Jump to content

Nå har Trudelutt startet årets båtferie.


Lars H.

Recommended Posts

Da får jeg takke så mye for lån av kaiplass på Springet, trivelig besøk og lunchen med reker fra Feldts smakte ypperlig. Jeg tror nok vi kommer innom på hjemreisen også.

 

Nå ligger vi i Fiskebäckskil. Her er vi kun en håndfull båter. Turen sydover gikk i svak nordlig vind på 3m/s og bølgehøyde under 30cm. Om vi går videre sørover imorgen eller senere, har vi ikke bestemt. Alternativene er Gulholmen, Käringön eller Skärhamn.

 

Internett med ICE ligger på rundt 8Mbps. Telia kobler over til WiFi her slik at jeg ikke belaster datakvoten, men med lav hastighet, under 3Mbps.

 

 

 

Her bilde fra vårt webcam.

 

bilde

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

 

Internett med ICE ligger på rundt 8Mbps. Telia kobler over til WiFi her slik at jeg ikke belaster datakvoten, men med lav hastighet, under 3Mbps.

 

 

 

Stenger du av wifi på reiseruteren din fra Telia for å sammenlikne fra tid til annen forskjellen på å bruke 4G og wifi-sonene til Telia? Erfaringer i tilfelle?

Link to post
Share on other sites

Akkurat det orker jeg ikke å gjøre, men underveis der det ikke er WiFi kommer Telia inn med alt fra 10 til 80Mbps.

 

Ellers skrev jeg tidligere at jeg var i beit for lampe til styrbord lanterne. Det var ingen problem her i Fiskebäckskil. De hadde ny pære til kr.63,- Så nå er det bare å henge seg ut over rekken og bytte pære.

 

Havneavgiften her for vår Saga27 med strøm er 160 kroner.

 

Jeg skal se om jeg kan få sjekket opp diesel og bensinprisen neste gang jeg er bortom bryggen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Internett med ICE ligger på rundt 8Mbps. Telia kobler over til WiFi her slik at jeg ikke belaster datakvoten, men med lav hastighet, under 3Mbps.

 

...fortsatt godt innenfor gjeldende definisjon av "bredbånd"...

 

Ligger du i marginalt dekningsområde for WiFi, tro? Hadde god hastighet da jeg for en tid tilbake kjøpte WiFi-tilgang via HOMERUN der.

 

Nyt dagen og finværet! Selv fin lunchbuffet og store fruktfat på seminar i regi av statlig forvaltningsorgan kan ikke kurere lengselen etter Saga og bølgeskvulp.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet da jeg ikke ville teste telia med og uten Homerun WiFi. Og det er jo ganske enkelt å veksle vha. å taste på selve minirouteren. dermed er resultatene her i Fiskebäckskil:

 

Direkte tilkobling til Telia basestasjon: 30Mbps

Koblet med Telia og WiFi og Homerun: 5Mbps

 

Mitt webcam (koblet med ICE)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid stått for at navigasjonsststyr som kartplotter, AIS ol. skal være annerkjent maritimt utstyr. Og det fikk jeg erfare idag på turen hit.

 

Jeg har en Interphase 11" kartplotter med C-map kart som alltid fungerer 100%. I tillegg satte jeg opp en 10" Asus laptop med OpenCpn og NV-kart på kartbordet. Begge fungerte utmerket, men etter en time kuttet laptop'n ut. Med sommer og sol rett inn på laptop'n, ble den overopphetet og måtte settes til kjøling!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sillbord? Huff og atter huff!!#¤%

 

Men jeg tror at de har litt annet å by på også, bl.a. 1500 sorter Wiskey! I dag er det stengt, men de åpner kanskje imorgen når det er helg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sildebordet i Fiskebäckskil er jo legendarisk. Inntok såpass mye sild og drikke der en gang at det var nødvendig å introdusere begrepet "å sove sild" allerede tidlig på ettermiddagen.

 

Følger spent med på ferden videre.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Veldig gøy å følge med deg på tur. Gjenopplever mange egne minner fra de 5 siste år på Svenskekysten. Hvilken rute velger du fra Fiskebäk?   Går du N/Ø og tar Strømmarna eller renna vest om Basshomen, eller blir det S/V mot Grundsund og Gullholmen?

 

EDIT: Ikke alle minnene er like gode. Sist jeg var i Fiskebäk var tiden før forbudet mot å tømme dassen i sjøen. Vel det var det som ikke virket og en tank så full at det kom ut av luftingen måtte vi for første gang "sugetømmes" som det så fint står på Svensk. Vi var innom 5 forskjellige store havner for "sugtømming" men stasjon var ikke å oppdrive, eller defekt som den i Lysekil stort sett er. I Fiskebäk var det den gang en stasjon for tømming. Pumpen var betjent av gutta på verftet, og en ansatt skulle tømme tanken for oss. Den gangen hadde vi amerikansk båt med ikke helt standard kobling for slangen, men den hyggelige mannen prøvde likevel og fikk gummimuffa sånn nesten på plass...nesten er stikkordet her. Han fyre opp pumpa og i den gjennomsiktige slangen så vi at dette virket....inntil muffa hoppa ut av hullet. 1 meter søyle med mannskit stod rett til himmels og det meste traff denne stakkaren, og utover dekk på en kritthvit båt.

 

Jeg lærte en rekke nye Svenske banneord, men karen holdt seg "kald" og skylte seg selv og vasket over båten. Vi hadde jo tross alt betalt 100,- for tjenesten... Jeg prøvde så godt jeg kunne å hjelpe til, men det ville han ikke ha noe av. Makan til service der altså... Så jeg husker godt gjestehavnen og gutta på Varven i Fiskebäck... ;)

 

Så Lars, vær forsiktig hvis du skal prøve den nye løsningen for tømming!  :lol:

 

/Lars

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Vi lå mye i naturhavner da vi var yngre, men nå som vi er eldre, jeg er jo tross alt 72 år, er det mer komfortabelt med gjestehavner. Og på denne tiden er det fredelig og fint med tilgang til strøm i gjestehavnene. Det kan bli litt stusslig alene i en naturhavn på denne tiden.

 

Vi ligger over her i Fiskebäckskil til imorgen. Da går vi sannsynligvis til Skärhamn, og med østlig til nordlige vinder, går vi nedover forbi Islandsberg.

 

Slik er bølgeforholdene der idag:

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir mange flasker på hver av oss med gjestebå!!.

 

Frem til nå nettopp, har vi vært den eneste gjestebåter, men nå kom det to seilbåter inn.

 

Men det er godt med plasser og og linene for akterfortøyningene er ganske rene og solide, ja så grove at det var så vidt jeg fikk festet de på kryssholdtet. De gikk ikke nedi hallgattet.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her i Fiskebäckskil er alt som tidligere år, bort sett fra et stort nytt bygg mellom Lyckans Slip og kirkegården. Jeg trodde det var det nye alderdomshjemmet med kort vei til kirkegården, men det skal visstnok bli pensjonat for sommergjester.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På morgenturen med skipshunden, ble det også tatt noen bilder. her er det fremdeles mange båter på land.

 

 

bilde

 


 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Og kiosken Joels Brygga må nok vente litt til før de får åpnet og plass til servering ute.

 

bilde

 

 

 

Men når krogen åpner senere i dag, har de i hvert fall fått fylt opp med øl!

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke meningen å pålegge deg ekstraarbeid, Lars, men det er sikkert mange som er interessert i diesel/bensin-takstene på de forskjellige stedene dere er.

Eller er det ekstraservice det? :giggle:

 

Her i Fiskebäckskil koster diesel og bensin det samme, SEK 14,90.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt tidligere, her i Fiskebäckskil ikke mye forandret fra tidligere år, det er fremdeles mulig å kjøpe brukte golfballer!

 

bilde

 

 

 

 

 

Og Ronja er på plass som han/hun har vært i utrolig mange år. Men noen har rappet matskålen.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, der var du på plass Klas, ikke mange båter inne i fiskehavnen. Kos dere så mye, skal hilse fra Trude. Hun sitter forresten inne i salongen og okkuperer 17" laptoppen med å se streamet opptak av den svenske kongelige barnedåpen. Så jeg må nøye meg med 10" Asusen her i uterommet i solskinnet. Her er det 17 - 18gr. og omtrent vindstille og sol.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...