelken som tar opp trykk og strekkrefter, steget i bjelken er kun der for å holde flensene fra hverandre i ønsket avstand samt å motstå kompresjon og skjærkrefter. 

Hvis du lager en sandwichkonstruksjon med kryssfiner som kjerne og laminat på hver side kan du regne med kryssfinerplata i styrkeberegningen, da er det ikke som du sier kun et distansemateriale.

Å sveise noe gasstett er vel heller ikke noe problem? Regner med at du tenker på stål.

 

WithVital skrev for 3 timer siden:

Å kutte dekk driver jeg fortsatt å fantaserer om. Gjerne ikke bort, men bare løst og roterbart så jeg kan "flippe" det opp-ned rundt en akse fra baug til midt på dash, og bruke "bowriderplassen" som sitter fast på undersiden av dekk til fiskeposisjon ;)

 

Jeg har vinkelsliper som Edward saksehånd har sakser. Og så er det så mange av disse skrogene der ute at det alltids er mulig å sette i original stand et eksemplar senere hvis man vil. Kapp i vei sier nå jeg (hvis ikke du heller vil bruke båten da.. 

Må nesten si som Alfonso i Elling filmen: De andre bare later som, men du er gæærn du :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

 

ivar skrev for 4 timer siden:

stringers:  ville ikke hatt "rutenett" slik du har skjært ut iallefall - blir alt for mange hjørner og dermed knot å laminere

 

ville hatt langsgående stringer , med tverrgående oppå    

 

Jeg ser den. Langsgående må det bli. Hva tror du om et kompromiss mht tverrgående? Beholde skummet på sidene av stringerene:

 

stringere_red.png.d4dfac31a4988a1c4ca24da21fffd010.png

 

Har en våt drøm om å ha muligheten til å åpne opp ned til de "blå" halve laminerte rørene (via luker i ny dørkdel (rød) og ikke hele lengden) og kanskje ha batterier og div. der nede. Kan lage tverrgående stringere inne i selve midtdelen, evt med halve skottvegger. Vil beholde noe luft rett over kjølen i hele lengden for lufting og evt. drenering.

Kneplate vil gå fra toppen av stringere og til akterspeil _og_ til undersiden av motorbrønn så hele siste 70-100 cm av båten blir en slags sammenhengende konstruksjon.

 

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Et laminat av glassfiber og polyester er en komposittkonstruksjon. Divinycell med glassfiberlaminat på hver side er en sandwich-konstruksjon. Du må se på en sandwichkonstruksjon som en H eller I bjelke i stål. Det er flensene i bjelken som tar opp trykk og strekkrefter, steget i bjelken er kun der for å holde flensene fra hverandre i ønsket avstand samt å motstå kompresjon og skjærkrefter. 

 

Se det. Da lærte jeg noe nytt i dag også :) -Samdwitchkonstruksjon er herved (forsøkt) plassert i langtidsarkivet i pappen sammen med laminat og kompositt.

 

Komodo skrev for 1 time siden:

Hvis du lager en sandwichkonstruksjon med kryssfiner som kjerne og laminat på hver side kan du regne med kryssfinerplata i styrkeberegningen, da er det ikke som du sier kun et distansemateriale.

 

Amen!

 

Komodo skrev for 1 time siden:

Å sveise noe gasstett er vel heller ikke noe problem? Regner med at du tenker på stål.

 

Det er sikkert ikke noe problem for en som kan. Det er bare atter en ting jeg ikke kan og som jeg tror er så fjernt unna at jeg skulle få til at jeg tenker på det som magi :)

 

Komodo skrev for 1 time siden:

Må nesten si som Alfonso i Elling filmen: De andre bare later som, men du er gæærn du :thumbsup:

 

 

:)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Sitat

Jeg ser den. Langsgående må det bli. Hva tror du om et kompromiss mht tverrgående? Beholde skummet på sidene av stringerene:

 

dersom skummet i sidene er uskadd, så tror jeg det vil bli bra. Eneste er at du jo da ikke får overstøping på begge sidene av stringeren, men kanskje du kan lime den fast i skummet med en av dine sparkel-mixer..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev 23 minutter siden:

Hva tror du om et kompromiss mht tverrgående? Beholde skummet på sidene av stringerene:

Det har jeg dårlig tro på. Du vil ikke klare å få heft mot skummet, og du får ikke laminert stringeren fast mot skroget på utsiden. De blå tror jeg du kan droppe.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 7 minutter siden:

 

dersom skummet i sidene er uskadd, så tror jeg det vil bli bra. Eneste er at du jo da ikke får overstøping på begge sidene av stringeren, men kanskje du kan lime den fast i skummet med en av dine sparkel-mixer..? 

 

Det tror jeg. Har ihvertfall testet at skummet tåler epoxy og epoxysparkel. Ingen reaksjon, og binder 100% mekanisk (god bindeoverflate). Og så kan jeg prelaminere stringerene før jeg limer dem ned i tillegg til over kanter osv.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 9 minutter siden:

Det har jeg dårlig tro på. Du vil ikke klare å få heft mot skummet, og du får ikke laminert stringeren fast mot skroget på utsiden. De blå tror jeg du kan droppe.

 

Jeg får faktisk 100% heft med epoxy.

 

Hvis jeg bygger stringerene som en kasse (se oppdatert illusrtasjon med tverrgående stringere) vil jeg kanskje få tatt imot alle kreftene som vil komprimere bunnen? Nesten uanhengig av heften til skum? Kan lirke langsgående stringere under gammel dørkplate også...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Skal du ikke løfte gulvet/dørken a (sjølens), da sier det seg vel selv - riv ut skum!

 

Uansett ikke store differansen jobbmessig mellom det du skisserer nå versus begynne fra skrætsj uten skum antar jeg:-)

 

Liming av skum mot bunn blir jo også en utfordring, eller....men går vel med vakuum eller trykk for å få presset/sugd inn limet samtidlig som det legges press på bunn/evt båt snus opp ned igjen.. "Glipa mi" mellom skum og bunn var i cm-klassen stedvis...

Link to post
Share on other sites

da Cali skrev On 5.9.2017 at 19.19:

Skal du ikke løfte gulvet/dørken a (sjølens), da sier det seg vel selv - riv ut skum!

 

Uansett ikke store differansen jobbmessig mellom det du skisserer nå versus begynne fra skrætsj uten skum antar jeg:-)

 

Liming av skum mot bunn blir jo også en utfordring, eller....men går vel med vakuum eller trykk for å få presset/sugd inn limet samtidlig som det legges press på bunn/evt båt snus opp ned igjen.. "Glipa mi" mellom skum og bunn var i cm-klassen stedvis...

 

Ja jeg funderer fortsatt. Ville måtte skåret ut begge sidestykkene av dørken med skum og x-finer og tatt dem ut først. Deretter laget langsgående stringere, og til slutt presslimt på plass igjen sidestykkene og plastet over.

Men jeg kjenner jo at det er like før det høres enklere ut å lage alt på nytt. Bare litt mer materialer som må skaffes og slikt :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Vet det er helt usaklig, men jeg lot ikke det stoppe meg i å i det minste tegne det inn og se om det er mulig. Liker egentlig Hansvik 630 "comfort & speed" eller hva den heter, men der er det en meter eller to ekstra å ta av (minus hel innerliner da...). Liten skisse med 2m "liggeplass" i pilothuset, 1.3 meter dørk akter:skisser_sept_17Speedsjark_realA.thumb.gif.47086c4e75ad03ad20584d4ba75decb5.gif

Mannen som står er 185cm høy omtrent. De andre er bare plassert på øyemål i forhold til mannen.

 

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror forresten skummet har løsnet som følge av 40 år med banking fra sjø under skroget. Det er løsere fremme enn akter. Det virker som det rett og slett har komprimert litt. Enten det, eller så har dørkeplata flytta seg opp / blitt deformert oppover. Hvis skummet har komprimert 10mm på 40 år, er det nok ikke så trykkfast som det burde ha vært, og det taler kanskje for å fjerne alt og legge stringere. Samme egentlig hvis dørkefineren har deformert 10mm pga dunkingen. Da trenger fineren stringere rett og slett.


Uansett. Atter en mulig designdefekt ifm "økonomiløsningen" skumfyll. Håper ikke XPS er like sårbart for deformering, men skjønner hvorfor det kanskje er Divinycell (eller glassfiberlaminerte PP-rør så klart) som er tingen.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bare en skisse på mulig fremgang for gjenbruk av skum som tverrgående stringere hvis det viser seg å være en mulighet. Legger den her så jeg ikke roter den bort...

 

hvisbrukeskum.gif.2122ffc1ca70b30cf624b9e2b0c0b658.gif

 

1: Laminere stringere på vanlig måte. Mye glassfiber og mindre XPS. Kanskje bare 13mm (+ glass) ettersom de blir del av sidestykkene.

2: Legge lim under skumstykkene og på stringere

3: Plassere skumstykkene i limet (epoxy eller muligens noe elastisk hvis jeg finner et som fester til skummet)

4: Sparkle skjøter og sette ny dørkfinerplate og skumsidene i moderat eller sterkt press med en saksejekk og litt planker og en stropp

5: slipe ned og glassfiberlaminere alle skjøter. Deretter evt. et heldekkende lag og finish

 

Bør nok satse på et vått-i-vått prosjekt fra siste lag matte på stringer til 4. Er nok bare å sørge for at alt passer og er klart før man starter. Men jeg må prøve å ta ut skumsidene først. Kanskje de ikke kommer ut eller jeg finner noe annet som hindrer prosedyren.

 

Tenker å ha et PP-rør nede i kjølen som jeg vil trekke kabler til batterier igjennom (skal prøve å plassere en serie med 6v batterier nedi der).

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

index skrev On 9.9.2017 at 10.47:

Artig mikrosjark, men har du virkelig behov for en slik båt? Den blir liten til både fiske og overnatting, men det er jo mulig da. Jeg for min del ville heller ha behold den åpen.  

 

Måtte blitt mer som en test. Men på lang sikt er det liten (økonomi som bestemmer) sjark eller kombibåt som står øverst på ønskelisten. With er mer en øvelse / eksperiment for å holde de små grå ved like, og blir den noe tess kan det hende den blir solgt og er med på å betale for noe mer sjarkete.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har en plan for hvordan omtrent jeg skal gjenbruke dørken hvis den lar seg demontere så lett som jeg tror og ikke er skadet på noe vis. Vil forsterke med langsgående stringere og to tverrgående (mest for å holde dørkestykkene fullstendig fast) pluss felle ned rom og forsterke akterspeil / lage ny lensebrønnløsning.
Tror ikke jeg hever dørken nå. Det må opp 15-20cm akter for at det skal være noe vits i å lage den selvlensende, og det blir både dyrt, mer komplisert enn jeg liker og tidkrevende. Ihvertfall i forhold til om jeg klarer å "bruke det jeg har".

Kan alltids heve dørk senere hvis det skulle bli penger til overs en gang :)

 

Laminatet i skroget er ganske tynt etter min mening. Der jeg sjekket (omtrent midt under dashbord 40-50cm fra kjølen) var det bare 3-5mm. Jeg tror skumkonstruksjonen har gjort det mulig å lage et mer fleksibelt skrog enn det som ellers er mulig. Harde stringere på litt ekstra fleksibelt laminat, vil jeg helst unngå, og da må jeg enten stive av hele skroget fra innsiden med duk og polyester, legge "halve rør" oppå hver eneste "bunnplanke" langsetter, eller altså beholde "skumløsning". Alternativt måtte jeg hatt "mange stringere" eller noe annet med mange langsgående forsterkninger, men da er nok skumgjenbruk enklere.

doerk_stringere_topview1.png.8b5f4e2610610fed8174b41c42626ac1.png

Kneplatene (og akterspeil) tar opp brorparten av trekkreftene fra motor i øvre festene. Stringere og lensebrønn (og akterspeil) tar brorparten av skyvekreftene fra nedre motorfester. Motorbrønn lamineres til kneplatene så hele de siste ca 90-120 cm av skrog og innerliner blir en hard og sterk konstruksjon.

 

Jeg har tegnet inn seks individuelle "skumstykker". Dette er hele stykker av dørken (inkl. x-finer og laminatet oppå) som jeg vil prøve å sage og skjære ut i hele deler for deretter å feste ned igjen i bunn og stringere etter stringere er på plass.

Tomme rom i dørken blir enten lukedekket eller får x-finer over, men ikke skum inni. Blir et slags kjølsvin som kan renses, tørkes, luftes og lenses hvis behov.
 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Føler meg mer som tannlegetekniker eller arkeolog på forhistorisk utgraving, men det passer meg egentlig fint med litt pirkearbeid når energinivået ikke er helt på topp.

Prøver å grave ut siste rest av akterspeilets x-finer for å beholde en leppe å støpe nytt mot. X-fineren ser ut som om den er separert fra skumfyllet og dørkefineren med ca 4-5mm glassfiberlaminat, og den går tro det eller ei 3-4mm dypere ned i bunnen enn bunnen inne i lensebrønnen.

 

Kan godt hende dette viser seg å være et håpløst prosjekt (redde den gjenstående "leppa" fra innsiden av gammelt akterspeil altså), men jeg mistenker at hvis jeg "river ut alt" får jeg omtrent like mye jobb (pluss må kjøpe en masse dilldall jeg ikke har råd til) med å bygge opp på nytt. Kommer til å ta lang tid i mitt tempo :/

 

akterspeil013.jpg.87e676961d150eb7d6ea9f8c2611d1cd.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Leker med skisser av "Microsjarken". Finnes forresten "hev- og senkbar" dørk fra før noe sted? En dørk som er som et isolert "kar" som man kan heve (for å gjøre det selvlensende for lagring ute) og senke (for å få mer plass)?

Anyways:

VitalMicroSjark.jpg.66f587226d9196536f52d213d8c013b5.jpg

Her er "Microsjarken" tegnet med gjenbruk av original innerliner. Den er hevet 20cm hele veien, pluss 16 cm fremme. Fremre og bakre del av innerliner er delt opp i to deler (bakdelen går omtrent til huset starter), og fremdelen med dekk er vinklet 7 grader opp fra originalstilling. Ikke så mye som må bygges egentlig. Er nesten bare vinduer og tak (og "reisverk") i tillegg til hevingen og litt sidepaneler.

Stor mann er 184cm høy. Liggende mann er 190, og stående liten mann er 164 (liksom fruen da...).

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Arkeologisk utgraving fortsetter:

 

akterspeil00x1.jpg.7632cd716edb12ed7956c519ce3a37a5.jpg

 

akterspeil00x2.jpg.5c0959d3ff945c9fda0def5c12e34124.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Finnes sikkert ikke hev- og senkbar dørk, men nå gjør det ihvertfall det "på papiret":

 

hevesenkedoerk.thumb.jpg.040c36f834ae8178d15be5a79fd2d70e.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Og så har jeg skisset litt på innredning til den "åpne" vanlige løsningen (uten overbygg osv):

 

innredning_skisse001.jpg.ac81eee2388e4c7417b9bed04d01fafd.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 9/16/2017 at 23.50:

Jeg ser at kreativiteten når nye høyder her WithVital :smiley: 

 

Den leppa du har satt igjen ved speilet tror jeg at jeg ville fjernet.  

 

Den er god. Har slipt ned så langt jeg tør, så nå er det ikke en utstikkende leppe lenger :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bare en skisse igjen. Denne gang på konstruksjon av akterspeil uten x-finer, og motorinnfestingen i dette x-finerløse speilet:

akterspeil.thumb.jpg.fa00bb520b84b5132dfca3155d6c19d3.jpg

De grå distanseklossene i speilet som boltene gåt igjennom sørger for at det ikke kan bli knusing. Distanseklosser og toppen av speilet blir i 316 eller alu firkantrør / rør eller noe slikt.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Skisse av brakett / setback som jeg kan justere høyde på:

 

akterspeil_setback.jpg.30c5d1ddc271fdd69eb7dbfc6d80986e.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...